Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Dringende bandenvraag

02 jan 2008 14:48

Onder mijn Boxster van 2005 liggen Michelins Pilot Sport in de maten 265x35x19 en 235x35x19, code N1. Nu heb ik een achterband lekgereden. Eenzelfde band met N1 codering kan de fabrikant pas eind januari leveren. Nu heb ik de volgende vragen:
- Mijn achterbanden hebben 6 a 7 mm profiel. Kan ik 1 ervan vervangen, zonder dat dat problemen oplevert voor wegligging, grip etc.?
- Nog een maand op een nieuwe band wachten is erg vervelend. Kan het kwaad als ik een zelfde band maar dan met N0 codering wordt gemonteerd? Ik heb dan 3 banden N1 codering en 1 band N0 codering.

Alternatief is dat ik alletwee de achterbanden vervang, maar dat doet pijn (in de portemonnee), aangezien er nog geen 2000 km met de huidige banden is gereden. En dan zit ik nog met hetzelfde probleem dat de banden met N1 codering pas over een maand leverbaar zijn.

02 jan 2008 15:01

Het best is natuurlijk dat je beide banden vervangt, maar het is zeker geen ramp hoor.

Een klein bedrijfje in Noord-Belgie kan waarschijnlijk wel aan jouw gewenste band geraken...als je het ervoor over hebt om tot daar te komen, dan geef ik je graag de contactgegevens.

02 jan 2008 15:02

Voor 'n geldende APK moet je IMO op 1 as dezelfde banden hebben zitten ... geen idee hoe die N0 is ten opzichte van die N1 :roll:

Gezien het aantal mm's dat nog op jouw banden zit, zou ik (als ik in jouw schoenen stond) voor 1 band gaan ...

.... echter als je huidige banden al 'n aantal jaren oud zijn, dan is het mss raadzaam om toch beide achterbanden te vervangen ...

MPS N0 :idea:

02 jan 2008 15:16

Olaf schreef:.... echter als je huidige banden al 'n aantal jaren oud zijn, dan is het mss raadzaam om toch beide achterbanden te vervangen ...


Banden zijn net 2 maanden oud. Dank voor de link. Echter, dat is dus de N0 codering die gewoon leverbaar is.

02 jan 2008 15:28

Struik schreef:Echter, dat is dus de N0 codering die gewoon leverbaar is.


.. maar wel voor 'n interessante prijs :wink:

Struik schreef:Banden zijn net 2 maanden oud..


... wachten tot eind Januari dan maar :shock: :?

02 jan 2008 16:29

Olaf schreef:Voor 'n geldende APK moet je IMO op 1 as dezelfde banden hebben zitten ... geen idee hoe die N0 is ten opzichte van die N1 :roll:


APK stelt alleen Artikel 5.2.27, banden, Keuringseisen personenauto's, ophanging

"De banden op een as moeten dezelfde karkasstructuur hebben, onverminderd het bepaalde in artikel 5.18.32.
Toelichting Artikel 5.18.32 vermeldt het volgende:Personenauto's behoeven in geval van nood (bijvoorbeeld bij gebruik van een reservewiel of noodwiel) niet te voldoen aan het bepaalde in artikel 5.2.27, zesde lid, mits in dat geval de rijsnelheid en het rijgedrag worden aangepast".

Dus volgens mij hoef je dan niet expliciet dezelfde banden erop hebben.

02 jan 2008 16:44

En voordat 'ie voor de APK moet (2009), zijn de banden waarschijnlijk al weer versleten :D

02 jan 2008 17:49

het verschil tussen de N-nummers is juist dat de banden verschillend zijn :!:
(dit voor 1 en zelfde merk/type/maat band).

Zou dus niet met 2 verschillende 'typen' op 1 as gaan rijden :idea:

02 jan 2008 18:42

Met 6 a 7 mm zou ik ook voor 1 band gaan. Bel eens met Prins Techniek in Wassenaar http://www.prins-techniek.nl/ - vraag naar Dennis : hij kan er wellicht toch ergens een vandaan toveren..

Re: Dringende bandenvraag

02 jan 2008 18:54

Struik schreef:Kan het kwaad als ik een zelfde band maar dan met N0 codering wordt gemonteerd?


Op dezelfde as? Zonder meer!

02 jan 2008 21:08

Beide vervangen en de andere aanbieden op marktplaats!!

Zoals Marco Borsato al vaker zong " even slikken en weer doorgaan!!"

02 jan 2008 21:19

Heeft jouw Boxster een sperdiff?

02 jan 2008 23:30

Ik zou geen verschillende N-coderingen riskeren op 1 as.
N codering heeft relatie met de stijfheid van de zijwangen, zou goed kunnen dat een N0 anders is dan een N1 kwa stijfheid; ze vervormen dan verschillend bij zijwaartse belasting (in bochten).
Zou dus of 2 nieuwe nemen of een maandje op dezelfde wachten.

Bij vervangen van 1 band: en sperdif gaat van dat verschil nog niet gek doen volgens mij. 1.5 mm minder profiel is 3 mm op de diameter van totaal ca 60 cm; ongeveer een half procent. Ene wiel draait dan dus een halve procent harder dan de andere.
Alternatief is om van de nieuwe band iets af te laten schaven, er zijn specialisten die dat kunnen (wordt oa gedaan om gecupte banden op te lappen). Dan ben je links - rechts gelijk op voordeligste wijze denk ik.

03 jan 2008 10:29

lindemans schreef:N codering heeft relatie met de stijfheid van de zijwangen


Waar dit toch vandaan komt? N-codering is gewoon een "goedkeuring" van Porsche. Ze testen de banden, zijn soms ook bij de ontwikkeling betrokken, en als er iets niet goed is moet het worden aangepast, is het goed, dan is het goed.

(het heeft dus alleen relatie met de stijfheid van de zijwangen omdat dit een onderdeel is van het beoordelen van alle facetten van de band)

03 jan 2008 11:38

...en dus maakt die N-codering (0, 1, 2 of 3) wel degelijk uit bij het weggedrag...

03 jan 2008 11:43

Zoals ik al eerder schreef is het ongewenst om verschillende N-typen op een as te mixen. Het gaat bij een andere N-aanduiding namelijk om een andere band :idea:

Op de site van Karrera staat onder Informatie/Banden een uitgebreide beschrijving van Porsche over het N-verhaal.
Hier is het advies zelfs om rondom dezelfde N-codering te gebruiken :!:

Persoonlijk kies ik voor uitsluitend hetzelfde op een as, qua N-codering/merk 8)

03 jan 2008 12:41

Dank voor alle info, met name de links. Belangrijk voor mij is dat kennelijk 1 nieuwe band om de as geen probleem is zolang het slijtagepercentage van de andere band niet hoger is dan 30%. Dat moet dan wel een band zijn met dezelfde N-codering. Verder zijn er nu kennelijk nog slechts 2 Michelins met deze specificaties beschikbaar in NL. (gevonden door Dennis van Prins techniek) . En daar worden zulke prijzen voor gevraagd dat ik afwacht tot eind januari (volgens onderzoek van Cendris zijn Porscherijders echte krenten).

Wijze les: je (niet zo courante) zomerbanden niet lekrijden in de winter, want dan is de leverantie van nieuwe een probleem.

Overigens heb ik nu een bandenspecialist gevonden die de band gemonteerd en wel levert (uiteraard pas eind januari) voor een bedrag van onder de 300,-. Dat is dus ruimschoots onder de prijs van internetaanbieders.

03 jan 2008 13:49

Wie is die bandenspecialist :?: :idea:

03 jan 2008 13:50

Dat is een mooi bedrag Struik. 2 weken terug iets meer dan 400 euro betaald voor 2x Michelin 17".

