Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

wiellager 911 1987 vervangen, veel werk?

05 aug 2008 21:22

Hallo,

Ik vraag me af of het veel werk is om een voorwiel lager te vervangen.
Het is voor een 911 Turbo uit 1987

grt

Martijn.

tips www.hbase.nl en www.intercarparts.nl (onderdelen)

08 aug 2008 10:16

Op zich niet heel lastig, maar je moet wel weten wat je doet.

Naven los halen van de as, de kegellagers heb je dan zo los. Lastiger is het verwijderen van de oude lagerschalen en het weer (goed en recht !) plaatsen van de nieuwe. Als je daarover twijfelt kun je het beter laten doen; je zou ook met je losse naven naar een specialist kunnen gaan die dat dan even doet.
Bij terug monteren weer even zeker zijn dat je de lagers op de goede manier in het goede vet zet en de moer op de as niet te strak of te los zet.

Die onderdelensites snap ik niet; ik zou even een specialist voor Porsche parts zoeken, bijvoorbeeld Renntech op Alpo.

08 aug 2008 11:07

hmmm soms snap ik iets niet (meestal eigenlijk) stel je doet t zelf , daarna ga je vrolijk de rennbahn op! floep je ziet je voorwiel door je voorruit aan je voorbij rollen :shock: Je belt de verzekering , die stellen een onderzoek in naar de toedracht , constructiefouten ed. verifiëren reparaties cq rekeningen ... " Ehmm mijnheer, wie had dat wiellager vervangen?" 8)

08 aug 2008 11:13

Moet ik nu bang worden zuugnap, doe alles zelf aan de Porsche.
Extremer zoals jij het omschrijft, kan ik mij het niet voorstellen. :shock:
Als dat zo zijn wat jij nu schrijft, kunnen ze gelijk een extra leger monteurs naar Porsche specialisten en dealers sturen. :idea:

08 aug 2008 11:28

Bedankt, ga zo maar eens beginnen.
Trouwens, in de garage werken ook mensen aan je auto dus ik zie het verschil niet zo. En ik heb meer sleutel ervaring dan jongentjes die ik weleens aan mijn leaseauto zie sleutelen...
Als het lukt kom ik nog naar Assen.

08 aug 2008 11:35

cabrio wim schreef:Moet ik nu bang worden zuugnap


kan je wel een keer rapporten laten zien, van expertise en briefwisselingen van advokaten met betrekking tot onderhoud ..... als het om grote bedragen gaat wim dan zet de advokaten orde alles in het werk om dat nietig te verklaren !! zie draadje dood pininfarini en aanschouw t :roll: , helaas ook deze wereld is vol paladijnen!!! enne trek er wel tijd voor uit het zijn er inmiddels al 3 (ordners) 8) altijd interesant toch om je voorstellingsvermogen bij te stellen!


http://www.porscheforum.nl/viewtopic.ph ... ht=#475751

09 aug 2008 11:41

" Ehmm mijnheer, wie had dat wiellager vervangen?"


Ervaring: in mei 08 voorlager van de beamer vervangen door de garage, nog geen 4000KM later, veel lawaai tijdens rijden. Voorlager (dezelfde) helemaal aan puin.

Augustus 2004, achterwiel lager aan de porsche zelf vervangen. Kleine 4 jaar later en vele duizenden kilometers verder. Niks aan het handje.

Ik denk dat je niet zonder meer kunt stellen dat een thuis sleutelaar slechter of beter is dan een specialist. ik krijg wel erg de indruk dat hier op het forum de smet op de sleutelaars ligt, en als je porsche rijd dat je dan maar verplicht elk jaar 6000 euro aan de dealer moet doneren voor onderhoud. Voor sommigen is het sleutelen een deel van de hobby en tevens een reden om porsche te kunnen blijven rijden.

Vervangen,gewoon doen, veel plezier, het is een leuke klus.

09 aug 2008 16:03

RicardoP schreef:
" Ehmm mijnheer, wie had dat wiellager vervangen?"


ik krijg wel erg de indruk dat hier op het forum de smet op de sleutelaars ligt, en als je porsche rijd dat je dan maar verplicht elk jaar 6000 euro aan de dealer moet doneren voor onderhoud. Voor sommigen is het sleutelen een deel van de hobby en tevens een reden om porsche te kunnen blijven rijden.

