Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

verlagen 3.2

17 jan 2008 20:27

Ik heb in diverse fora gelezen over verlagen , maar hoe meer ik lees hoe onduidelijker het wordt.
Er komen nieuwe bilstein sportlich straße onder (rondom). nu heb ik gelezen dat de auto dan ca 2cm hoger komt te liggen. Dit moet weg te krijgen zijn door de verstelling van de torsiestaven. Nu weet ik dat er aan de binnen en buitenkant verschillende vertandingen zijn. Hoeveel moet ik nu de binnen zijde verdraaien , en hoeveel aan de wielzijde.
Ik heb gelezen dat een verdraaing van de binnenkant 1 tand omlaag en dan de wielzijde weer 1 tand omhoog een verlaging van 7mm geeft. (klopt dit). en zo ja hoe zit het achter?

17 jan 2008 20:45

Dannyl, houd je je cabrio wel een beetje stijlvol (dat 'ie niet straks nagenoeg op de grond ligt :wink: Doel is overigens een strakker weggedrag nee, ik aan? Leuke uitdaging in elk geval, toegepast op een prachtige topless 3.2!

18 jan 2008 1:22

het verstellen voor is heel makkelijk (stelbout aan de achterkant van de draagarm)
eventueel moet je de bus die daar om de torsieveer zit (en waar de stelbout aan zit) een tandje verstellen

Achter is idd lastiger
een graden boog of iets dergelijks kan handig zijn

The Porsche Tech Spec book lists the trailing arm angle as 36deg30'-37deg with each 1 deg change in angle resulting in 8-9mm change in vehicle HEIGHT. The torsion bar has 44 outer splines (1 spline=8deg10' and 40 inner (1 spline=9deg) therefore the smallest incremental change is 50' or about 7mm diff in ride HEIGHT.


bekijk ook effe de rest van het artikel...
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... n_bars.htm

bovendien zit er ook nog een fijn-verstelling op de veerplaat, dus je hoeft de torsie veren niet exact op de rij-hoogte te krijgen (tenzij je geen verstellingsruimte meer hebt op de veerplaat)

ik vind het wel een vaag verhaal dat de bilstein dempers je auto 2cm hoger zouden zetten, dat zou betekenen dat ze 2cm langer zijn, wat weer raar is voor 'sport' dempers (die zijn over het algemeen korter)

18 jan 2008 9:35

Jeroen914 schreef:ik vind het wel een vaag verhaal dat de bilstein dempers je auto 2cm hoger zouden zetten, dat zou betekenen dat ze 2cm langer zijn, wat weer raar is voor 'sport' dempers (die zijn over het algemeen korter)

En als dat dan idd zo zou zijn, heb je géén veerweg meer over omdat de dempers op de onderste stand staan en de auto 2cm optillen :roll: Of je moet de vering 2cm omhoog draaien maar dat lijkt mij zoals jij ook al aangeeft erg vreemd voor sportdempers.
Laatst bijgewerkt door Bert op 18 jan 2008 17:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: verlagen 3.2

18 jan 2008 13:27

dannyl schreef:Ik heb gelezen dat een verdraaing van de binnenkant 1 tand omlaag en dan de wielzijde weer 1 tand omhoog een verlaging van 7mm geeft. (klopt dit). en zo ja hoe zit het achter?


Dit is de theorie...
In praktijk lukt het zelden om de 'beginstand' vast te houden omdat waarschijnlijk de torsie staven in ieder geval aan een van de twee zijden dermate vast zit dat je de hele handel er uit moet trekken en je dus je 'beginstand' kwijt bent.

Het is dus zaak voordat je de boel los haalt, de torsieplaat los maakt van het wiel en draagarm en de hoek meet in onbelaste toestand.
Deze hoek kan je dan later wel terug vinden door de staaf en plaat proefondervindelijk te verdraaien. Of natuurlijk op een andere hoek te zetten. Welke hoek dat moet worden is een kwestie van ervaring, etc.

