Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
31 dec 2007 14:15
Hoi daar ben ik weer.
Helaas maar waar, nu weer wat anders met mijn zo geliefe 928.Als het maar niet haten gaat worden dalijk
1st wat onrust omdat mijn boordcomputer aangaf dat de olidruk minder is , maar dat is geen probleem meer, weet waar het aan ligt, maar nu heb ik effe wat anders en daar ben ik niet erg blij mee, ik hoop dat het meevalt.
Hier komt het:
Als ik ga rijden dan hoor ik RECHTS achter. rond het wiel/midden v/d auto
een tikkend, zeg maar ratelend geluid.Ga ik wat harder rijden dan hoor je nog meer getik en geratel.Na wat mensen gesproken te hebben waaronder een Porschekenner heeft het zeer waarschijnlijk iets met de homo of Gordon of Gerardkeneet te maken
Auto heeft akk gehad en pas nog grote beurt, maar helaas dit is niet geconstateerd, ik heb gewoon effe pech dus.
Aanstaande zaterdag ga ik even langs Porschecentrum haaglanden om daar er even naar te laten kijken, zitten nu mensen die vroeger gewerkt hebben bij Wittebrug zoals de meeste mensen misschien wel weten.
Ze gaan 3 febr opening doen maar zijn wel al actief bezig !!
Hebben jullie ervaring met dergelijke problemen rondom homokineet ) als dat mijn probleem is )
Laatst bijgewerkt door
Sheila3 op 11 jan 2008 16:55, in totaal 1 keer bewerkt.
31 dec 2007 14:29
zoals je het omschrijft duidelijk een homokineet
31 dec 2007 14:37
Inderdaad, klinkt als ... Gordonkineet
31 dec 2007 14:58
Vraag het maar aan Harald. Hij leest wel mee.
31 dec 2007 15:16
Ow ja ...om die te (laten) repareren moest hij eerst z'n chauffeursdiploma halen
01 jan 2008 15:48
Beste Fabian,
een 928 heeft geen homokineten, hij heeft echt achterwielaandrijving.
Er kan een aandrijfas kapot zijn als het geluid duidelijk achter aan een bepaalde kant is. Als het midden onder de auto vandaan komt en het stijgt met het motortoerental dan is mogelijk je transaxle aan revisie toe. Een andere onwaarschijnlijkere oorzaak zou het differentieel kunnen zijn.
Verdachte nummer 1 is de transaxle. Overigens zou ik niet naar de Porsche dealer gaan, behalve als je echt heel rijk bent. Ik doe alles zelf.
Wat heeft je auto gelopen?
En inderdaad Gerard en Gordon zijn homo's, een 928 niet
groet Bert928GT black
01 jan 2008 15:56
Een homokinetische koppeling is onderdeel van een beweegbare aandrijfas in auto's.
"Homokinetisch" betekent: een gelijke (vloeiende) beweging hebbend.
Een homokinetische koppeling bestaat uit een kooi en een binnenbol die beide gleuven hebben waarin stalen kogels kunnen bewegen. Het is een onmisbaar onderdeel in een voorwielaangedreven voertuig. Het dient namelijk om het wiel aan te drijven (rond te laten draaien) terwijl het toch bestuurbaar blijft. Sommige achterwielaangedreven auto's hebben echter ook homokinetische koppelingen in de achterassen.
De Cardankoppeling heeft geen vloeiende overbrenging maar kan in sommige toepassingen wel gebruikt worden.
Bron: Wikipedia.
01 jan 2008 16:08
Bert928 schreef:..een 928 heeft geen homokineten..
In 2006 nog wel
... en volgens
"Mijn Grossier" ook
01 jan 2008 17:07
tsja, zo dacht ik er ook over, maar blijkbaar zijn er 928's met een starre achteras (waarschijnlijk US versie's)
01 jan 2008 17:51
Bert928 schreef:Beste Fabian,
een 928 heeft geen homokineten, hij heeft echt achterwielaandrijving.
Er kan een aandrijfas kapot zijn als het geluid duidelijk achter aan een bepaalde kant is. Als het midden onder de auto vandaan komt en het stijgt met het motortoerental dan is mogelijk je transaxle aan revisie toe. Een andere onwaarschijnlijkere oorzaak zou het differentieel kunnen zijn.
Verdachte nummer 1 is de transaxle. Overigens zou ik niet naar de Porsche dealer gaan, behalve als je echt heel rijk bent. Ik doe alles zelf.
Wat heeft je auto gelopen?
En inderdaad Gerard en Gordon zijn homo's, een 928 niet
groet Bert928GT black
Hoi, als1e de beste wensen allemaal en ik hoop voor iedereen een mooi 2008 met de Porsche en niet onbelangrijk zonder al te veel problemen.
Mijn Porsche 928 S4 uit bouwjaar 1991 heeft nu 190.000 km gelopen.
Zoals jullie wel weten heb ik de auto nu 3 weken en is de auto pas voorzien van grote beurt en hebben ze de distributieriem vervangen, dus die kan er wel een tijdje tegenaan.
Verder bleek uit de akk voordat ik de auto gekocht had natuurlijk dat er een aantal dingen moeten gebeuren zoals motorsteunen, schokbrekers, , triangels en de carterpanpakking vervangen.Dat laat ik de volgende keer ( denk ergens tegen voorjaar ) in 1 x meepakken, en meteen andere banden eronder met de juiste maten.
Nu heb ik voor cup1 velgen met de maat 205 en achter 255.
Ik ga zaterdag er even naar laten kijken en hoor ik wel wat het ongeveer gaat kosten.Ga ik daar van schikken ga ik verder kijken.
kan jij anders niet langskomen Bert,
, heb je meteen leuk ritje naar die mooie stad achter de duinuhh ?
En inderdaad mijn porsche 928 is zekerrrrrrrrrrrrr geen homo, hahaha
groetjes
Fab
01 jan 2008 18:24
Hoi Fabian,
er is inderdaad nogal een lijst uit de akk gekomen. Schokbrekers en triangles zijn heel duur. De motorsteunen (hydraulisch) kosten per stuk in duitsland bij
www.autoahrens.de zo'n 200 euro. Rubber exemplaren uit amerika kosten de helft. De boutjes van de carterpan kun je voorzichtig natrekken, die pakkingen lekken wel vaker en kun je blijven vervangen.
ik heb geprobeerd een foto van de aandrijfas uit het werkplaatshandboek op het forum te zetten maar dat lukt effe niet. Er zit inderdaad een zg kogelkonstruktie in, maar wel anders als bij de homokineet van een voorwielaandrijver.
Is het ratelende geluid echt aan een kant van de achterkant van de auto, tegen de automaat aan?
Zijn de asrubbers nog goed tegen de automaatbak aan ?
Als een of beide problemen van toepassing is/zijn dan is het mogelijk een aandrijfas. Komt het midden onder de auto uit dan is het de transaxle, ook dit kan bij die kilometerstand best voorkomen.
Die aandrijfassen kun je echter ook tweedehands bemachtigen bij bijv. van Zweeden of van Kessel. Vaak kun je daar ook nog wel voor schokbrekers en triangles terecht. Het scheelt sowieso veel in de prijs
je bandenmaten kloppen inderdaad niet, voor moet de breedte 225 zijn en achter 245, om 16 inch wielen met RDK. Ik zou niet naar de dealer gaan dat wordt onbetaalbaar en bovendien hebben ze vaak de 928 expertise niet meer in huis. Effe naar Den haag zijn voor mij enkele reis meer dan 200km, ik woon nog zuidelijker dan P&P.
Groet Bert
01 jan 2008 18:34
Bert928 schreef:... maar wel anders als bij de homokineet van een voorwielaandrijver.
In de aandrijfassen van de 911 naar de achterwielen zitten verwacht ik vrijwel dezelfde als in de voorassen bij bijv. Horn's P.
