Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
17 jan 2008 15:49
Afgesplitst van topic "Probleem met rijgedrag winterbanden".
Wel grappig om al die verschillende ervaringen - met verschillende banden en op verschillende auto's - te lezen.
De melding van Sjonnie in de link van EriC4C is in elk geval onjuist.
Winterbanden hebben vanaf 7 gr. en lager zeker geen betere grip op droge en natte weg, vaak slechter.
Uitsluitend op de sneeuw zijn ze véél beter.
Goede reclame van/VOOR de bandenhandel wel
17 jan 2008 16:07
Paul van Engelen schreef:De melding van Sjonnie in de link van Eric4C is in elk geval onjuist.
Winterbanden hebben vanaf 7 gr. en lager zeker geen betere grip op droge en natte weg, vaak slechter.
Uitsluitend op de sneeuw zijn ze véél beter.
Goede reclame van/VOOR de bandenhandel wel
Gepresenteerd als feit.
Dit schreef eerder een
bandenspecialist zonder commerciële bijbedoelingen.
17 jan 2008 16:38
Inderdaad als een feit waar ik zelf pas sinds kort achter ben gekomen.
Iedereen die het web zoekt naar artikelen zal daar ook achter komen.
Jaap heeft geen commerciele bijbedoelingen
Waren via de NPC bij hem als directeur van een grote bandenfirma
Maar moet eigenlijk schrijven "... had geen commerciele bijbedoelingen
", want hij zit nu in de recycling van banden
Zal hem er nog eens vragen 'nu', bij een NPC evenement
17 jan 2008 17:01
Paul van Engelen schreef:Inderdaad als een feit waar ik zelf pas sinds kort achter ben gekomen.
Iedereen die het web zoekt naar artikelen zal daar ook achter komen.
Herinnert u zich deze nog ..... Paul van Engelen schreef:Jaap heeft geen commerciele bijbedoelingen
Waren via de NPC bij hem als directeur van een grote bandenfirma
Die uitnodiging was niet om iets leuks/interessants te organiseren voor zijn clubgenoten, maar daarbij had hij natuurlijk ook commerciële bijbedoelingen. Net als met zijn informatief bedoelde bijdragen aan het forum.
Of is hier sprake van cognitieve dissonantie?
17 jan 2008 17:11
EriC4C schreef: Of is hier sprake van cognitieve dissonantie?
Voor de minder geleerden onder ons.
de vertaling van Eric zijn zinnetje.
Cognitieve dissonantie is een psychologische term beschrijft de ongemakkelijke spanning die het gevolg kunnen zijn van twee tegenstrijdige gedachten (cognitie) op hetzelfde tijdstip of het plegen van gedrag dat in strijd is met een van de overtuigingen.
In simple terms, it can be the filtering of information that conflicts with what one already believes, in an effort to ignore that information and reinforce one's beliefs. In eenvoudige bewoordingen, kan het filteren van informatie die in strijd is met wat men al van mening, in een poging om te negeren dat de informatie en een versterking van de overtuigingen. In detailed terms, it is the perception of incompatibility between two cognitions , where "cognition" is defined as any element of knowledge , including attitude , emotion , belief , or behavior . In gedetailleerde voorwaarden, is de perceptie van incompatibiliteit tussen twee cognities, waar "cognitie" is gedefinieerd als elk element van de kennis, met inbegrip van houding, emotie, geloof of gedrag. The theory of cognitive dissonance states that contradicting cognitions serve as a driving force that compels the mind to acquire or invent new thoughts or beliefs, or to modify existing beliefs, so as to reduce the amount of dissonance (conflict) between cognitions. De theorie van cognitieve dissonantie staat dat tegenstrijdige cognities dienen als een stuwende kracht die dwingt de geest te verwerven of het bedenken van nieuwe ideeën of overtuigingen, of aan te passen bestaande overtuigingen, om zo tot vermindering van het bedrag van dissonantie (conflict) tussen cognities. Experiments have attempted to quantify this hypothetical drive. Experimenten hebben geprobeerd te kwantificeren deze hypothetische rijden. Some of these have examined how beliefs often change to match behavior when beliefs and behavior are in conflict. Sommige van deze overtuigingen hebben onderzocht hoe vaak veranderen aan het gedrag wanneer overtuigingen en gedrag zijn in het conflict.
Ik heb het nu begrepen.
17 jan 2008 17:20
Dank voor de toelichting Wim, maar ik geloof het eigenlijk ook zo wel.
Kies er voor om met een enkeling hier de discussie te vermijden
17 jan 2008 17:26
Uhhh. in Nederlands is het volgens mij:
Achteraf niet helemaal zeker weten of je de juiste keuze of aankoop gemaakt of gedaan hebt...
17 jan 2008 17:33
Winterbanden zijn alleen zinvol als je gaat skieen, in de Alpen dan.
