Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

PCCB op 996 GT3 Clubsport

09 aug 2008 19:25

Ik ben zo goed als rond met de aanschaf van een Porsche 996 GT3 CS. Deze auto is uit 2003 en heeft nog geen 60k gelopen.

Nou heeft een van de vorige eigenaren (ik word als het doorgaat de 4de eigenaar!) de PCCB schijven voor vervangen voor 996 Turbo (stalen) schijven. Zowel ikzelf als de verkoper staan voor een raadsel waarom dit gebeurt is.

Ik kan de schijven voor weer laten vervangen door PCCB schijven ('kosteloos'). Doen of niet?

Bedankt,

Sjoerd

09 aug 2008 19:29

ik zou het er zowiezo, bij willen hebben, kompleet natuurlijk.

Misschien vond de vorige eigenaar voor straat gebruik de stalen prettiger maar heb ook wel gelezen dat men speciaal voor circuit degen staal monteerd ivm met de lagere vervangings kosten.

of dat terecht is geen idee,


robert

09 aug 2008 19:33

Ik meen mij te herinneren dat er met de eerste PCCB schijven klachten waren op basis waarvan idd. mensen terug gingen naar de standaard schijven.

Ik zou eens zoeken op rennlist.

09 aug 2008 19:36

die klachten waren
oa dat bij te grote hitte de schijven faalde en kompleet stuk gingen zo remde de auto prima en ineens niet meer( je kon dat niet langzaam merken)


robert

09 aug 2008 20:01

De verkoper van deze P. lijkt niet erg geinformeerd.

PCCB remt beslist geweldig, en BLIJFT dat doen, onder de extreme omstandigheden waarvoor het bedoeld is, zoals uiteraard circuit :P

Maar onder normale wegomstandigheden heeft het toch wel duidelijke nadelen, o.a. meer lawaai, geen optimaal remeffect wanneer niet 'opgewarmd'.
En een configuratie met stalen schijven functioneert dan SUPER :!:

09 aug 2008 20:30

Bedankt voor de antwoorden tot zover.

Zowel verkoper als mijzelf zijn er van overtuigd dat PCCB absoluut beter is op circuit. Waarom we beide voor een raadsel staan is dat de vorige eigenaren bekend zijn; deze heren zijn veelvuldig op het circuit te vinden. Dot ben ik zelf overigens ook van plan. Tevens vreemd dat achter wel de PCCB schijven zitten...

09 aug 2008 20:46

@ Sjoerd. Er is redelijk wat 'commentaar' op keramische remmen. De remmen zoals deze door de meeste merken worden geleverd zoals ook Porsche, zijn alleen voorzien van een toplaag keramiek. Dus alleen de buitenste 2/3mm. is echte keramisch materiaal. Dit zorgt voor een minder stabiele structuur van de remmen en daardoor ook voor veel schade wanneer de remmen stuk gaan. Keramische remmen hebben nogal wat klachten veroorzaakt.
Pas op hogere temperaturen is het voordeel van keramisch te merken ten opzichte van conventionele remmen. Veelvuldig circuitgebruik zorgt natuurlijk wel voor goede temperatuur, maar ook voor meer slijtage. Keramisch zijn nogal slijtagegevoelig en daardoor gaan ze veel minder lang mee.
Wat ik veel zie op circuits is dat bijvoorbeeld veel GT3's en GT3 RS'sen niet voorzien zijn van PCCB. Waarschijnlijk om bovenstaande redenen.

Maar ik moet zeggen dat ik zelf niet helemaal in de remmen zit. Als je echt veel wilt weten over keramische remmen, neem dan eens contact op met Dick Hoekendijk van Mov'it. Hij kan je er alles over vertellen. Mov'it levert zelf bijvoorbeeld ook volledig keramische remmen. Dick heeft zelf volgens mij sinds kort deze full-ceramics onder zijn BMW E34 M5. Hij kan je voorzien van erg veel informatie. Is zelf instructeur tijdens de Scuderia Hanseat en andere racecursussen en heeft ook de nodige ervaringen met Porsche's. Ik weet zeker dat hij jou veder kan helpen. www.movit-nederland.nl

09 aug 2008 20:48

Waar is de auto in onderhoud geweest?

