Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
04 mei 2008 16:11
voor de 3.2 / 3.0 / 2.7 / 2.4 etc... eigenaren even een terugkoppeling;
als je toch de remblokken een keer moet vervangen, schakel dan eens over op pagid blue met de bijbehorende blauwe remolie en staal / kevlar omvlochten remleidingen... wereld van verschil tov het " originele" spul. Niet zo vreemd natuurlijk, met name de remleidingen waren er aan toe, gaven erg mee.
Resultaat, een veel betere vertraging, meer gevoel in het pedaal, een hard pedaal en deze blijft ook (langer) hard !( nog geen circuitdag gehad met deze remmetjes...)
mannen in Steenwijk, bedankt !
gr
Steef
04 mei 2008 16:56
Thx voor de tip.
04 mei 2008 17:43
Heb wel vaker gelezen over die 'omvlochten remleidingen' die zo veel beter zouden zijn...
Ze zien er vast flitsender uit, maar ik hoor bij de groep die de werking belangrijk vind dan het uiterlijk (IMHO
).
Keek net bij
Ate - bedrijf snapt wel 'iets' van remmentechnologie
- toevallig vanwege de sportremolie die Erwin mij heeft geadviseerd.
En dat Ate levert gewone remleidingen met 'rubber' aan de buitenkant. Zouden die nu echt zoveel minder zijn
Afgelopen dinsdag op Zolder geen enkel probleem met de remwerking (!) maar bij stilstand wel een duidelijk zachter pedaal merkbaar, dus een kookeffect! Waarschijnlijk omdat de olie er sinds september 2006 in zit.
Wat cijfers: kookpunt DOT 3 (standaard) olie 220/150 gr. en racing blue 280/198 graden. De 1e waarde is droge (verse) olie en de 2e natte olie na vochtopname.
04 mei 2008 18:01
sorry paul maar op de site van ate staat ook
stead of standard brake hoses we use flexible steel brake hoses. They prevent elasticity and thus provide for an improved, more definite pedal pressure point and consequently more precise brake power metering. The High Performance Brake Kit is suitable for cars with ABS and at least 17" rims and is supplied as a complete set in one package:
2 x red four-piston fixed calipers with prefitted ATE PowerPads
2 x two-part ATE PowerDiscs with black hub
2 x flexible steel brake hoses
2 x brackets + assembly hardware
Installation instructions
robert
04 mei 2008 18:24
sorry is niet nodig hoor, ik leer (nog altijd) graag bij
Maar op de Duitse site vind ik niets van staal en/of omvlochten voor hogere drukbelasting, voor een 993 (bijv.
) uitsluitend standaard slangen.
04 mei 2008 21:07
Heb er bij mij alleen als extraatje Castrol SRF race-remolie in laten gooien en het voldoet vooralsnog aan al mijn wensen voor op het circuit. Kookpunt SRF ligt ook nog eens hoger dan Racing-blue was me verteld.
05 mei 2008 9:58
@ paul;
ik denk dat als ik voor nieuwe rubberen was gegaan dat ik het ook goed had kunnen merken hoor, maar goed, voor de langere termijn is dit beter lijkt me...
binnenkort even op het circuit kijken hoe al mijn aanpassinkjes (onderstel / banden / remmen etc) bij elkaar komen....
gr
Steef
05 mei 2008 13:58
Bert schreef:Heb er bij mij alleen als extraatje Castrol SRF race-remolie in laten gooien en het voldoet vooralsnog aan al mijn wensen voor op het circuit. Kookpunt SRF ligt ook nog eens hoger dan Racing-blue was me verteld.
+1 voor SRF.
05 mei 2008 16:40
hogere kookpunt is op het circuit wel lekker, ik heb gelukkig dan ook de windgeleiders naar de voorrremmen van de 993 aan laten brengen, een top optie voor 9 euro per stuk....
07 mei 2008 16:07
Paul van Engelen schreef: Maar op de Duitse site vind ik niets van staal en/of omvlochten voor hogere drukbelasting, voor een 993 (bijv.
) uitsluitend standaard slangen.
Het voordeel van staalomwonden remleidingen heeft niet zozeer te maken met het feit dat ze een hogere druk aan zouden kunnen, maar veel meer met het feit dat de leidingwand niet uitzet of niet meegeeft. Dat laatste geeft in de regel een directere remwerking en een harder pedaal.
Bij sommige autos is het verschil van alleen de remleiding wisseling al duidelijk merkbaar. Wil uiteraard niet zeggen dat origineel niet goed (genoeg) zou zijn natuurlijk
10 mei 2008 16:04
Heb vorig jaar ook 2 voorslangen laten vervangen: de originele oude waren zonder metalen spiraal, de nieuwe "volgens de garage originele" zijn wel met zo'n spiraal omwikkelt. Misschien ook bij Porsche zelf door de loop der jaren heen een modificatie aan de slangen??
10 mei 2008 22:28
die spiraal heeft geen effect op de flexibiliteit /uitzetten van de slang, is ter bescherming van de slang
tsja, pagid blue.... t remt perfect, maar het piept ook perfect.....
en SRF, ook in mijn racer, en nog nooit fading gehad
11 mei 2008 14:17
porsche356sc schreef:tsja, pagid blue.... t remt perfect, maar het piept ook perfect.....
