Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

993 achterwielen ongelijk

31 okt 2007 13:29

Mijn 993 targa (1998) is met nieuwe banden erop helemaal strak uitgelijnd. Volgens de specialist staat ie nu prima op zijn wielen, met een optimale afstelling. Gek genoeg staat het rechterwiel bijna 1 cm verder naar buiten dan het linker... Gevolg is dat het rechterwiel de wielboog raakt (na verkeersdrempels en zo). Eerste indruk van schadespecialist is dat de auto geen noemenswaardige schade heeft gehad. Begrijp er niks van. Wie wel?

31 okt 2007 13:58

Het schijnt dat de breedte links/rechts bij veel auto's iets verschilt.

En bij welke specialist heb je em laten uitlijnen, bij een 993 luistert het nogal nauw.

Zitten er wel wielen met gelijke ET waardes onder?

31 okt 2007 21:28

Vraag van Eric helemaal terecht...
en ook geen spacer verschil :?:

31 okt 2007 21:58

De uitlijn specialist doet de lastige gevallen voor porsche dealer Wittenburg. De ET waarden zijn gelijk.

31 okt 2007 22:00

uitweguhhh is betaahhhh :idea:

besteed de wittebrug ook uit :wink:

01 nov 2007 2:17

Ik denk dat er verschil in wielvlucht zit tussen deze wielen, dan komen ze beiden aan de bovenkant anders uit. Als je erin zit, is het dan ook nog?

01 nov 2007 3:00

Heb begrepen dat de 993 achterschermen links en rechts, verschillen in breedte.

01 nov 2007 3:03

M a r c schreef:Ik denk dat er verschil in wielvlucht zit tussen deze wielen

als 'ie net is uitgelijnd...? mag toch hopen van niet...

Eric P schreef:Het schijnt dat de breedte links/rechts bij veel auto's iets verschilt.

lijkt me een betere verklaring (zoals bv. bij 911jes t/m 89 linker en rechter voorspatbord) maar geen idee of het idd een gebruikelijk gebrek van de 993 is

01 nov 2007 11:00

ik hoor dit over vele porsche's.was bij die van mij ook.
er zaten bij mij spoorverbreders op van 15mm en liep toen bij drempels links aan rechts ging net mis.scheelde bij mij 2 mm een 1cm is wel veel.
het kan natuurlijk ook dat hij een keer een klapper heeft gemaakt en niet goed terug is getrokken.

anton964

Re: 993 achterwielen ongelijk

01 nov 2007 11:07

Huib schreef:Eerste indruk van schadespecialist is dat de auto geen noemenswaardige schade heeft gehad. Begrijp er niks van. Wie wel?


Dat zou dus niet zo moeten zijn. Als ie echt krom is ziet een prof dat zeker

01 nov 2007 11:09

drknauf schreef:uitweguhhh is betaahhhh :idea:

besteed de wittebrug ook uit :wink:


Hoi Doktâh Knâhff

Ken je ùitlegge wat ùitwege is, en waar je dat ken late doen?

Heb 'r eâhlijk gezegd nog nauit eâhdâh van gehoâhd.

01 nov 2007 11:30

Rick schreef:Ken je ùitlegge wat ùitwege is.



Auto met elk wiel op 'n weegschaaltje zetten - en dan de hoogte van de vering/schokbrekers zodanig afstellen dat het gewicht op beide voorwielen (nagenoeg) gelijk aan elkaar is - en dat geldt dan ook voor de achterwielen --- MI is het het zwaartepunt van de auto op de juiste plaats zetten :idea: correct me if I'm wrong :wink:

Uitweegadresje in regio Haaglanden weet ik helaas niet voor je :?

01 nov 2007 11:42

Misschien is dit wat?
Heb er zelf geen ervaring mee, ben er nooit geweest.
Op hun site hebben ze bij uitlijnen ook een stukje over uitwegen.
Sukses!

http://www.prins-techniek.nl/index.php

01 nov 2007 11:56

rickpik gozah ze zijn me allemaal voor :shock:

de mijne is ook bij prinze uitgewogen, doen ze niet zomaar effe hoor duurt toch wel gauw een uur of 3 a 4 :shock:
maar daarna een wereld van verschil rick echtwaar :wink:

01 nov 2007 12:06

drknauf schreef:.. doen ze niet zomaar effe hoor duurt toch wel gauw een uur of 3 a 4 :shock:


... afhankelijk van hoe vast(geroest of gerot) alles zit :!: :lol:

01 nov 2007 16:25

Mikey.... uitwege is nie voor alles de magische oplossing ;)

01 nov 2007 16:31

Huib schreef:De uitlijn specialist doet de lastige gevallen


En wie is dat als ik vragen mag?

