Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
18 apr 2008 21:33
Kan iemand mij vertellen wat het verschil in techniek en rijgedrag is tussen origineel M030 verlaagd onderstel en Bilstein?
18 apr 2008 21:44
ik binnenkort
18 apr 2008 21:56
Reageer maar even in dit draadje op de belangstelling van ps voor het sportonderstel (vervuil daarmee dat verkoopdraadje niet).
Vraag me af waarom iemand een verlaagd onderstel zou willen vervangen door een sportonderstel. Verschillen zijn vast verwaarloosbaar voor 98 % van de chauffeurs
(Zie eventueel het Naslagwerk voor onderstel details.)
18 apr 2008 22:02
Dat is makkelijk : De bilsteins hebben extra draad (kan dus lager) en zijn stugger als het standaard sportonderstel.
Misschien merkt niet iedereen het verschil maar dat blijft persoonlijk (ik ben dan misschien die 2 %) en dat kan je alleen beoordelen als je beide opties hebt uitgeprobeerd denk ik.
18 apr 2008 22:05
Graaf, ik refereerde aan ps die A door B wil vervangen.
Niet jij die B door Bilstein gaat vervangen
(Die rode 993 heb ik nog eens bekeken voor iemand voordat jij 'em wegkaapte; gave auto, leek het mij wel.)
18 apr 2008 22:57
ben ook aan het wachten op set bilstein schokbrekers met 4cm verlagingsveren. ging weekje duren, het zijn er al 3 nu maargoed
18 apr 2008 23:18
Ik heb geen verlaagd onderstel, maar stelde me de vraag omdat Graaf iets wil vervangen, waarschijnlijk met een goede reden, want het zal niet gratis zijn
En dan, rijdt een verlaagd ondersten inderdaad veel beter? Als je iets koopt, koop je dan origineel of Bilstein?
19 apr 2008 7:00
Als je 993 S een echte is - en dat neem ik aan - dan heb je dat verlaagde onderstel
Nogmaals: -> Naslagwerk
19 apr 2008 12:55
Wat rijd beter een normale 997 of een 997 GT3? is maar net wat je wil waar ik mee wil aangeven dat een bilstein of verlaagd onderstel niet perse beter is als een standaard.
De bilsteins hebben extra draad (kan dus lager) en zijn stugger als het standaard sportonderstel
Of je aan zo'n super stug onderstel nou iets hebt op de openbare weg vraag ik me echt af. Heb zelf ook een bilstein onderstel en iets minder stug zou op een minder goed wegdek de wegliging eerder ten goede komen lijkt me.
19 apr 2008 13:55
Joost Houben schreef:Of je aan zo'n super stug onderstel nou iets hebt op de openbare weg vraag ik me echt af. Heb zelf ook een bilstein onderstel en iets minder stug zou op een minder goed wegdek de wegligging eerder ten goede komen lijkt me.
Precies, en daar hoor je nooit iemand over, nou ja, nu dus. Op het circuit is het leuk, een plank hard onderstel, maar op de openbare weg, ik vraag het me af.
20 apr 2008 10:54
Ik ook.
Daarom is PASM ook zo'n leuke optie: standaard strak en toch ruim comfortabel op de openbare weg, sportief op het circuit na druk op de knop
20 apr 2008 11:33
Peter 993 schreef:Joost Houben schreef:Of je aan zo'n super stug onderstel nou iets hebt op de openbare weg vraag ik me echt af. Heb zelf ook een bilstein onderstel en iets minder stug zou op een minder goed wegdek de wegligging eerder ten goede komen lijkt me.
Precies, en daar hoor je nooit iemand over, nou ja, nu dus. Op het circuit is het leuk, een plank hard onderstel, maar op de openbare weg, ik vraag het me af.
Bilstein met H&R veren vind ik beter dan het 030 onderstel(heeft een vriend van me dus ik weet echt het verschil).De bilstein's vind ik niet hard.In combinatie met de H&R veren rijdt hij comfortabeler en beter dan toen mijn auto alleen verlaagd was met Eibach en standaard dempers.Toen had ik af en toe het idee dat de auto in 2en zou kunnen breken op bijv.richels overdwars.
@PS....Gebruik de zoekfunktie maar er is hier al veel over geschreven.
