Auteur |
Bericht |
F@RGO
|
eerste indruk winterbanden op 996
SLECHT
betreft dunlop wintersport sp 265 vooraan 225 achteraan
remmen in de regen, heel vlug ABS
optrekken in de regen , de wagen wil zwemmen,
conclusie, tegen een golf gti van 1976 moet ik opletten of ik ben gezien met mijn 320 paarden.
teleurgesteld, eigenlijk wel een beetje
Hopelijk rijden die super in de sneeuw (nog te testen)
en bij vriesweer moet ik ook nog testen,
als ik het had geweten dan wachtte ik tot net voor mijn skivakantie.
Moet ik nu drie maand rustig en voorzichtig omspringen met pk,
pluspunt ? ik kan nu lekker glijden aan lage snelheid, dus goed om mijn rijkunst met momenten te testen.
|
22 nov 2004 11:19 |
|
|
ErikE
987 3.2S '07 /
ex-986 2.7 '03 /
ex-964 C2 '91 /
ex-968 CS '92 /
ex-964 C4 targa '91regio Waterland
|
Re: eerste indruk winterbanden op 996
Zou je ook eens willen bijhouden hoe snel ze slijten die winterbanden
Schijnt (veel) sneller te gaan dan normale regenbanden; en zeker met 300+ pk
_________________________________________ Take the long way home....
|
22 nov 2004 12:18 |
|
|
John
Cayenne
|
Je bent natuurlijk wel van een paar supersloffen (Conti sportcontact2) over gegaan naar die eskimo schuivers van Dunlop.
Das natuurlijk appels met peren vergelijken, maar toch "vreemd".
Drom rij ik geen winterbanden, maar houd het op de supersloffen, die er niet voor niets onder zitten, die conti's geven karrevrachten grip en performance, en ik ben ('k denk een van de weinige) dat ik met mijn standaard wielen in het Nederlandse beter uit de voeten kan als met winterstappers, heb ik het natuurlijk niet over Siberische toestanden, dan ga ik wel lopen naar mijn werk, en wintersporten doe ik al helemaal niet, en als ik dan toch de deur uit moet dan met de auto van mijn vrouw.
Maar een 996 met alle electronica kan goed karren op sneeuw.
|
22 nov 2004 12:19 |
|
|
F@RGO
|
die liggen er pas op, van deze morgen
dus zo snel zijn die niet opgesleten (gelukkig maar)
@ john,
natuurlijk zijn die contis supergaaf ,
maar ik liet mij wijsmaken dat in de regen winterbanden best presteren , dus bij deze is die vizie van de baan geveegd, tenzijn je 240 rijdt.
Maar kom, ze liggen erop tot in maart, en die kosten mij een 540 euro voor alle vier, dus goedkoop is het wel, alleen moet ik nu meer remafstand nemen.
En, die banden zijn nu ook weer niet zoooo slecht, tzijn gewoon die conti's die supergrip bieden en eens je dat gewoon bent is alles dat minder is ......slecht, komt daarbij dat ik een carrera 2 is die echt bij nat weer heeeeeel veeeel grip heeft, psm is niet altijd nodig als je de wagen goed kent,
en John met zijn 4S "nog" meer grip heeft hoef ik niet uit te leggen.
dus heeft die een nog veel veiliger wagen in de regen.
Waarom koop ik dan die winterbanden, voor degenen die het nog niet weten,
daar passen sneeuwkettingen onder, en dat is het dan.
Ik post later nog wat ik er van denk op termijn en wanneer het droog is.
|
22 nov 2004 12:35 |
|
|
Anonymous
|
Opvallend. Ik heb precies tegengestelde ervaring met winterbanden (van Continental). Weliswaar in andere maat en onder andere auto's. Met name ook in regen veel meer grip.
Ben benieuwd of je ervaring nog zal vebeteren als je de banden een beetje hebt ingereden. Toen ik van de zomer nieuwe Pirelli's onder mijn 3.2 kreeg had ik de eerste dagen ook het gevoel dat ik meer aan het schaatsen was dan rollen. Dat is na korte tijd volledig verdwenen.
|
22 nov 2004 14:00 |
|
|
Kepeke1967
911 2.4E Targa 1973, 993 C4S 1996Het zonnige zuiden
|
Farg@:
Winterbanden... Is dit de eerste keer dat je winterbanden onder (enig welke) auto laat leggen??