Jullie hebben inderdaad met de nieuwere modellen het voordeel dat er een beperkte fijn afstelling zit, zoals Jeroen aangaf, zodat het niet helemaal perfect hoeft te zijn. Bij de <73 modellen zit dit er niet op en is het echt een stukje vakmanschap om alles aan beide kanten even hoog te krijgen.

18 jan 2008 20:37

Jeroen914 schreef:ik vind het wel een vaag verhaal dat de bilstein dempers je auto 2cm hoger zouden zetten, dat zou betekenen dat ze 2cm langer zijn, wat weer raar is voor 'sport' dempers (die zijn over het algemeen korter)


zoals gezegt gelezen in een duits forum: :arrow:


Weil die Autos beim Einbau der Bilstein Gasdruck Einrohrdämpfer in der Regel 1 bis 2 Zentimeter höher stehen, wurde im gleichen Zug noch eine Tieferlegung mit angestrebt (2-3 Zentimeter).
Zitat von der Bilstein FAQ:
Bilstein Dämpfer drücken das Auto hoch !
Die Austrittskraft von ca. 25 kg bei unseren Hochleistungsdämpfern erhöht den Fahrbahnkontakt des Rades und damit die Straßenlage. Eine Vergrößerung der Bodenfreiheit ist nur bei den Kompaktfahrzeugen zu beobachten.


@ HV
hij staat nu erg hoog op de pootjes, het moet wel decent lager worden en geen buikschuiver. dat kan ook niet anders kom ik de straat niet uit met die keermuur (of was het een drempel? ) die hier ligt

18 jan 2008 21:25

Helemaal goed Dannyl. Heb altijd een hekel aan overdreven laag leggen.. maar was net nog even bij mijn eigen 3.2 cabrio, en geniet er dan ook weer van dat íe zo lekker laag ligt (lekker schizo :lol: ). Succes, de auto ziet er in elk geval helemaal prima uit en gaat als ik het goed begrijp ook nog eens extra scherp rijden!

19 jan 2008 1:05

Die van mij ligt nog een aardig stuk lager hoor HV! Drempels echt nog nooit een probleem mee gehad en er liggen er hier heel wat en niet van die lage :evil:

19 jan 2008 12:15

Dan is 't dus gewoon goed in balans bij jouw 911, Bert :wink:

12 feb 2008 20:28

eindelijk klaar
na 6 dagen sleutelen ben ik dan eindelijk klaar met het onderstel van mijn 3.2. Alle rubbers vervangen (toch die hardere) , turbo spoorstangen en nieuwe bilstein schokbrekers (sportlich straße). De voorkant viel wel mee,
alles ging makkelijk los en de rubbers waren ook redelijk simpel te vervangen. Achter was een heel ander verhaal. bij het loshalen van de torsieplaat kwam de hele handel los (gelukkig wel even de hoek gemeten).
de bout van de draagarm was niet los te krijgen, er paste niet eens een sleutel op. Dan maar met grof geschut (de reciprozaag). Nadat ik de nieuwe rubbers geplaatst had met veel vaseline spray , was het tijd om weer op te bouwen. Nu stond ik voor de vraag in welke stand ik de torsieplaat moest zetten om ongeveer 3 cm te zakken. De beginstand was 32 graden waarbij de hoogte tot de spatbordrand 66cm was. Op de gok heb ik hem op 29 graden gezet en toen de tosiestaven net zolang een tandje verdrtaaien tot hij er helemaal in schoot. Vervolgens de remschijven er op en schokdemper onderaan vast zetten en de wielen er op.Nu kwam de vraag hoe hoog staat hij?????????. Nadat hij van de blokken af was ,was het resulttaat 911 tractor. Snel de kleppen open en duwen , rammelen , voor en achteruit bewegen en weer meten. 33cm hoera in een keer het gewenste resultaat. Even een nachtje laten staan om eventueel nog na te laten zakken. Alles is op dezelfde maat blijven staan dus kon hij verder opgebouwd worden en alles op moment aandraaien. Nu nog laten uitwegen en uitlijnen .

