| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Accu 997 Lekstroom in Rust
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=34&t=55049
Pagina 1 van 2

Auteur:  hehe [ 17 feb 2021 10:28 ]
Berichttitel:  Accu 997 Lekstroom in Rust

De accu van mijn 997 was al een paar keer leeg geweest, maar ook 7 jaar oud.
Daarom heb ik anderhalve week geleden maar even een nieuwe accu laten plaatsen.
Toch jippie als je 's ochtends weg wilt rijden en de auto doet niets.

Ik heb ook al wel gemerkt dat de auto veel minder stroom verbruikt als hij op slot staat.
Een hele nacht niet op slot in de garage was al genoeg om de accu leeg te trekken.

Maar nu dus anderhalve week geleden een verse accu gekregen en die helemaal vol gereden.
Auto op slot in de garage en vanochtend weer een lege accu.

Je moet toch je auto wel een maand kunnen wegzetten zonder druppellader?
Ik hoor graag jullie ervaringen over stroomverbruik van een 997.

Auteur:  Olaf [ 17 feb 2021 10:45 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

Ik had de 997 nooit op slot staan in de garage … starten naar een dag of na een week ging nooit vlot … totdat ik de kabel tussen Dynamo en Startmotor heb laten vervangen :wink:

Onlangs nog besproken op dit forum … :idea:

Natuurlijk zijn er wel wat stroomverbruikers op je 997 - maar 'n week of twee zou de accu het toch zeker vol moeten houden om te kunnen starten.
Let wel dat - als je de 997 op slot zet - deze na een week (ofzo) - in de beveiligingsmodus gaat …. daarom zette ik 'm nooit op slot in de garage :popcorn:

Auteur:  luis993 [ 17 feb 2021 10:50 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

Mijn 997 springt na 3 weken bij een niet actief alarm en stalling in de garage nog probleemloos aan!!!.Accu is 6 jaar oud.
Dus zoals je zelf aangeeft:Mischien iets met lekstroom !!!

Auteur:  hehe [ 17 feb 2021 11:29 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

Olaf schreef:
totdat ik de kabel tussen Dynamo en Startmotor heb laten vervangen :wink:

Zal ook nog wel ergens een accu in die kabel geknoopt zitten :wink:
Maar de accu is echt leeg volgens de Optimate, dus het kan niet de kabel naar de startmotor zijn die het probleem veroorzaakt.

Auteur:  outletvalve [ 17 feb 2021 11:56 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

Is een druppellader geen optie?

Mijn ervaring met de 997 was dat een druppelader gewoon beter is voor je gemoed EN voor je levensduur van de accu :thumleft:

Auteur:  Olaf [ 17 feb 2021 12:12 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

hehe schreef:
Zal ook nog wel ergens een accu in die kabel geknoopt zitten :wink:


- is maar een korte kabel. Accu zit voorin - Dynamo achterin en startmotor niet ver daar vandaan ...

Auteur:  mark996 [ 17 feb 2021 12:41 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

klopt, heb ik zelf vervangen (ben er nog trots op). Is best te doen met goede hulp. Tekenen dat dit moet gebeuren zijn slecht starten en vooral bij warme motor. Uiteindelijk lukt het starten helemaal niet meer. Bij mij was de kabel ook al behoorlijk verschroeid, dus ben blij dat ik hem vervangen heb. Maar of dat TS zijn probleem gaat oplossen is natuurlijk maar de vraag. Een lekstroom kan het ook zijn.

Auteur:  anton964 [ 17 feb 2021 13:42 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

Zit er misschien een volgsysteem in de auto?
Ik heb het van het alarm afgehaalt.
Gebruikt denk toch stroom als de auto stil staat.
Is dat probleem met die kabel bij mk1? Of ook bij mk2

Auteur:  mark996 [ 17 feb 2021 14:49 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

bij mijn weten enkel de Mark 1

Auteur:  hehe [ 17 feb 2021 15:39 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

Ik heb ook een Mark 1, toch maar weer eens gezellig langs PCE.
(die receptionistes daar serveren heel lekker koffie)

In de documentatie die ik bij de auto kreeg zat ook wel een certificaat van een volgsysteem dat er origineel ingezeten heeft.
Die is nu niet meer in gebruik, maar misschien is die idd nooit losgekoppeld.

Auteur:  outletvalve [ 17 feb 2021 15:47 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

Als je nou gewoon een paar tientjes uitgeeft aan een goede druppellader van CTEK, bijvoorbeeld deze, dan spaar je je een hoop :bang: , blijft je accu altijd netjes op spanning en is je probleem hoogstwaarschijnlijk opgelost.

Been there, seen it, got the T shirt :roll:

Als het dan nog steeds niet werkt ga dan bij een PC langs en laat ze de dynamo nakijken. Dat was bij mijn ex997 de oorzaak van het probleem

Auteur:  Olaf [ 17 feb 2021 15:57 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

Die kabel …





… en dan vervangt men vaak inderdaad de Dynamo :|

Auteur:  outletvalve [ 17 feb 2021 16:07 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

Nee, want ze hadden EERST de weerstand in de bewuste kabel doorgemeten, en die bleek geen probleem te geven...