Vervangen,gewoon doen, veel plezier, het is een leuke klus.
:thumright: :ba: :thumleft:



Als je geen onderdelen overhoudt en de nieuwe borgpin goed monteert loop dat voorwiel er niet zomaar af hoor ....

09 aug 2008 18:49

Die indruk had ik nog niet bemerkt dat er een smet op thuissleutelaars zit , kan het alleen maar bewonderen die handigheid, wat ze allemaal uitspoken met hun bolide's dan wel niet met of zonder kennis zal mij eigenlijk om het even zijn! ... maar als je over een stukje sleutelwerk praat zo in het gebied van de wielekes daar zou ik IK zelf mn handjes niet aan vuil maken ! en vooral niet als ik dat nog eerst moet navragen op internet HOe .....

Daarnaast is het zoals wim zegt Bangmakerij in het geheel niet ... heb het alleen over feiten! .... stemmingmakerij doe ik wel prive in positieve zin!
(jammer trouwens dat ie niet meer reageert )

My 2 penny's ...

15 aug 2008 13:10

Bedankt voor de technische tips, ben er nog niet aan toegekomen.
Er zijn wat andere reparaties bij gekomen.. zal maar niet zeggen wat anders raken sommige mensen verder overstuur.
Reden van de vraag was omdat het Haynes boek compleet onduidelijk is, met waardeloze foto's.

16 aug 2008 0:00

Porsche355 schreef:Bedankt voor de technische tips, ben er nog niet aan toegekomen.
Er zijn wat andere reparaties bij gekomen.. zal maar niet zeggen wat anders raken sommige mensen verder overstuur.
Reden van de vraag was omdat het Haynes boek compleet onduidelijk is, met waardeloze foto's.


Ja, je gaat toch ook niet met zo'n Haynes boek frummelen...

Klikkerdeklik voor de echte manual !!

http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm

en even naar beneden scrollen voor de 911 manual .....

Re: wiellager 911 1987 vervangen, veel werk?

06 okt 2010 11:24

Heb je voor het vervangen van de voorste wiellagers eigenlijk "speciaal" gereedschap nodig? Zoals een lager trekker o.i.d...
Overigens zag ik in het porsche manual alleen een beschrijving van het vervangen van de achterste lagers. Is er qua procedure een verschil?
Lijkt me een leuke klus, mits je weet hoe het moet... :mrgreen:

Re: wiellager 911 1987 vervangen, veel werk?

06 okt 2010 13:58

Nieuw leven in een oud draadje :-)

Als je mn vorige bericht hierboven pakt daarin staat een link naar een dikke manual voor de 3.2; daar staat het allemaal in.

Constructie achter vereist speciale tools omdat het lager in de draagarm zit geperst.
Constructie op de vooras is wezenlijk anders maar redelijk standaard. Niet veel anders dan bij bv een oude VW Golf :-)
Hier zou ik een werkplaats zoeken die de lagerschalen goed kan verwijderen en nieuwe kan plaatsen met een pers.

Re: wiellager 911 1987 vervangen, veel werk?

06 okt 2010 17:39

Lindemans,
bedankt voor de tips. Ik ga het zelf proberen. Volgens Erpo is voor het plaatsen niet direct een pers nodig. Zou ook kunnen d.m.v. kleine tikjes met rubberhamertje.

Re: wiellager 911 1987 vervangen, veel werk?

06 okt 2010 18:57

Zou ik niet doen met het hamertje, maar het is jouw lager. :?

Re: wiellager 911 1987 vervangen, veel werk?

06 okt 2010 19:06

Net een maandje geleden voor gedaan. Super eenvoudig, alleen neem de lagers mee naar een specialist en laat hun de lagerschalen in de naven persen. Geen hamertje tik, kan je de lagerschalen met naar de knoppen slaan.

Let wel goed op wat voor lagers je koopt. Neem OEM origineel SKF, geen generieke rotzooi. Lagers zijn serieuze slijtdelen en dit wil je goed in orde hebben.
Laatst bijgewerkt door Hessel op 06 okt 2010 20:01, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: wiellager 911 1987 vervangen, veel werk?

06 okt 2010 19:08

Robert Visser heeft voor mij van de zomer een lager vervangen was in een mum van tijd gebeurd. Heb iets van 120 euro afgerekend....
Plaats een reactie