Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Welke bandenspanning aanhouden bij een 996 met 19inch?

16 aug 2007 15:00

Welke bandenspanning aanhouden bij een 996 Carrera 2 Cabriolet uit 2001 met voor 235/35R19 en achter 295/30R19 banden

16 aug 2007 15:13

2.5 Bar voor en 3.0 Bar achter en dan de krijtjestruuk van jeroen914 toepassen :wink:

16 aug 2007 23:23

Olaf schreef:2.5 Bar voor en 3.0 Bar achter en dan de krijtjestruuk van jeroen914 toepassen :wink:



thanx en wat is de krijtjestruuk?

16 aug 2007 23:44

Jeroen914 schreef eerder
ok, op veler verzoek de "krijtjes test" nog een keer dan

het doel van de juiste bandenspanning is om het loopvlak van de band zo goed mogelijk op het asfalt te krijgen (dat levert tenslotte het meeste grip)

als de banden spanning te laag is, zal de band (in de breedte) over de velg bewegen en ipv alleen over het loopvlak, rij je dan ook over de wang van de band

is de banden spanning te hoog, dan staan je banden te bol, en dan rij je alleen op het middelste deel van het loopvlak

om dit op de "huis-tuin-en-keuken" manier te controleren, kan je met een krijtje (of een lakstift oid) een paar streepjes op je band trekken
zet de streepjes zo dat ze op de overgang van het loopvlak naar de wang van de band staan, zowel aan de binnenkant als de buitenkant van de band

ga nu een stukje rijden... niet trutten, want dan heeft het geen zin
je moet 'm effe flink door een paar bochten knallen zodat je banden echt aan het werk gezet worden en ook op temperatuur komen
rij niet alleen linkse of rechtse bochten, maar van allebei ongeveer evenveel (en even hard)
't gaat niet om snelheid, dus je kan ook gewoon effe een stukkie slalommen op een parkeerterreintje

meet nu eerst je banden spanning en kijk dan hoe de krijtstreepjes zijn afgesleten

zie je het streepje nog op het loopvlak staan, dan is de spanning te hoog

is het streepje van de wang afgesleten, dan is de spanning te laag

pas de bandenspanning aan, zet nieuwe krijtstreepjes, ga weer een stukje rijden en controleer 't opnieuw
herhaal dit totdat je het slijtpatroon van de krijtstreepjes zo optimaal mogelijk hebt
dan staan je banden op de goeie spanning

denk er wel aan dat als je de spanning nu meet (dus bij een warme band) de spanning hoger is als bij een koude band
je zal de spanning dus ook nog een keer moeten meten als je band is afgekoeld
deze afgekoelde meting moet je aanhouden als je later je banden weer gaat oppompen

bedenk wel dat je met het aanpassen van de bandenspanning alleen niet alle problemen kan oplossen

zo kan het bv. zijn dat de krijtstreepjes aan de binnenkant van de band netjes tot op het loopvlak afslijten (je dus niet op de wang van de band rijdt) maar aan de buitenkant wel (of andersom)
in dat geval is de uitlijning niet goed/optimaal en zal je die dus moeten (laten) aanpassen

rijdt je aan de buitenkant van de band over de wang, en aan de binnenkant niet, dan heb je meer negatief camber nodig (en andersom minder)

met een goeie spanning en uitlijnen benut je het loopvlak van de band optimaal en levert 'ie de meeste grip
als je het allemaal goed voor elkaar hebt, slijten je banden dan ook mooi gelijkmatig af


zoals gezegd, is het een "huis-tuin-en-keuken" methode...
wil je het beter doen, dan heb je een "pyrometer" nodig, een soort speciale thermometer

daarmee kan je de temperatuur over de breedte van het loopvlak meten (binnenkant, midden, buitenkant)
aan de verschillen in temperatuur kan je dan opmaken hoe de bandenspanning of uitlijning van de auto zou moeten worden aangepast, of je meer onder of overstuur hebt etc.


:^:

19 aug 2007 10:30

Jeroen914 schreef:... een "pyrometer" ...

Heb zo'n ding maar blijkt bij een 911 voor de achterbanden niet echt te gebruiken.

