Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Trillingen in onderstel 993

16 jul 2007 23:13

Sinds kort heb ik nieuwe banden laten monteren op mijn 993 4S.
Bandenmerk Michelin Pilot Sport (N-Code)
Bandenmaat 285/30 ZR 18 achteraan en 225/40 ZR 18 vooraan.

Ik heb de banden laten balanceren in de bandencentrale, maar de volledige uitlijning van mijn wagen heb ik laten doen door Porsche Zentrum Aachen.

Nadat ik mijn nieuwe banden had laten monteren merkte ik trillingen op in de achteras.
3 Weken daarna bracht ik de wagen binnen voor een jaarbeurt en volledige uitlijning bij Porsche Aachen. Temeer daar de 993 één van de Porsches is waarvan de voor-en achtertrein zeer gevoelig zijn wat betreft rij eigenschappen in verhouding tot correcte afstelling van het onderstel.
Nadien vertelde zij mij dat er trillingen optraden tijdens het rijden, maar dat deze veroorzaakt werden door een plat vlak in mijn banden, van de wagen gedurende te lange tijd te laten stilstaan. Zij adviseerden mij dat indien de wagen gedurende lange tijd niet werd gebruikt de bandendruk te verhogen om dit fenomeen tegen te gaan.
Indien ik de wagen meer zou gebruiken, zouden de trillingen (plat vlak) vanzelf weer weggaan.
Heeft iemand nog zulke ervaringen gehad met nieuwe banden, temeer daar ik met mijn vorige set geen problemen heb ondervonden (Pirelli P Zero Assymetrico). De waarheid gebiedt mij ook te zeggen dat ik hooguit 6.500 tot 7.000 km/jaar met de wagen rij.

Alvast bedankt voor jullie feedback.
:D
Groeten,

Dirk

16 jul 2007 23:18

Dirk - wat is de productiedatum van je banden :?:

Ik heb inderdaad wel vaker gehoord dat gaan rijden met "hardere" banden het platte vlak weer laat "verdwijnen" ...

Als je echt weinig rijdt, met je P - zou je 'n poetsbrug kunnen overwegen - kan je 'm makkelijk 'n paar centimeter met de beentjes van de grond zetten :idea:

16 jul 2007 23:22

Beste Olaf,

Daar moet ik je vandaag het antwoord schuldig op blijven, maar morgen zal ik even de codes opschrijven en het je doorsturen.

Bedankt voor je reactie,

Dirk

16 jul 2007 23:43

Hoe lang staat ie dan stil.... :roll:

Wat als er echt een winter is, staat die van mij ook van -laten we zeggen- eind oktober - begin april stil in de garage (ja...enerzijds goed en anderzijds zonde, ik weet het). En geen problemen..trouwens ik heb de Pirelli's P zero rosso's, toeval :roll: O ja, ....en een 964 :cheesy:

16 jul 2007 23:51

Dit is een gekend probleem.
Ik ga me voor de winter dit bestellen : http://www.reifenwiege.de/ dan voorkom je dit probleem. Ofwel 4 bar druk in de banden en de auto geregeld een beetje verplaatsen.

17 jul 2007 0:42

Beste Jampie,

Ik heb je hyperlink bekeken en heb mij een set (4) besteld.
Men heeft mij bij Porsche inderdaad aangeraden om de bandendruk op 4 bar te zetten, maar ik verkies toch de "Reifenwiege". practisch en handig.

Bedankt voor de super tip en alle andere forumleden eveneens bedankt voor hun feedback.

Groeten,
Dirk :D

17 jul 2007 0:44

Flatsix6 schreef:... maar ik verkies toch de "Reifenwiege". practisch en handig.


.. terwijl je eigenlijk nog niet weet wat er exact aan de hand is :?: :shock:

17 jul 2007 8:37

Kan het zo snel niet vinden bij de zoekfunctie, maar over dit produkt is als eens een draadje geweest. Maar mijn optie is net als Olaf: zoek eerst echt het probleem, en blijkt het dan inderdaad dat je banden de boosdoener zijn, zou ik toch niet de Reifenwiege kopen maar mijn banden harder op pompen en hem wekelijks zo'n 20 cm te verduwen. Goede en goedkope oplossing. :wink:

17 jul 2007 10:26

Het probleem is bij Dirk ontstaan nadat hij 4 banden heeft laten plaatsen en de auto een tijdje heeft stil gestaand. Flat spots is een gekend probleem en heb er ook al vaak last van gehad.
Als mijn auto een week stilstaat en ik vertrek heb ik ook trillingen rond de 70km/h en 120 km/h; dit verdwijnt na enkele kms gereden te hebben.
Als de auto echter lange tijd stilstaat, is de vervorming in de banden echt erger en duurt het veel langer vooraleer de vervorming weg is.
Banden terug laten balanceren helpt dan een beetje, maar het probleem is daarmee niet weg.
Ga me tegen de winter ook maar een setje "reifenwiege" bestellen.
Is nog steeds een pak goedkoper dan een stel nieuwe banden.

17 jul 2007 13:56

Ik meen eens gelezen te hebben dat je de bandenspanning juist tijdelijk terug moet brengen als je na een lange tijd weer gaat rijden. Daardoor loopt de spanning onder het rijden op en worden de banden warmer waardoor ze makkelijker de oorspronkelijke vorm weer aannemen.

