| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=34&t=53182 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | EugeneW [ 09 sep 2019 19:03 ] |
Berichttitel: | Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting |
Ik ben een paar weken bezig geweest om de interieur ventilatoren te repareren en de cruise controll weer aan de gang te krijgen. Motoren ventilator draaien nu lekker soepel, airco module in motorruimte gecheckt, is ok. Van de cruise controll de koppelingsschakelaar gereinigd (zie deed eerst niets nu wel), de condensatoren in de PC module onder het dashboard vervangen en alle soldeerverbindingen nagelopen. Gisteren was het testdag , althans ik wilde een koplamp nog even bijstellen maar had het relais (rood) van de cruise controll alvast terug geplaatst (deze zat er niet in), contact aangezet en verlichting, maar tijdens het afstellen van de koplamp begon het ineens flink te roken onder de zekeringen box , gelukkig zat de negatieve pool van de accu los en kon ik deze er snel afhalen maar het kwaad was natuurlijk al geschied. album/album_pic.php?pic_id=75770 Ik heb een tekeningetje gemaakt hoe de hoofdkabels lopen: Alleen de grijze dunne kabel met zwarte streep is verbrand/gesmolten die alle drie de kabelbomen in gaat, weet iemand wat hier aan de hand kan zijn? |
Auteur: | Sandman [ 09 sep 2019 21:36 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting |
http://www.kabelboom.com |
Auteur: | NordRack2 [ 09 sep 2019 22:55 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting |
Een niet-gezekerde draad dus? |
Auteur: | WillemB [ 09 sep 2019 23:51 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting | |||||||||
Ja......, je hebt kortsluiting maar daar was je zelf ook al achter gekomen Als je het probleem voor je "reparaties" niet had moet je het mi toch daar in zoeken. Ik zou beginnen met het relais van de CC eruit te trekken en er een (tijdelijke) zekering tussen zetten zodat de draad niet verder smelt. Als de zekering heel blijft weet je dat het probleem in het circuit van de CC zit. Je kan natuurlijk ook eerst een elektrisch schema opzoeken van je auto en kijken waar deze grijs/zwarte draad van is. |
Auteur: | EugeneW [ 10 sep 2019 9:40 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting |
Ik geloof graag dat Sandman het euvel op kan lossen maar ik wil graag zelf weten wat hier nu mis is gegaan zodat dit niet nog een keer voorkomt. Willem dat was ook mijn eerste gedachte maar in het schema van de CC kom ik die grijs/zwarte draad niet tegen en ook niet bij de airco/ventilatie. Ik hoop dat iemand weet waar die grijs/zwarte draad van is dan kan ik wat gerichter zoeken (Sandman weet jij dat toevallig?) |
Auteur: | john2999 [ 10 sep 2019 10:13 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting |
Verlichting links? 58L bij “turn signal light dimmer switch” eerste pagina. |
Auteur: | EugeneW [ 10 sep 2019 11:23 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting |
Het lijkt erop maar die zijn toch gezekerd met zekering 5, dan mag de draad toch niet smelten? |
Auteur: | Nard [ 10 sep 2019 15:03 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting | |||||||||
Of er zit een onjuiste, veel te zware zekering in.... |
Auteur: | john2999 [ 10 sep 2019 15:11 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting |
Tja, dat wordt pulken, herstellen, meten, checken...leuk klusje.. Wellicht bekend maar mooie manier om een massa sluiting in een circuit te meten; Zekering eruit, proeflampje (geen led) eroverheen aansluiten, accupool erop en hopen dat lampje uit blijft....als lamp brand heb je (nog steeds) een massa sluiting. |
Auteur: | WillemB [ 10 sep 2019 17:18 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting |
Kan inderdaad eigenlijk niks anders zijn dan massa sluiting, maar inderdaad is het even een zoekklusje waar De tip van John2999 is inderdaad de "makkelijkste" manier @EugeneW, Sandman weet alles van baggeren maar hij bedoelde met de geposte link dat Beek zeer deskundig is met dit soort klussen op te lossen |
Auteur: | EugeneW [ 10 sep 2019 18:17 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting |
Ja John ben bang dat het een leuk klusje gaat worden ach ben ik van de straat Ik zou het vreemd vinden als het een massa sluiting (ben helemaal niet aan de knipperlichten geweest) is maar alles kan!! Ik heb nog even een foto gemaakt van de zekeringen, is het normaal dat er geen kabels aan bepaalde uiteindes aangesloten zijn? Is zekering 4 met 16 amp niet veel te hoog, moet die niet 5 amp zijn? |
Auteur: | john2999 [ 10 sep 2019 18:59 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting |
Ik denk dat je zekering 5 bedoelt? Dat kastje telt zo aan de foto te zien van links naar rechts toch? Die hoort volgens dat schema inderdaad geen 16A te zijn maar 5. Dat zou ook de zekering moeten zijn waar de getroffen draad zijn voeding van zou krijgen als ik t schema zonder liniaal goed ontcijfer. |
Auteur: | Dial_888 [ 10 sep 2019 19:02 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting |
Hier mijn lay-out , ‘87 tiger en ook daar zijn een aantal zonder aansluitdraden |
Auteur: | WillemB [ 10 sep 2019 19:29 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting |
Zekering 4 (geteld vanaf rechts naar links, bij rode pijl) is idd een zware zo te zien. Maar er hangt ook nog een zweefzekering (rode cirkel) aan vast |
Auteur: | NordRack2 [ 10 sep 2019 20:03 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting |
Dat draadje is sowieso niks meer waard dus dat kun je doorknippen en in het draadje een testlampje zetten. Daarna sleutel op contact --> kijken of testlampje brandt. Als lampje niet brandt: verlichting aan --> kijken of testlampje brandt. Evenzo met het relais van je airco. Relais in en uit en op contact en kijken of het testlampje aan gaat. Als het goed is gaat bij een bepaalde handeling het lampje aan, van daar kun je verder zoeken. Het lampje voorkomt in ieder geval harde kortsluiting. Als het lampje brandt kun je ook een voor een de zekeringen lostrekken en terugduwen, wellicht kom je de zekering tegen van dat circuit. Ook van daar kun je verder zoeken. |
Auteur: | EugeneW [ 11 sep 2019 18:17 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting |
De zekering die er los bij hangt is voor mij ook een raadsel, het lijkt dat hij op een andere zekering is aangesloten maar dat is niet. Het is een grijze draad met rode streep die uit de kabelboom komt en vervolgens weer in een ander deel van de kabelboom verdwijnt Morgen ga ik het voorstel van NordRack en Willem testen. Ook ga ik alle zekeringen eens nalopen want er kloppen er meer niet zo te zien. Wordt vervolgt. |
Auteur: | NordRack2 [ 11 sep 2019 21:43 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting |
Het is inderdaad belangrijk dat de zekeringen kloppen want de zekeringen zekeren de achterliggende bedrading. Een dikke draad voor een dikke gebruiker is afgezekerd met een dikke zekering. Een dun draadje voor een kleine gebruiker is afgezekerd met een kleine zekering. Het is ten allen tijde de bedoeling dat de zekering eerder verbrandt dan de draad dus de waarde van de zekering is erg belangrijk. Thuis in de meterkast is dat ook zo. Succes in ieder geval |
Auteur: | EugeneW [ 12 sep 2019 17:32 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting |
Vandaag eerst zoveel mogelijk de verbrande kabel bloot gelegd. Ook voor de zekerheid de koplamp links open gemaakt en dat was ook maar goed ook, de bedrading van het knipperlicht was helemaal verbrand en de rest zag er ook niet best uit. De isolatie helemaal losgehaald en verbrande kabel verwijderd, vervolgens een nieuwe getrokken en isolatie weer terug en dicht getapet. Kabels naar knipperlicht vervangen en alles netjes gestekkerd. Nog eens goed het kabelschema bestudeerd en gemarkeerd om welke kabels het precies gaat. Achterlicht eruit gehaald en zoals altijd, meten is weten, maar daar gaat het nu mis Als ik zekering 5 (4de van onder) in box II neem en zet de multimeter op weerstand dan heb ik sluiting op 4 van de 5 draden dat kan volgens mij niet. Ik zou zeggen dat er maar 1 draad weerstand moet hebben (die van het linker knipperlicht) en de rest niet dus heb ik het vermoeden dat er nog ergens meer sluiting zit. Het knipperlicht schakelaar ook maar los gemaakt, maar het lijkt erop dat dit allemaal weg goed zit. Van de twee kabels die vanaf de schakelaar komen gaat er 1 naar een stekker en 1 verdwijnt onder het dashboard. Onder de zekeringen box loopt een kabelboom met 3 kabels die van de verlichting moeten zijn gezien de kleuren. Ik denk dat er mee geknoeid is aangezien die losse zekering die Willem opmerkte erop aangesloten zit maar aan de andere kant van de zekering weer niet aangesloten is! Aangezien zekering 5 voor de linker verlichting is maar niet aangesloten is moet er wel aangeknoeid zijn. Weet iemand hoe die 3 kabeltjes lopen? Ik verwacht dat de sluiting onder de kofferdeksel zit en zit te denken om het stuk kabel van de zekeringen box naar de stekker van de knipperlichtschakelaar te vervangen, is daar een originele kabel van te bestellen? Al met al toch een hele dag mee bezig geweest maar nog niet opgelost. Als iemand nog een ander of beter idee heeft hoor ik dat graag. |
Auteur: | john2999 [ 12 sep 2019 18:25 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting |
Toch weer een stukje verder! Als ik naar de eerste foto kijk lijkt het wel dat daar die grijs/zwarte draad vol tegen die massa ernaast is gekomen.. Over het meten via weerstand, hoe heb je dat nu precies gedaan? Draaduiteinden ten op zichte van massa ofzo? Lastig hoor zo als ik er niet naast staat.. |
Auteur: | EugeneW [ 13 sep 2019 8:58 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting |
Hallo John, dank je voor je reactie. Onderstaand de opstelling zoals ik bedoel. Ik leg de multimeter aan de zekering en meet de 5 draden door van de linker achterverlichting. Ik heb de multimeter op (continuiteit meten) of te wel de pieper en krijg bij 4 van de 5 draden een piep te horen. Dat is toch niet de bedoeling of wel? |
Auteur: | Alfred [ 13 sep 2019 11:23 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting |
Wel eerst de draden loskoppelen van bijv. het lampje o.i.d. |
Auteur: | Dial_888 [ 13 sep 2019 15:32 ] |
Berichttitel: | Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting |
Bundel met de 3 draden loopt iets naar onderen en via een dikkere bundel naar achterkant verlichtingsdchakelaar op het dashboard. Stadsverlichting links/rechts/kentekenplaat, dwz gezekerd via de zekeringen op de eerste foto. En zoals Afred al schreef, lampen gedragen zich als een kortsluiting via een ohmse meting. |
Auteur: | john2999 [ 13 sep 2019 15:55 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting | |||||||||
Zoals al gezegd inderdaad draden los koppelen van componenten, anders meet je hier doorheen. Als je dan de draden meet ten opzichte van massa mag je meter niet piepen. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |