05 okt 2004 8:24
05 okt 2004 9:43
05 okt 2004 9:48
05 okt 2004 10:05
Renntech eerder schreef:Toyo is heel lang mijn favoriet geweest. En nog wel een beetje.
Even terug in de geschiedenis.
Eind tachtiger jaren waren de Bridgestone RE 71 favoriet bij de sportieve rijder. Ook de Yokohama A008P werd veel geprezen. Deze was erg duur en zag je alleen bij de echte freak.
In die tijd reed ik met Toyo 600F1 , een band die veel leek op de Bridgestone RE71 ook wat rij eigenschappen betreft. De prijs was erg aantrekkelijk. Toyo was toen in nederland een onbekende maar in duitsland kwam de band vaak als beste uit de test.
De bridgestone RE 71 werd opgevolgd door de SO1, weer een topband voor de gewone en sportieve rijder. Deze was ook met codering verkrijgbaar want we praten nu over begin '90.
Porsche ging een samenwerking aan met Toyo voor het ontwikkelen van een nieuwe band specifiek voor Porsche. Dit werd de Toyo F1s-N0.
In twee woorden: Super band.
Deze band heeft een mooi profiel lijkend op de RE 71, S01 en toyo 600F1
Naast deze bracht Toyo een T1s band uit met goede kwaliteiten en een beetje een sjonnie profiel.Wel erg gewild onder veel 964 RS klanten van mij. Ook veel op Donkervoort geleverd. ( Ik heb vorig jaar een Ruf btr op F1s-N0 banden gezet terwijl hij gewend was aan T1s banden. Deze zeer ervaren rijder was er niet over te spreken. Volgens hem zwabberde de auto op hoge snelheid.)
De F1s-N0 zat standaard onder de Porsche's eind 90-er jaren.
De Bridgestone S01 werd opgevolgd (helaas) door de S02-N2 en kreeg ook het v-profiel dat toen helemaal Hot was. Op zich geen verkeerde band en goede circuit capaciteiten maar monteer hem niet onder een 996. (enorm afrol geluid door het v-profiel net als alle banden met grof profiel)
Op dit moment zijn mijn favoriet de Continental sport contact met N-codering, de michelin sport (michelin heeft nog nooit een slechte of mindere band gehad) en de Toyo F1s-No (ik geloof wél in deze band.)
In tegenstelling tot vroeger maakt Conti tegenwoordig een heerlijke band voor de rustige maar op zijn tijd ook zeersportieve rijder, zelfs op het circuit een middagje boenderen behoudt hij zijn stevigheid en grip in tegenstelling tot b.v. Michelin. De keus op dit moment is dus voor mij niet moeilijk. Ook prijs en leverbaarheid zijn goed.
Ik lever ook wel eens Pirelli p-zero corsa of Michelin sport Cup banden voor jongens met echt snelle straat/circuit Porsche's. Super grip bij warme band en warm asfalt.
Spreek uit ervaring: heb twee jaar geleden een 964 RS in de zandvoortse vangrail geparkeerd met p-zero corsa's onder de auto. Koud weer en o,o grip.
Deze p-zero corsa's hebben af fabiek ongeveer 5 mm profiel en slijten snel. Op dit moment heeft Michelin ook een Cup band waar je ook mee op de straat mag , de Michelin sport Cup. Eindeloze wegliging en geweldig profiel, nieuw 4 mm profiel en € 1575.- voor 4x 17". Op dit moment de top voor onder je GT3-RS bijvoorbeeld.
Erwin.
05 okt 2004 13:41
05 okt 2004 13:55
F@RGO schreef:dus best pirelli
F@RGO schreef:... voor de rolgeluiden te beperken ....
05 okt 2004 14:01
ik, aan het begin al, schreef:dit kan een lang draadje gaan worden
05 okt 2004 14:30
05 okt 2004 15:45
John4S schreef:Continental, zonder twijfel.
Beslist geen Pirelli (slijten als de eeuwige ziekte) of Bridgestone (glijden onder je kont weg).
Bij twijfel Michelin, maar eerste keus (Porsche Nederland en vele goeroe's) de Continental sportcontact N2.
Zoals ik eerder schreef:
Op dit moment ben ik (wie ben ik) van mening dat de Conti's de beste keus waren.
1. vanwege de N2 codering (Michelin voor geen N2)
2. Ervaring met mijn huidige
3. De prijs tov Michelin was een 20 % goedkoper
4. Het sport karakter
5. Advies van Wittebrug (Pon is importeur)
6. Advies van Bandencentrum
7. Advies van andere Porschisten (NPC)
8. Conclusie Erwin (niet zomaar iemand) in een ander topic.
9. De standaard montage onder nieuwe door Porsche zelf, heeft ook te maken met de wispelturigheid binnen Michelin als fabriek.
10. Een Duitse band onder een Duitse auto (tja )
05 okt 2004 20:04
05 okt 2004 20:26
John4S schreef:Op dit moment ben ik (wie ben ik) van mening dat de Conti's de beste keus waren.
1. vanwege de N2 codering (Michelin voor geen N2)
...
05 okt 2004 20:45
05 okt 2004 20:48
horn schreef:Check de Toyo's. Profile Tyre Center heeft ze tegenwoordig standaard, goede prijs. En in Engeland (Smartgroups) zijn ze er allemaal wild van - echt het merendeel heeft Toyo's eronder liggen.
05 okt 2004 21:03
05 okt 2004 21:24
, een band met N1 hoeft niet ouder/slechter te zijn dan een band met N2... Het getalletje achter de N-codering wordt opgehoogd, als de fabrikant iets aangepast heeft aan de band en "dezelfde" band dus opnieuw aan Porsche heeft aangeboden. Dan krijg je dus een N2, vervolgens een N3, dan een N4, etc etc etc
05 okt 2004 22:13
06 okt 2004 1:49
06 okt 2004 8:07
06 okt 2004 12:20
Olaf schreef::pr: TOYO![]()
..... en als je perse 'n N codering wilt kan je altijd nog 17" velgen monteren
06 okt 2004 13:05
RS-R schreef:Olaf schreef::pr: TOYO![]()
..... en als je perse 'n N codering wilt kan je altijd nog 17" velgen monteren
En die heb ik ook nog ergens liggen,
MET OVERIGENS![]()
![]()
Continental sportcontact 2 N2
06 okt 2004 13:11
07 okt 2004 10:23
RS-R schreef:
Nee, gaan nog wel een tijdje mee.
Ideale lijnen spaart banden volgens Herr O.Gramms.
07 okt 2004 12:23
09 okt 2004 15:00
Marcel schreef:paSCal schreef:, een band met N1 hoeft niet ouder/slechter te zijn dan een band met N2... Het getalletje achter de N-codering wordt opgehoogd, als de fabrikant iets aangepast heeft aan de band en "dezelfde" band dus opnieuw aan Porsche heeft aangeboden. Dan krijg je dus een N2, vervolgens een N3, dan een N4, etc etc etc
inderdaad, is een beetje het zelfde principe als
914 - 964 - 993 - 996 - 997 --> "Het getalletje wordt opgehoogd, als de fabrikant iets aangepast" dus eigenlijk dezelfde auto![]()
11 okt 2004 11:43