Mijn ervaring (met meerdere auto's (tot 225 pk.. ) is dat het ALTIJD tegenvalt... Hij 'zwabbert' meer (zwemmen van jou) en heeft (uiteraard) minder grip en stabiliteit (voor het gevoel), kijk maar eens naar het verschillend profiel. Daarnaast moeten alle nieuwe banden altijd even paar honderd km's inlopen..
Tip: Geef ze een weekje en toets dan opnieuw. Nb: gedachte van de winterbanden en sneeuwkettingen?? Voor zover mijn ervaring reikt is het fijnste van echte winterbanden dat je overal door mag met je winterbandjes als 'collega-weggebruikers' 'staande worden gehouden' om de kettinkjes om te leggen. Vervolgens rij je inderdaad gewoon de berg op.. (heerlijk dus...)
My2Pennies...
_________________________________________ foent 993 C4S ...Life is too short to not drive your Porsche every single day! (especially with a brand new clutch..)
|
22 nov 2004 14:15 |
|
|
horn
PF #57
|
My 2 pennies zijn het met de jouwe helemaal eens Kepeke. Heb al jaren elke winter winterbanden onder de leasebakken en behalve de eerste week op nieuwe banden ben ik er altijd enthousiast over geweest, ook bij 200+ richting de wintersport.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
22 nov 2004 20:19 |
|
|
F@RGO
|
tzijn idd mijn eerste ervaringen met winterbanden,
ondertussen ook al in droog weer gereden,
valt mee maar de wagen verliest een beetje de grip in de hoge toeren,
maar dat is geleidelijk , niet bruusk,
in de regen begint het al heel vroeger,zo vanaf 3500 toeren
bij volgas.
de kettingen zal ik toch meenemen als ik skieen ga. voor zeker te zijn.
@ fred, ik zal binnenkort nog es replyen hoe de banden zich gedragen na meerdere km,
dus alvast dank voor de vele respons.
|
22 nov 2004 20:51 |
|
|
Kepeke1967
911 2.4E Targa 1973, 993 C4S 1996Het zonnige zuiden
|
Blij met vragen waarop ik ook eens iets kan antwoorden...
(ipv enkel content bijdragen op basis van het STELLEN van vragen... )
_________________________________________ foent 993 C4S ...Life is too short to not drive your Porsche every single day! (especially with a brand new clutch..)
|
25 nov 2004 20:56 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Vandaag de winterbanden laten monteren op de Sintra . Eerdere ervaringen met winterbanden (niet onder de Porsche) onverdeeld zeer positief
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
25 nov 2004 21:50 |
|
|
F@RGO
|
doe es de remtest in de regen
dat betekent geleidelijk harder gaan remmen,
ik blokkeer heel vroeg al.
maar ze zijn nog heel nieuw
|
26 nov 2004 9:23 |
|
|
Sjonnie
|
Discussies over banden zullen er altijd blijven bestaan (ook al eerder op dit forum).
Winterbanden kan je niet vergelijken met zomerbanden, zelfs de ene winterband is niet te vergelijken met de andere.
Sommige presteren beter in de regen, andere dan weer beter op de sneeuw en nog andere beter op het droge.
Als je naar de wintersport gaat met je auto zijn winterbanden min of meer verplicht.
Als je dagelijks in je auto rijdt, is het zelfs voor Nederland aan te raden omdat de meeste winterbanden ook bij regen (en zeker bij aquaplaning) veel beter presteren dan zomerbanden, evenals in aller rij-omstandigheden wanneer de buitentemperatuur lager dan 7 graden is.
En voor alle banden geldt dat de grip pas na enkele honderden km maximaal wordt IMHO.
Zelf heb ik op mijn wintersloffen (Conti) al enkele schuivers gemaakt, maar dat wijt ik niet aan de banden, eerder aan te hoge snelheid door een korte bocht.
Tijdens de NPC nachtrallye ging het behoorlijk goed, en toen was het wegdek ook nattig.
|
26 nov 2004 11:10 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Het lijkt bijna alsof je van nog niet ingereden winterbanden op een nat wegdek een betere performance verwacht dan van top-zomerbanden op een perfecte weg....kan toch nie ?
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
29 dec 2004 11:12 |
|
|
jeff_911
Voorlopig op de motor :).
ex: Cayman S - 987Den Haag
|
willen die kettingen beetje om zon band van 265 in die wielkasten? Wat voor velgen gebruik je nu?
|
29 dec 2004 12:52 |
|
|