Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

op mijn velgen staat

23 sep 2004 13:16

op mijn velgen staan de nrs

10 - 65
en
vooraan 8 - 50
er liggen 18 inch banden op
wil dat dan zeggen dat ik achteraan

10 j X 18 65
en voorraan
8 j X 18 50 heb liggen

Klopt dat, en waarvoor staan die 50 en 65 ?

23 sep 2004 17:34

ET waarde( Einpresstiefe) of
Offset.
Hoe lager de waarde, hoe meer een velg naar buiten komt.
Hoe hoger de waarde, hoe meer een velg naar binnen valt.
Door bijv. een spacer te gebruiken wordt de ET waarde vermindert.
Bijv.
Achter wil je spacers van 15 mm plaatsen, velg komt dan 15 mm meer naar buiten.
ET waarde is nu: 65-15= 50mm.
Laatst bijgewerkt door RS-R op 23 sep 2004 17:40, in totaal 1 keer bewerkt.

23 sep 2004 17:39

Ter lering ende vermaak

Afbeelding

ET-waarde/Offset
De ET-waarde (Einpressstiefe = offset), ook wel wielbolling genoemd, is de afstand tussen de hartlijn van het wiel tot de wielflens.

De ET-waarde geeft het aansluitpunt van het wiel weer en bepaalt of een wiel hol of bol is. Hoe hoger dit getal is, des te verder dit aansluitpunt naar buiten ligt.

Het wiel zal in dat geval verder in de wielkast naar binnen komen. Een lage ET-waarde betekent dat het wiel meer naar buiten komt. Dit wordt in hoge mate beïnvloed door stuurgedrag, zowel rijden als rem-men

24 sep 2004 9:33

Als ik het goed heb bergepen is het erg belangrijk dat bv het draaipunt waar je voorwielen omheen draaien in het hart (middeen) van de velg zit (anders krijg je zware krachten / instabiliteitop je stuurinrichting).
Constructie van de voortrein is dus gekoppeld aan de daarbij behorende ET waarde. Als je naar een velg met een andere ET waarde wilt meot je daar dus corrigeren (spacer).
Achter kun je volgens mij theoretisch wel naar andere ET waarden zolang je wiel maar nergens gaat aanlopen.

24 sep 2004 12:00

en ik die dacht dat ET extra terrestrial was :lol:
ff serieus nu,

dus het antwoord op mijn vraag 1 is ja, ik heb achteraan 10 x 18 ..?

24 sep 2004 12:22

Ja.

24 sep 2004 12:31

lindemans schreef:Als ik het goed heb bergepen is het erg belangrijk dat bv het draaipunt waar je voorwielen omheen draaien in het hart (middeen) van de velg zit (anders krijg je zware krachten / instabiliteitop je stuurinrichting).
Constructie van de voortrein is dus gekoppeld aan de daarbij behorende ET waarde. Als je naar een velg met een andere ET waarde wilt moet je daar dus corrigeren (spacer).
Achter kun je volgens mij theoretisch wel naar andere ET waarden zolang je wiel maar nergens gaat aanlopen.


Ligt eraan welke ET waarde de nieuwe velg heeft, een spacer kun je alleen gebruiken wanneer de nieuwe velg een ET waarde heeft die hoger is als de te vervangen velg.
Probleem heb je bijvoorbeeld bij de Turbo-velg,
deze is te krijgen in de maat 10x18met ET waarde 40( voor de 2S/4S en turbo, zijn achter in totaal 6 cm brder.) en ET waarde 65 voor de zeg maar normale 911.
Monteer je nu zo'n velg met ET waarde 40 op een normale 911, krijg je problemen met aanlopen van het wiel tegen de carosserie,ziet mooi breed uit maar je moet dan de binnenkant "umbordelen".
Monteer je nu een velg met een hogere waarde als 65 dan kun je weer problemen krijgen met aanlopen tegen je olie-leidingen.( heeft overigens een NPC lid aan de lijve ondervonden, sta je zo achterste te voren :oops: )
Porsche heeft lijsten met velgen met elke minimale en maximale ET waarde die geschikt zijn voor de desbetreffende Porsche.( althans mijn P-specialist heeft zo'n lijst.)

24 sep 2004 12:53

dankt u...
is die audi de uwe ?
ne maat heeft die ook.. 4.2 l , leuke grom

24 sep 2004 15:10

F@RGO schreef:dankt u...
is die audi de uwe ?
ne maat heeft die ook.. 4.2 l , leuke grom

Nee, van Luuk een vriend van me die meestal mee gaat naar naar Porsche meetings.( de linker is wel van mij)
Binnenkort met z'n eigen Porsche??
Hij is danig op zoek.
Afbeelding
De Audi is een 2.5 V6 TDI, gechipt door Digi-Tec naar 225pk.
Deze auto is nu ingeruild voor de nieuwe A6 3.0V6 TDI, ook weer gechipt, nu naar 282pk en 516nm.
Maar voor het echte rijden is de Porsche veel leuker, daarom is hij op zoek naar een goed exemplaar.
En we doen ons best er een te vinden. :wink:

25 sep 2004 18:46

uwe 993 ziet er chic uit.

26 sep 2004 0:43

Da's schoon gezegd.

Re: op mijn velgen staat

26 sep 2004 0:56

F@RGO schreef:op mijn velgen staat


bLiNgBlInG:?:

Afbeelding
Plaats een reactie