02 sep 2007 19:27
02 sep 2007 19:34
02 sep 2007 19:42
03 sep 2007 22:28
03 sep 2007 23:05
kalao7845 schreef:aah ok das al een opluchting![]()
dan kan ik da nog zelf ...
13 dec 2009 1:11
14 dec 2009 0:01
15 dec 2009 12:24
15 dec 2009 20:06
dynamic schreef:Makkelijk klusje,![]()
![]()
![]()
1. Inbusbouten losdraaienGoed passend gereedschap gebruken, draai ze niet stuk
2. As van de bak naar beneden laten zakken (aan de wielkant zit hij dus nog vast)niet te ver naar beneden anders beschadig je de metalen deksel
3. deksel een het eind van de as voorzichtig eraf halen door rondom met een schoevendraaien eraf te tikken.Als je alleen hoezen hebt moet je de zaak niet beschadigen
4. bevestiging oude stofhoes losmaken en hoes even richting het wiel schuiven.Dat is eenvoudig
5. vet wegpoetsen zodat einde as zichtbaar is.Dat wordt altijd een bende
6. borgveer verwijderen met geschikt gereedschap of handigheidRaak hem niet kwijt, vliegt namelijk alle kanten op
7. Homokineet van de as afnemen. Let op soms zit hij los soms vast, in het laatste geval met een hamer een een hpouten blokje de homokineet eraf slaan.We gaan natuurlijk niet staan timmeren, het is geen golf
LET OP!!!! Hij kan er ineens afkomen zorg dan dat ie een zachte landing maakt maar niet op je hoofd. Ik kopte er ook één bijna terug![]()
Schuif ook de oude hoes van de as af.
8. Kijk goed hoe de homokineet in elkaar zit, zie bijvoorbeeld dat het binnenste gedeelte smalle en brede uitsteeksels heeft. ,maak evt een foto.Laat hem niet uit elkaar vallen
9. maak de homokineet schoon met oplosmiddel, als je hem uit elkaar haalt kun je beter zien of er geen beschadigingen zijn. De kogels en de banen waar deze in bewegen moeten glad zijn. Zet de homokineet weer in elkaar en controleer de bewegingsmogelijkheid.
10. monteer de nieuwe stofhoes op de homokineet en vul het geheel met het bijgeleverde vet.Het vet moet natuurlijk in de homokineet
11. schuif het geheel weer op de as, het kan even pielen zijn om de asdoor de kleine opening van de hoes te schuiven.
12. als de homokineet goed zit kan hij ver genoeg op de as om de nieuwe veer weer te bevestigen. Zo niet geen geweld gebruiken maar kijken of de boel niet verkeerd om zit.
13. Friemel het smalle deel van de hoes zover over de as dat het in de uitsparing past.
14. breng de klemmen aan (bij metalen eerst zo strak mogelijk in het juiste oogje en daarna kun je gebruik maken van een knyptang om de spanning aan te brengen.) wijst zich zelf!
15. Monteer de nieuwe metalen kap en monteer de aandrijfas. Let op rondom gelijdelijk aandraaien (net als de wielen) en met de juiste kracht (eigenlijk met momentsleutel)Dat MOET met een moment sleutel
16. Maak een proefrit
17. Geniet bij een biertje van het feit dat je weer minimaal 150 Euro hebt bespaart en je weer trots kunt zijn!
Zie je, kan bijna niks misgaan![]()
![]()