Auteur:  Olaf [ 17 feb 2021 16:24 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

Tja …. dan zit het je mee :wink:

Auteur:  bjft [ 17 feb 2021 16:40 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

outletvalve schreef:
Als je nou gewoon een paar tientjes uitgeeft aan een goede druppellader van CTEK, bijvoorbeeld deze, dan spaar je je een hoop :bang: , blijft je accu altijd netjes op spanning en is je probleem hoogstwaarschijnlijk opgelost.

Been there, seen it, got the T shirt :roll:

Als het dan nog steeds niet werkt ga dan bij een PC langs en laat ze de dynamo nakijken. Dat was bij mijn ex997 de oorzaak van het probleem


De accu in mijn 993 hangt nu al 10 jaar aan een Ctek en verkeert in topconditie, althans de auto start steeds als een malle. Auto in de garage, hup aan de druppelaar. Zelfs op vakantiereizen met de 993 gaat ie mee.

Auteur:  hehe [ 17 feb 2021 17:47 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

outletvalve schreef:
Als je nou gewoon een paar tientjes uitgeeft aan een goede druppellader van CTEK, bijvoorbeeld deze, dan spaar je je een hoop :bang: , blijft je accu altijd netjes op spanning en is je probleem hoogstwaarschijnlijk opgelost.

Been there, seen it, got the T shirt :roll:

Als het dan nog steeds niet werkt ga dan bij een PC langs en laat ze de dynamo nakijken. Dat was bij mijn ex997 de oorzaak van het probleem

Ja, langs PC gaan is natuurlijk wel weer de duurste oplossing.
Ik gebruik de auto als DD, dus de meeste weken zal ik geen druppellader nodig hebben (ik heb er wel één)
Maar als ik de auto een keer een week in een parkeergarage zet van een hotel oid, dan moet dat toch gewoon kunnen zonder bij te laden.
Maar fijn te lezen dat dit niet normaal gevonden wordt, er is blijkbaar iets mis met mijn auto.

Auteur:  Anne 2.7 [ 17 feb 2021 17:50 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

Als een nieuwe accu na anderhalve week al weer leeg is, dan is aan de Ctek hangen symptoombestrijding. Eerst maar eens meten of er lekstroom is.

Auteur:  alvin01 [ 17 feb 2021 18:11 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

Dat lijkt mij het beste advies tot nu toe. 8)

Auteur:  964hans [ 18 feb 2021 13:29 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

Bij deze de stromen in rust toestand.
78372

Om te weten hoeveel stroom er loopt kun je de spanningsval over de zekeringen meten volgens onderstaande tabel. Dit geeft een redelijke indruk en je hoeft niets los te nemen. Als voorbeeld: Over een 20 Ampere zekering (geel) meet je, wanneer er 20 Ampere stroom loopt, een spanning van 98 mV of bij 1 ampere 4,9 mV (98/20). Je hebt wel een redelijk goede Multimeter nodig.
78373

Succes
Hans

Auteur:  horn [ 18 feb 2021 13:41 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

:thumleft: :thumleft: :salut:

Auteur:  GhostRider [ 18 feb 2021 14:17 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

De mijne is als het stevig vriest en met mijn rijgedrag (veel korte stukjes) ook met een paar dagen leeg. Afgelopen vorstperiode gewoon een weekje aan de druppellader gehangen ‘s nachts. Volgende dag gewoon lekker sturen en geen gedoe. Heb alles aan een CTek hangen maar met vorst ook de 997. Accu vorige winter vervangen btw...

Auteur:  hehe [ 18 feb 2021 16:36 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

Dank je wel Hans :thumleft:
Dat ziet er uit als een heel goed advies en ik heb ook even geprobeerd de zekeringen te meten met de sierlijst in de deur als massa.
Maar ik krijg op zulke kleine spanningen geen eenduidige resultaten.
Ik vrees dat dit mijn pet te boven gaat, maar dank voor jouw moeite.

Ik heb wat zitten lezen over hoe lang je de motor moet laten draaien om het verlies in de accu op te vangen dat ontstaan is door het starten van de motor.
Naar wat ik lees is dat echt maar een paar minuten, dus veel korte stukjes rijden zou eigenlijk niet zoveel moeten uitmaken dan, toch?
Neem aan dat ieder ritje wel minimaal 5 minuten is.

Auteur:  964hans [ 18 feb 2021 16:55 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

Het is de bedoeling dat je over de fuse meet dus de meetpennen op de punten zoals in onderstaande foto
78374

Auteur:  hehe [ 18 feb 2021 17:19 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

:mrgreen: Duidelijk mijn pet te boven, inderdaad. Haha
Ik zal nog eens een poging doen.

Ik heb in ieder geval het originele klasse 5 volgsysteem al gevonden.
Moet nog even kijken of deze al losgekoppeld is, want dit zal ook veel verbruiken neem ik aan.

Auteur:  anton964 [ 18 feb 2021 17:29 ]
Berichttitel:  Re: Accu 997 Lekstroom in Rust

Nou dat is minder makkelijk als dat je denkt, dan werkt je alarm ook niet meer, of beter gezecht je cirene.
Ik heb het werkplaats handboek.
Als jij mij je mail adres stuurd kan ik je de schema,s door mailen. Ook moet je dan even je alarm opnieuw laten keuren. Er zit affabriek een goed gekeurt alarm in.
Ook het klasse 3 deel is scm goed gekeurt.
Ze kunnen dit zo opvragen en je alarm opnieuw keuren.
Pas zelf ook allemaal gedaan

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/