Vervangen wiellager achterzijde 996 C2 Mk2
De werkwijze
Auto op de brug.
Wiellagers in de diepvries.
Wiel verwijderd.
Centrale moer van de aandrijfas met slagmoer sleutel losgemaakt. Met de slagmoersleutel op de zwaarste stand was dit nog aardig ‘hameren’.
Remklauw verwijderd, stekkers van rem losgemaakt en stekkerverbinding van de wielnaaf losgemaakt.
Remklauw opzij uit de weg gehangen.
Spacer verwijderd
Remschijf verwijderd
Hitteschild van de remschijf verwijderd (4x 10mm)
Handrem gedemonteerd (wat een gekl#%^t is dat met alle veertjes) en losgemaakt van de handremkabel. Handremkabel uit de wielnaaf geschoven vanaf de achterzijde.
Bovenste twee draagarmen aan de kant van de wielnaaf losgemaakt.
Sporingsarm van de wielnaaf losgemaakt.
Stabilisatorstang aan twee kanten losgemaakt van de ‘droplinks’ zodat je de stang kunt draaien.
Schokdemper van de wielnaaf losgemaakt.
Aandrijfas met 6 bouten losgemaakt van de versnellingsbak. Een beetje schuin geschoven zodat er wat meer ruimte ontstaat.
Aandrijfas uit de wielnaaf geperst met pullytrekker. Rechts ging dit relatief makkelijk. Links was naast de pullytrekker ook behoorlijk wat hitte van een verfstripper en wat enthousiasme van een grote hamer nodig om de as in beweging te krijgen.
Door wielnaaf naar voren te kantelen kan de losgemaakte aandrijfas nu uit de wielnaaf worden geschoven richting de versnellingsbak. Daarna kan de aandrijfas worden weggenomen.
Wielnaaf van de onderste draagarm losgemaakt, met kogelpers.
De wielnaaf is nu helemaal los en kan worden meegenomen naar de werkbank. Hier zie je de binnenzijde van de wielnaaf, met het oude lager. De binnenste ‘ring’ is de wielflens, waar je ook de vertanding aan de binnenzijde ziet, waar de aandrijfas op aangrijpt.
Wielflens uitpersen uit wielnaaf. Eerst enkele klappen vanaf de achterzijde met een hamer op de slagmoerdop, die alleen de wielflens rand raakt. Daarna vanaf de achterzijde uitgeperst met de pullytrekker. Het oude lager gaat hierbij stuk en blijft gedeeltelijk aan de wielflens zitten.
Het resterende deel aan de wielflens voorzichtig schuin inslijpen met een dremel en proberen los te trekken met een kleinere pullytrekker. Als de ring ver genoeg is doorgeslepen breekt hij open en kun je hem afnemen. Ik heb hier geen foto’s van. Het oude lager met korrelig vet:
Om het resterende deel van het oude lager uit de wielnaaf te verwijderen eerst de afdekplaat aan de voorzijde van de wielnaaf verwijderen (4x 13mm) (Op het plaatje is het nieuwe lager al gemonteerd).
In de FAG wiellagerset zitten 4 nieuwe bouten. Nu kan het lager worden uitgeperst met de grote pullytrekker. Hiervoor de 84 mm schijf gebruiken en dan vanaf de achterzijde naar buiten persen.
Als je een wiellager trekset hebt met een ontvangst klok die groot genoeg is (meer dan 85 mm binnendiameter) werkt dat overigens makkelijker denk ik dan vanaf de achterzijde uitpersen met een grote pullytrekker.
Dit kost flink kracht, al is het maar omdat je weinig tegendruk kunt geven aan de wielnaaf als je met de momentsleutel of breakerbar draait aan de pullytrekker. Als je een grote bankschroef hebt waar je de wielnaaf in kunt klemmen gaat dit waarschijnlijk makkelijker…
Als het oude lager er uit is, kun je de zitting in de wielnaaf goed schoonmaken en licht insmeren met montagevet (anti seizing).
Lager uit vriezer halen en inpersen in wielnaaf met wiellager trekkerset.
Wielflens nu met wiellager trekkerset inpersen in lager, waarbij je met een kleine ring alleen aan de binnenste ring van het lager trekt. Als de wielflens niet meer verder kan, voel je dat goed aan de momentsleutel.
De wielnaaf met nieuw lager kan nu worden teruggeplaatst op de draagarmen. Dit is de omgekeerde volgorde van demonteren.
Vergeet niet de aandrijfas terug te plaatsen in de wielnaaf, voordat je allerlei draagarmen monteert aan de wielnaaf. Don’t ask me how I know.
De centrale moer van de aandrijfas moet met 460 Nm worden vastgezet. Mijn momentsleutel haalt dat niet, maar met een breaker bar van 0,55 m en mijn gewicht van 90 kg * 9,81 m/s2 kom ik aardig in de buurt. De breaker bar veert daarbij aardig mee en ik wil liever niet de 1/2 inch aansluiting eraf breken… Mijn slagmoersleutel zou 900 Nm moeten kunnen halen, maar niet met de luchthoeveelheid die mijn compressor aankan. Ik ga dus komende dagen nog wel even langs mijn garage om te checken of dit voldoende vast zit.
Al met al een flinke klus. Ik ben als hobbyist met 2 lagers wel 2 a 2,5 dag bezig geweest, waarbij ik ook veel tijd besteed om alles schoon te maken wat ik in handen heb.
Na de proefrit bleek dat het ‘whoop-whoop-whoop’ geluid verdwenen was dus het doel lijkt bereikt!