Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

spuiten velgen

15 okt 2007 21:35

Hallo,

Nog een maand of anderhalf en dan gaat de Porsche de winterstalling in.
Een van de dingen die ik dan wil laten doen is de velgen (achter) laten spuiten. Ik heb vandaag een afspraak gemaakt bij een bedrijf waar ik al eerder spuitwerk heb laten doen en waar ik zeer tevreden over ben.

Nu mijn vraag. Wat is wijsheid? Laat ik eerst de velgen spuiten en dan nieuwe banden monteren, of, zoals de vakman adviseert, eerst de banden monteren en dan spuiten. Tijdens het spuiten wordt de band een stuk teruggeduwd zodat ook de achterkant van de velgrand meegespoten kan worden. Ik kreeg dit advies omdat er zo geen beschadiging van de velg tijdens het opleggen van de band kan optreden.

Persoonlijk voel ik meer voor montage achteraf. Is voor de spuiter toch ook makkelijker, of niet dan? Advies graag.

Groet,

Jo996

15 okt 2007 21:37

Stralen en laten poedercoaten. Is zoveel mooier/sterker dan spuiten.

Mark.

15 okt 2007 21:43

Bel eens met de velgendokter:
http://www.develgendokter.nl/

15 okt 2007 21:45

heb de mijne laten poedercoaten. en daarna nieuwe banden laten monteren.
zo zijn de velgen mooi helemaal zwart (achterkant, binnenkant etc).

Afbeelding

15 okt 2007 21:54

Wegdrukken lukt niet altijd.
Monteren moet ook een volgend keer lukken zonder beschadiging :idea:
Gewoon paar dagen goed laten uitharden voor montage bij een bedrijf wat gewend is aan dit soort wielen :!:

Bij Wheeltrim/Nijkerk moet de band er af.
Poedercoaten is misschien voordeliger maar ook minder mooi.

15 okt 2007 21:59

Paul van Engelen schreef:Poedercoaten is misschien voordeliger maar ook minder mooi.

hoezo minder mooi? Ik heb aardige resultaten ermee gezien, en is poedercoaten juist niet ook sterker en meer bestand tegen beschadiging??

15 okt 2007 23:05

Hallo,

Het gaat hier om velgen van een 996. Die zijn origineel toch ook gewoon gespoten of niet?

Ik lees overigens net bij de 'Velgendokter' dat hij de velgen zonder banden aangeleverd wil krijgen. Dan zal het met het beschadigen van de velgen bij het monteren van (nieuwe) banden toch wel van de deskundigheid van de bandenspecialsit afhangen. Mochten de velgen bij bandenmontage beschadigd worden, kan ik hem daar toch voor verantwoordelijk stellen. Ik vraag van te voren natuurlijk wel naar eventueel risico van beschadiging.

Groet,

Jo996

16 okt 2007 8:31

Bij mijn zoon in de zaak spuiten ze de velgen altijd met de band erom heen. Reden :arrow: niet alle bandenboeren zijn voorzichtig met omleggen.
Kregen er te veel terug, wel op kosten van bandenboer maar hebben nu zo minder werk aan die dingen en geen gezeur achteraf.

16 okt 2007 9:38

LouisXIV schreef:hoezo minder mooi? Ik heb aardige resultaten ermee gezien, en is poedercoaten juist niet ook sterker en meer bestand tegen beschadiging??

'Aardige resultaten...' ok!
Maar minder glad dan gespoten, wat dus ook de originele behandeling is.

Lijkt misschien dikker en daardoor sterker, maar geloof niet dat dit een rol van betekenis speelt.

29 okt 2007 18:10

Persoonlijk zou ik eerst de velg ontlakken en dan weer opnieuw in de kleur d.m.v. coating. Tegenwoordig kunnen er zoveel verschillende kleuren worden gekozen in metallic, hoogglans & mat.
De lak is tevens harder en beter bestand tegen b.v. steenslag.

09 nov 2007 20:27

Absoluut eerst laten stralen en dan coaten.

Een reguliere verflaag erover kan de krachten (in en uitzetting van het metaal) niet aan die bijvoorbeeld ontstaan door hobbels, dan breken de verbindingen in de verflaag en laat het los. Velgen laten stralen en coaten is tevens ook net et duuren het kan ook nog inderdaad extra tegen steenslag. Tip is wel een goed straal en coat bedrijf te vinden. Verschilt naar mijn ervaring nogal in kwaliteit.

