Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Van torsivering naar spiraal vering

06 feb 2008 18:08

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de torsivering voor een onafhankelijke vering? Mijn huidige gasdempers zijn lek en moeten worden vervangen. Nu kan ik dempers met veren kopen, maar vraag me af of je die zo makkelijk kunt vervangen.

Is het mogelijk om de torsiveer af te koppelen en hiervoor gasdempers met spiraalveren terug te zetten?

Alvast bedankt voor de reacties

06 feb 2008 18:11

Als volslagen leek zou ik zeggen dat dit haast onmogelijk is. Alle bevestigingspunten zijn toch heel anders.
Ik ben benieuwd naar de antwoorden van de deskundigen.
Laatst bijgewerkt door WdePundert op 06 feb 2008 18:16, in totaal 1 keer bewerkt.

06 feb 2008 18:14

Yaroooon..............

06 feb 2008 18:25

ben ook wel benieuwd wat hiervoor antwoorden op gaan komen

06 feb 2008 18:43

Voor wat voor Porsche :?:
Anders hier even kijken. :idea:

http://www.ruha.nl/porsche/hr_schroefveren.htm

06 feb 2008 19:17

Ben ook een leek :oops:
maar sluit me geheel aan bij de eerdere leek :!: :wink:

06 feb 2008 19:21

Het hangt er vanaf of het chassis erop gebouwd is. In geval van een 944 zeg ik nee: het enige wat vanaf de torsieunit naar achteren loopt is een veredelde plaat waar de demper op is bevestigd. Dat zal nooit sterk genoeg zijn om de krachten aan te kunnen.

06 feb 2008 19:33

Schroefveren werd door Porsche gebruikt bij race 911's omdat de inwendige diameter van de splaines voor in de draagarmen en achter in de torsieveerbuis en veerplaat geen dikkere torsieveren toelieten.

Hoe gebruik je jouw 911, want bedenk dat alle schroefveersetjes die er op de markt zijn gekomen alleen voor racegebruik bedoeld zijn.
Uiteraard kan daarmee op de straat gereden worden, maar de auto zal overdreven stug afgeveerd zijn.

Aan de voorkant kun je eenvoudig de torsie veren verwijderen, achter iets lastiger, maar ook dat zal wel lukken.
Bedenk wel dat je de achterste schokdemperbevestiging in de carrosserie moet versterken zoals deze vroeger oa. ook bij de RSR's en SC/RS versterkt waren.

Op de 911 SC/RS van 1984 is af fabriek de combinatie gemaakt van dunne torsieveren en veerpoten met extra schroefveren. Maar ook weer alleen voor ralley gebruik, de paar geleverde straatversie's hadden alleen weer de torsieveren van de 911 Turbo. Als optie lverde Porsche voor de SC/RS dikkere torsieveren. Nu via aftermarket nog steeds verkrijgbaar.

Kortom, voor race doeleinden en zeer sportief straatgebruik geschikt, máár het grensbereik wordt ook een stuk kleiner. :shock:
In bijna alle gevallen zijn torsieveren de beste oplossing voor een straat 911.

Als er een set wordt aangboden moet je altijd goed kijken in wat voor een set dit verkeerd. Schokdempers hebben niet het eeuwige leven, is dit niet een 'versleten' set die al heel wat ( circuit) kilometers meegemaakt hebben? :roll:

Erwin.




.

Re: Van torsivering naar spiraal vering

07 feb 2008 2:22

michael911 schreef:Nu kan ik dempers met veren kopen, maar vraag me af of je die zo makkelijk kunt vervangen

Weet je zeker dat die voor een 911 zijn?
Dergelijke setjes koop je nl. niet op de hoek van iedere straat ;)

Verder moet je je idd afvragen "waarom" je zou willen ombouwen naar schroefveren, want torsie-veren werken erg goed
Torsie vering is trouwens net zo onafhankelijk als schroefvering
Een schroefveer is nl een opgerolde torsie veer

redenen om een 911 naar schroef veren om te bouwen zijn:
- omdat je geen dikkere (lees stuggere) torsie veren kan vinden (hoewel deze tegenwoordig in 24mm voor en 33mm achter leverbaar zijn)
- omdat je snel/makkelijk van veersterkte wilt kunnen wisselen (alleen op circuit van toepassing)

Schroefveren zijn niet per definitie stugger dan torsieveren.
Je zou bv. ook op een schroefveer systeem kunnen overstappen zodat je progressieve veren kan monteren (torsies zijn liniear) om meer comfort te krijgen (dat is ook de reden dat sinds de 964 geen torsies meer worden gebruikt)

Zoals Erwin zegt is het niet een kwestie van "er even onderschroeven"
Met name achter zal je het chassis moeten verstevigen

07 feb 2008 12:36

Ik heb momenteel een 911 chassis van 1970, hier zit waarschijnlijk nog een slappere torsieveer in. Misschien is het idd beter om deze veer te vervangen door een dikkere.

Hoeveel werk ik het om de torsieveer te vervangen. Binnenkort moet het motorblok er toch uit en heb ik dus ook veel ruimte achterin.

07 feb 2008 13:23

michael911 schreef:.... Misschien is het idd beter om deze veer te vervangen door een dikkere.



Waar ik wel benieuwd naar ben:


Wat is de reden dat je dit wilt doen? :arrow: omdat je gelezen hebt dat de veren van een ouder model dunner zijn of omdat je vindt dat er wat aan de vering vervangen moet worden?

Het vervangen van een torsieveer bij uitgebouwde motor biedt nauwelijks voordelen, dus dat moet de reden niet zijn.




.

07 feb 2008 14:17

De reden dat ik de veer wil vervangen is omdat de vering redelijk slap is en verder de gasdempers lek zijn.

Dat de motor is uitgebouwd heeft hier eigenlijk niets mee te maken. Echter ben ik de 911 aan te opknappen en binnenkort gaat de motor eruit om deze schoon te maken en enkele onderdelen te vervangen.

Ik dacht als de motor er toch uit is, kan ik misschien makkelijker de veer vervangen (ivm ruimte). Als dit niet zo is, doe ik eerst de motor en vervolgens de vering.

09 feb 2008 10:41

Slappe vering is iets heel anders dan slechte demping.
Misschien haal je die 2 door elkaar.
Dat dempers defect zijn zou geen aanleiding moeten zijn om de veren de vernieuwen... Een 911 met een goed origineel onderstel moet lekker strak kunnen rijden hoor.

Ik zou goede nieuwe dempers monteren, rijhoogte opnieuw laten afstellen en de auto laten uitwegen. Als je de veren niet vertrouwd die dan vervangen door nieuwe torsiestaven.
Plaats een reactie