Welke draad aarden? Het is geen huis of heeft jouw auto ook een aardlekschakelaar? Noem het dan de nuldraad als je in huistermen wilt spreken.
Het metertje werkt heel eenvoudig.
Je hebt in ieder geval een spanning en een massa nodig om het metertje te laten werken. En daarbij een infodraad die vanaf de (oliedruk)gever komt en afhankelijk van de weerstand in de gever de naald laat bewegen. Als je de geverdraad aan de massa legt slaat de meter vol uit.
Dit kun je op het motorblok zelf bij de gever doen, maar ook achter de uitgebouwde meter zelf (om een oneindige weerstand in de geverdraad op te sporen, een onderbreking dus)
De bruine draad is de massa achter op de meter. Misschien is die er af gevallen door slecht klemmend stekkertje, of het zelfde bij de spanningsdraad. Nu de naald niks doet, zelfs niet bij op en af contact schakelen terwijl deze dat eerder wel deed laat vermoeden dat het metertje geen spanning krijgt of geen massa heeft. Meet ook of de spanningsdraad daadwerkelijk spanning heeft, gemeten vanaf massa en vanaf de bruine massadraad.