Afgelopen dinsdagavond reed ik op de snelweg van Maastricht richting Eindhoven, toen ik opeens een luide "KLOENK" hoorde... alsof er een baksteen onder tegen de auto aanklapte. Op hetzelfde moment gingen alle waarschuwingslampen op het dashboard aan, en kwam ik erachter dat de motor niet meer draaide (had ik in eerste instantie niet door, omdat de auto heel soepeltjes doorrolde). Dus ik denk: vastloper!
Auto op de vluchtstrook geparkeerd... nog eens geprobeerd te starten. Startte probleemloos. In de eerste versnelling gezet, koppeling op laten komen, alleen maar geratel! Motor weer uitgezet, en eens onder de auto gaan kijken. Zag ik alle olie uit de bak lopen!
Bijgaand wat foto's van wat ik de afgelopen dagen onder en in de bak heb aangetroffen....
De onderkant van de bak is bijna over de hele breedte gescheurd.
Plaatje1
Hier is goed te zien hoe een van de wieltjes uit het differentieel tussen het differentieelhuis en de behuizing is vastgeslagen. De tanden hebben zich bijna een halve centimeter in het aluminium gegraven.
Plaatje2
Detailfoto van het diff wieltje en een stuk van het asje waar die om draaide. Dit asje is net onder het wieltje afgebroken, wat waarschijnlijk is verooraakt door een combinatie van overmatige slijtage en verschuiven van het asje in het huis.
Plaatje3
Het pignon en kroonwiel zijn ook flink beschadigd, maar dat is duidelijk gevolgschade.