17 jul 2007 22:06

Denk ook dat je een vervormde band weer beter terug in vorm krijgt door de bandendruk te verlagen. Hierdoor gaat de temperatuur oplopen (hogere wrijving) en gaat het karkas misschien terug beter in zijn vorm. Echter bij het wegzetten van de wagen voor langere tijd is het raadzaam om 4 bar druk in de banden te pompen.

18 jul 2007 7:28

bovengenoemd probleem (trillen in stuur) had ik ook ma het monteren van 4 nieuwe banden.

laten ballanseren AAN het voertuig , en het probleem was verholpen.

18 jul 2007 13:34

Hallo iedereen,

Ik ben vandaag naar Porsche Aachen gereden. De Chef Garage raadde mij aan om de bandendruk van alle 4 de wielen te verhogen tot 4 Bar!

Wat betreft de "Reifenwiege", hij raadde mij dit af omdat bij hun al sinds jaar en dag klanten komen met old timer Porsche, collectors, enz... en steeds werd het hierboven beschreven procédé toegepast met succes.

Hij zei wel dat indien je echt gedurende bvb een half jaar niet met de wagen reed, het beter was om de wagen op te krikken (banden van de grond zetten).

Hopende dat dit advies ook anderen van dienst kan zijn, groet ik jullie,

Dirk :)

18 jul 2007 14:25

Olaf schreef:.. terwijl je eigenlijk nog niet weet wat er exact aan de hand is :?: :shock:

Inderdaad, wat is nu eigenlijk de oorzaak. Met de vorige banden had je dit niet :!:

Trilling achter treedt op bij 150+ km/u: klopt?

Balans wielen opnieuw laten controleren?
Wielen goed ingespannen, d.w.z. met de centreerconus aan de BINNENkant van het wiel? :idea: :shock:

En niet laten balanceren aan de P.: is nooit nodig als de rest goed gedaan is :!:

09 aug 2007 13:02

Geacht forum.
Ik zie deze vraag relatief laat , echter het probleem is al zo oud als er radiaal banden zijn met kunststof versterking onder het profiel.
Zolang de banden in beweging zijn is er geen probleem , zodra de auto stilstaat ontstaan er vlakke plekken op de plaats waar de banden de bodem raken. Dit ontstaat door de afkoeling van de band en de vervorming van het kunststof in de stabilisatie gordel.
Deze kunststof gordel is met name bij extreem hoge snelheid banden een zegen , het alternatief staal als gordel maakt de band zwaar.
Maar zodra de band opnieuw op bedrijfs temperatuur is moet dit probleem opgelost zijn. ( binnen 10 minuten)
Dit is niet op te lossen door te balanceren omdat de vlakke plekken steeds op een andere plaats zullen zijn, en het is geen onbelans maar een (tijdelijke) vlakke plek.

Vr. gr.
Jaap Brand

09 aug 2007 13:22

Ik dacht al waar blijft Jaap, onze expert :roll:

Mijn 911 staat ook al (veelste) lang stil :wink: , maar moet toch aan verse banden komen :roll:

11 aug 2007 10:08

Mogelijkheid van hoogteslag in velg is evt aanwezig. Kun je balanceren tot je een ons weegt. Probleem "treedt dan op" bij monteren nieuwe banden(omdat die nog niet zijn ingesleten om het wiel). Naarmate de band slijt zal de trilling afnemen. Velg(en) richten, nieuwe banden en probleem weg.

21 nov 2007 13:51

ik heb ook opeens last van een trilling maar pas boven de ca 180km/h en ook aan de achteras. :scratch:
Banden zijn niet vervangen en de keren dat ik last had van de flatspots was dat idd zo verdwenen.
Maar dit trillen blijft.Wat zou dit kunnen zijn
:?:

21 nov 2007 14:02

Misschien is er een balanceergewichtje van één van de achterwielen weg?

Ik zou even langs de bandenboer gaan om te laten controleren hoeveel onbalans er in de wielen zit en dat vervolgens eerst laten verhelpen.

21 nov 2007 23:23

Nee er is niks verandert aan de banden ook geen loodje verloren of zo.En als er onbalans in de banden zit voel je dat wel bij lagere snelheden.

21 nov 2007 23:52

Mischien ergens een 'stoep'randje gepakt????
Met als resultaat een hele lichte vervorming in de velg. Dit kan ook een trilling geven bij hogere snelheden... Dan is de oplossing Richten...

21 nov 2007 23:55

Nee vrijwel zeker geen stoeprandje gepakt.En tijdens het remmen wordt het erger.Schijven zijn ook vrijwel nieuw dus ik zit zelf aan een lager te denken of aan ruimte in een van de ophangingsarmen :scratch:

22 nov 2007 0:03

Ik had zelf ook een slag in de velg... En was mij ook niet er van bewust dat ik ergens een randje had meegepakt. Een slag in de velg zo gepiept... :(

Raar dat het bij het remmen dan erger wordt, want dat zit je inderdaad weer meer in de richting van de schijven te denken... :roll:
Plaats een reactie