Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Remblokken vervangen, zelf doen of laten doen?

15 jul 2008 1:15

Ik moet alle 4 de blokken vervangen en dat is in de "officiele garage" een vervelend grote hap uit het vakantiebudget.

Bij mijn klassieke MG-B tje uit 1974 draai ik er mijn hand niet voor om om het zelf even te doen maar is dat iets waar je je aan de Porsche (996/C4) niet aan moet wagen?.....of toch wel?

Thanks,
Peter

15 jul 2008 6:25

Peter,

Heerlijk zelf doen. Is erg makkelijk, remblokken kopen en lekker een zaterdag eraan besteden.
Ik doe dat soort zaken altijd zelf :lol:
Denk eens aan EGB remblokken, heb ik ook onder mijn Porsche gezet. Man wat een BITE hebben die blokken. :shock:

Henk

15 jul 2008 8:01

Wat is er voor verschil tussen een MG-B en Porsche remmen, :wink: dus gewoon aan beginnen.

15 jul 2008 8:02

Even de blokken er uit en er in is wel erg kort door de bocht.

Heb je de kennis van e.e.a. - hoe zitten de dempingsplaatjes bijvoorbeeld? - en goed gereedschap o.a. om de zuigers terug te drukken; of daarvoor een grote schroevendraaier :?: :roll:

Hoeveel is het arbeidsloon(!) van de klus in de garage :?:

Moeten ze wel voor en achter, wat zijn de diktes nu?

15 jul 2008 8:15

Mijn idee Paul. Voor iemand met een beetje kijk op de zaak moet het echter toch wel mogelijk zijn. Het is echter wel wat lastiger dan bij een MGB (en ik ben ervaringsdeskundige :D ). Je hebt te maken met slijtage contacten, dempingsplaatjes en blokken, maakt het wat lastiger.

15 jul 2008 8:36

Zo kun je overal een complex probleem van maken, voor sommige is tanken al een technische uitdaging (voor mijn bv als je benzine in je diesel gooit :?) maar remblokken vervangen bij een Porsche is echt niet anders/moeilijker dan bij de meeste andere wagens en duurt echt geen hele dag.....

15 jul 2008 10:19

Welnee, gewoon zelf doen ! Leuke klus joh.
Geheel volgens de GBV methode natuurlijk (Gezond Boeren Verstand...).

Op je gemak, zonder spelende/zeurende kinderen of vrouw in de buurt, bekijken hoe e.e.a. in elkaar zit en het geheel met nieuwe blokken weer "terugbouwen" (wellicht fotootje maken voor de vergeetachtige sleutelaars...).
Dempings/Trillings/anti-piep plaatjes zijn ook niet echt spannend:
- folie van de plakzijde,
- plaatjes eerst in de klauw schuiven
- tegen de zuigertjes 'aan zetten' ofwel er in klikken,
- dan de blokkken erin,
- blokken even opsluiten met de daarvoor bestemde klem/veer,
- handlanger (of zelf) even laten remmen,
- en voila de plaatjes zitten op de juiste plek tegen de remblokken aan.

Signaaldraadjes voor slijtage-indicator zijn erg teer, voorzichtig plaatsen, altijd nieuwe halen (oude brokkelen toch meestal wel af...)

Nou, succes ermee.

Dick

15 jul 2008 10:20

je bent bij de garage zo rond de €700 kwijt voor rondom nieuwe blokken op een 996.denk dat je het zelf doet dat je ongeveer €300 kwijt bent.
lekker zelf doen dus gaat bijna van zelf.

gr anton964

15 jul 2008 10:34

Denk niet dat je 400 bespaard door het zelf te doen. Gebaseerd op prijzen als gepubliceerd door Schmidt in Oss (on line):


Voor all in (geen schijven): Euro 359
Achter: Euro 277
Totaal: 636 Euro waarvan 132 euro uurloon, dat bespaar je dus, niet zo hel veel. kun je jezelf afvragen ofdat je daarvoor zelf wil gaan liggen pielen met de krik van je Porsche....

15 jul 2008 10:37

Marcel schreef:... kun je jezelf afvragen ofdat je daarvoor zelf wil gaan liggen pielen met de krik van je Porsche....


...met alle risico van dien :wink:

15 jul 2008 10:39

Mijn idee, gewoon laten doen voor die paar pegels meer.

15 jul 2008 10:39

en nog zeker twee dagen met van die zwarte handen rond lopen, vind ik echt een drama.


robert

15 jul 2008 10:46

... tja - moet je maar niet met zwart geld betalen :lol:

15 jul 2008 11:10

Nog een aanvulling van mij, voor Peter en anderen: die dempingsplaatjes zijn bij het 964/993 systeem HEEL makkelijk te verwijderen.

