Auteur |
Bericht |
jokke
997 turboOudsbergen - Belgie
|
remblokken
Hoe dik ( of hoe dun ) zijn de remblokjes nog van mijn 993 vanaf het ogenblik dat het verklikkerlichtje brandt.Soms licht het op,soms niet.Moeten ze vervangen worden binnen de 200 km bijvoorbeeld?
|
22 feb 2005 12:25 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: remblokken
Hoe vaak en hoe hard denk je te moeten remmen op deze 200 km
200 Km kan, mss wel 1000 .... geen garantie
|
22 feb 2005 12:31 |
|
|
Ivo964C2
Rauris OostenrijkPF#30
|
Waarschuwingslampje zal niet zomaar gaan branden lijkt mij. M.a.w. preventief laten vervangen...
|
22 feb 2005 12:45 |
|
|
Roel 964 C2
PF #87Heesch
|
Re: remblokken
Ruim 10.000 km geleden bleken mijn SCHIJVEN dunner dan het door Porsche voorgeschreven minimum. Maar volgens Carreric kon dat absoluut geen kwaad tenzij ik mee zou doen aan races of ontzettend hard zou jagen in de bergen. De remwerking is nl. onverminderd maar de warmte-afgifte is minder goed. En het slijtage-indicatielampje zou ook nog bijtijds gaan oplichten.
Ik denk dat jij het over hetzelfde lampje hebt? Of hebben blokjes weer andere lampjes dan schijven?
Sinds een paar weken gaat het slijtage-indicatielampje af en toe aan bij mijn 964. Meteen gebeld met Carreric, maar bij normaal gebruik kan dat best nog 1000-2000 km wachten, werd mij verteld.
Doe ik dus, tegelijk met APK en zo.
Een paar conclusies:
- Carreric is geen zakkenklopper
- Sommige mensen zullen vinden dat ik nu erg veel risico neem?
- Had jouw garagist de beginnede slijtage niet eerder moeten constateren?
_________________________________________ Voortaan op pad met de camper of met de Honda VFR750
|
22 feb 2005 12:50 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
De meeste waarschuwingslampjes lichten m.i. te vroeg op. Daarom is het ook een "waarschuwing". Deze moet je echter niet in de wind slaan.
|
22 feb 2005 13:14 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: remblokken
Hmmm .... volgens mij zit er alleen zo'n slijtdraadje aan de blokken en niet aan de schijven
|
22 feb 2005 13:17 |
|
|
jokke
997 turboOudsbergen - Belgie
|
Re: remblokken
Een indicatielampje voor de SCHIJVEN lijkt mij science-fiction.
|
22 feb 2005 13:25 |
|
|
horn
PF #57
|
Dat lampje is er ook niet. Schijven meet je op, en slijtage indicatoren van de blokken initieren je lampje op je dashboard. Ik ken fanatieke Porschisten die dit systeem bewust de nek omdraaien, maar of dat in mijn geval nou slim is. Als je idd veel op circuits rijdt en constant je blokken in de gaten houdt, wellicht. Maar als huis-tuin-en-keuken rijder...
Porsche heeft natuurlijk een veilige marge ingebouwd - bij de 964 is de slijtgrens voor je schijven 26 mm voor en 22 mm achter. Daar je met schijven (die niet heel duur schijnen te zijn) ongeveer 80-100.000 km doet, heb je vast nog wel 1000 km over. Zou er alleen geen risico mee nemen. Echter, als je je schijven vervangt kun je beter ook meteen je blokken vervangen. Zo niet, kunnen je gebruikte blokken gaan groeven in je nieuwe schijven - ook weer zonde. Blokken (voor een 964) kosten 129 euro voor en 129 euro achter (voor beide kanten, dus 258 totaal rondom voor originele standaard Porscheblokken).
Ik zou zelf kijken hoe belangrijk ik mijn remmen zou vinden...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
22 feb 2005 20:21 |
|
|
Roel 964 C2
PF #87Heesch
|
Heel belangrijk! Maar ik durf ook (nog ) te vertrouwen op Carreric's uitspraken!
Overigens is op http://www.schmidt-oss.nl vrij simpel te zien wat nieuwe blokken of schijven kosten voor de diverse types.
Weet iemand of die prijzen hoog, laag of gemiddeld zijn?
_________________________________________ Voortaan op pad met de camper of met de Honda VFR750
|
23 feb 2005 3:18 |
|
|
jokke
997 turboOudsbergen - Belgie
|
Duidt de waarschuwing van het verklikkerlicht van een 993 op de slijtage van de remblokken VOOR of VOOR+ ACHTER tesamen vervangen?
|
07 maart 2005 10:56 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Wat ik "gek" vind is dat het slijtage lampje "soms" gaat branden.
Volgens mij is dit een systeem met een sensor die bij bepaalde slijtage zeg maar gaat "doorgeven" (contact maken) en een elektrisch circuit gaat sluiten. Daardoor krijg je dat waarschuwingslampje op je dash. Eén keer dat gebeurt is, is er volgens mij geen weg terug meer voor die sensor ... deze moet ook vervangen worden als je nieuwe blokken plaatst ... toch ...
Dirk
|
07 maart 2005 11:44 |
|
|
jokke
997 turboOudsbergen - Belgie
|
VOOR+ACHTER vervangen of enkel de voorste remblokken?
|
07 maart 2005 11:51 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Jokke,
Hangt van je slijtage af ...
