Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 8:22

Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Probleem met koppeling, of ... ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
911 '86
Belgisch Limburg
Bericht Probleem met koppeling, of ... ?
Hallo,

Sinds kort vertoont mijn 3,2 volgende symptomen bij het schakelen.

Bij niet-draaiende motor: alle versnellingen laten zich probleemloos inleggen.

Bij draaiende motor:
Achteruit schakelen lukt niet
1ste lukt niet
2de lukt niet
3de lukt, zeer moeizaam
4de gaat goed
5de ook goed.

De koppeling voelt normaal aan, en er is voldoende DOT4 in het systeem. De slave cilinder lekt niet, en "bedient" de koppeling correct, voor zover ik kan zien in de inspectieopening.

Toch denk ik aan een probleem met de koppeling, vermits bij niet-draaiende motor het schakelen probleemloos verloopt.

Iemand die deze symptomen herkent?

[/list]

08 sep 2006 8:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Lijkt zeker op een niet goed vrijkomende koppeling.

Start de P. eens in de 1e of achteruit op een mooi vlakke ondergrond, is er dan een neiging tot kruipen van de auto zonder dat je de koppeling laat opkomen?

08 sep 2006 9:41
Profiel
PorscheForum Junkie
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Voorlopig heb je niet meer reactie's nodig :lol:

09 sep 2006 9:23
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
911 '86
Belgisch Limburg
Bericht 
Thanks voor de eerste reacties. :D

Voor de duidelijkheid: het gaat hier om een 3,2 van 11/'86, één van de eerste exemplaren van model '87. De letters ZHS in het chassisnr, en het motornr, beginnend met 63H nemen die twijfel weg.

De wagen heeft inderdaad de neiging om te 'kruipen' in 1ste en achteruit. Naarmate een hogere versnelling is ingelegd verminderd het fenomeen.

Om het toplager te controleren/vervangen zullen motor en versnellingsbak verwijderd moeten worden, neem ik aan.
Na 150.000km is dit wellicht wel aangewezen?

09 sep 2006 9:56
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Het kruipen merk je niet meer in de hogere versnellingen omdat het koppel ontbreekt maar het is er net zo.

Om bij de koppeling te komen moet de combinatie motor/versn. bak er inderdaad onderuit.

Waardoor het niet-vrijkomen wordt veroorzaakt is dan pas te zien.

Ken je de historie van de auto, is er nog nooit iets aan de koppeling gedaan? Dan zou het zeker tijd zijn, alleen verwacht je dan slippen/versleten en niet dit effect....... :?:

Laatst bijgewerkt door Paul II op 09 sep 2006 10:27, in totaal 1 keer bewerkt.

09 sep 2006 10:09
Profiel
Bericht 
Maar misschien heeft Erwin nog wel een reactie op mijn :?: in de vorige reactie :?: 8) :wink:

09 sep 2006 10:27
Profiel
PorscheForum Rakker
911 '86
Belgisch Limburg
Bericht 
Goed, we zijn alweer enkele weken verder.

Remmen achteraan zijn reviseerd, en een kapotte stofkap op de linkse cardan is ook verangen.

Aangezien het geheel motor-versnellingsbak vol olie en vuiligheid hangt, heb ik besloten om de zaak te demonteren. Zo kan ik alles wat beter bekijken en versleten dingen vervangen.

Motor en bak zijn intussen gescheiden. Rond de ingaande as van de bak hangt alles vol met smurrie. Ik denk hier aan een versleten keerring.
Drukgroep - koppeling - vliegwiel lijken kurkdroog, maar omdat het blok zelf ook vol smurrie hangt, vermoed ik dat ook daar een lekkende keerring zit.

Ik heb enkele foto's getrokken. Wellicht is er nog iets wat een kenner opvalt...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Intussen ben ik er ook achter dat de slave cilinder van de koppeling toch lekt. Ik geloof niet dat hiervoor een revisieset bestaat, dus die wordt in z'n geheel vervangen, toch?

Het volgende wat ik wil doen is de boel mooi proper maken, en daarna de koppeling eraf nemen. Weet er iemand toevallig waar ik een 'clutch alignment tool P370' of gelijkaardig kan vinden?

10 okt 2006 20:34
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Als de prise keerring lekt zou het een wonder zijn dat de koppelingsplaat niet vet is geworden. De koppeling zuigt als het ware de bakolie gewoon op wanneer de keerring lekt.
Ik zou dat goed controleren en anders gewoon voor de zekerheid een nieuwe plaat monteren.

13 okt 2006 10:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Carrera 2 Cabrio
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Lijkt zeker op een niet goed vrijkomende koppeling.

Start de P. eens in de 1e of achteruit op een mooi vlakke ondergrond, is er dan een neiging tot kruipen van de auto zonder dat je de koppeling laat opkomen?

Beekske schreef:
Intussen ben ik er ook achter dat de slave cilinder van de koppeling toch lekt.

Helaas herken ik deze symptomen sinds kort ook :(
Hoe en waar zie ik bij een 964 dat de koppelingcilinder olie verliest, welk reservoir?

27 jun 2007 22:45
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Hoofdcilinder zit achter het houten bord bij de pedalen, werkcilinder tegen het bakhuis. De werkcilinder zal in het koppelingshuis lekken, dat is lastig te zien. De bak heeft wel een inspectieluikje, dat kan je verwijderen en vervolgens met je vingers voelen of er lekkage is. Het luikje zit echter aan de bovenkant van de bak (links) en is daarom moeilijk te zien.

27 jun 2007 23:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Carrera 2 Cabrio
Bericht 
Probleem is opgelost, het waren twee spanstiften a 0,68 euro per stuk :!:

15 jul 2007 21:31
Profiel
Bericht 
Die bij het pedaal neem ik aan :?: 8)

15 jul 2007 21:56
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ]