Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

schokdemper en vering - Slijtage

30 okt 2007 22:45

Hoe weet je wanneer je vering/schokdempers dienen vervangen te worden? :?:
De wagen heeft nu 88.000 km en op de autokeuring is er geen probleem gemeld.

Toch heb ik soms de indruk dat de dwarsnaden op de weg erg hard via het stuur worden doorgegeven.

Als dagelijkse wagen rij ik met een Audi A3 Sportback S-line (163 PK TDI, DSG-bak), die zeker niet comfortabel is afgeveerd (in feite zelfs een tikje erover) maar in vergelijking met mijn 993 in snelgenomen bochten met dwarsnaden, blijft de Audi rustiger dan de Porsche.

Bij de Porsche wordt de vooras iets lichter, maar de achteras lijkt gekleefd aan de grond, werkelijk buitengewoon. Maar het is door die lichter wordende vooras dat ik niet echt voor de 100% durf te gaan!

De 993 is nochthans 4000 km geleden volledig uitgelijnd door Porsche (typisch zwak punt van alle 993 is de behoefte aan een regelmatige uitlijning).
Vandaar dat ik dacht dat het misschien aan mijn vering kan liggen. (Hoogstwaarschijnlijk zal het wel aan mij liggen en mijn nog relatief beperkte ervaring met het rijden met een 911)

Enig advies is altijd welkom

Vriendelijke Groeten
Flatsix6

30 okt 2007 22:50

yo flatsix welkom hierzo :D

als je ff je auto nog laat uitwegen scheelt denk ik een wereld van verschil :wink:

veel rijplezier kilometers toegwenst 8)

30 okt 2007 23:31

In aanvulling op eerdere info 8) de opmerking dat versleten dempers uiteraard meer deining en dus juist een minder hard gevoel geven.

80.000 lijkt nog weinig voor versleten dempers, maar leeftijd speelt ook een rol.

Op basis van je eigen beschreven indruk lijkt me de onwennigheid met een 911 de grootste rol te spelen.
Een '4' heeft een zwaardere neus - door vooras met diff. etc - en daardoor deint deze meer. Probeer nog eens wat meer gas te geven in genoemde bochten.
Dat wil niet zeggen dat het dan dus harder moet gaan. Remmen voor de bocht, langzaam er in en snel 'duwend' er door en er uit :!: :P

31 okt 2007 0:58

Bedankt voor de tip Paul en ook voor de reactie van DrKnauf.

Ik ben vandaag het nieuwe RS Magazine (tegenhanger, maar in dezelfde lijn als Flatsix magazine) gaan halen met een vergelijking tussen de 993 4S en de 996 4S.

Daarin stond beschreven dat de 993 4S moeilijker met zijn neus de bocht in te duwen was dan met een normaal achterwiel aangedreven Carrera en dat je dus voor de nodige lastwissel moest zorgen door voor de bocht flink te remmen en dan de neus in te sturen en met het gas erop de wagen snel door de bocht rijden.

Zo zie je maar, door al die tips kan ik straks als een volleerd Porsche piloot door de moeilijkste bochten gaan.

Bedankt voor jullie reactie :D
Flatsix6

31 okt 2007 9:15

Is je auto verlaagd?Als dat het geval is met de standaard dempers wordt de auto daar namelijk ook plankhard van.

31 okt 2007 12:52

Verlaagd?

Ik denk dat de 993 4S ongeveer een 10 mm vooraan en 15 mm achteraan lager is gelegen dan een standaard 993. Dit is de zogenaamde sportophanging die optioneel is bij 993, maar standaard bij 4S en Turbo.

Daarenboven kon je indertijd als optie op de turbo en 4S nog een extra sportophanging bestellen, maar die verlaagde de auto niet extra; maar verharde wel de schokdemping/vering.

Die laatste optie heb ik er niet opstaan.
Groeten,

Flatsix6

31 okt 2007 14:25

Flatsix6 schreef:de 993 4S ongeveer een 10 mm vooraan en 15 mm achteraan lager is gelegen dan een standaard 993.
Vaak vind men dit optisch te weinig.
Staat wel in je boekje of op de sticker onder je kofferbak of je een m030 of m033 onderstel hebt.

31 okt 2007 14:41

Zal ook eens kijken :idea:
Bij mijn zoekactie ook een paar keer met een 4 S gereden, vond zo'n kar SUPER sturen :lol:
Mijn huidige 2 S is duidelijk anders, stuk lichter sturend :!:
Leek net of een 4 S meer aan de grond kleefde :?: , je zet hem neer in de bocht en hij blijft ook staan :shock:

31 okt 2007 15:32

Echt niet hans,

Jouwe rijd veel beter IMHO.
Een 2 is al behoorlijk onderstuurd maar een 4.... dat zijn echt "the kings of understeer" :wink:

31 okt 2007 16:59

2000 gtv schreef:Is je auto verlaagd?Als dat het geval is met de standaard dempers wordt de auto daar namelijk ook plankhard van.

wat is dat nou weer voor een vaag verhaal...?

31 okt 2007 20:24

Standaard zit onder de (4) S het verlaagde onderstel M033 :!:
Verlaging is 10 mm voor en 20 mm achter, dus 15 gem.

Het sportonderstel M030 is inderdaad een optie. :)
Plaats een reactie