Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Vooraan verlagen...

12 jan 2008 21:05

Hoi,

op welke wijze kan ik het beste de voorzijde van m'n 911 ('74) verlagen,
en bovenal uitmeten of hij aan de 2 zijden even hoog staat, want dit
is momenteel niet het geval.
de wagen moet ook nog uitgelijnd worden, maar dit laat ik best doen
nadat de wagen recht staat zeker :)
stilaan raakt alles wel opgelost :D

Greetyzzz 8)

12 jan 2008 21:58

Geen instructie, maar een opmerking

Als je vooraan verlaagd, zou ik achter ook verlagen. Anders krijg je een beetje de 'oude' US-look. Lijkt net net of ie achter raar hoog op z'n poten staat. Niet mijn smaak... :roll:

Mooi verlagen is bovendien een kunst :!: Natuurlijk moet er allereerst ruimte voor zijn. Maar wat optisch mooi is hangt ook sterk af van je velgen(maat) en bandenkeuze.

Om het aan beide kanten recht te zetten: je hebt van die handige LASER-waterpassen uit de bouw om het te controleren...... :idea:

Veel succes, post het resultaat maar eens

12 jan 2008 22:07

Afbeelding

Mijns inziens hangt hij momenteel achteraan te laag,
komt dit doordat de 2.7 vervangen is door een 3.2 of moet ik dit
ergens anders gaan zoeken?

12 jan 2008 22:10

Afbeelding
Afbeelding

deze is mss iets duidelijker, zie je ook meteen het verschil L/R...

12 jan 2008 22:14

Klopt ook de tip die ik van iemand gekregen heb,
dat als je een waterpas op de deur legt (ruit naar beneden)
en hij dan waterpas staat, dat hij goed staat?

13 jan 2008 0:39

om de auto goed te laten "staan"
zal die toch uitgewogen moeten worden.

het gaat om de juiste wiel druk en niet het waterpas van het raam, als dat toevallig samen valt is dat leuk maar geen must.

zelf verlagen als je er totaal geen kennis van hebt word geen succes.

robert

13 jan 2008 13:45

achter op de draag arm zit een stel bout
het is idd beter om 'm netjes uit te laten wegen
daarna pas laten uitlijnen
(door het veranderen van de rijhoogte, veranderen ook de sporing en camber)

13 jan 2008 14:50

Denk dat ik beter een gespecialiseerd bedrijf in de buurt ga zoeken
dan, want momenteel heb ik meer onderstuur dan overstuur,
durf bijna geen stijle bochten meer nemen uit schrik dat m'n
snuit weggaat... :?

13 jan 2008 16:39

ik ben ook een 911 aan het ombouwen. het is me opgevallen dat de mijne ook licht overheld. heb het pas gezien als de wagen op de brug stond. laat me aub iets weten hoe je hem terug recht hebt gekregen. Zit in volle restauratie, dus heb nog even tijd.

26 jan 2008 0:32

svm schreef:ik ben ook een 911 aan het ombouwen. het is me opgevallen dat de mijne ook licht overheld. heb het pas gezien als de wagen op de brug stond. laat me aub iets weten hoe je hem terug recht hebt gekregen. Zit in volle restauratie, dus heb nog even tijd.


Hoi,

ik ga het probleem als volgt oplossen:

Afbeelding

anders zou ik hem achteraan gewoon terug hoger laten zetten.

27 jan 2008 7:58

Zoals rob964.c4 al schrijft; je moet de auto eerst laten uitwegen. Daarbij worden de individuele wieldrukken gemeten. Specialistenwerk.

27 jan 2008 10:28

Tuurlijk, ben ik zowieso van plan, maar kan ik hem dan best
niet eerst lager leggen?

27 jan 2008 11:13

Als je de auto laat uitwegen kan je aan geven hoe je de auto wilt hebben staan wat de hoogte betreft.

Ik heb die van mij toen 1 cm omhoog laten zetten, het was net even te laag.

En wat een beter sturende auto kreeg ik terug, het verschil in wieldruk was daarvoor erg groot denk ik.


robert

Verlagingsset.

27 jan 2008 12:19

Ik heb laatst een universele verlagingsset gekocht voor 25 euro. Je kan er de auto zowel voor, achter, links en rechts afzonderlijk mee verlagen.

Zal eens kijken of ik nog een foto kan vinden.

Werkt perfect en is zo geïnstalleerd.

27 jan 2008 13:09

Volgens Porsche specificaties verschil achter / voor op dorpel met gradenboog meten -1 a -2 graden. (dus voor iets lager)

Sesificaties daarvoor zijn achter torsiplaat 32 graden (meten gradenboog) en rijhoogte voor, gemeten midden tosibar tot vloer 170 +/_ 5mm verschil moeten zijn.
Dit moet je wel op een perfect vlakke hefbrug meten.

27 jan 2008 14:18

Afbeelding

:D

07 feb 2008 14:42

Maar hoe kan je hem nu verlagen?
Welke handelingen moet je uitvoeren om hem lager te krijgen?

07 feb 2008 15:23

met dank aan Renntech:


Verlagen van een 911 met torsieveren is echt heel simpel, in ieder geval voor. Gewoon twee bouten met dopsleutel 11 vier hele slagen uitdraaien terwijl de auto gewoon op de stoep staat. Als de twee bouten niet al te vast zitten nog geen 5 minuten werk. Ik zie zo vaak dat dit gebeurt is , en góéd sturen na die tijd Sad Echt een aanrader.

ZO MOET HET NIET DUS !!!