Er zijn er veel gespecialiseerd in uitlijnen, maar weinigen zijn er ook specialist in.

01 nov 2007 17:37

Verwacht eigenlijk Henze in de Plaspoelpolder.

Tot voor enkele jaren liet Wittebrug daar al het uitlijnwerk doen.

En die specialist werkt daar nog steeds.

En dat uitwegen heeft hier niets mee te maken.
Dat zorgt voor een neutraal weggedrag omdat linker en rechter wiel - op dezelfde as - een (vrijwel) gelijke druk op de weg hebben.
Als een wiel een (duidelijk) grotere last draagt dan de tegenoverliggende, dan onstaat er een patroon met het diagonaal tegenoverliggende wiel die ook een grotere last draagt dan zijn tegenoverliggende wiel.
De auto rijdt dan op 2 wielen - erg overdreven gesteld :!: :lol: - niet op alle 4 en dat voelt niet fijn bij hogere snelheid :idea: :oops:

01 nov 2007 19:43

Zoiets ligt toch gewoon aan een verschil in het plaatwerk...dat heb je toch bij elke auto...hoe lager je'm legt hoe meer het begint op te vallen...scheelt soms meer dan een cm per kant

ach, ik zou er ni zo zwaar aan tillen...kan best zonder dat er zich daadwerkelijk een probleem voordoet :wink:

01 nov 2007 19:50

Gewoon die achterwielen een beetje negatiever zetten, (-1,5), of zo ben je gelijk van het aanlopen af en het staat nog stoer ook!!
Met rijden merk je daar vrijwel niets van en met die banden ook niet.
Bij een 964 RS staan ze standaard al negatief ik weet niet of dat bij een 993 RS ook zo is maar het kan zeker!!!

PS bij mijn (vorige P was een 964 ), ook gedaan vanwege aanlopen met met 14mm spacers.

01 nov 2007 22:32

Marcel C2C schreef:Gewoon die achterwielen een beetje negatiever zetten, (-1,5), of zo ben je gelijk van het aanlopen af en het staat nog stoer ook!!

:bang:

Re: 993 achterwielen ongelijk

02 nov 2007 0:02

Huib schreef:Mijn 993 targa (1998) is met nieuwe banden erop helemaal strak uitgelijnd. Volgens de specialist staat ie nu prima op zijn wielen, met een optimale afstelling. Gek genoeg staat het rechterwiel bijna 1 cm verder naar buiten dan het linker... Gevolg is dat het rechterwiel de wielboog raakt (na verkeersdrempels en zo). Eerste indruk van schadespecialist is dat de auto geen noemenswaardige schade heeft gehad. Begrijp er niks van. Wie wel?


maak je geen zorgen dit is " volkomen normaal" in zoverre je dit normaal kunt noemen. Ik heb ook een 993 targa en heb het zelfde euvel en dacht er destijds oko het mijner van. Ik heb er destijds gt3 wielen op laten leggen (met lage et waarde) en deze liepen ook rechtsachter aan. Ik ben toen bij een bedrijf in amstelveen geweest en deze hebben vakkundig het rechterachterscherm omgerold. ZIJ waren van het probleem op de hoogt en de meeste porsches hebben dit, zelfs zo erg dat klaarblijkelijk en zeker in de racerij met verschillende et waardes wordt gereden......

Re: 993 achterwielen ongelijk

02 nov 2007 0:05

Marcel schreef:zeker in de racerij met verschillende et waardes wordt gereden......

wie verzint dit soort verhaaltjes? :shock:

Re: 993 achterwielen ongelijk

02 nov 2007 0:12

Jeroen914 schreef:Wie verzint dit soort verhaaltjes? :shock:


Was ook mijn gedacht toen ik het las :shock: Maar wie gelooft dan die onzin :D

@ Jeroen, uitwegen lost alle wegliggingsproblemen op en het vervangen van een DME relais alle motor problemen, dat wist je toch wel. :roll:
( of was het injector reinigen de oplossing, ik weet het niet meer :lol:)




Sorry, ik kon het even niet laten

02 nov 2007 0:17

:popcorn:

Dit topic blijf ik zeker volgen :cheesy: :wink:
Plaats een reactie