Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
25 jan 2007 23:02
Hallo lotgenoten, ik heb een vraag, betreft een 930 1986, als ik met de Porsche een KM of 5 p/uur rij en ik stuur ver naar links of rechts, is het net of de banden aan de binnekant het spatbord raken, wat zeker niet het geval is, ik voel het dan ook aan het stuur, verder stuurd hij goed, ook op hoge snelheid, kan het aan de banden liggen, ik heb banden van het merk BRIDGESTONE 205 / 50 / ZR17, heeft iemand een antwoord voor mij. De groetjes
Ad Coertjens
26 jan 2007 0:17
Zeker van dat het dat is wat je voelt ? Want met mijn 930 had ik last van onderstuur bij max afdraai aan 5 km/h. De wagen ging altijd een klein beetje rechtdoor en ik hoorde en voelde de voorbanden glijden.
26 jan 2007 0:25
De bandenmaat is niet datgene dat bepaald of er wel of niet geraakt wordt aan binnen of buitenkas.
De breedte van de velg en vooral de ET maken dit uit.
Krik je wagen even op , zet je stuur helemaal om en kijk of deze dan effectief de binnekant niet raakt.
Bij de 951 hebben we dat ook als we volledig links of rechts sturen zouden (wat niet gebeurt op een circuit , tenzij ... ).
Daar raakt de band net een plastic behuizing aan de binnenwielkas
26 jan 2007 4:24
De wielen zijn dan wel compleet uitgeveerd, dus heb de indruk dat dit toch niet echt aangeeft of ze de kas raken onder belasting van het wagengewicht.
26 jan 2007 8:56
911-lover schreef:De bandenmaat is niet datgene dat bepaald of er wel of niet geraakt wordt aan binnen of buitenkas.
De breedte van de velg en vooral de ET maken dit uit.
Krik je wagen even op , zet je stuur helemaal om en kijk of deze dan effectief de binnekant niet raakt.
Bij de 951 hebben we dat ook als we volledig links of rechts sturen zouden (wat niet gebeurt op een circuit , tenzij ... ).
Daar raakt de band net een plastic behuizing aan de binnenwielkas
Als je verkeerde bandemaat monteert (te hoog bijvoorbeeld) maakt bandenmaat wel degelijk uit, zeker als ie ook nog verlaagd is.
Tevens is opkrikken geen goede manier om te kijken of deze de wielkasten raakt daar dan de positie van het wiel tov wielkast uiteraard verandert door uitzakken veer....
26 jan 2007 16:43
Hallo. Wat Chris zegt lijkt er het meest op , het lijkt ook net of hij rechtdoor wil, hoe controleer ik dit en hoe krijg ik het er uit, hoe heb jij dit trouwens op gelost. gr. Ad C.
26 jan 2007 17:30
lijkt er sterk op dat je banden wel aanlopen, oplossing andere spacers plaatsen. breedte van de velg zelf heeft hier ook sterk mee te maken. Ik zie dat je 17 inch velgen eronder hebt, dan heb je dus grote kans dat je standaard spacers niet voldoen. en ik spreek uit ervaring. ik heb er 9j 17 inch velgen onder met 225/45/17 onder zitten aan de voorkant, en daar moesten ook andere spacers op.
26 jan 2007 20:36
acoertjens schreef:Hallo. Wat Chris zegt lijkt er het meest op , het lijkt ook net of hij rechtdoor wil, hoe controleer ik dit en hoe krijg ik het er uit, hoe heb jij dit trouwens op gelost. gr. Ad C.
Valt niet op te lossen. Zo'n wagen is m.i. ook gewoon niet gemaakt om zo'n korte bochten te draaien. Ik vergeleek het altijd met een go-kart. Als je daar heel traag mee rijdt (of beter gezegd ze voortduwt i.p.v. ze op eigen kracht te laten rijden) dan schuiven de voorwielen ook. Je zit hier wel te praten over een bikkelharde (rigide) wagen, vergeet dat niet.
Dus wil je ergens rechtsomkeer draaien (voorwaarts) dan heb je gewoon een beetje grotere cirkel nodig. Want als je gewoon rijdt heb je er nl. geen last van of wel ?
26 jan 2007 20:46
Er is iets anders aan de hand.
Bij de 911 kun je de wielen erg ver doordraaien, een hele korte draaicirkel dus. Doordat er brede banden om liggen, kun je je voorstellen dat de binnenkant van je band een aanzienlijk kleinere draai cirkel maakt dan de buitenkant van je band. Dit verschil is bij de 911 groter dan bij andere auto's door de combinatie van ver kunnen doordraaien van de wielen en de brede banden.
De binnenkant van je band die een kleinere draaicirkel heeft wil daarom langzamer rijden dan de buitenkant van je band die een grotere draaicirkel maakt. Maar dat kan natuurlijk niet want je band is één geheel en kan maar met een en dezelfde draaisnelheid ronddraaien.
Om die reden slipt of schuurt er dus altijd een deel van je band over het wegdek, omdat het fysiek onmogelijk is dat het loopvlak aan de binnenkant en het loopvlak aan de buitenkant gelijktijdig over het wegdek kunnen rollen.