Dat zijn allemaal homokineten in mijn vocabulaire: 'geavanceerde' cardankoppelingen - zie bijdrage WdeP -, d.w.z. met een gelijkmatige bewegingsoverdracht en toelaatbare grote hoek tussen de 2 delen
04 jan 2008 8:57
zitten dus wel homokineten op, oftewel constant velocity joints (CV's) genoemd op engelstalige forums
je kan ze overigens gemakkelijk zelf checken, auto achteraan opkrikken, en eens met lange arm aan de uiteinden van de aandrijf, zitten grote ronde blokken met rubber over, daar eens aan voelen,
ten eerste ze moeten vast zitten aan de wiel hub, of aan de versnellingsbak hub, dit zal het wel niet zijn, als ze hier los zitten krijg je een bonkend geluid
ten tweede mogen de assen assen enigzins in de lengte bewegen paar cm is normaal, dit is eigen aan het ontwerp,
maar ze mogen niet bewegen zonder dat de uiteinden meebewegen, roteren
indien ze wel roteren wijst dit op sleet van de homokineten zelf, dan zijn de dan zijn de loopvlakken waar de ballen in liggen zodanig uitgesleten dat er speling op zit...
dat laatste valt in vele gevallen nog op te vangen met nieuw vet, als het tenminste maar tijdig wordt gedaan, hoe langer ze met oud, vervuild of te weinig vet gebruikt worden, hoe groter de kans dat ze te ver heen gesleten zijn... en dan moet je ze vervangen
Carreric had overigens goeie/goedkope aftermarket homokineten voor diverse modellen... echter ik zie net dat ze niet langer specialist zijn, maar dat ze nu met Porsche Centrum Gelderland zijn gefuseerd... en ik denk niet dat die met aftermarket spul werken
04 jan 2008 11:48
mod by horn - niet de complete post quoten svp
Bedankt voor je uitgebreide post !!
Ik laat er morgen even naar kijken, hier bij mij in de buurt.
ik ga morgen naar Porsche Centrum Haaglanden toe, dit ligt vlakbij mijn eigen woonplaats in den haag.
04 jan 2008 21:33
Hallo Fabian,
een truc die bij de 944 ook nog wel eens wordt uitgehaald is het links/ rechts wisselen van de aandrijfassen icm nieuw vet. Ik ken iemand waarbij daarna de aandrijfassen weer mooi stil waren. Zelf denk ik aan iets anders omdat het van het ene moment op het andere ontstaan is, aandrijfassen melden zich niet zo snel zo heftig, de kogels vreten normaal langzaam in, we zijn allemaal benieuwd. Laat morgen wat weten als de diagnose gesteld is,
Groet Bert928GT (zoekende naar een tweede porsche 928 of 944)
Sheila3 schreef:mayonaise schreef:zitten dus wel homokineten op, oftewel constant velocity joints (CV's) genoemd op engelstalige forums
je kan ze overigens gemakkelijk zelf checken, auto achteraan opkrikken, en eens met lange arm aan de uiteinden van de aandrijf, zitten grote ronde blokken met rubber over, daar eens aan voelen,
ten eerste ze moeten vast zitten aan de wiel hub, of aan de versnellingsbak hub, dit zal het wel niet zijn, als ze hier los zitten krijg je een bonkend geluid
ten tweede mogen de assen assen enigzins in de lengte bewegen paar cm is normaal, dit is eigen aan het ontwerp,
maar ze mogen niet bewegen zonder dat de uiteinden meebewegen, roteren
indien ze wel roteren wijst dit op sleet van de homokineten zelf, dan zijn de dan zijn de loopvlakken waar de ballen in liggen zodanig uitgesleten dat er speling op zit...
dat laatste valt in vele gevallen nog op te vangen met nieuw vet, als het tenminste maar tijdig wordt gedaan, hoe langer ze met oud, vervuild of te weinig vet gebruikt worden, hoe groter de kans dat ze te ver heen gesleten zijn... en dan moet je ze vervangen
Carreric had overigens goeie/goedkope aftermarket homokineten voor diverse modellen... echter ik zie net dat ze niet langer specialist zijn, maar dat ze nu met Porsche Centrum Gelderland zijn gefuseerd... en ik denk niet dat die met aftermarket spul werken
Bedankt voor je uitgebreide post !!
Ik laat er morgen even naar kijken, hier bij mij in de buurt.
ik ga morgen naar Porsche Centrum Haaglanden toe, dit ligt vlakbij mijn eigen woonplaats in den haag.
05 jan 2008 0:29
Bert928 schreef:De motorsteunen (hydraulisch) kosten per stuk in duitsland bij
www.autoahrens.de zo'n 200 euro. Rubber exemplaren uit amerika kosten de helft.
Je kan in de VS motorsteunen van een ford kopen, een klein beetje aanpassen, en dan kun je ze in de 928 fleppen. Nou is dat natuurlijk heiligschennis volgens sommigen, maar je bent dan voor een habbekrats uit de brand!