Even snel uitgelegd hoe het wel kan. Jeroen vul me maar aan.
Dit geldt voor alle 911's t/m. de 3.2

Voor straat gebruik hanteer ik de norm dat met lege tank de bovenkant van de deur altijd waterpas moet staan. Als dit waterpas is dan helt de auto niet voor of achterover maar staat mooi recht.
Als je een 911 te laag maakt dan krijg je problemen met de wielvlucht die niet meer positief genoeg te krijgen is ( de boven kant van het wiel neigt teveel naar binnen) en het bumpsteer effect wordt groot.
Daarnaast , en vooral merkbaar met standaard of mindere schokdempers , wordt de veerweg erg kort.
Als je een zeer sportieve rijder bent en veel op het circuit rijdt dan is een superlage 911 mits goed verlaagd en goede combinatie veren/ schokdempers een heerlijke auto om in te rijden. Geef mij maar een goed verlaagde en vooral goed afgestelde 2.7 . Met een dikke motor erin heb je een gooi en smijt bak eerste klas. Het gevoel van "ik ben deze auto de baas" is hiermee goed haalbaar in tegen stelling tot de latere modellen.

Hoe krijg je zo'n 911?

Verlaag eerst de auto achter tot de bovenkant (bij een 16 inch wiel) gelijk is met de rand van het spatbord. (of iets lager of hoger) Het liefst met 26 mm dikke 930 achterveren , het nadeel als je dit niet doet is dat de vering achter te licht is. De auto kan bij hard afremmen uit hoge snelheid aan de achterzijde heel erg onstabiel worden. Met Turbo veren achter, rijdt de auto op straat nog relatief comfortabel, met weltmeisters (afhankelijk van de dikte) wordt de wegligging wel beter maar comfort is er dan bijna niet meer. En waar rijdt je het meest? Denk er ook aan : hoe beter de wegligging hoe kleiner het grens bereik, dwz. de grens tussen grip en glijden wordt moeilijker herkenbaar en vooral moeilijker corrigeerbaar ook omdat de bochtsnelheid hoger kan liggen met een beter onderstel.
Hoe je moet verlagen aan de achterzijde is een lang verhaal. In het kort:
De 2.7 en oudere modellen kun je alleen verlagen door de torsie veren in hun bevestiging te verdraaien. Dit kan een tijdrovende klus zijn die echt wel ervaring vereist. Of doorzettings vermogen. Doordat de torsie veer aan de ene kant 44 tanden en aan de andere kant 40 tanden heeft kun je de veer minimaal 50 minuten verdraaien. ( 360/44=8.10 graden en 360/40=9 graden. 9 graden min 8.10 graden is 50 minuten.) Omdat dit een erg grove afstelling is heeft Porsche bij de SC een fijn afstelling toegepast , dit systeem is naderhand bij de oudere modellen in te bouwen en zekers aan te raden voor als de wieldrukken goed moeten worden afgesteld. Deze fijn afstelling is ingebouwd in de veerplaat en moet gedemonteerd worden bij het verlagen van de achteras. Heel soms kun je bij de SC volstaan met verlagen door alleen de fijn afstelling iets te verdraaien. Ook dit is sneller gezegd dan gedaan.

Als de achterzijde goed op hoogte is en natuurlijk l.en r. even hoog staat (niet te onderschatten belangrijk!!) moet de wielophanging voor op hoogte worden afgesteld. Dit is eenvoudig te doen door de aanslagbouten te verdraaien aan het eind van de in lengte liggende torsieveer. Het moeilijke is dat ook de wieldrukken gecontroleerd moeten worden. Echt belangrijk. Toen ik zelf nog geen weegschalen had kreeg ik de auto's ook goed. Echter moet je dan goed systematisch te werk gaan en veel geduld hebben.

Als de auto voor en achter afgesteld is en naar tevredenheid staat ben je er nog niet. De schokdempers zou je eigenlijk moeten vervangen omdat de vering niet stugger is geworden, hierdoor veert de auto wel op de oude manier in en zal snel op zijn aanslagen komen. (voorzijde) Een verlaagde 911 met standaard schokdempers wordt springerig en oncomfortabel.
Een set goede schokdempers kost ongeveer € 700.-

Als een 911 verlaagd is krijgt het stuurhuis het zwaar te verduren doordat de hoek van de spoorstangen gewijzigd is. Dit kan gedeeltelijk verholpen worden door busjes tussen de bevestiging van het stuurhuis te leggen. Hierdoor komt het stuurhuis iets hoger en zal de hoek van de spoorstangen kleiner worden. Een must bij verlaagde 911's.
Het bumpsteer effect zal ik niet uitleggen, voor de meesten niet interesant.

Na het verlagen klopt er niks meer van de uitlijning. Vooral zal de sporing voor te veel op uit staan en de wielvlucht te negatief voor straatgebruik.
Voor de sporteive rijder is negatieve wielvlucht niet erg. Voor mag dit best wel en voor circuit werk kan het niet negatief genoeg aan de voorkant.

Voor clubsport zijn dikkere stabilisatoren een goede investering.
Eventueel gebruiken van een jongere 911.

Probeer ook eens te rijden met hogere bandenspanning. Zelf reed ik met mijn SC altijd met 2.6 voor en 3.0 achter. Dit stuurde lichter (even wennen) maar vooral zekerder en scherper.

Kom maar op met vragen, Erwin.

07 feb 2008 15:57

Met dank aan André voor het zoeken. :lol:

08 feb 2008 11:00

Erg duidelijk,

Bedankt andre voor het zoeken. Ik kreeg het zelf niet gevonden op het forum. Tijd voor een bril denk ik.

bedankt.
Plaats een reactie