17 jan 2008 17:35
Paul van Engelen schreef:Kies er voor om met een enkeling hier de discussie te vermijden
Insgelijks. Het presenteren van meningen of persoonlijke ideeën als feiten vind ik echter onjuist. Mensen kunnen daardoor op het verkeerde been worden gezet. Vandaar een reactie. Zonder aanziens des persoons.
cabrio wim schreef:EriC4C schreef:Of is hier sprake van cognitieve dissonantie?
Voor de minder geleerden onder ons.
de vertaling van Eric zijn zinnetje.
De term is hier al vaker en door meerdere personen gebruikt dus leek het me niet nodig om de definitie ervan te geven, maar bedankt voor de aanvulling.
Een andere verwoording:
"Cognitieve dissonantie is een psychologische term die de onaangename spanning aanduidt die ontstaat bij het kennis nemen van een feit dat (of opvatting die) strijdig is met een eigen overtuiging of mening, of van het deelnemen aan gedrag dat strijdig is met iemands overtuiging(en). Meer precies geformuleerd is het de perceptie van onverenigbaarheid tussen twee "cognities", waarbij een cognitie moet worden gezien als elk element van kennis, inclusief houding, emotie, geloof of gedrag. De theorie van cognitieve dissonantie stelt dat tegenstrijdige feiten als een drijvende kracht fungeren die de geest dwingen om nieuwe ideeën of gedachten te onderzoeken, of om de aanwezige overtuiging aan te passen, dus om de hoeveelheid dissonantie."
17 jan 2008 17:56
Geacht Forum,
Ik heb op 15 November 2003 een voor mijn doen uitgebreide reactie gegeven over de toepassing van winterbanden.
In pricipe is daar tot nu toe niets of vrijwel niets verandert.
Tussen de oren is het vaak een zaak van ik denk , ik verwacht , en het zal wel ........ . Dit speelt mee bij de subjectieve , op zijn minst minder objectieve beoordeling van winterbanden.
Winterbanden hebben bij temperaturen van rond 7 graden en minder een betere grip dan de zomerbanden die wij toepassen op een P.
Ik laat u uiteraard graag uw gang gaan om op zomerbanden te rijden , in alle gevallen zoals boven omschreven is de remweg van een zomerband( ook op een droge weg) langer dan van een vergelijkbare winterband in dezelfde klasse en bandenmaat.
Een nieuwe winterband moet zich zetten en geeft bij hoge snelheden een instabiel gevoel, bij langer gebruik is dit gevoel minimaal aanwezig.
Mogelijk wel tussen de oren maar niet in de auto.
Een vuist regel is wel dat winterbanden 0,2 tot 0,3 bar meer bandenspanning moeten hebben.
Veel plezier bij het rijden op zomer of winterbanden in de winter.
Tenslotte ik heb geen enkel belang bij nieuwe banden verkoop, als een band versleten is komen ze doorgaans naar een recycling bedrijf.
In een enkel geval zijn er bruikbare banden bij maar bij ons gaat alles de fabriek in om er als rubber korrel uit te komen.
Jaap Brand
Genan GmbH
Genan A/S
Oranienburg en Viborg.
17 jan 2008 18:22
Hé Jaap, met jou wil ik de discussie wel aan
Hoe zit het met diverse tests, van o.a. Duitse bladen, die als uitslag geven dat zomerbanden op droge en natte weg tot enkele graden boven nul een net zo goede of zelfs betere grip geven dan winterbanden
Uitsluitend op sneeuw is er geen enkele discussie over de veel betere kwaliteiten van M+S banden.
17 jan 2008 18:36
Zonder me onmiddelijk als sparring partner in te zetten voor dit onderwerp, het volgende. Ik heb de eer gehad bij een grote bandenfabriek te zien wat het resultaat is bij een auto met de motor achterin.
Die zijn bij mijn weten niet ingezet met de testen waar jij het over hebt.
Mijn conclusie toen was dat het wagengewicht op de vooras een grote rol speelt , een brutale remactie met grip geeft een groter gewicht op de vooras dan wanneer geen grip bereikt kan worden door gladheid bijvoorbeeld.
Op de 2e plaats is een rubbercompound van een UHP zomerband zeker niet geschikt voor temperaturen van rond 7 graden of minder. De banden zijn daar simpel gezegd niet voor gemaakt. Deze toestand komt nu steeds vaker voor bij , ook bij minder HP banden.
Door het moderne banden bouwen , weglaten van "H.A olie",worden de banden steeds meer gespecialiseerd in hun toepassing bereik.
Silica is hiervan een aardig voorbeeld.
17 jan 2008 18:37
@paul
lees
deze actuele ervaring even
17 jan 2008 18:46
Voor wat het waard is. Ik heb sinds kort voor het eerst winterbanden onder onze dagelijkse auto. Ik vind het echt waardeloos. Bij regen is de grip echt zeer slecht, je hoeft maar even flink in te sturen of hij schuift weg over de voorwielen met als gevolg dat het ESP direct ingrijpt (en dan komt alles automatisch weer goed, dat wel). In de sneeuw zal het (hoop ik) veel beter zijn maar die hele winterbanden hype is alleen maar goed voor de economie.
Het zijn ook eigenlijk geen winterbanden maar Mud & Snow banden.