Die banden zijn namelijk aan de binnenzijde altijd duidelijk warmer dan in het midden en daar weer warmer dan de buitenzijde.
Oorzaak (aanname): de uitlaat(potten) :idea:

Wel leuk ook voor bijv. de remschijftemperatuur na enige circuitrondjes :oops: :wink:

19 aug 2007 10:41

Houd mij gewoon aan de gegevens van Porsche, en heb mooi gelijk slijtende achter en voorbanden.

19 aug 2007 10:48

Paul van Engelen schreef:Wel leuk ook voor bijv. de remschijftemperatuur na enige circuitrondjes :oops: :wink:





wat voor temp geeft die dan aan, ik verbaas me er altijd over dat als ik s'nachts naar huis rij met .... en dan rustig ongeveer 3 km door het dorp rij wacht voor het stop licht en dan weer 1 km rij.

dan ben ik thuis en na het open van de garage voel ik soms wel aan de banden en die zijn dan nog behoorlijk warm ook voor.

over de schijven maar niet te beginnen dat levert bandwonden op.


robert

21 aug 2007 20:48

200 gr. C. 'gewoon', maar ook 250 genoteerd.

22 aug 2007 1:31

5 bar... minimaal

22 aug 2007 1:36

Paul van Engelen schreef:
Jeroen914 schreef:... een "pyrometer" ...

Heb zo'n ding maar blijkt bij een 911 voor de achterbanden niet echt te gebruiken.

:shock:

Die banden zijn namelijk aan de binnenzijde altijd duidelijk warmer dan in het midden en daar weer warmer dan de buitenzijde.
Oorzaak (aanname): de uitlaat(potten) :idea:

Paul, doe een keer je huiswerk :draai-om-je-oren-smiley:
te veel neg.camber :idea:

22 aug 2007 3:02

EVM schreef:
Olaf schreef:2.5 Bar voor en 3.0 Bar achter en dan de krijtjestruuk van jeroen914 toepassen :wink:



thanx en wat is de krijtjestruuk?


Afbeelding

22 aug 2007 13:58

Jeroen, schreef nog wel AANNAME :!:

Is de wielstand DE oorzaak?

Bij mij is de uitlijning beslist ok (en anders ga ik klagen in S. bij R. :wink: )

Bij diverse 911'en dit geconstateerd, niet slechts op basis van 1 :!:

23 aug 2007 15:32

Paul van Engelen schreef:Bij mij is de uitlijning beslist ok (en anders ga ik klagen in S. bij R. :wink: )

dan moet je wat beter je best doen :mrgreen:

23 aug 2007 16:04

Jeroen914 schreef:Paul, doe een keer je huiswerk :draai-om-je-oren-smiley:
te veel neg.camber :idea:
Heb ik ook, maar door de verlaging is deze helaas niet beter te krijgen.Dus altijd meer slijtage aan de binnenkanten :cry:

23 aug 2007 16:53

2000 gtv schreef:...maar door de verlaging is deze helaas niet beter te krijgen.Dus altijd meer slijtage aan de binnenkanten :cry:

is waar ook... typisch probleem met verlaagde 993, boxster, 996 enz.
is op te lossen hoor... zou Erwin toch moeten weten ;)

23 aug 2007 17:07

Jeroen914 schreef:
2000 gtv schreef:...maar door de verlaging is deze helaas niet beter te krijgen.Dus altijd meer slijtage aan de binnenkanten :cry:

is waar ook... typisch probleem met verlaagde 993, boxster, 996 enz.
is op te lossen hoor... zou Erwin toch moeten weten ;)
Ehh deze Erwin denkt dan.... :scratch: :idea:(een van de) Bovenste arm(en) verlengen met een of andere kunstgreep?Nylon bus o.i.d. ergens tussen prutten?

23 aug 2007 18:30

een arm met verstelbare lengte

24 aug 2007 17:17

Geldt dus niet alleen voor (verlaagde) 993's!

Mr. somebody schreef:Bij diverse 911'en dit geconstateerd, niet slechts op basis van 1 :!:

:idea: :lol:

24 aug 2007 18:13

even kleine correctie...
(ben niet zo heel erg op de hoogte met die moderne meuk :mrgreen: )
de verstelbare armpjes zijn om de sporing te corrigeren
(bij het verlagen worden de standaard armpjes te kort en krijg je veel te veel toe spoor op de achterwielen)

maar temperatuur verschillenn over het loopvlak (en dus ongelijk matig afslijten van de banden) wordt altijd veroorzaakt door een niet optimale uitlijning en/of bandenspanning
Plaats een reactie