Daarom gebruik ik origineel.
Voordat iemand nu hier vind dat die ook wel eens gepiept hebben: heb dat door juiste manier van remmen ook weer helemaal opgelost
11 mei 2008 18:49
Juiste manier van remmen...lekker vaag
; je bedoelt zeker dat je af en toe harder remt dan feitelijk nodig is?
Blijf 't enigzins vreemd vinden dat je bij "normaal" weggebruik schijnbaar onvoldoende remt ; mijn vorige schijven waren verglaasd...ik reed "te netjes"...
. Moet je dan als een idioot af en toe op de rem gaan staan? Of bewust erg veel te hard rijden zodat je van hoge snelheid tenminste flink vertragen kan?
"Gewone" merken zoals Mercedes hebben hier volgens mij geen last van...waarom niet?
12 mei 2008 10:14
Gewoon de standaard blokken remmen prima hoor.Het enige is dat ze koud niet zo bijten en daarom trap er met het linker voetje eerst altijd wat warmte in.
12 mei 2008 12:12
Jurgen schreef:
"Gewone" merken zoals Mercedes hebben hier volgens mij geen last van...waarom niet?
en denk dat die na een paar rondjes op het circuit achter jou weer andere problemen hebben (met de remmen)
robert
14 mei 2008 21:28
Vandaag ongeveer hetzelfde meegemaakt. Ik had op Zandvoort een Porsche Pre-Level training. In het eerste rondje dat de instructeur in mijn auto ging rijden, kreeg ik een melding dat ik mijn remolie moest checken. De auto heeft net zijn beurt gehad (achter remblokken vervangen, voor waren ze nog goed).
Nadat ik gestopt was, bleek het reservoir nat te zijn en tot aan de nok toe vol te zitten. Dus er maar een beetje uitgehaald. Maar hielp niet. Heel de dag door kreeg ik de melding. Maar idd wel bij extreem werk. Maar niets gemerkt met remmen.
Morgen toch maar even langs de dealer. Vrijdag nl weer het circuit op
15 mei 2008 0:03
Als je remolie (te) heet wordt zet het uit en kan het idd je reservoir uitstromen, zeker als er teveel inzit.
15 mei 2008 19:18
Jurgen schreef:8) Juiste manier van remmen...lekker vaag
; je bedoelt zeker dat je af en toe harder remt dan feitelijk nodig is?
Blijf 't enigzins vreemd vinden dat je bij "normaal" weggebruik schijnbaar onvoldoende remt ; mijn vorige schijven waren verglaasd...ik reed "te netjes"...
.
Voor de leken, de mensen met die tamme Porsches zal ik het toelichten
Bij te licht remmen komt wel veel wrijvingshitte vrij, maar het geeft weinig remeffect. Dus: TE licht.
Ik had na blokken wisselen ook gepiep (waar ik een vriend altijd zo mee jende
).
Wat bleek de oplossing: tijdens (weer) een leuk, rustig (...) buitenlandsritje over heerlijke slingerweggestje, op en neer en heen en weer
de remmen steeds min of meer stevig, dus ook kort, gebruikt. Niet overdreven maar toch
Sinds die tijd niets meer van 'ze' gehoord
18 mei 2008 23:12
porsche356sc schreef:die spiraal heeft geen effect op de flexibiliteit . . . . . , is ter bescherming . . . . .
Kortom,
een spiraal is veilig voor de man met de auto en voor de man met de vrouw
02 jun 2008 10:20
Ik ben gisteren het ATP circuit op geweest in Duitsland, gigantisch test circuit van onder andere Mercedes (eigenaar van het spul), hebben ze naast een soort Nardo ook Hockenheim nagebouwd. Hele leuke dag gehad en heb ik erg goed mijn 911-je kunnen uitproberen...
Voor de geinteresseerden van de kleine (rem) upgrades op een 3.2 kan ik melden dat de remmmen zich fantastisch hebben gehouden, pedaal bleef hard ! Blokken grijpen zeer goed aan en vertraging is echt prima.
De grootste verbazing gaven de toyo's, wat een giga grip gaven die banden, ongelooflijk, zelfs op nat niet van de weg te krijgen toen ze goed warm waren.....
De competition bilsteins met turbo armen zijn top, maar het mag nog wat harder/strakker allemaal, kom je pas achter al je in een circuit auto gaat rijden. wellicht nog dikkere torsies, ga erwin wel even vragen wat de opties zijn.
qua vermogen heb ik met mijn beperkte rijvaardigheden mijn handen nog vol om een net, strak rondje te rijden dus dat was wel prime. Op de heenweg kon ik al even een paar keer voluit een reed hem uit de tellerschaal, dus gang zit er nog wel in...
Al met al erg verslavend allemaal en ga kijken wanneer ik weer even circuit kan rijden..
gr
Steef
ps de meesten hadden het achteraf helaas niet over mijn rijkunsten maar over mijn afwezige middendemper in combinatie met Ruf einddemper...priceless....
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.