Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
17 jan 2008 12:14
Voor de winter(sport) heb ik nu pirelli Snowsport W240 onder de P liggen.
Deze zijn op nieuwe velgen gemonteerd. Achter 10-J ipv 11-J. Precies volgens specificaties van Porsche.
De auto is nu erg zoekerig geworden. Rechtuit twee handen aan het stuur om hem tussen de lijnen te houden. Boven de 180 km/uur wordt het gewoon gevaarlijk. Banden hebben een codering dat ze geschikt zijn tot 245 km/uur.
Gisteren het zomersetje er weer onder gelegd en P rijdt weer superstrak.
Volgende week wil ik met de P en zijn wintersetje naar Oostenrijk rijden.
Wie heeft een idee hoe ik de P met zijn winterset strak sturend kan krijgen?
17 jan 2008 12:30
lijktme een moeilijke zaak betere wegligging, winterbanden zijn iets zachter om op gladde ondergronden meer grip te kunnen creeeren doordat ze flexibeler/zachter zijn.
mijn winterbanden hebben dat ook het lijkt wel of je in een wiebelende roeiboot staat zo rijd die op hogere snelheden en als je bv van 0 naar 100 een beetje snel accelereert dan wiebeld die ook erg
maarja in de sneeuw rij je toch geen 200
tenminste ikke niet
veel plzr met skieen
17 jan 2008 12:30
balanceren en/of uitlijnen lijkt mij zomaar zinvol....
17 jan 2008 12:47
Totaal geen last van met Vredestein Wintracs. super, strak en ook in de bochten ligt de onzekerheids-grens vrij hoog... Zou met het merk banden te maken kunnen hebben...
17 jan 2008 12:52
Mss 'n overbodige suggestie: ... is de bandenspanning rondom OK
17 jan 2008 13:32
ja maar leoh jij rijd ook normaal
17 jan 2008 14:24
Ik heb Pirelli winterbanden en heb het probleem ook niet, alleen kreeg ik als advies om de bandenspanning wat hoger te zetten, nl 2.8 bar.
Olaf gaf dit advies ook al aan, en proberen kan nooit geen kwaad.
Denk niet dat dit iets met balanceren o.i.d. te maken heeft.
17 jan 2008 14:27
drknauf schreef:ja maar leoh jij rijd ook
normaal
Klopt
daarom des te merkwaardiger
17 jan 2008 14:38
kzal het ook eens proberen als ze er weer onder zitten met de banden spanning
iets hoger.
17 jan 2008 15:14
eerste indruk winterbanden op 996
Ik heb bij mijn 964 op winterbanden (Pirelli Snowsport W240 met N-codering) hetzelfde zoekerige weggedrag en dat met name als het hard(er) waait.
Vorig jaar op de nieuwe set was het gevoelsmatig echter erger dan dit jaar op dezelfde, dus "ingereden", set.
17 jan 2008 17:28
My 2 cts:
achter een maatje smaller (225/45/17 ipv 255/40/17) en niet te flauw
met die bandendruk (3.0 bar), tis tenslotte ook kouder aan de voetjes.
Dit icm Bridgestone WT-05 op de 964C4, als winterset dus. Maar ja, nu het
niet echt winter is, rijdt dit natuurlijk toch niet zo strak als de zomerset.
Laatst bijgewerkt door
PaulusdB op 17 jan 2008 17:35, in totaal 1 keer bewerkt.
17 jan 2008 22:01
Even een aanvulling. Heb zelf nu drie wagens op winterbanden.
Mercedes ML 430. Rijdt (bijna) net zo goed met winter- als met zomerbanden. Rechtuitstabiliteit is nog steeds super.
Peugeot 407. Met de winterbanden voel je in de bochten iets of wat wringen. Verder super tevreden. Rechtuitstabiliteit is net zo goed als bij de zomerbanden.
Mijn P met winterbanden is ronduit dramatisch/gevaarlijk. Heb ondertussen zo'n 5000 km gereden met deze winterbanden. Voor 2,5 en achter 3,0 bar.
Wie heeft er ideeen. Graag geen discussie over wel of niet winterbanden maar hij krijg ik mijn P weer strak sturend.
17 jan 2008 22:57
'k zou 's langs specialist of garage rijden. Wellicht iets banaals als uitlijnen of uitwegen?
Weggedrag dat je beschrijft zou voor mij eveneens absoluut onacceptabel zijn. Heb ik met verschillende auto's op winterbanden nog niet zo meegemaakt. Huidige winterbanden onder Porsche zijn ook Pirelli's (zoals je weet), weliswaar maatje smaller dan 265 zomerbanden. Rijden absoluut strak met prima rechtuitstabiliteit. Ben niet levensmoe, maar ook met deze bandjes onder de Porsche voel ik me wel veilig en vertrouwd om (flink) gas te kunnen geven op snelwegen of in bochten.
Kortom: moet dus ook bij jou absoluut beter kunnen.
18 jan 2008 0:41
Voor mij is het tot nu toe een raadsel waarom de P als een dweil rijdt met de winterbanden en nu na een wisseling weer perfect rijdt met de zomerbanden.
Wat zou uitlijnen en/of uitwegen kunnen betekenen! P stuurt weer super, met de zomerbanden dus.
18 jan 2008 10:04
E.T. schreef:'k zou 's langs specialist of garage rijden. Wellicht iets banaals als uitlijnen of uitwegen?
Ik denk dat dit er niks mee te maken heeft, als hij niet goed uitgelijnt is zul je dit ook merken met de zomerbanden.