Bij de nieuwe generatie - Boxster, 996 etc. - zit er geen kroontje meer op het dempingsplaatje maar een dicht cilindertje. Dit past volledig in de zuiger en kan er in vastroesten (ervaring uit betrouwbare bron, waarbij de zuiger is beschadigd) :!: :oops:
Dus geen losse armpjes van messing, maar een volledig busje van pb (PisBakken) materiaal :!:
Was dit al bekend hier :?: 8)

15 jul 2008 11:44

porschehenk schreef:Peter,
Denk eens aan EGB remblokken, heb ik ook onder mijn Porsche gezet. Man wat een BITE hebben die blokken. :shock:
Henk


Bedoel je soms EBC remblokken? Ik kan nl. nergens iets vinden over EGB, behalve dat dit staat voor "Erkend Grond Boorbedrijf" :twisted:

15 jul 2008 11:58

@ Paul,

Ja, is mij bekend hoor van 996 (en nieuwere varianten) maar het principe blijft toch hetzelfde.

Inderdaad beetje een "pisbakken" oplossing van "pisbakkenstaal" om de kroontjes te vervangen door die cilindertjes.... maar goed, ik zie wel meer dingen bij Porsche waarvan ik denk "waarom op die manier...? "

Gr.

Dick

15 jul 2008 12:00

Hallo Peter Dorr,

rij anders gewoon effe naar Robert Visser in Hilversum; is bij jou om de hoek... weet je gelijk waar je aan toe bent.... vragen staat (zoals bij haast alle specialisten...) vrij.

Succes,

Dick

15 jul 2008 13:46

Samengevat zou ik zeggen:

Als je het leuk vindt (ik ben er zo één): lekker zelf doen
Anders laten doen voor die paar Euro.

Onlangs achter mn remmen "gedaan", remklauwen losgehad en goed schoon gangbaar gemaakt. 2 weken smerige knuisten van gehad....
Maar ik vind het erg lekker om na een dag achter het bureau wat te sleutelen, af en toe weer een stukkie...

15 jul 2008 13:52

Dank allemaal vor jullie antwoorden en meningen.

Ik heb ze allemaal gelezen en ben tot het besluit gekomen dat ik ze er toch maar onder laat zetten door een bedrijf die dat voor inderdaad amper 150 euro helemaal perfecto voor me doet. Ik was even geschrokken van de offerte van de officiele Porsche garage, maar er zijn gelukkig veel prijsaantrekkelijkere akternatieven.

Nogmaals dank voor alle antwoorden.
Draadje mag op slot wat mij betreft,

15 jul 2008 13:56

Heel verstandig. :wink:

15 jul 2008 17:08

Dick schreef:@ Paul,

Ja, is mij bekend hoor van 996 (en nieuwere varianten) maar het principe blijft toch hetzelfde.

En wat is dan jouw ervaring met het loskrijgen van de tonnetjes uit de zuigers?
Het verhaal wat ik ken moest men zoveel geweld gebruiken dat de remzuiger beschadigde en dat betreft iemand die van autotechniek weet.

15 jul 2008 22:58

Remblokken vervangen kun je echt niet verkeerd doen, had het mooi zelf gedaan. Al bespaar je 'slechts' 150 euro, als je goed zoekt naar onderdelen wordt het nog goedkoper.
Net wat marcel zegt: als je het al bij een MG doet, waarom zou een porsche ingewikkelder zijn? Het gaat dan wel harder, maar het is dezelfde technologie!
Je bent m.i. alleen maar dief van je eigen portomonee als je een klus uitbesteed die je zelf kan. Je bent er wel langer mee bezig, maar je leert wel je eigen auto kennen! (en dat is naar mijn mening veel waard, want wij doen nu alles, onderhoud kost relatief een habbekrats ondertussen).

15 jul 2008 23:12

Heeft er iemand ervaring met EBC blokken, Redstuff Ceramic - 3000 ?
Lijken me erg goed vanwege de betere remprestaties en vooral ook de verminderde remstofproductie.

15 jul 2008 23:33

@ Paul :

Nee, geen ervaring met vastzittende tonnetjes maar ik kan me voorstellen dat het inderdaad een gigantische K.. klus is als ze daarin vastzitten.

Maar goed, Peter Dorr gaat nu naar een specialist.

Groet,

Dick

16 jul 2008 8:55

944 guy schreef:Remblokken vervangen kun je echt niet verkeerd doen, had het mooi zelf gedaan. Al bespaar je 'slechts' 150 euro, als je goed zoekt naar onderdelen wordt het nog goedkoper.
Net wat marcel zegt: als je het al bij een MG doet, waarom zou een porsche ingewikkelder zijn? Het gaat dan wel harder, maar het is dezelfde technologie!

Worden de zuigers bij een 996 terug geduwd of gedraaid? Is ook niet iets dat je als leek weet of kunt zien.
Plaats een reactie