17 jan 2008 19:05
Peter en ik hebben geen enkel contact gehad over dit onderwerp
En de ervaring van Gassen, via link van Marco: het grote gripverschil in het voordeel van M+S, trad op bij glad wegdek wat vergelijkbaar was met sneeuw
Paul van Engelen schreef:Uitsluitend op sneeuw zijn ze véél beter.
17 jan 2008 19:20
Peter 993 schreef:
Het zijn ook eigenlijk geen winterbanden maar Mud & Snow banden.
En dat is nu net jouw probleem, mud en snow zijn geen winterbanden maar trekkerbanden, dit zijn banden die gebruikt worden op terreinwagens.
20 jan 2008 21:45
Feit is dat winterbanden alleen op sneeuw beter presteren door het lamellenprofiel. Dit profiel is flexibel en zet zich daardoor als weerhaken in de sneeuw. Ditzelfde lamellenprofiel zorgt op een droge weg voor een wiebelig weggedrag. Op een natte en droge weg tot enkele graden onder nul presteerd de zomerband significat beter.
Het verschil wordt nog groter als beide banden een paar mm versteten zijn
20 jan 2008 21:51
LouisXIV schreef:Feit is ...
EriC4C schreef:(als reactie op mijn bijdrage met vergelijkbare inhoud (PvE): Gepresenteerd als feit.
21 jan 2008 10:55
Sluit ik me bij aan. Winterbanden zijn aantoonbaar beter bij sneeuw, en dan ook echt héééél veel beter dan zomerbanden (bij modder weet ik niet). Maar voor die twee dagen in het jaar dat het nog wel eens in Nederland sneeuwt, heb je er dus weinig aan. En bij echt veel sneeuw (wintersport) heb je toch sneeuwkettingen nodig...
Voor andere omstandigheden is een zomerband al gauw net zo goed of juist weer veel beter: regen, droog, boven nul, geen sneeuw. Laten we daar in Nederland nou bijna altijd
mee te maken hebben...
21 jan 2008 19:50
Van Dale schreef:feit (het; feiten)
1 gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat
Natuurlijk, want het staat ergens (op internet) geschreven en dan is het waar
..... maar hé
, het tegendeel ook, dus dat is dan ook waar
.
Het gaat er blijkbaar om wie/wat je
graag wilt geloven. Kies dus de "werkelijkheid" waar jij je het prettigst bij voelt.
21 jan 2008 21:51
Mijn professionele reactie op:
http://www.automotive-online.nl/home/4458-profile_winterbanden_worden_verplicht.html
Prachtig hoe de bandenfirma's ons sinds kort overtuigen van de belangrijke rol van winterbanden. Het is een mooie les voor ons allen. De les genaamd: "Hoe creeer ik meer omzet". De noodzaak voor winterbanden is nog nooit zo klein geweest (het is lekker warm in de wereld momenteel). De leasesoftware van onze klanten bevat overigens al een prima winterbanden-calculator.
21 jan 2008 22:12
Ik heb inderdaad onlangs onder gladde en natte omstandigheden het verschil tussen winter- en zomerbanden gezien. Met de winters tegenwoordig in Nederland zou je denken dat je geen winterbanden nodig hebt.
Maar zoals zelf gezien en via allerlei tests en overige informatie presteert een zomerband onder niet-gladde omstandigheden tussen 0 en 7 gr. zo goed als een winterband of bijna zo goed. Zodra er sneeuw ligt is een winterband stukken beter.
21 jan 2008 22:29
laat ook maar...
Laatst bijgewerkt door
Paul II op 21 jan 2008 23:22, in totaal 2 keer bewerkt.
21 jan 2008 22:29
Even een reactietje van mij.... want volgens mij zijn winterbanden wel degelijk good stuff in de winter.
Onder mijn Alfa Romeo 147 GTA zitten 's winters Pirelli Sotto Zero Winter 240... En voel aanzienlijk betere grip dan op mijn reguliere zomersloffen, Brigdestone Potenza.
Nu kun je zeggen... dat is het gevoel.
Nah.
Uit nieuwsgierigheid getest op een parkeerplaats is de remweg op zowel gewoon glad (=geen sneeuw) wegdek als op sneeuw korter op de Pirelli's dan op de Bridgestones.
In Oostenrijk was het verschil tussen zomer en wintersloffen helemaal duidelijk. Gewoon omhoog knallen op wintersloffen. Op zomersloffen kwamen we diezelfde helling echt niet op. Was leuk vergelijken tussen 2 identieke Skoda's.
21 jan 2008 22:57
In maart 2004 of 2005 lag er in NL ineens behoorlijk sneeuw op de wegen.
Met de zomerbanden op de 3.2 (225 breed) heb ik die dag langzaam rijdend toch 2x over dwars gestaan en 1x vast gezeten.
In winter 2006 en 2007 met winterbanden (195 breed) moeiteloos in Oostenrijk tegen flinke hellingen op gereden; volledig met sneeuw bedekt wegdek, kettingen niet nodig gehad.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.