@Henk, als je alles gelezen hebt zul je ook opgemerkt hebben dat de druk van de banden hoger moet, en dat de banden zich even een paar honder km moeten aanpassen / zetten.
En vergeet een ding niet, een winterband zal nooit zo rijden en sturen als een zomerband, maar ik heb ze elke winter onder de auto en ben tevreden voor wat ze bieden, en heb ook twee maatjes smaller op de winterbanden als normaal.
Kijk maar eens naar de rallyrijders in de wintermaanden, lijken net motorbandjes, waarom denk je.
18 jan 2008 10:58
cabrio wim schreef:...als hij niet goed uitgelijnd is zul je dit ook merken met de zomerbanden.
Touche, c'est vrai.
Anderzijds is de druk in mijn winterbanden niet hoger dan voorgeschreven voor zomerbanden (moet ik dus veranderen, heb ik nu begrepen). Zou het enige verschil, smallere bandjes, dan de grootste consequenties voor de wegligging hebben?
Heb in verleden wel eens geexperimenteerd met "veel te brede" bandjes onder 'n BMW. Experiment snel beeindigd omdat die auto met zulke bandjes ook dweilde en met voorgeschreven bandjes niet.
Wellicht dan toch smallere winterbandjes als oplossing? Bij mijn Porsche wordt dit wel geadviseerd, maar begrijp dat veel andere Porsches met 265 winterbandjes rijden. Zouden die allemaal dweilen?
18 jan 2008 13:11
Ik heb precies de specificaties van Porsche opgevolgd. Voor blijft de maatvoering gelijk, achter van 11-J naar 10-J en bandenmaat 295 is voor de winterband 265.
Voor 2,5 bar en achter 3,0 bar.
18 jan 2008 22:44
Okee, wist ik niet... dat de voorgeschreven banden van een 4S zoveel breder zijn dan van een "smallbody". Ter vergelijking: mijn zomerbandjes zijn 18", voor 255/achter 265; winterbandjes 17", voor 225/achter 255. Zal ongetwijfeld rijgedrag beinvloeden.
Gelukkig heb ik meer verstand van andere zaken...
18 jan 2008 22:51
Henk schreef:Ik heb precies de specificaties van Porsche opgevolgd. Voor blijft de maatvoering gelijk, achter van 11-J naar 10-J en bandenmaat 295 is voor de winterband 265.
Voor 2,5 bar en achter 3,0 bar.
Probeer idd maar eens met wat meer druk.0.3 - 0.4 erbij.makkelijk te testen.
19 jan 2008 20:02
Henk schreef:Ik heb precies de specificaties van Porsche opgevolgd. Voor blijft de maatvoering gelijk, achter van 11-J naar 10-J en bandenmaat 295 is voor de winterband 265.
Voor 2,5 bar en achter 3,0 bar.
Zijn er bij jouw dan ook nog spacers gemonteerd ?
Is bij mij door P.C.A gedaan. Heb zelfde maten, zero problemen.
( achter 17 mm, voor 10 mm, 18"tl-2 velgen va de C2 )
20 jan 2008 18:12
Bent U zeker dat rolrichting en/of de binnen - buiten zijde van de banden goed zijn gemonteerd? Gebeurd meer dan je denkt.
20 jan 2008 18:26
LeOH schreef:Henk schreef:Ik heb precies de specificaties van Porsche opgevolgd. Voor blijft de maatvoering gelijk, achter van 11-J naar 10-J en bandenmaat 295 is voor de winterband 265.
Voor 2,5 bar en achter 3,0 bar.
Zijn er bij jouw dan ook nog spacers gemonteerd ?
Is bij mij door P.C.A gedaan. Heb zelfde maten, zero problemen.
( achter 17 mm, voor 10 mm, 18"tl-2 velgen va de C2 )
De Wintervelg 10-J icm met smallere band maat 265 geeft juist de mogelijkheid voor kettingen. Ga je nu met spacers werken kun je juist weer niet de kettingen omdoen.
20 jan 2008 18:32
Snap ik niet. Heb achter de 18inch Turbolook2 van de C2 in de standaard-breedte/ETwwaaarde, met 265 winterband + spacers 17mm en geeft zat ruimte voor kettingen. ( niet verlaagd, standaard 4S )
Wielen staan nu wel ca. 2 cm binnen het scherm.
Wij zullen dus wel over verschillende velgmaten spreken.
21 jan 2008 18:26
LeOH schreef:Snap ik niet. Heb achter de 18inch Turbolook2 van de C2 in de standaard-breedte/ETwwaaarde, met 265 winterband + spacers 17mm en geeft zat ruimte voor kettingen. ( niet verlaagd, standaard 4S )
Wielen staan nu wel ca. 2 cm binnen het scherm.
Wij zullen dus wel over verschillende velgmaten spreken.
Bij C2 velgen moet je inderdaad spacers gebruiken onder een 4S. (Volgens P Dealer Gelderland).
Even dezelfde vraag in een iets andere bewoording:
Wie durft er harder dan 180 Km/uur met winterbanden te rijden.
Ik ben nl. van mening dat dit makkelijk moet kunnen.
21 jan 2008 20:15
OK, duidelijk andere velg, en spoorbreedte. Ik denk dat daar het verschil zit.
Ik ga op "vakantie" Henk, en TOTMBO raakt boven 200kmu lichtelijk gestresst. Dus ik zal er niet achterkomen
Maar tot ca. 170 / 180 merk ik zowieso geen verschil ( rechtuit ! )
Ook niet op een droge weg, met temp rond 10gr.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.