21 apr 2008 21:07
Paul van Engelen schreef:Als je 993 S een echte is - en dat neem ik aan - dan heb je dat verlaagde onderstel
Nogmaals: -> Naslagwerk
Kijk da's nou leuk, zo blijk ik reeds verwend te zijn!
Enfin, wellicht dat de schokbrekers toch hun beste tijd gehad gehad hebben dan......?
In ieder geval kan je een Bilstein onderstel wel lager zetten dan een M030 dat je niet verstellen kan.
21 apr 2008 21:14
Lijkt mij dat je 'n M030 wel kan verstellen - of wil je je P uitwegen m.b.v. plaklood
21 apr 2008 21:18
mo30 is gewoon verstelbaar, net zoals een originele schokdemper
23 apr 2008 22:07
Paul, wat zeg jij ervan? Voplgens mijn garage kan ik mijn onderstel niet (nauwelijks) verstellen. Toch geen M030?
23 apr 2008 22:21
ps schreef: Volgens mijn garage kan ik mijn onderstel niet (nauwelijks) verstellen.
Kan ook zijn dat de stelmoeren vast -geoxideerd- zitten
23 apr 2008 22:26
Standaard of niet zijn beide te verstellen door de veerschotels aan de dempers.
Thimmo heeft dat kort geleden laten doen aan zijn standaard (US) onderstel. Iets van 10 mm lager, in die orde.
Wil je dus (veel) meer dan moet je uitwijken naar Bilstein.
En dat verlaagde onderstel M033 (geen sport- M030) dat zit er onder
23 apr 2008 22:34
ik zweer bij een schroefsetje
9 vd 10 autoos van mijzelf heb ik schroefset onder gehad,
je kan net zolang blijven stellen hoog/laag totdattie naar je zin rijd en staat
voordatje hem uitweegt
en iedereen denkt dattie H&R van mij maar stug is , nou echt niet
23 apr 2008 22:37
ps schreef:Paul, wat zeg jij ervan? Voplgens mijn garage kan ik mijn onderstel niet (nauwelijks) verstellen. Toch geen M030?
meestal staan de schokbrekers al op de laagste stand (en dat is niet erg laag) dus je garage zal bedoelen dat de schroefdraad op is....daarom zijn er ook "speciale" bilsteins gemaakt met extra schroefdraad. Blijft een feit dat het alleen om de voorste schokbrekers gaat (en om M033 lees ik net
)
26 apr 2008 2:07
Paul van Engelen schreef:Standaard of niet zijn beide te verstellen door de veerschotels aan de dempers.
Thimmo heeft dat kort geleden laten doen aan zijn standaard (US) onderstel. Iets van 10 mm lager, in die orde.
Wil je dus (veel) meer dan moet je uitwijken naar Bilstein.
En dat verlaagde onderstel M033 (geen sport- M030) dat zit er onder :idea: :twisted:
Heb de lengte van de stelmogelijkheid gemeten toen hij in Steenwijk op de brug stond. Van max hoog tot max laag is ca 25 mm aan de voorkant. Achter is het lastiger, daar werkt het met vulringen ipv schroefdraad. Erwin heeft dmv deze stelmogelijkheid mijn voorkant is ca 13 mm laten zakken.
Niet dat je er wat aan hebt, maar ik ga er vanuit dat de Porsche (sport)onderstellen deze stelmogelijkheid hebben. Hoe krijg je hem anders netjes uitgewogen en rondom op gelijke hoogte?
Gr T
27 apr 2008 10:20
Ik weet niet of Erwin Renntech ze ook heeft.Maar ik heb de Bilstein's destijds bij Carnewal gekocht.Hij laat ze voor hem speciaal bij Bilstein maken met extra draad erop.
27 apr 2008 19:02
juist
daar staat de mijne nu ook
28 apr 2008 19:12
Wil dit topic nu niet "bevuilen" maar zijn M033 dempers met 993 RS veren ook mogelijk? Om dan je 993 zo laag als een RS te leggen en terwijl toch slechts met de lichtjes oncomfortabele ophannging van een verlaagde M033 rond te rijden (op de openbare weg)
Heeft iemand trouwens foto's van 993's met de verschillende sets? Ben wel nieuwsgierig naar wat deze aanpassingen visueel geven!
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.