16 aug 2007 15:00
16 aug 2007 15:13
16 aug 2007 23:23
Olaf schreef:2.5 Bar voor en 3.0 Bar achter en dan de krijtjestruuk van jeroen914 toepassen
16 aug 2007 23:44
ok, op veler verzoek de "krijtjes test" nog een keer dan
het doel van de juiste bandenspanning is om het loopvlak van de band zo goed mogelijk op het asfalt te krijgen (dat levert tenslotte het meeste grip)
als de banden spanning te laag is, zal de band (in de breedte) over de velg bewegen en ipv alleen over het loopvlak, rij je dan ook over de wang van de band
is de banden spanning te hoog, dan staan je banden te bol, en dan rij je alleen op het middelste deel van het loopvlak
om dit op de "huis-tuin-en-keuken" manier te controleren, kan je met een krijtje (of een lakstift oid) een paar streepjes op je band trekken
zet de streepjes zo dat ze op de overgang van het loopvlak naar de wang van de band staan, zowel aan de binnenkant als de buitenkant van de band
ga nu een stukje rijden... niet trutten, want dan heeft het geen zin
je moet 'm effe flink door een paar bochten knallen zodat je banden echt aan het werk gezet worden en ook op temperatuur komen
rij niet alleen linkse of rechtse bochten, maar van allebei ongeveer evenveel (en even hard)
't gaat niet om snelheid, dus je kan ook gewoon effe een stukkie slalommen op een parkeerterreintje
meet nu eerst je banden spanning en kijk dan hoe de krijtstreepjes zijn afgesleten
zie je het streepje nog op het loopvlak staan, dan is de spanning te hoog
is het streepje van de wang afgesleten, dan is de spanning te laag
pas de bandenspanning aan, zet nieuwe krijtstreepjes, ga weer een stukje rijden en controleer 't opnieuw
herhaal dit totdat je het slijtpatroon van de krijtstreepjes zo optimaal mogelijk hebt
dan staan je banden op de goeie spanning
denk er wel aan dat als je de spanning nu meet (dus bij een warme band) de spanning hoger is als bij een koude band
je zal de spanning dus ook nog een keer moeten meten als je band is afgekoeld
deze afgekoelde meting moet je aanhouden als je later je banden weer gaat oppompen
bedenk wel dat je met het aanpassen van de bandenspanning alleen niet alle problemen kan oplossen
zo kan het bv. zijn dat de krijtstreepjes aan de binnenkant van de band netjes tot op het loopvlak afslijten (je dus niet op de wang van de band rijdt) maar aan de buitenkant wel (of andersom)
in dat geval is de uitlijning niet goed/optimaal en zal je die dus moeten (laten) aanpassen
rijdt je aan de buitenkant van de band over de wang, en aan de binnenkant niet, dan heb je meer negatief camber nodig (en andersom minder)
met een goeie spanning en uitlijnen benut je het loopvlak van de band optimaal en levert 'ie de meeste grip
als je het allemaal goed voor elkaar hebt, slijten je banden dan ook mooi gelijkmatig af
zoals gezegd, is het een "huis-tuin-en-keuken" methode...
wil je het beter doen, dan heb je een "pyrometer" nodig, een soort speciale thermometer
daarmee kan je de temperatuur over de breedte van het loopvlak meten (binnenkant, midden, buitenkant)
aan de verschillen in temperatuur kan je dan opmaken hoe de bandenspanning of uitlijning van de auto zou moeten worden aangepast, of je meer onder of overstuur hebt etc.
19 aug 2007 10:30
Jeroen914 schreef:... een "pyrometer" ...
19 aug 2007 10:41
19 aug 2007 10:48
Paul van Engelen schreef:Wel leuk ook voor bijv. de remschijftemperatuur na enige circuitrondjes
21 aug 2007 20:48
22 aug 2007 1:31
22 aug 2007 1:36
Paul van Engelen schreef:Jeroen914 schreef:... een "pyrometer" ...
Heb zo'n ding maar blijkt bij een 911 voor de achterbanden niet echt te gebruiken.
Die banden zijn namelijk aan de binnenzijde altijd duidelijk warmer dan in het midden en daar weer warmer dan de buitenzijde.
Oorzaak (aanname): de uitlaat(potten)
22 aug 2007 3:02
EVM schreef:Olaf schreef:2.5 Bar voor en 3.0 Bar achter en dan de krijtjestruuk van jeroen914 toepassen
thanx en wat is de krijtjestruuk?
22 aug 2007 13:58
23 aug 2007 15:32
Paul van Engelen schreef:Bij mij is de uitlijning beslist ok (en anders ga ik klagen in S. bij R. )
23 aug 2007 16:04
Heb ik ook, maar door de verlaging is deze helaas niet beter te krijgen.Dus altijd meer slijtage aan de binnenkantenJeroen914 schreef:Paul, doe een keer je huiswerk :draai-om-je-oren-smiley:
te veel neg.camber
23 aug 2007 16:53
2000 gtv schreef:...maar door de verlaging is deze helaas niet beter te krijgen.Dus altijd meer slijtage aan de binnenkanten
23 aug 2007 17:07
Ehh deze Erwin denkt dan.... (een van de) Bovenste arm(en) verlengen met een of andere kunstgreep?Nylon bus o.i.d. ergens tussen prutten?Jeroen914 schreef:2000 gtv schreef:...maar door de verlaging is deze helaas niet beter te krijgen.Dus altijd meer slijtage aan de binnenkanten
is waar ook... typisch probleem met verlaagde 993, boxster, 996 enz.
is op te lossen hoor... zou Erwin toch moeten weten
23 aug 2007 18:30
24 aug 2007 17:17
Mr. somebody schreef:Bij diverse 911'en dit geconstateerd, niet slechts op basis van 1
24 aug 2007 18:13