Zijn de achterste nog goed ??? Of ook maar bedenkelijk ...
Ik heb hele tijd terug enkel voorste vervangen daar de achterste nog dik 50-60% waren ...
Bij 20 a 30% zou ik ze dan weer alle 4 vervangen ...
Dirk
|
07 maart 2005 11:56 |
|
|
jokke
997 turboOudsbergen - Belgie
|
Het zou normaal zijn dat het verklikkerlampje niet CONSTANT blijft branden.Het is tenslotte een waarschuwing dat de blokken BIJNA aan vervanging toe zijn.Als je OVER een bepaalde slijtagegrens gaat zou het lampje permant blijven branden.
P.S. Is je 964 al verkocht en rij je nu ook met een 993?
|
07 maart 2005 12:04 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
nope nog niet ...
|
07 maart 2005 12:06 |
|
|
scMarco4s
911 sc 3.0 (1981) 993 4s (1997)Kuringen/België
|
Volgens mij is het electrische circuitje intact wanneer je remblokjes nog dik genoeg zijn. Wanneer ze bijna afgesleten zijn, wordt dit circuitje onderbroken (draadlus in de schijven slijt af) en licht het verklikkerlampje op in het dashboard. Het blijft dus altijd branden eens de lus is onderbroken . Het 'aan-uit' fenomeen lijkt mij eerder een slecht contact (corrosie) te zijn in het circuitje, misschien wel daar waar de electrische draadjes aan je schijven bevestigd zijn. Je kan snel even de proef maken door één van de 2 draadjes los te koppelen. Licht het lampje dan op, weet je tenminste dat deze theorie klopt. Ik heb ooit een brugje moeten maken tussen de twee contactjes om het lampje van mijn dashboard te doven (en de remblokken waren nog lang niet versleten), maar dit was bij een volkswagen.
Als jullie dit niet geloven, maak ik jullie wel .....
_________________________________________ Cleared for take-off!! High speed approved!!
|
10 maart 2005 19:25 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Volgens mij is de slijtageindicator alleen voor remblokken en ik denk wellicht zelfs alleen voor de remblokken VOOR, aangezien het grootste deel van het remvermogen op de voorremmen rust, achter is grotendeels alleen om de wagen in het rechte spoor te houden.
Afhankelijk van de schakeling licht het waarschuwingslampje op.
Ik denk dat deze massaregelend is, d.w.z. bij het remmen en bij redelijk versleten remblokken maakt dan het blootgekomen draadje massa en gaat het lampje aan.
Bij mijn SC zit dit er niet op en bij mijn 993 ben ik er (nog) niet aan toe.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
10 maart 2005 20:56 |
|
|
jokke
997 turboOudsbergen - Belgie
|
De remblokken zijn vervangen,voor+achter,niet bepaald een koopje 445€ .
Het verklikkerlampje licht op als OFWEL de voorste blokken versleten zijn OFWEL de achterste OFWEL voor+achter .
|
14 maart 2005 19:18 |
|
|
horn
PF #57
|
Holy mac, da's een stukkie duurder dan bij een 964 C4 258 euro incl BTW... (voor én achter samen!)
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
14 maart 2005 20:11 |
|
|
jokke
997 turboOudsbergen - Belgie
|
Er is ook nog een prijsverschil tss C2 en C4.
Mijn vorige was een 3.2 van 1984.Als ik het goed heb ,remblokken voor +achter toen (in 1997)voor ongeveer 180,00 €.
|
14 maart 2005 21:35 |
|
|
paul3.2
1988 3.2 diamantblauwUtrecht
|
Hoe moeilijk/ gevaarlijk is het om je remschijven en je blokken zelf te vervangen. Natuurlijk als je er verstand van hebt is het niet moeilijk/ gevaarlijk.
Ik vraag dit omdat mijn remschijven van mijn vw golf 92 versleten zijn en deze wil vervangen samen met de remblokken. Is dit iets wat wel makkelijk te doen is en geen mogelijk dodelijke situaties oplevert
|
27 apr 2005 0:45 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Voor mij is het doodeenvoudig, maar ik kan mij voorstellen dat voor mensen met wellicht 2 linker handen de lat veeeel hoger ligt.
Remmen zijn wel dusdanig belangrijke onderdelen waarmee je niet moet gaan experimenteren, bij twijfel laten doen dus.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
27 apr 2005 21:35 |
|
|
Beltar
love is in the (h)air!Belgie
|
Ik heb nog nooit gewacht tot het lampje oplicht om de blokken te vervangen.
k ben nogal een laagvlieger en mijn p en zeker mijn leven zijn me meer waard dan een paar remblokken...
En ik hou er ook niet van om tussentijds naar de dealer te moeten voor remblokken...
_________________________________________ Gelukkig zijn is: blij zijn met wat anderen realiseren en tevreden zijn met hetgene je zelf hebt...
|
27 apr 2005 22:33 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Gelijk vernieuwen, ze zitten er zo in.
Ben nu bezig met mijn 993 en vernieuw ze gewoon.
Bij de vorige modelen waren ze alleen wat goedkoper, maar goed dat weten we nou eenmaal.
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
28 apr 2005 22:30 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
volgens mij gaat dat lampje ook branden als het remvloeistof niveau te laag is
in dat geval is het logisch als het af en toe brand (bv in een bocht wel of juist niet)
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
29 apr 2005 5:40 |
|
|