Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 22:23

Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
raar geluidje 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
968CS - 1995
Tijnje
Bericht raar geluidje
Aangezien ik nergens terecht kan op een forum over een raar geluidje bij de auto van mijn vrouw, hoop ik dat er hier techneuten zijn die mij met deze zijsprong even kunnen helpen. Het gaat om een Fiat Punto. Als ik daarmee achteruit van de oprit afrij met maximaal ingedraaid stuur hoor ik een raar knakkend geluid t.h.v. het linker voorwiel. Hiervoor heeft de Fiat garage in Emmeloord de auto al onderzocht. Ze kunnen niets vinden m.b.t. tot slijtage of speling. Het is dus alleen hoorbaar bij hele lage snelheid en maximale stuurslag, dus tijdens b.v. inparkeren.

b.v.d.

15 feb 2009 13:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 987 NPC 1687
Amsterdam
Bericht 
Elk wiel heeft een stuitnok om de wiel uitslag op een maximum te begrensen. Misschien als je daar wat vet op smeert is het geuid over.
Het kan ook zijn dat de voorveer in de veerpoot iets verschuift in max uitslag. je kan dit proberen door de onderkant van de veer met wd40 in te spuiten. soms zit het in kleine oorzaken. succes

15 feb 2009 13:56
Profiel
PorscheForum Rakker
968CS - 1995
Tijnje
Bericht 
Aha ok, dat is zeker het proberen waard. Nog een vraagje. Als je motorkap opent zie je boven de voorwielen de veerpootschotel zitten. Hierop zit een moer, wat gebeurd er als je deze vaster of losser draait? De linkerkant zitten namelijk losser als de rechterkant....

15 feb 2009 15:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht 
ik zou dat ook zeker niet aan de garage vragen en ze helemaal los draaien. :shock: los is beter toch :roll:

15 feb 2009 15:56
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Hoor je het knakkend geluid tijdens het draaien van het stuur of zodra je de auto met ingedraaid stuur in beweging zet?
In dat laatste geval kan het ook één van de monokineten zijn.

15 feb 2009 17:13
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
968CS - 1995
Tijnje
Bericht 
Dank voor je antwoord Maurice. Het is inderdaad het laatste, waar zitten de monokineten? Als een vakgarage een grondige check doet, komen ze dat toch tegen? Of is het lastig te achterhalen zo'n gevalletje....

15 feb 2009 18:39
Profiel
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht 
De homokineten zitten aan de aandrijfassen, makkelijk te herkennen aan een rubberen mof die er om heen zit. Links en rechts zal je er 2 hebben, waarbij die aan de wielzijde het geluid zou kunnen maken bij max stuuruitslag. Maar ik mag hopen dat de garage hier al naar gekeken heeft?
Als deze versleten zijn dan geeft dat bij tegelijkertijd scherp sturen en optrekken een knakkend geluid.
De moeren bovenaan de veerpoten moeten gewoon vast gedraaid zijn, anders kunnen ze los schieten....

15 feb 2009 18:44
Profiel
PorscheForum Rakker
968CS - 1995
Tijnje
Bericht 
Ik heb de moeren allebei al vaster kunnen draaien maar heb het idee dat ik wel door kan draaien. Moeten ze echt helemaal vast? Dus gewoon blijven draaien totdat ze niet verder kunnen?

15 feb 2009 19:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 987 NPC 1687
Amsterdam
Bericht 
Jaap,
Volgens mij mogen deze bouten niet los zitten, hiermee span je namelijk de veer die op de verpoot zit. Ik zou naar de garage gaan en hun laten kijken naar deze bout, wellicht is dit de oorzaak, ik mijn carriere als monteur ben ik nooit losse bouten tegen gekomen van de veerpoot.
Indien dit de oorzaak zou zijn kan ik mij voorstellen dat men dit niet verwacht. Ik zou dit bij de fiat garage laten controleren zij weten als de beste hoe de afstelling van deze bouten moeten zijn.Dit komt overeen met mijn antwoord over de verschuivende veer die in de veerpoot zit.
Volgens mij is het zo dat indien de homokineet defect is het geluid ook bij hogere snelheid hoorbaar meot zijn.

15 feb 2009 19:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Jaap911 schreef:
Ik heb de moeren allebei al vaster kunnen draaien maar heb het idee dat ik wel door kan draaien. Moeten ze echt helemaal vast? Dus gewoon blijven draaien totdat ze niet verder kunnen?

zeker niet blijven draaien,waarschijnlijk draait het binnendeel (stang) mee.
het kan zijn dat de bovenste schaal tussen schokdemper en carroserie versleten is.anders moet je de wagen eens opkrikken en aan je wiel voelen voor speling.
veel succes.

15 feb 2009 19:58
Profiel
PorscheForum Rakker
968CS - 1995
Tijnje
Bericht 
Ik kan inderdaad zien dat onder de schotel de stang meedraait. Heb er dus ook maar niet al te lang aangedraaid. Dit geldt voor allebei de veerpoten. Zijn ze dan kapot?

15 feb 2009 20:08
Profiel
PorscheForum Rakker
993S Vesuvio; 964 RS replica; 964 Turbo 3.6; 964 Alex 1224; project 1965 301xxx; project 1965 300xxx
Bericht 
Jaap, ga gewoon ook eens langs bij een kwik fit. Waar ik woon zijn die lui beter dan enkele garages die ik ken.

15 feb 2009 21:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Jaap911 schreef:
Ik kan inderdaad zien dat onder de schotel de stang meedraait. Heb er dus ook maar niet al te lang aangedraaid. Dit geldt voor allebei de veerpoten. Zijn ze dan kapot?

dit wil niet zeggen dat ze kapot zijn maar door te blijven draaien kunnen ze gaan lekken.

15 feb 2009 22:38
Profiel
PorscheForum Rakker
968CS - 1995
Tijnje
Bericht 
Het antwoord: Er is niets kapot. Het is een vaker voorkomend euvel bij een aantal typen Fiat. Het is het wringen van de band wat een geluid en trilling geeft. Het is de bouw van het onderstel en de stand/afstelling van de wielen......

tja, tis ook geen 968......... :roll:

Allen bedankt voor de antwoorden

18 feb 2009 23:06
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ]