Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

993 tikkend geluid bij inveren, voorzijde .... draagarmen??

18 apr 2007 22:25

Ca. 5000 km geleden, nieuwe schokbrekers, verlaagd en laten uitlijnen (voor- en achterzijde).
Sinds enige tijd hoor ik bij het nemen van verkeersdrempels (op iedere kruising eentje in mijn dorp) en tikkend geluid bij het in- en uitveren.

Wat zou dit kunnen zijn??

Ik heb ook begrepen dat bij een 993 nogal eens de draagarmen moeten worden vervangen, hoe zit dat?

Heeft dat iets met mijn tik te maken?

Alvast bedankt voor de reacties.

19 apr 2007 7:26

De draagarm rubbers kunnen inderdaad al verassend snel slijtage vertonen, ze laten dan los van de aluminium behuizing. Ik vraag me af of ze een tikkend geluid kunnen veroorzaken, de draag arm zit wanneer het rubber versleten is gewoon wat losser in het rubber, meer niet. Maar je weet nooit, gewoon even naar laten kijken. Hoeveel km heeft de wagen gereden?

19 apr 2007 20:54

Een kleine 120.000

Ik heb al een paar keer gehoord dat draagarmen zo rond de ton werden vervangen.

19 apr 2007 21:35

Stabilisator armpje versleten. :roll:

19 apr 2007 22:59

Bedankt Erwin,

Lijkt mij een goede tip, zou eveneens het soms wat vaag weggedrag kunnen verklaren.
Met name in lange bochten met een hobbel, dan "zwabbert" de 993.

20 apr 2007 7:29

Nine-eleven schreef:Bedankt Erwin,

Lijkt mij een goede tip, zou eveneens het soms wat vaag weggedrag kunnen verklaren.
Met name in lange bochten met een hobbel, dan "zwabbert" de 993.



Dat zwabberen in de situatie die jij omschrijft wordt veroorzaakt door een niet goed uitgelijnde achteras en/ of soms door slechte banden.
Een bekend probleem.
Al vaak moeten verhelpen bij de 993, ook al krijg je een 993 moeilijk zo strak en zeker rijdend als een goed afgestelde 964.

21 apr 2007 0:32

Onder de 993 zitten Pirelli P-Zero Rosso's gemonteerd, uiteraard met N codering, op 18" turbo velgen.
Bandenmaat, voor 225/40x18 en achter 285/30x18 met N4 codering.

De wagen is vorig jaar voor en achter uitgelijnd bij een door Johan v.d. Gugten aanbevolen bedrijf.

Ik heb mij overigens laten vertellen dat 993's minder strak sturen met 18"velgen, iets wat ik mij niet helemaal kan voorstellen.
Gevoeliger voor spoorvorming: ja, maar niet dat "zwabberige" weggedrag.

Als jij dat uitlijnen zelf doet, moet ik misschien maar eens jouw kant uit komen.

23 apr 2007 10:52

Nine-eleven schreef:Als jij dat uitlijnen zelf doet, moet ik misschien maar eens jouw kant uit komen.

Ja ;)

24 apr 2007 20:05

Peter 993 schreef:De draagarm rubbers kunnen inderdaad al verassend snel slijtage vertonen, ze laten dan los van de aluminium behuizing. Ik vraag me af of ze een tikkend geluid kunnen veroorzaken, de draag arm zit wanneer het rubber versleten is gewoon wat losser in het rubber, meer niet. Maar je weet nooit, gewoon even naar laten kijken. Hoeveel km heeft de wagen gereden?


Indien je draagarm rubbers versleten zijn: trillingen in je stuur (niet door slecht uitgebalanceerde wielen), indien echt zwaar versleten, op een brug of krik zetten en eens aan je wielen wringen, bij veel speling zijn die dingen versleten. En je kan ze dan nakijken, zie foto via bijgevoegde link. Had ze op mijn 964 ook vervangen en daarna rijdt je wagen terug strakker. Mijn 993 heeft er nog geen last van. Wel niet zo goedkoop om te laten vervangen.

http://www.993-cabriolet.de/993-Check.html

puntje 3


Hopelijk heb je hier iets aan.

Mvg
Johan

17 jun 2007 16:47

Yessss, 993 weer tip-top in orde :cheers:

Voor een hele grote (120.000 km) beurt bij Johan v.d. Gugten gebracht, tesamen met de rijgedrag klacht en koppeling klacht.

Het "zwabberende rijgedrag" bleek versleten rubbers in de voorste draagarmen te zijn. Vervangen.

Het "tikkende geluid bij inveren" bleek een slordigheidje van een uitlijnbedrijf, stabilisatorstang voor zat los :roll:

Ik had de indruk dat de koppeling af en toe slipte, klopte: prise-as keerring lekte olie en vervuilde de koppelingplaat (vet). Ook vervangen, komplete koppeling dus.

En passant bleken de voorste remschijven dun, ook nieuw.

Paar stuivers armer, maar een perfect sturende 993 rijker.
Op naar de Vet Cool Man rit.
Plaats een reactie