03 jan 2008 14:26

barolo schreef:Wie is die bandenspecialist :?:


Leen Post Banden te Sliedrecht

03 jan 2008 14:52

barolo schreef:Wie is die bandenspecialist :?:


Leen Post Banden te Sliedrecht

03 jan 2008 15:24

Devils son schreef:
lindemans schreef:N codering heeft relatie met de stijfheid van de zijwangen


Waar dit toch vandaan komt? N-codering is gewoon een "goedkeuring" van Porsche. Ze testen de banden, zijn soms ook bij de ontwikkeling betrokken, en als er iets niet goed is moet het worden aangepast, is het goed, dan is het goed.

(het heeft dus alleen relatie met de stijfheid van de zijwangen omdat dit een onderdeel is van het beoordelen van alle facetten van de band)


Waarom zijn er dan van hetzelfde type band van bv Conti verschillende versies met andere coderingen leverbaar ? Als één identieke band goedkeuring zou hebben van Porsche, Benz en anderen; dan kunnen ze al die coderingen op die ene zelfde band drukken ?
Het feit dat dat niet zo is geef mi aan dat er in de opbouw van de band wel veschillen zijn; en dus ietrs meer dan alleen een OK verklaring voor een standaard band.

03 jan 2008 18:39

lindemans schreef:
Devils son schreef:
lindemans schreef:N codering heeft relatie met de stijfheid van de zijwangen


Waar dit toch vandaan komt? N-codering is gewoon een "goedkeuring" van Porsche. Ze testen de banden, zijn soms ook bij de ontwikkeling betrokken, en als er iets niet goed is moet het worden aangepast, is het goed, dan is het goed.

(het heeft dus alleen relatie met de stijfheid van de zijwangen omdat dit een onderdeel is van het beoordelen van alle facetten van de band)


Waarom zijn er dan van hetzelfde type band van bv Conti verschillende versies met andere coderingen leverbaar ? Als één identieke band goedkeuring zou hebben van Porsche, Benz en anderen; dan kunnen ze al die coderingen op die ene zelfde band drukken ?
Het feit dat dat niet zo is geef mi aan dat er in de opbouw van de band wel veschillen zijn; en dus ietrs meer dan alleen een OK verklaring voor een standaard band.


Niet noodzakelijkerwijs, het zou kunnen zijn dat Porsche simpelweg een nauwkeurigere inspectie tolerantie wil op zijn banden en deze hier dus aan onderwerpt. Dat wil dan nog niet zeggen dat de banden zonder deze N-codering dan niet zouden voldoen echter de grotere tolerantie kan dit dan niet waarborgen....Dergelijke dingen gebeuren zo vaak bij fabricage...voor speciale toepassingen....

03 jan 2008 19:02

lindemans schreef:
Waarom zijn er dan van hetzelfde type band van bv Conti verschillende versies met andere coderingen leverbaar ? Als één identieke band goedkeuring zou hebben van Porsche, Benz en anderen; dan kunnen ze al die coderingen op die ene zelfde band drukken ?
Het feit dat dat niet zo is geef mi aan dat er in de opbouw van de band wel veschillen zijn; en dus ietrs meer dan alleen een OK verklaring voor een standaard band.


Conti staat ook bekend om de zeer slappe zijwang. Dus ja, daar zal Conti wel wat aan de specs moeten veranderen.

Maar denk jij dat de RE050A van Bridgestone met N-codering anders is dan die zonder? Ik denk het niet en zeker niet de zijwang. Die is bij iedere Potenza al extreem stijf.

Het kan dus schelen, maar hoeft niet. En het is zeker niet iets wat maar op een enkel aspect ziet. Porsche test de band op alle punten. En als er aanpassing nodig is, dan gebeurt dat. Anders niet.

03 jan 2008 21:12

Kan de band niet gewoon gerepareerd worden ?? Als het gewoon een lekje is, moet dat toch kunnen.
Plaats een reactie