Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
29 mei 2008 11:41
Hoi,
weet iemand waarvan schokkend rijden tussen de 40 en 50/h vandaan komt?
ongeacht versnelling of toerental.
daaronder of daarboven is er niets aan de hand, maar echt gans de
wagen begint op die snelheid te schudden en te daveren.
Ow,
nog even vermelden.
heb recent de klauwen gereviseerd nadat deze aanliepen,
en de wagen vooraan op gelijke hoogte L-R gezet omdat
hier 3 cm verschil opzat.
voorts zijn er achteraan nieuwe banden gemonteerd en de
voorste velgen heb ik opnieuw laten balanceren.
Zal hem dit weekend ook laten uitlijnen.
Daar zal dan wel blijken of er al dan niet teveel speling op
de stuurkogels zit.
Groetjes,
Johan
29 mei 2008 12:00
Wanneer heeft hij de laatste grote beurt gehad.
Bij mij doet hij dit als hij tegen de grote beurt aan zit.
Is bij mij dus motorisch iets wat weer opgelost is als alles is afgesteld etc.
1x in de 20.000 km.
29 mei 2008 12:19
De laatste 6 maand zijn al 1 grote beurt geweest
Volgens mij is het niet motorisch, maar zoek het eerder
in de ophanging, speling op de draagarmen, stuurkogels, ...
of in de aandrijving
Velgen zijn alle reeds gebalanceerd, dus daar zou het volgens
mij niet kunnen zitten.
Zal zaterdag eens horen of de bandencentrale misschien een vermoeden
heeft.
29 mei 2008 12:24
Aandrijfassen? Ik gok daarop,vooral omdat het bij lage snelheid voorkomt!Hoor je iets als je het gas loslaat en weer gas geeft? Een knakkend geluid?
29 mei 2008 13:09
Kunnen de aandrijfassen links/rechts gewisseld worden?
29 mei 2008 15:49
verstuivers?
29 mei 2008 16:00
Hellraiser schreef:Kunnen de aandrijfassen links/rechts gewisseld worden?
Ja, maar waarom vraag je dit.
29 mei 2008 19:50
Door ze te wisselen belast je ze de andere kant op. Dan kun je achterhalen of de aandrijfassen aan hun eind zijn.
Wordt op 944's altijd gedaan omdat de linker as een grotere thermische belasting te verduren krijgt. Bij de eerste tekenen van problemen wissel je ze om, en dan kun je weer vele jaren verder!
29 mei 2008 19:57
Verstuivers?
het is geen diesel injectoren
29 mei 2008 21:01
injectoren, verstuivers, volgens mij doen ze het zelfde en begrijpt iedereen wat ik bedoel.
er word volgens mij over beide gesproken van injectoren en verstuivers.
anders vertel mij eens het verschil tussen beide, wellicht word ik iets wijzer. beide injecteren de brandstof in de verbrandingsruimte, Bij diesel uiteraard onder zeer hoge druk, bij benzine onder een lagere druk.
Jou 964 heeft toch ook verstuivers of niet soms. Heb redelijk recent mijn 'verstuivers' laten reinigen en toen was de trilling die door de hele auto ging bij mij verdwenen.
29 mei 2008 21:55
Heb ik ook.... dat schokken of stotteren.
Bij mij moet een dezer dagen iig de warmloopregelaar worden vervangen, deze is niet best meer... en duur trouwens. Na vervangen zal er even afgesteld moeten worden... CO dus. Het kan zijn dat hiermee mijn stotteren over is. Misschien bij jou ook hiermee te maken??
29 mei 2008 23:30
Johan,
Waarschijnlijk is het probleem de LMM oftewel AFM(Air Flow Meter) die de luchtzwaarte a.h.w. meet bij een gegeven snelheid. Een soort schrijver schuift over een plaatje, welke waarschijnlijk door het vele vegen hierover verweerd is. Je zou dit zelf kunnen verhelpen door de schrijver in LMM iets te verplaatsen, zodat hij weer over een vers traject schuift. De LMM is een aluminium kastje meteen aansluitend op het luchtfilter van een 3.2. Nieuwe is kostbaar.
Dezelfde LMM zit ook in een 944, zie voor een uitgebreide instructie:
http://frwilk.com/944dme/
kijk onder kopje AFM=LMM
Voorwaarde is wel dat de basisafstelling van het mengsel in orde is.
Jan
30 mei 2008 10:11
Thanks voor de tip!
Weet weeral wat te doen dit weekend
31 mei 2008 0:52
Ik bedoel dat hij eerst de basisafstelling af fabriek moet (laten) controleren, zoals CO, dit kan allen met speciale meetapparatuur,gehangen in de uitlaat. Dit geldt als uitgangspunt voor alle problemen met wisselende toerentallen onder verschillende belastingen. Zie het Bosch boek van Motronic.
