Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

montage nieuwe remblokjes 964

31 maart 2008 17:46

Hallo, ik ga ze binnenkort vervangen omdat de oude bijna op zijn..iemand nog last minute hints en/of tips waar vooral op te letten?

31 maart 2008 18:40

OK, een paar tips dan :lol:


1-Druk met behulp van een schroevendraaier de spreidveer een kleinstukje in op de plaats waar de veer achter de glijplaat gehaakt is en knijp met een punttang de spreidveer iets smaller zodat deze achter de haak van de glijplaat uitkomt.

2-Klap de spreidveer open nadat het sensorkabelklemmetje verwijderd is.

3-Verwijder de RVS spreidveer door deze bij het draaipunt naar elkaar toe te knijpen en maak deze schoon.

4-Draai met behulp van een terugstelklem de remblokken terug, met een tang terugdrukken kan ook, alleen beschadig je dan de klauwen erg makkelijk.

5-Duw een smal plamuurmes tussen het blok en de remzuigers om de aan de remblokken geplakte dempingsplaten los te maken van het remblok.

6-Trek het remblok uit de remklauw. Lukt dit niet omdat ze vastzitten, verwijder dan de remklauw en neem dan de blokken eruit.

7-Reinig de remklauw zo goed mogelijk en beoordeel of de glijplaten nog strak tegen de remklauw aanliggen. Als dit zo is klemmen de remblokken niet in de remklauw en kun je verder gaan met punt 8.

(Als de glijplaten los van de remklauw komen door oxydatie tussen de glijplaat en remklauw moet de glijplaat uitgenomen worden en de oxydatie worden weggekrabt en de plek worden behandeld tegen verder oxyderen)

8-Neem de dempingsplaten en verwijder de bruine folie.

9-Druk de dempingsplaten voorzichtig in de remzuigers met behulp van een klein schroevendraaiertje.

10-Strijk boven en onder op de glijvlakken van het remblok een klein beetje montagevet en schuif de remblokken in de remklauw.

11-Strijk ook iets montagevet aan de uiteinden van de spreidveer en monteer deze terug in de remklauw.

12-Daarna zijn de slijtagesensoren aan de beurt om gemonteerd te worden. Pas op, ze zijn erg breekbaar.

13-Monteer de wielen die met 130 nm vastgezet worden en pomp het rempedaal op tot de remblokken de remschijf raken, je hebt dan weer pedaaldruk.

14-Rij en rem de eerste 200 kilometer voorzichtig om de remblokken goed op de remschijf te laten inlopen.



Sucses, Erwin.

31 maart 2008 21:23

haha thanks 8) bij punt 1 werd het al te moeilijk dus ik heb maar direct de remklauwen verwijderd...kreeg de spreidveer niet los maar heb uiteindelijk via de achterkant de remblokken kunnen vervangen..zuigers waren nog goed gangbaar dus dat ging verder goed, we hebben zo goed mogelijk geprobeerd te ontluchten met zowel vacuumtrekken als dmv pompen maar vind de pedaaldruk nog niet erg hoog, en ja, remvloeistofreservoir is op peil, tijdens het rijden werd het iets beter maar nog niet voldoende, wat zou ik nog kunnen proberen? en waarom hebben de remklauwen 2 ontluchtingsnippels? heb ze beide losgedraaid tijdens ontluchten maar miss moest dat niet? :roll:
grtzz
Brian G-bocht :wink:

31 maart 2008 21:45

Ontluchten in 2x, eerst via de onderste, dan pas de bovenste :wink:

31 maart 2008 21:47

En als ze nu allebei boven zitten?... :wink:

31 maart 2008 22:21

brian951 schreef:haha thanks 8) bij punt 1 werd het al te moeilijk dus ik heb maar direct de remklauwen verwijderd...kreeg de spreidveer niet los....


Sorry Brian en vele anderen, maar ik sta hier elke keer weer te kijken van het lage technische niveau bij mensen die wel zelf sleutelen :shock:

:lol:

31 maart 2008 22:26

Misschien omdat het zo'n makkelijke auto's zijn om aan te werken :D

31 maart 2008 22:29

Hellraiser schreef:Misschien omdat het zo'n makkelijke auto's zijn om aan te werken :D


Iets kan alleen makkelijk zijn als je weet hoe het werkt,

Iets lijkt makkelijk als je denkt dat je weet hoe het werkt :mrgreen:


Oja, een 964 remklauw heeft ondeaan geen ontluchtingsnippels, wel twee per klauw die beide gebruikt moeten worden als je ook bij beide nippels de lucht eruit wilt hebben.


.
Laatst bijgewerkt door Renntech op 31 maart 2008 22:31, in totaal 1 keer bewerkt.

31 maart 2008 22:31

Heb 't reeds eerder gezegd, 't is net een kever,
back to the basics :D

31 maart 2008 22:34

Ik dacht al dat je aan kevers gesleuteld had, sommige kevers hebben wel boven en onder ontluchtingsnippels om de remklauw links en rechts te kunnen gebruiken.
In dat geval laat je bij het ontluchten de onderste gewoon dicht, lucht zit toch alleen boven in.



.

31 maart 2008 22:45

Op pelicanparts stond in een artikel over het ontluchten
van de 911 dat je eerst de onderste en dan de bovenste moest ontluchten in het geval dat je er 2 had...

http://www.pelicanparts.com/techarticle ... brakes.htm

01 apr 2008 12:57

Zo..alles werkt weer naar wens 8) was even paniek omdat er ineens remvloeistof op de vloer stroomde vanachter de wielkuip..bleek gelukkig de overloopleiding van het reservoir te zijn

01 apr 2008 13:52

mee oppassen

remvloeistof is redelijk aggressief

01 apr 2008 16:02

Misschien omdat het zo'n makkelijke auto's zijn om aan te werken


Ik heb inmiddels bij heel wat auto's remblokken vervangen, en moet zeggen dat ik het bij mijn 964 het allermakkelijkst vond gaan. :D

Meeste werk ging zitten in de auto opkrikken en de wielen demonteren.
Plaats een reactie