Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Stabilisatorstangen: massief of hol !?

11 apr 2008 12:53

Wellicht een stomme vraag, maar ik weet het antwoord echt niet.

Ik ben de achterremmen van mijn 3.2 aan het "doen".
Daarbij heb ik gezien dat ik enkele flinke roestplekken op de stabi stang achter heb.

Als ze massief zijn slijp ik het mooi schoon en knap het op; maar als ze hol zijn kan ik dat wellicht beter laten en er nieuwe stangen onder prikken ....

Trouwens: bij het sleutelen aan remmen kom je pas achter de voordelen van gepolijst gereedschap; jemig wat komt daar een vuiligheid vanaf...

11 apr 2008 13:49

Mijne achter is een masieve stabi.

Weet het niet zeker maar volgens mij zijn die altijd massief.

11 apr 2008 13:55

Zou haast zeggen: uiteraard massief :!: 8)

Een holle pijp torderen, dat lijkt me niet lang goed gaan :wink:

11 apr 2008 14:34

Paul van Engelen schreef:Zou haast zeggen: uiteraard massief :!: 8)

Een holle pijp torderen, dat lijkt me niet lang goed gaan :wink:


Die gedachte had ik ook wel; als ik dan ook nog een dunne plek in een holle pijp zou slijpen dan is het wachten op "knak" in een snelle bocht....

Maar dit wetende kan ik weer lekker verder, thanks. Wel erg leuk.
Ik was tot nu toe gewend aan de oude Kreidler en (inmiddels ook oude) BMW-R80 te sleutelen.
Aan de 3.2 is alles net even wat groter en zwaarder (gek he ?).

11 apr 2008 18:11

Paul van Engelen schreef:Zou haast zeggen: uiteraard massief :!: 8)
Een holle pijp torderen, dat lijkt me niet lang goed gaan :wink:

Een holle pijp torderen gaat prima (mits de wanddikte voldoende is)
Hoe verder naar binnen, hoe minder er tordeert en hoe minder van invloed op de veerkracht

Maar standaard Porsche stabi's zijn idd massief
Toch oppassen met het uitslijpen van roest
Je maakt daarmee een zwakke plek
Dus als de roest meer dan oppervlakkig is gewoon een andere halen :idea:

11 apr 2008 18:59

Paul van Engelen schreef:Zou haast zeggen: uiteraard massief :!: 8)

Een holle pijp torderen, dat lijkt me niet lang goed gaan :wink:

Holle spaken discussie... :idea: 8)

11 apr 2008 19:32

De GT3 en GT2 hebben ook holle torsie's om gewicht te besparen.




.

11 apr 2008 20:15

Oké, bestaan dus toch.
Is het nadeel als je oude zooi bezig blijft hé, leer je niks bij. :wink:

11 apr 2008 22:25

Tsja het is vrij simpel: de torsiestijfheid van een ronde staaf is

E*pi*r^4/(2*L)

met E een materiaal eigenschap, L de lengte en r de straal.

En het mooie is, als je een holle pijp hebt dan werkt het als volgt:

E*pi*(r1^4-r2^4)/(2*L)

waarbij r1 de buitenstraal en r2 de binnenstraal.

Als je als voorbeeld een pijp neemt waarbij r1=2*r2 dan is een holle pijp nog altijd 15/16e zo stijf als een massieve staaf met buitenstraal r1, maar het gewicht neemt al wel met 25% af: r1^4-(0.5*r1)^4 = 15/16*r1^4

Voor torsie doet het binnenste van een massieve stang totaal niet mee en is daarom verwaarloosbaar.
En torsieknik zal niet zo snel voorkomen bij een wanddikte van 2-3mm en een diameter van 25-30.

11 apr 2008 23:21

cabrio wim schreef:Oké, bestaan dus toch.
Is het nadeel als je oude zooi bezig blijft hé, leer je niks bij. :wink:

is er ook voor die ouwe zooi hoor 8)
Afbeelding
(ok, is een torsieveer, maar holle stabi's zijn d'r ook)
Plaats een reactie