12 feb 2008 22:21

Hoi Dannyl,

benieuwd hoe hij straks rijdt, en ook of je de Bilsteins echt goed merkt!

12 feb 2008 22:47

dat kan nog wel even duren. ik heb nu zo een kl*te verzekering waarmee ik alleen tijdens de zomertijd mag rijden

12 feb 2008 22:53

?????
Ben zelf bij Henk Hartog vezekerd; wel oldtimer en max 10000km/jr, maar echt geen beperking tot zomertijd hoor! En die verzekering kost, even uit mijn hoofd, ca € 400,- per jaar! Wordt het geen tijd voor een nieuwe verzekering, zeker gezien huidige weersomstandigheden? :lol:

12 feb 2008 22:55

ik heb al een nieuwe bij henk afgesloten maar zit nog tot eind april aan deze vast

12 feb 2008 23:03

sterkte met het wachten; maar als (hopelijk) het echt warmer wordt kun je er dan ook helemaal voor gaan, met strak onderstel! (nu maar af en toe kijken en boenen :wink: )

12 feb 2008 23:49

Let er wel op dat de auto nog wat gaat inzakken.

de auto zal totaal nog 30 tot 50 mm zakken ten opzichte van nu.

heb je een foto van voor en na?

17 feb 2008 20:58

Ik heb gisteren mijn nieuwe achterschokdempers gemonteerd (ook Bilstein Sport), maar de auto staat er echt niet hoger op z'n pootjes door! Wat ik nu in ieder geval al merk is dat als ik over een dremper rijd de achterkant niet meer na blijft deinen. De oude dempers waren met de hand ook wel erg makkelijk in te duwen, dus wie weet waren het nog de originele. Volgende week maar eens de voorste vervangen en dan zal het resultaat er ook wel naar zijn. Ik zal jullie op de hoogte houden!

17 feb 2008 22:56

toch niet uitgebreid onverzekerd aan het toeren he? :cheesy:

17 feb 2008 23:17

als je mij bedoeld, nee dat kan ook niet. ik heb op het moment de dynamo met het huis eromheen op de werkbank liggen. Ik stoorde mij er mateloos aan dat een of andere randdebiel die de auto voor mij had , de ventilator met hammerrite geverfd had
Afbeelding
nadat ik het ding met een ovenreiniger ontvet heb was het schuren met staalwol en daarna poleisten met aluminiumpoets met als resultaat
Afbeelding
morgen blanke lak erover en de hele handel weer inbouwen

17 feb 2008 23:33

ziet er zo wel weer helemaal gelikt uit, het moet gezegd!

18 feb 2008 16:31

Ziet er goed uit Dannyl!

18 feb 2008 21:37

Moet ik ook nog eens doen maar kan me er nog steeds niet toe zetten :oops: Ziet er iig weer keurig uit!

09 apr 2008 18:05

eindelijk weer rijden

Ik kan nu eindelijk weer rijden met de porsche , hij is van gisteren terug van speedservice waar de rijhoogte (uitwegen) is afgesteld, en is uitgelijnd. Sturen is nu een feest, man wat gaat dat ding nu de bocht om. De bovenkant van het voorwiel ligt nu ca 1cm omder de spatbordrand. Het stuiteren is acceptabel allles zal zich nog moeten zetten. Het is alleen jammer dat ik nu elke dag met de P naar mijn werk moet dus ook bij slecht weer (als dat komt). Maar dan had ik beter moeten opletten met de vervang datum van de distributieriem van de transporter . Riem gebroken en 2 kleppen krom, kost weer een paar duiten.

09 apr 2008 21:21

Mooi hoor Dannyl; mooie dag uitgekozen om weer te starten met de cabrio :wink: . Nu maar hopen op heel veel regenloze dagen!

10 apr 2008 15:41

Inderdaad, geniet van het cabrioweertje zolang het kan. Helaas ben ik nu niet in de gelegenheid. :twisted:
Plaats een reactie