Indien in orde, traject schrijver inspecteren op slijtage en zo nodig bijstellen,d.w.z. iets verschuiven op een schoon gedeelte.
Wel juiste instelschroef opzoeken (zie link).
31 mei 2008 1:22
Waarom dan alleen bij 40à50km per uur, ongeacht versnelling en toerental?
31 mei 2008 8:34
arenarood schreef:Waarom dan alleen bij 40à50km per uur, ongeacht versnelling en toerental?
Dat vraag ik mij inderdaad ook af. Ik heb dit probleem bij mijn targa ook ervaren. Het was echter niet afhankelijk van de gereden snelheid, maar van het toerental. Tussen de 2.600 en 2.800 rpm begon de auto waanzinnig te trillen/schokken/schudden. Het leek dan wel alsof hij op 't punt stont te ontploffen. Het gebeurde bij constant rijden in dat toerental en bij rustig accelereren door dit toerental heen. Bij snel optrekken gebeurde er niets. Ik merkte het toen ik naar Zeeland reed dus heb het hele weekend zo moeten rijden (na uiteraard eerst mijn specialist (Robert Visser) gebeld te hebben of ik nog door kon rijden). Deze voorspelde dat het de luchtmassameter zou zijn. Ik heb het dat weekend opgelost door het kritieke toerental (zoveel als mogelijk) te vermijden.
Na het weekend ben ik even naar mijn specialist gereden. Hij heeft de luchtmassameter eruit gehaald en me vervolgens een rondje laten rijden. Toen was er niets aan de hand, dus zijn diagnose klopte. Ik begreep dat het toerental tussen 2.000 en 3.000 rpm het 'kritieke' toerental van de 3.2 motor is; indien er iets mis is met de motor, dan merk je dat meestal in dat toerental.
Ik raad je aan om uit te kijken naar een gebruikte (dus goedkopere) luchtmassameter. Ik heb nl. van verschillende specialisten gehoord dat de kans dat een luchtmassameter kapot gaat even groot is bij een nieuwe als bij een gebruikte. Ik vond/vind dat een beetje moeilijk te geloven (volgens mij zal gebruik nl. altijd slijtage in de hand werken) maar was snel overtuigd door het feit dat de prijs van een tweedehandsje meestal rond de 25% van de nieuwwaarde ligt.
Succes!
31 mei 2008 10:41
Zou ook uitlijning van de voorwielen kunnen zijn; heb je de spoorstangen los gehad ?
Met te veel toespoor gaat een auto voor soms "huppen" bij die snelheid.
HEb je ht gevoel dat het vóór of áchter vandaan komt ?
31 mei 2008 12:43
Wagen kon vandaag niet uitgelijnd worden,
spoorstangen zaten muurvast
Maar zat niet zoveel buiten tolerantie.
Geschok gaat niet weg als ik m'n ambriage induw,
en hoor ook geen geluid van de cardans.
Ga straks effe met de Lmm afgekoppeld rondrijden.
Greetyzzz
02 jun 2008 12:23
Lmm is het dus ook niet
Voelt echt aan alsof de snuit zit te hobbelen
02 jun 2008 15:32
Hellraiser schreef:Wagen kon vandaag niet uitgelijnd worden..... Maar zat niet zoveel buiten tolerantie.
De uitlijning zit dus buiten de tolerantie?
Hoeveel toespooor moet je hebben?
Hoe groot is die tolerantie dan?
02 jun 2008 20:00
ze hebben gewoon gezegd dat m'n banden meer aan de binnenkant
gingen slijten doordat m'n camber meer negatief stond, maar
dat dit geen kwaad kon omdat ik er toch niet veel mee reed.
ik mocht van hun wel alles vervangen en dan zouden ze 'm wel
uitlijnen...
02 jun 2008 20:07
Volgens mij is het eerlijk gezegd begonnen nadat ik de
rechterkant even hoog had afgesteld dan de linkerkant,
want hier zat 3 cm's verschil op.
In principe heeft dit toch enkel invloed op het camber en
niet op het toespoor?
Heb ondertussen ook de remmen vernieuwd en lagers
waren nog goed.
voordat ik de klauwtjes had gereviseerd had hij het nog
niet.
02 jun 2008 20:09
Ow, en de klauwen blijven ook niet hangen ofzo,
want duw hem na een sportief ritje gewoon vooruit
zonder moeite te hoeven doen
03 jun 2008 14:47
Als je nu eens er voor zorgt dat én je camber én je toespoor goed staat?
Mss is het dan over?
Een hobbelende neus.... het klinkt alsof je afwisselend op het linker en dan weer op het rechter voorwiel rijdt.
03 jun 2008 19:38
Voel al een volgend projectje aankomen
Schokdempers, PU-bushings, spoorstangen en stuurkogels
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.