Spuiten is de oplossing die twee weken mooi is.

stralen en coaten de oplossing die jaren mooi is.

Succes!

09 nov 2007 20:54

Hallo,

Over een paar weken is het zover, dan gaan de velgen naar de spuiterij. Weet iemand van jullie de kleurcode van de lak die gebruikt wordt (door Porsche) voor de velgen van een 996 (Turbo-look).

Groet,

Jo996

09 nov 2007 22:46

De originele kleurcode is - zoals bij al het spuitwerk - het uitgangspunt.
Maar na jaren is de kleur uiteraard verkleurd en dan moet deze dus 'passend' worden gemaakt aan de rest, als niet alle delen worden gedaan.

10 nov 2007 8:41

het gaat toch over velgen? die kleur hoeft toch niet 'gemaakt' te worden? Ik kan me zomaar voorstellen dat ze alle 4 de velgen helemaal gaan spuiten...

10 nov 2007 10:33

jo996 schreef:Een van de dingen die ik dan wil laten doen is de velgen (achter) laten spuiten.

10 nov 2007 10:50

aha, niet goed begrepen :salut: . dan zou ik ze denk ik alle 4 laten spuiten.

10 nov 2007 11:07

Hallo,

Ik laat ze alle 4 spuiten. Een van de velgen is (in opdracht van de vorige eigenaar) al een keer overgespoten. Wanneer je goed kijkt zie je kleurverschil. Dat risico wil ik niet opnieuw lopen. Alle 4 dus. Ik wil wel graag de originele Porsche kleur en het originele metallic effect hebben.

Het zou wel makkelijk zijn wanneer ik de spuiterij de originele code kon geven. Dan weet ik zeker dat de velgen er weer 100% uit komen te zien.

Groet,

Jo996

10 nov 2007 11:25

:idea: kijk hier eens :idea:

10 nov 2007 11:51

Hallo,

Reactie van Jeroenoop kan ik niet helemaal volgen. De link verwijst naar naafkapjes, niet naar een kleurcode.

Groet,

Jo996

10 nov 2007 12:38

toch altijd leuk om iets te lezen over naafkappen? :wink:

10 nov 2007 13:51

Kijk maar in mijn album daar staan mijn velgen :!: die zijn bij Wheeltrim gestraald en gecoat.
http://www.wheeltrim.nl/temp/wiewatwaar/index.html\

Greetings, Hennie

10 nov 2007 13:57

nou nog de kleur... ik vraag me af of er voor alu velgen een aparte kleurcode is. :?

14 jan 2008 23:44

Hallo,

Vandaag de Porsche op bokken gezet. De wielen verwijderd en naar de spuiterij gebracht. Men heeft me beloofd dat ik maximaal 2 weken moet wachten voordat ik ze terugkrijg. Ik ben benieuwd hoe ze er straks uitzien. Ik heb gevraagd ook de binnenzijde netjes te spuiten. Het oppervlak was erg ruw en ze waren niet mooi schoon te houden. Is dus ooit aan gewerkt. Ook nog gevraagd of ze de wielbouten wilden spuiten. Had geen zin omdat de lak er bij montage meteen weer af zou springen. Dan maar met een kwastje bijwerken na montage.

De volgende stap is 2 nieuwe achterbanden. Men heeft me geadviseerd de lak een maand de kans te geven volledig uit te harden. Te lang, te kort?

Groeten,

Jo996

15 jan 2008 20:09

Een maand lijkt me wel lang genoeg.

Als ik nieuwe banden laat monteren cq demonteren gebruik ik altijd een speciaal stukje gereedschap (zie foto). Het is een stuk hard plastic wat om de velgrand heen past.

Voorkomt schade aan de velgranden.

Afbeelding

15 jan 2008 21:16

fuchs schreef:Een maand lijkt me wel lang genoeg.

Als ik nieuwe banden laat monteren cq demonteren gebruik ik altijd een speciaal stukje gereedschap (zie foto). Het is een stuk hard plastic wat om de velgrand heen past.

Voorkomt schade aan de velgranden.

Afbeelding


En heb jij dit, of heeft de garage dit? :roll:
Plaats een reactie