05 jan 2008 14:56
@ Sheila3: En, is het probleem opgelost of heb je em bij Haaglanden laten staan?
05 jan 2008 19:33
Eric P schreef:@ Sheila3: En, is het probleem opgelost of heb je em bij Haaglanden laten staan?
Nee, ik heb de auto niet laten staan.
Zoals je zelf zag hebben ze de auto op de brug gehad en hebben ze er naar gekeken.Het zijn NIET de homokineten, links en rechshet t van de as bij de wielen hebben we niks gehoord, het zit in het midden, dus ze moeten het eea openmaken om te kijken wat het nu kan zijn/is.
Of het is het differentieel of de aandrijfas achter.
Moet dus een vervolgafspraak maken zodat ze het eea open/los kunnen maken om te kijken wat het nu echt is.
Baal wel , maar ja wist van te voren waar ik aan begon bij een 928
Ik had anders graag naar de nieuwjaarsborrel gekomen maar met dat geratel laat ik de auto beter effe staan.
Als alles weer ok is dan ben ik bij de volgende meetings er zeker weer bij.
Komende week laat ik er weer even naar kijken
wordt vervolgd dus
gr.
Fabian
05 jan 2008 22:31
Hoi Fabian,
ik zou de differentieelolie even aftappen en onderzoeken op ijzerdeeltjes.
Bij een automaat komt er niet veel olie uit, bij een handbak wel omdat daar de dif olie en bakolie in een en dezelfde ruimte zitten.
Er moet 75 W 90 API-GL5 olie in.
De aftap- en vulbouten op de dif. zitten vaak wel behoorlijk vast omdat ze konisch zijn. Deze kontrole kun je eenvoudig zelf uitvoeren.
Vind je daar ijzerdeeltjes dan moet het differentieel open. Ik denk ook dat de assen verder goed zijn omdat problemen daarmee zich meestal geleidelijk melden. Ik vermoed dat er in het dif iets gebroken is. Overigens staan de 928 Differentieelen als zeer duurzaam bekend, ik hoor eigenlijk nooit iets over kapot gaan ervan
Groet Bert928GT
11 jan 2008 17:01
Vanmiddag de auto voor de 2e keer naar de garage gereden en hebben ze zegmaar een 2nd opinon gedaan.Auto weer de brug op en de wielen laten draaien en het geluid ( geratel ) komt echt uit het differentieel vandaan.Het is dus zeker niet de homkineten en aandrijfas en dergelijke.
Ze hebben de boel niet opengemaakt om echt te kijken of het het differentieel is maar de kans is zeer groot en als ze het voor 100 % willen constateren dat moet alles los om te kijken wara het probleem precies zit,
missschien een tandwiel bescahdigd of lagers of wat dan ook.
De vraag is wat nu ?
ze gaven aan je kan 2 dingen doen, of openmaken en alles los en kijken en misschien via meet/regelappratuur kijken of je iets kan vinden of alles goed staat afgesteld of de totaal andere weg en zoeken naar een 2e hands differentieel, ik noem een van Zweeden of ???
Ze gaven ook aan dat tegenwoordig met dit soort gevallen dat ze het niet meer gaan meten/ of dat de meeste dit niet doen omdat ze de apparatuur niet hebben.
Misschien hebben jullie hier ervaring mee en kunnen jullie mij misschien adviseren wat te doen ?
elke tip is dan nu ook meer dan welkom.
gr.
Fabian
11 jan 2008 22:19
Sheila3 schreef:De vraag is wat nu ?
Nu weet ik niet hoe speciaal het diff. van 'n 928 is - maar het lijkt mij dat die garage toch welmet enige zekerheid moet kunnen zeggen wat het is
Do993Tupperware heeft ook nog wat 928 spul waar hij van af wil .... geen idee of hij het spul heeft, wat jij nodig hebt - maar informeren kan je altijd
voordat je naar het relatief dure Van Zweeden gaat
11 jan 2008 22:54
ik zou nog een specialist bellen met wat vragen.
bij een 964 zijn er nog al wat dingen in een sper die met het juiste moment vast moeten en afgesteld horen te zijn.
dus wie weet kan een wat minder ingrijpende reparatie de oplossing zijn
robert die graag positief blijft
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.