Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Nieuwe Velgen, orgineel of immitatie

23 feb 2007 9:31

Ik ben nog steeds aan het denken over en setje nieuwe velgen voor onder mijn boxster S.

Nu kan ik orginele, 2e hands 18" "turbo" velgen krijgen voor ca €1500 incl nieuwe banden.

Ook kan ik een setje 19" "techno" krijgen immitatie voor €1100,-

Gisteren bij de dealer kost een gemiddelde set 19" met banden een kleine €4000,-

Waar zit het verschil tussen orgineel en immitatie, het is wel erg veel geld.

De immitatievelgen komen van bij http://www.velgenland.nl/index.php?page ... cat_id=201

23 feb 2007 9:52

Ik had op mijn groene Porsche cabrio ook imi's liggen en moest daar spacers op gebruiken.
Bij mijn rode Porsche had ik originele en kon ik zo monteren, ik weet niet of dat alle velgen zo is, of dat je ze ook kan bestellen in de goede ET waarde.
Veder vond ik de lakkwaliteit van de Porsche velgen mooier en gladder van struktuur.

23 feb 2007 10:22

1100 of 4000 euro, voor "dezelfde" velgen, daar kun je dan ook nog wel eens iets aan de lak kwaliteit laten doen. Ik vind het verschil ook wel erg groot.....

23 feb 2007 10:25

Ik zou lekker voor de low-budget velgen gaan :arrow: niemand die het ziet of merkt :wink:

23 feb 2007 10:44

Net een mail gekregen van de leverancier van de immi's

de 19"zijn niet te leveren voor op de Boxster alleen voor CJN :(

de 18" "turbo" wel kosten €1100,- de maten zijn zijn 8x18 en 10x18 klopt dit :?:

23 feb 2007 10:46

Als je de zaak origineel wilt houden zou ik voor de 2e hands set gaan. Mocht je in de loop van de tijd iets aan de beschadigingen willen doen, kun je ze altijd laten bijwerken of opnieuw laten spuiten. Verder vraag ik me af wat voor banden je krijgt voor 1400 euro, incl velg. Een beetje band voor je Boxter zal toch echt wel 200-250 euro kosten. Dan blijft er niet veel voor de velg over en zet ik vragen bij de kwaliteit. Of je krijgt geen goede banden en wordt het totaal meer dan 1400. Hetzelfde geldt ook voor de 2e hands set uiteraard :)

23 feb 2007 11:13

Imitatie is zwaarder EN minder sterk. Ik zou dus altijd voor origineel gaan.

Voor iemand die zijn Porsche gebruikt voor tourritjes kan de afweging natuurlijk heel anders zijn.

23 feb 2007 11:22

Devils son schreef:Imitatie is zwaarder EN minder sterk. Ik zou dus altijd voor origineel gaan.

Voor iemand die zijn Porsche gebruikt voor tourritjes kan de afweging natuurlijk heel anders zijn.


VRaag is niet of ze "minder sterk" zijn, maar "sterk genoeg" en het lijkt me dat dat met tegenwoordige kwaliteitslabels niet echt een issue is, zeker niet voor dagelijks gebruik. IK heb nog nooit een velg gezien die zomaar in elkaar zakte.

"Zwaarder" - ja, maar merk jij dat? en hoeveel zwaarder?

"Altijd voor origineel" - ook voor 3000 euro verschil op een bedrag van 4000 euro, zo makkelijk geef ik ze ook weer niet uit, en jij ook niet denk ik, want dan reed je ook wel een andere Porsche (en dat is niet jippie bedoeld), want alles heeft zijn kosten/baten verhouding, oftwel kosten/plezier...

23 feb 2007 11:53

Ik zou zelf ook voor Imitaties gaan.
Tenzij je ze ook wil gebruiken om af en toe te gummen op het circuit.
Nadeel van zware wielen is wel dat je onafgeveerde gewicht toeneemt wat wel merkbaar is in het comfort. Maar alleen als je direct van de ene naar de ander gaat, anders niet.
Bij imitaties staat wel vaak de waarschuwing dat ze niet geschikt zijn voor gebruik op circuit, die waarschuwing zal niet voor niets zijn..
Wil je ook gummen? dan kijken naar goeie tweede hands..

23 feb 2007 12:07

Zelfs gerenommeerde P-specialisten bevelen immi's aan i.p.v. ori's....prijskwaliteit verhouding is bij ori's blijkbaar niet helemaal in orde....

Roi

23 feb 2007 12:20

Nu kan ik orginele, 2e hands 18" "turbo" velgen krijgen voor ca €1500 incl nieuwe banden.

ik denk dat dit de beste optie is.

gr anton964

23 feb 2007 13:09

anton964 schreef:Nu kan ik orginele, 2e hands 18" "turbo" velgen krijgen voor ca €1500 incl nieuwe banden.

ik denk dat dit de beste optie is.

gr anton964


Dat is een super optie, helemaal met goeie banden

23 feb 2007 13:19

Jerremy schreef:Ik zou zelf ook voor Imitaties gaan.
Tenzij je ze ook wil gebruiken om af en toe te gummen op het circuit.
Bij imitaties staat wel vaak de waarschuwing dat ze niet geschikt zijn voor gebruik op circuit, die waarschuwing zal niet voor niets zijn..
Wil je ook gummen? dan kijken naar goeie tweede hands..


Gek op de circuitwagen hadden we imitaties van de Cup 1 liggen. Je kan wel stellen dat daar mee gegumd is en niets va"zwakke velgen" gemerkt.
De 18ers Turbo's die we nu hebben zijn ook imi en gekocht van andere circuitrijders. Ook daarmee geen problemen.
Oh ja , onze wagen heeft "maar" 265pk :wink:

23 feb 2007 13:26

anton964 schreef:€1500 incl nieuwe banden.


... let wel even op de productiedatum van de banden :idea:

23 feb 2007 14:22

911-lover schreef:Oh ja , onze wagen heeft "maar" 265pk :wink:

Zeker weten dus gemeten :?: :wink:

:lol::^::lol:

23 feb 2007 14:34

Ja ,
De kit is door Porschespecialist RSRmotors geplaatst (waar beide P's steeds in onderhoud gaan) en dit is ons meegedeeld.
Ik vertrouw op mijn specialist , als iemand dat niet doet kan die er beter wegblijven en bij Kwikfit of Midas gaan :twisted: :wink:

23 feb 2007 14:53

Marcel schreef:IK heb nog nooit een velg gezien die zomaar in elkaar zakte.


Jij wil niet weten hoevaak er velgen worden gericht.

"Zwaarder" - ja, maar merk jij dat? en hoeveel zwaarder?


Het beïnvloedt de wegligging. Voor mij een reden om altijd origineel te kiezen.

"Altijd voor origineel" - ook voor 3000 euro verschil op een bedrag van 4000 euro, zo makkelijk geef ik ze ook weer niet uit, en jij ook niet denk ik, want dan reed je ook wel een andere Porsche (en dat is niet jippie bedoeld), want alles heeft zijn kosten/baten verhouding, oftwel kosten/plezier...


Ik zou misschien voor een tweedehands set gaan. Maar wel altijd origineel (de keuze tweedehands origineel stond erbij).

P.s. Met 45K per jaar is het goedkoper om 996 te rijden... ware het niet dat dit in de bijtelling heel veel scheelt.

23 feb 2007 14:57

Nou kan ik wel weer reageren maar jou kennende moet jij dan ook weer...dus maar niet

23 feb 2007 16:47

Olaf schreef:
anton964 schreef:€1500 incl nieuwe banden.


... let wel even op de productiedatum van de banden :idea:


Hoezo dat? Mijn "nieuwe" banden komen uit 1995. Goeie pirelli P7's. Nog ff gekeken of er iets van uitdroging te zien was of rare vorm. Noppes. En een mooie prijs. Nu zeg je; daar heb je t, mooie prijs moet wat mee zijn. Dikke onzin, zulke dure banden, gebeurt niet zomaar wat mee als ze een jaartje of 10+ :!: opgeslagen liggen. Nee doe mij maar lekker goedkoop, goeie banden ofewel autobandenmarkt.nl :wink:

23 feb 2007 16:54

Marcel schreef:Nou kan ik wel weer reageren maar jou kennende moet jij dan ook weer...dus maar niet


Zeg dan gewoon niets.

Ik geef aan dat ik om mij moverende redenen altijd zou kiezen voor origineel (het is nog on-topic ook), maar dat een ander om hem moverende reden voor immitatie zou kunnen kiezen.

Dan doe jij er een 1K vs 4K vergelijk aan plakken, waarop ik nog even wijs op de mogelijkheid om tweedehands origineel te nemen (hetgeen net zo veel kost als nieuw immitatie).

Als je daar nog wat aan toe te voegen hebt: doen. Zo niet, dan niet.

23 feb 2007 17:08

911-lover schreef:
Jerremy schreef:Ik zou zelf ook voor Imitaties gaan.
Tenzij je ze ook wil gebruiken om af en toe te gummen op het circuit.
Bij imitaties staat wel vaak de waarschuwing dat ze niet geschikt zijn voor gebruik op circuit, die waarschuwing zal niet voor niets zijn..
Wil je ook gummen? dan kijken naar goeie tweede hands..


Gek op de circuitwagen hadden we imitaties van de Cup 1 liggen. Je kan wel stellen dat daar mee gegumd is en niets va"zwakke velgen" gemerkt.
De 18ers Turbo's die we nu hebben zijn ook imi en gekocht van andere circuitrijders. Ook daarmee geen problemen.
Oh ja , onze wagen heeft "maar" 265pk :wink:
Ik heb wel eens een horrorverhaal gehoord dat iemand (met immitatie's uiteraard)tijdens zeer sterk remmen op de autobahn zijn velgharten eruit remde en zwaar verongelukte.... :?

23 feb 2007 17:27

2000 gtv schreef:Ik heb wel eens een horrorverhaal gehoord dat iemand (met immitatie's uiteraard)tijdens zeer sterk remmen op de autobahn zijn velgharten eruit remde en zwaar verongelukte.... :?


Dat lijkt mij persoonlijk weer onzin. Dan moet dus de wrijvingskracht van de band voldoende zijn geweest...

Met gebrekkige sterkte moet je denken aan eerder een kromme velg.

23 feb 2007 17:30

Zou kunnen maar het klonk aannemelijk voor mij.Denkend aan een slecht gegoten velg met een slechte legering zou ik het rekensommetje kunnen maken...

23 feb 2007 17:44

En dat zou niet kunnen gebeuren met een ori P velg?
Suggereert 100% controle met röntgen op insluitingen en homogeniteit bepaling...misschien dat P dat doet maar waarom zou een immi fabrikant dat dan weer niet doen...

Wie het weet mag het zeggen....

Roi

23 feb 2007 17:59

Ik werk toevallig bij een gieterij. Ons zusterbedrijf produceert aluminium velgen in Hoboken. Je wilt niet weten wat een productievelg per stuk eigenlijk kost! Mijn inziens wordt er super veel verdient aan een met een origineel logo. Verder is een velg een veiligheidskritisch onderdeel van de auto wat aan voorgeschreven regels moet voldoen. Dus ook imitaties!
Plaats een reactie