Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Stuur slaat van 914

16 nov 2006 5:59

Van mijn 914 "slaat" (kort maar hevig van links naar rechts draaien) het stuur heel erg als ik bv met 1 wiel door een een kuil rijd. Normaal gesproken zou je denken aan de stuurdemper. Nou heb ik begrepen dat die niet op een 914 zit.
Wie weet wat er niet goed is? Kan toch geen normaal weggedrag zijn?

Alvast bedankt, Marcel.



Ps. Zoek nog 4st 5 gaats fuchsen van 6 x 15, tips welkom.

16 nov 2006 15:33

heeft idd niks met een stuurdemper te maken (die zit er ook niet op ;))

waar je last van hebt heet "bump steer" en wordt veroorzaakt door de geometrische verschillen tussen de stuurstangen en de draagarmen
daardoor verandert bij in- of uitveren de sporing van het wiel

komt meestal voor bij verlaagde auto's
hoe lager je de auto zet, hoe meer "bump steer" je krijgt

wat je in dat geval kan doen is een setje "bump steer spacers" aanschaffen
(bv. bij Pelican Parts)
Hiermee wordt het stuurhuis wat hoger gemonteerd
Kost maar een paar tientjes

16 nov 2006 20:50

1. Fuseekogels checken. Waren ooit bij mij kapot en dat gaf "slaan" van het stuur bij kuilen.

2. Als je dan toch bezig bent; uitlijning checken.
Daar klopt waarschijnlijk weinig van als je dit nog nooit hebt laten doen.
Bij voorkeur vierkant uit laten lijnen dus ook met vulplaatjes achter.
Laat dat bij een specialist doen. Maakt een wereld van verschil.

Een goed uitgelijnde 914; daar kan geen early type 911 tegen op qua wegligging.

Maar dat wist je al :wink:

16 nov 2006 23:35

Te lage stand van je voor kant is waarschijnlijk het probleem.
Echter de stand van de kruiskoppeling in je stuurstang is ook niet erg handig bij een 914. Deze voel je ook, zeker al er speling op zit.

17 nov 2006 3:46

"Bump steer" is zoiets als een te grote vrije slag van je stuurwiel? Ik meen dat dat voor de APK 2,5 cm mag zijn aan de buitenrand van het stuur gemeten met de wielen rechtuit. Dat is het zeker niet, 1,5cm ongeveer.
Het voelt trouwens niet soepel aan kwam ik net achter als je die vrije slag wilt testen. Net of hij een stukje speling heeft voordat hij de wielen mee neemt. Als je van links naar rechts stuurt voel je een klein tikje. Bij mijn weten hoort dat "gladjes" te verlopen.

De auto is trouwens niet verlaagd. En wanneer hij voor het laatst uitgelijnt is weet ik niet, ik heb hem pas 2 weken.
De overige tips ga ik zeker checken, hopelijk dit weekend.

Tot zover bedankt, ik hou jullie op de hoogte.

17 nov 2006 5:11

rooie 914 schreef:"Bump steer" is zoiets als een te grote vrije slag van je stuurwiel?

nee... zoals ik al geschreven had: het veranderen van de sporing (dus een stuur effect) als gevolg van het in- of uitveren

17 nov 2006 9:52

Even nog alles op een rijtje :lol:

Het slaan van het stuur kan bij een 914 én bij een 911 veroorzaakt worden door:

Speling op de stuurkolomlagers
Speling op de kruiskoppelingen van de stuuras
Speling op de spoorstang kogels
Speling op de fuseekogels
Speling op de glijlagers van het stuurhuis
Slechte schokdempers
Versleten spoorstangrubbers
Verkeerde uitlijning
maar ook een slechte carrosserie heb ik wel eens meegemaakt die slaan in het stuur als resultaat gaf.

Je hebt de auto pas lees ik , als je een keer op een zaterdag naar Steenwijk rijdt kan ik wel een gratis diagnose stellen van dit slaan in het stuur.
Als je wilt controleer ik alle belangrijke punten zodat je helemaal op de hoogte bent van de staat waarin jouw auto verkeert.

Erwin.

17 nov 2006 10:16

Wat een service weer !! :thumleft:

17 nov 2006 10:47

en dat zou ik zeker een keer doen,

robert

17 nov 2006 14:00

Renntech schreef:...gratis...


Dan mag je volgens mij toch in ieder geval om koeken voor bij de koffie vragen :lol: :wink:

21 nov 2006 2:51

Die koeken bij de koffie gaat natuurlijk geen enkel probleem zijn. Ik ga graag op je aanbod in Erwin, maar het kan nog wel even duren voordat ik de reis naar Steenwijk zal kunnen maken. Ik heb trouwens ook nog niet alles gecontroleerd van het lijstje. (Ik hou je op de hoogte.)

Op het moment ben ik bezig om te bekijken hoe ik 5 gaats velgen zou kunnen monteren. Dit klusje moet wel eerst omdat de banden en velgen die er nu op liggen ERG slecht zijn, daar ga ik Steenwijk zeker niet mee halen.
Ik heb op het moment een beetje het idee dat ik het wiel opnieuw aan het uitvinden ben, iemand zal er toch al eens een "makkelijke" oplossing voor bedacht hebben die niet meteen duizenden euro's kost. En toch iets veiliger is dan adapters, of zou dat niet zo gevaarlijk zijn als iedereen beweert?
Ik puzzel nog maar even door.
Alvast bedankt voor alle nuttige tips iedereen.

Marcel.

21 nov 2006 4:04

marcel, voor is het vrij eenvoudig
gewoon een setje andere veerpoten regelen
(ik heb nog een compleet setje liggen ;))

achter kan je natuurlijk ombouwen naar originele 914/6 delen (andere steek-as en naaf), maar dat wordt een duur grapje

het is goedkoper om je 4-gaats achter naven te laten aanpassen naar 5-gaats
dan wel op een verantwoorde manier natuurlijk!
dat betekent dat er nieuwe "schouders" op achter op de naaf worden gelast waar de nieuwe tapeinden door worden geperst
Afbeelding

21 nov 2006 22:22

Omboren van een 914 achternaaf kan simpel, maar let wel op dat je een smeedstuk hebt dat ook geschikt is voor 5-gaats. Kan je zien doordat op de plaats van de 5 gaten verdikkingen zitten.
Ik heb het zelf ook zo gedaan.

Voor zoals Jeroen zegt 911 poten inclusief naaf eronder. Let op, er zijn 2 soorten voorpoten in omloop. de vroege versie heeft een korte steek voor de remklauwen (914 remklauw past daarop). latere types hebben een grotere steek, dan moet je dus ook ene andere set voorremmen erbij kopen.

Als je intresse hebt heb ik nog een setje 5-gaats 16"Cookie cutters voor je liggen
Plaats een reactie