Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
15 nov 2006 21:35
Ik heb vorige week een 1987 3.2 aangeschaft met een keurige onderhoudshystorie bij Carreric in Mook en Porsche Gelderland. Nu had ik na het naar huis rijden een dag later een lekkage aan de versnellingsbak. ( Keering stuk) vervelend maar geen onoverkomelijke reparatie. Motor moest eruit. Weinig bijzonders kunnen vinden aan de auto. verder perfect. De koppeling met Drukgroep is in 1999 vevangen onder garantie bij Carreric in Mook, volgens de verkopende partij. Nu was het onmogelijk om de gaffel te demonteren(* as zit muurvast) dit is nodig om de drukgroep te kunnen verwijderen om aan de keerring te komen. Veel G50 bakken zouden hiervoor een kleine modificatie hebben gehad zodat de as eenvoudig kan worden verwijderd. Enige mogelijkheid volgens de Porschespecialist is om de Drukgroep met geweld ( flex) te verwijderen om zo te proberen de as en dus de Gaffel te verwijderen. kans is aanwezig dat de omhuizing stuk gaat bij deze aktie en er dus een andere bak moet worden gemonteerd. Totale kosten indien de as eruit gaat is 2000 €. als de bak stuk gaat bijna het 2 voudige ervan. Het trieste is echter dat de verkoper verklaart heeft dat de koppeling incl drukgroep in 1999 is vervangen ( er is hierna nog geen 20.000 km mee gereden) maar dat dat nu niet het geval blijkt te zijn. Alleen de koppelingsplaat is vervangen. Waarschijnlijk omdat het propleem met de gaffel zich toen ook al voor deed. en Carreric het een te risicovolle klus vond en dus de boel maar heeft dicht gemaakt. graag een reactie. wie heeft ervaring met het gaffelprobleem met name het asje, en is er eventueel nog iets te verhalen op de vorige eigenaar of Porsche Gelderland? ( dwaling?)
15 nov 2006 21:54
Jurrian schreef:en is er eventueel nog iets te verhalen op de vorige eigenaar of Porsche Gelderland? ( dwaling?)
Bewijstechnisch zie ik al een probleem: staat zwart op wit dat de vorige eigenaar heeft medegedeeld dat de drukgroep was vervangen?
15 nov 2006 21:57
Maakt dat nog uit na ruim 7 jaar? In die tijd kan er in principe ook behoorlijk wat oxidatie optreden lijkt mij.
15 nov 2006 22:06
nee maakt ook niet uit na 7 jaar. had ook over een jaar kunnen gebeuern. Echter was de voorwaarde voor de aankoop een goed onderhouden auto, wat door zowel de rekeningen als de verkoper meerdere malen is bevestigd in aanwezigheid van een getuige. dus des te zuurder is deze reparatie. zal hem toch mopeten laten uitvoeren, maar mijn grootste zorg is het loskrijgen van de gaffel.
15 nov 2006 22:20
Ben geen technicus, dus correct me if I am wrong.
Volgens mij is het zo dat vanaf een bepaalde datum alleen nog het gemodificeerde onderdeel werd geleverd. Om het gemodificeerde onderdeel te plaatsen was freeswerk nodig aan de wand. Carreric was zo slim om een grote voorraad van het oude onderdeel aan te leggen om zodoende de klanten kosten te besparen. Volgens mij echt een goede actie van Carreric en daarom wellicht bij jouw auto niet gemodificeerd. Maar de facturen zul je hebben opgevraagd en daar blijkt e.e.a. uit. Want dat freeswerk zou anders wel in rekening zijn gebracht. Succes!
15 nov 2006 22:56
tja dat verklaard al het een en ander. Ik vraag mij echter af, het moet toch mogelijk zijn om dit asje op wat voor een mannier te verwijderen zonder de bak te beschadigen?
15 nov 2006 23:16
Jurrian: er klopt, technisch, iets niet in je verhaal
De koppelingsplaat kom je pas bij als de drukgroep is verwijderd
Dus als de plaat vervangen is, dan moet de dr.gr. gedemonteerd geweest zijn
De as van de gaffel moet verwijderd worden om de bak te kunnen demonteren om je keering te kunnen vervangen - en zo kom je bij de koppeling 'totaal'.
Verder over het probleem: als de constructie van de 993 dezelfde is als die van je 3.2 - wat ik me goed kan voorstellen - dan is het ook een kwestie van geduld met kruipolie, en eventueel verwarmen.
De
forumtechniker zou ik ook zeker even om advies vragen
En wie weet, leest Erwin wel ....
15 nov 2006 23:25
Paul ,
Je hebt gelijk. echter er is nog een andere mannier en dat is ook gedaan. Je kunt de bak ook loskoppelen . als je de startmotor demonteerd dan kun je de koppeling losschroeven van het vliegwiel. hierdoor blijft de drukgroep aan de bak vastzitten en komt de bak dus met drukgroep los van de motor. de plaat is dan wel los maar de drukgroep zit nog aan de bak.
16 nov 2006 0:02
Dat gaat ook gebeuren Paul, jammer genoeg gaat dat ten koste van de drukgroep want die moet worden gesloopt om bij de as te kunnen
16 nov 2006 0:14
ik vind het ook raar.iets kan vast dus ook weer los.kost mischien wat moeite maar iets goed slopen is onzin volgens mij.
jammer dat er niet een een expert reageert.
anton964
16 nov 2006 22:43
probleem is opgelost. de bock in Heythuizen heeft een aantal asjes laten namaken. tevens kan hij zonder de boel te slopen de as verwijderen. scheelt dus veel geld en een modificatie.
bedankt voor de reacties.
16 nov 2006 23:03
prettig voor je
en nu weer genieten van het geroffel en de pk tjes
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.