Auteur |
Bericht |
Branding
|
Gevoel van asymmetrisch veren 996
Ik heb vorig jaar een mooie 996 uit 2001 gekocht met 113.000 km op de teller. Dealer-onderhouden en een paar mooie extra's, zoals originele 19" 997 Sport Design wielen, verlaagd sportonderstel, voorbumper van de Turbo/4S en GT3 zijskirts. Al met al een mooie dikke 996 die ondanks deze extra's zeker niet de uitstraling heeft van een gepimpte/getunde bak, maar net dát heeft wat de meeste 996's missen; een krachtige en tikkie agressieve uitstraling...
Anyway... Sinds het begin vond ik hem ondanks het sportonderstel toch redelijk zwabberig, met name is snelle linkse bochten. Ik heb er toen vrij snel een set nieuwe schokdempers en veren onder laten zetten (Bilstein B16 PSS10). Die heb ik vrij stug staan (stand 8 ), maar nog steeds lijkt hij in snelle bochten niet bepaald over rails te gaan; er zit gewoon voor mijn gevoel te veel beweging in. Het voelt een beetje alsof de wangen van de 295/30 Pilot Sport 3 heel slap zijn, maar ik weet zeker dat ze dat niet zijn en de bandenspanning check ik ook regelmatig. In een snelle bocht lijkt het of er iets aan de achterzijde wat te veel meegeeft. Die beweging zet zich door van rechtsachter naar de voorzijde van de auto, het voelt een beetje alsof de hele auto danst... Naast het nieuwe onderstel heb ik nog geen draagarmen of rubbers vervangen. Iemand enig idee wat er aan de hand is en hoe het verholpen kan worden? Ik vind het verder opvallend dat als ik over een verkeersdrempel rijd het lijkt alsof hij rechts verder inveert en ook verder uitveert dan links... Dat kan misschien ook komen doordat ik zelf aan de linkerzijde zit, maar je voelt het echt vrij duidelijk... Iemand ervaring met deze zaken? Alvast bedankt!
Joost
|
21 apr 2014 0:51 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Gevoel van asymmetrisch veren 996
Dat dansen in de bochten komt volgens mij door te slappe stabilisator stangen. Misschien zou je ze moeten upgraden? Was je wagen ook uitgewogen? Normaal doe ze dat met circa 80kg aan gewichten op de bestuurdersstoel. Vooebeeld van een upgrade
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
21 apr 2014 10:50 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Re: Gevoel van asymmetrisch veren 996
Kan ook nog met speling in de voorste draagarmen (rubbers) liggen, maar goed dat hadden ze moeten signaleren bij het aanpassen van de veren en dempers.
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
21 apr 2014 11:28 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Gevoel van asymmetrisch veren 996
had je voor deze 911 ervaring met andere? zou gewoon kunnen horen bij weggedrag/gewichtsverdeling van deze bijzonder geweldige sportwagen. is het als je wat gas terugneemt of neutraal houdt, niet als je gas geeft?
993 eigenaar vond dat deze vreemd door de bocht ging - had wel ervaring met oudere modellen: was niets aan het handje, vond ik en toen hij ook.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
21 apr 2014 12:22 |
|
|
Taatjen
lelystad
|
Re: Gevoel van asymmetrisch veren 996
Inderdaad Paul,soms weer de bocht bij Almere
_________________________________________ zet je mond niet in de derde versnelling indien je hersens nog in de tweede staan
|
21 apr 2014 13:22 |
|
|
jacobt
Civiel TechnischGroningen
|
Re: Gevoel van asymmetrisch veren 996
Pilot sport 3 hebben volgens mij geen stugge wangen.
_________________________________________ 997 Gt3 mk2 Kia E-niro
|
21 apr 2014 13:43 |
|
|
Branding
|
Re: Gevoel van asymmetrisch veren 996
Heren,
Bedankt voor de antwoorden. Bij Porsche Centrum Rotterdam hebben ze inderdaad al eens gezegd dat de rubbers niet meer helemaal top zijn, hoewel ze nog niet vervangen hoefden te worden. Misschien toch maar eens overwegen samen met heftigere stabilisatorstangen... Iemand enig idee waar ik dan aan moet denken qua financiën? Ik zal in ieder geval bij Porsche Centrum Rotterdam en bij Johan van der Gugten een offerte vragen.
Joost
|
21 apr 2014 17:44 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Re: Gevoel van asymmetrisch veren 996
je kan voor zwaardere stabi's gaan, gewoon van de dealer. Draagarmen incl montage en BTW € 550 per hoek van de auto.
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
21 apr 2014 18:01 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Gevoel van asymmetrisch veren 996
graag gedaan Branding. wanneer komen je antwoorden Taatjen!!
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
21 apr 2014 19:46 |
|
|
porschefabian
Projectleider
|
Re: Gevoel van asymmetrisch veren 996
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met een peugeot gti, De auto bleek niet goed gericht na een zware schade.. Maar dat betekent dan ook dat met uitlijnen men iets had moeten ontdekken..
_________________________________________ zijn er andere merken dan??
|
21 apr 2014 19:57 |
|
|
Branding
|
Re: Gevoel van asymmetrisch veren 996
@ Paul: dit is m'n eerste eigen 911. Ik had daarvoor al wel een paar keer in een andere 911 gereden, maar die voelde voor mijn gevoel wat minder danserig. Als je het gas op de plank trapt voelt hij wel stabieler dan bij gas los of bij constante snelheid, maar voel me af en toe toch net iets te veel passagier... . Maakt het in ieder geval geen saaie auto...!
|
21 apr 2014 20:40 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Gevoel van asymmetrisch veren 996
Goede spullen werken alleen als ze goed zijn ingeregeld !
Ik weet uit ervaring wat het met de auto doet als hij een keer nauwkeurig op alle punten is uitgewogen en uitgelijnd (dat zijn verschillende dingen...). Ik herkende mijn auto niet meer terug, heel veel strakker op alle snelheden en in bochten.
Wat je beschrijft hoort echt niet en lijkt me in eerste instantie nu een kwestie van eerst eens alles goed laten afstellen en dan kijken wattie doet.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
22 apr 2014 12:25 |
|
|