Dat zorgt er voor dat er zich spanning opbouwt in het rubber waar het contact heeft met het wegdek. Het rubber vervormd plaatselijk totdat die spanning zo groot wordt dat een deel van het rubber over het wegdek slipt; de spanning is dan weg en bouwt zich vervolgens opnieuw op tot die zich weer ontlaadt. Dit gebeurt dus schoksgewijs, dat geeft dat rare geluid en het rommelige gevoel aan het stuur. Dit slippen geeft ook het gevoel dat de auto de neiging heeft rechtdoor te gaan (dat doet het wiel ook een beetje bij het ontladen van die spanning in het rubber).
Als je langzaam rijdt bouwt die spanning zich langzamer op, waardoor de afzonderlijke schokken goed voelbaar zijn; als je iets harder gaat rijden gaan die losse schokken over in een meer gelijkmatig schuren van het rubber over het wegdek. Dan voel je minder aan je stuur.
Laatst bijgewerkt door
lindemans op 26 jan 2007 20:57, in totaal 1 keer bewerkt.
26 jan 2007 20:56
Als je bedoelt dat als je stuur VOLEDIG omgedraaid is , dan hoor ik ook altijd een geluid.Alsof je banden een stukje overslaan.
Had bij een apk met mijn 3.2 ook dat probleem,(geen P specialist) Had 225 voor moest volgens hem 205 worden. Zaten wel beschadigingen aan de binnenkant van de band.
Volgens een ander lid van dat bedrijf moest ik mijn spatborden verbreden
26 jan 2007 20:58
jeroenoop schreef:Als je bedoelt dat als je stuur VOLEDIG omgedraaid is , dan hoor ik ook altijd een geluid.Alsof je banden een stukje overslaan.
Had bij een apk met mijn 3.2 ook dat probleem,(geen P specialist) Had 225 voor moest volgens hem 205 worden. Zaten wel beschadigingen aan de binnenkant van de band.
Volgens een ander lid van dat bedrijf moest ik mijn spatborden verbreden
Heeft echt niet met je wielkasten of aanlopen te maken, zie verhaal hierboven.
26 jan 2007 21:08
En de beschadegingen aan de binnenkant van mijn voorbanden
26 jan 2007 21:11
Misschien raken tegen de draagarm bij volledige wieluitslag.
26 jan 2007 22:14
jeroenoop schreef:En de beschadegingen aan de binnenkant van mijn voorbanden
Het fenomeen dat ik beschrijf doet zich zowiezo voor bij alle 911's, zonder dat ze aanlopen. Als ze door andere oorzaken WEL aanlopen maken ze natuurlijk ook herrie en gaan ze stuk ja....
26 jan 2007 23:06
lindemans schreef
Het fenomeen dat ik beschrijf doet zich zowiezo voor bij alle 911's, zonder dat ze aanlopen. Als ze door andere oorzaken WEL aanlopen maken ze natuurlijk ook herrie en gaan ze stuk ja....
Het is voor mij verledentijd maar enig idee wat betreft de schade aan de binnenkant van de band
26 jan 2007 23:51
Hallo, De theorie van Lindemans ( de Lindemans theorie ) klinkt heel aannemelijk en ik geloof er ook in dat dat het euvel is, het is logisch zo als hij vertelt, binnenkant en buitenkant, zo`n band moet wringen dat kan niet anders, dus ik ga voor de Lindemans theorie, bedankt en ook al de anderen die hierop hebben gereageerd, dit Porsche forum is gewoon een prachtig fenomeen, dat licht natuurlijk aan de enthousiaste mensen die de moeite nemen om op een vraag te antwoorden, BEDANKT,
Groetjes Ad Coertjens / Breda
27 jan 2007 1:08
Marcel schreef:Als je verkeerde bandemaat monteert (te hoog bijvoorbeeld) maakt bandenmaat wel degelijk uit, zeker als ie ook nog verlaagd is.
Tevens is opkrikken geen goede manier om te kijken of deze de wielkasten raakt daar dan de positie van het wiel tov wielkast uiteraard verandert door uitzakken veer....
Ik ga er dus steeds van uit dat de wettelijke maten gerespecteerd worden dus blijft de omtrek identiek (grotere velg lagere band)
Je moet ergens kunnen kijken dus als je de krik onder de triangel plaatst krik je de wagen welomhoog waardoor je in de wielkas kunt kijken , doch blijft de afstand tussen band en kas hetzelfde als deze gewoon op de grond staat
30 jan 2007 1:50
Kijk even hier voor alle mogelijke en toeglaten wiel-band combi's !
http://www.pocg.de/technik/911/s_Felgen_auf_911.htm
30 jan 2007 22:22
Het "probleem" is niet alleen Porsche/911 gerelateerd, ik heb het met de P. en had het daarvoor ook met mijn MX-5 en daarvoor zelfs met de MG die maar 165 breed had. Scheelt wel dat ik op een klinkerweg mijn oprit op moet draaien, dan hoor je de klinkers zelfs rommelen onder het sturen!
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.