Sinds kort heb ik nieuwe banden laten monteren op mijn 993 4S.
Bandenmerk Michelin Pilot Sport (N-Code)
Bandenmaat 285/30 ZR 18 achteraan en 225/40 ZR 18 vooraan.
Ik heb de banden laten balanceren in de bandencentrale, maar de volledige uitlijning van mijn wagen heb ik laten doen door Porsche Zentrum Aachen.
Nadat ik mijn nieuwe banden had laten monteren merkte ik trillingen op in de achteras.
3 Weken daarna bracht ik de wagen binnen voor een jaarbeurt en volledige uitlijning bij Porsche Aachen. Temeer daar de 993 één van de Porsches is waarvan de voor-en achtertrein zeer gevoelig zijn wat betreft rij eigenschappen in verhouding tot correcte afstelling van het onderstel.
Nadien vertelde zij mij dat er trillingen optraden tijdens het rijden, maar dat deze veroorzaakt werden door een plat vlak in mijn banden, van de wagen gedurende te lange tijd te laten stilstaan. Zij adviseerden mij dat indien de wagen gedurende lange tijd niet werd gebruikt de bandendruk te verhogen om dit fenomeen tegen te gaan.
Indien ik de wagen meer zou gebruiken, zouden de trillingen (plat vlak) vanzelf weer weggaan.
Heeft iemand nog zulke ervaringen gehad met nieuwe banden, temeer daar ik met mijn vorige set geen problemen heb ondervonden (Pirelli P Zero Assymetrico). De waarheid gebiedt mij ook te zeggen dat ik hooguit 6.500 tot 7.000 km/jaar met de wagen rij.
Alvast bedankt voor jullie feedback.
Groeten,
Dirk