Zij weten wel de reden. :lol:







.

09 aug 2008 20:53

Paul van Engelen schreef:
PCCB remt beslist geweldig, en BLIJFT dat doen, onder de extreme omstandigheden waarvoor het bedoeld is, zoals uiteraard circuit :P




Als dat zo was............dan waren de PCCB's niet vervangen door stalen schijven.




.

09 aug 2008 20:58

Paul van Engelen schreef:De verkoper van deze P. lijkt niet erg geinformeerd.

PCCB remt beslist geweldig, en BLIJFT dat doen, onder de extreme omstandigheden waarvoor het bedoeld is, zoals uiteraard circuit :P

Maar onder normale wegomstandigheden heeft het toch wel duidelijke nadelen, o.a. meer lawaai, geen optimaal remeffect wanneer niet 'opgewarmd'.
En een configuratie met stalen schijven functioneert dan SUPER :!:


idd zal voor het comfort van dagelijks straat gebruik staat beter/prettiger rijden

paul ook jij moet weten dat er toch echt problemen waren met de eerste versie's.

En dat BLIJFT geeft de indruk dat het foutloos is en dat klopt dus niet.

Tevens kan een kiezeltje grote schade toebrengen als deze bv tussen de schijf en klauw komt te zitten zo word de buiten laag beschadigt en wat later de schijf verder aantast.

robert

09 aug 2008 21:16

Paul van Engelen schreef:PCCB remt beslist geweldig, en BLIJFT dat doen, ...

Bedoelde hiermee te zeggen dat er van fading geen enkele sprake is.
Bedoelde NIET ( :wink: ) te zeggen dat dit honderden kilometers goed gaat, dat weet ik gewoon niet.

Maar op mijn volgende P., een 997, zitten beslist geen gele klauwen 8)
Laatst bijgewerkt door Paul II op 10 aug 2008 11:13, in totaal 1 keer bewerkt.

09 aug 2008 21:20

Vreemd verhaal over die schijven.. :roll: Ben ook erg benieuwd waarom dat is gebeurd. Ik hoop dat het wat wordt met die GT3 8) ,.. mooi spul!

10 aug 2008 10:36

Heb in 911&PW ook wel eens verhaal gelezen over mensen die een nieuwe 911 kochten met keramische remmen, deze meteen lieten vervangen en weer terug zetten bij verkoop. Dit omdat in de 2e hands markt de keramische populairder zijn dan stalen. Minpuntje van keramische zijn uiteraard de krankzinnige kosten!

Re: PCCB op 996 GT3 Clubsport

10 aug 2008 10:47

Sjoerd schreef: Deze auto is uit 2003 (ik word als het doorgaat de 4de eigenaar!) de PCCB schijven voor vervangen voor 996 Turbo (stalen) schijven. Zowel ikzelf als de verkoper staan voor een raadsel waarom dit gebeurt is.


Zou mij niet zo druk maken over de remmen, ik zou meer geïnteresseerd zijn in de verhalen van de vorige eigenaren waarom ze hem allemaal zo snel weggedaan hebben. (gem. 1.5 jaar) :roll: :idea:

Sjoerd schreef:Waarom we beide voor een raadsel staan is dat de vorige eigenaren bekend zijn; deze heren zijn veelvuldig op het circuit te vinden.


Toch maar eens goed informeren naar verleden.

11 aug 2008 10:38

Sjoerd.......

Aangezien ik zelf ook een GT3 rij met keramische remmen denk ik laat ik me ook is mengen in deze.......ondanks ik geen circuittijger ben



voordeel PCCB

- Remt als een beer..............ook bij normaal gebruik
- Minder remstof op de velgen (ook lekker hoor)
- Staat geweldig die gele remklauwen (toevallig ook bij mijn gele rakker
- Meerwaarde voor je Porsche
- Slijten minder
- na een was beurt niet die roestige schijven.
- Altijd het gevoel dat het beste van je auto de remmen zijn...
- op hoge snelheid geeft het een bere gevoel dat er achter het middelste pedaal het beste op remgebied zit wat ze in Zuffenhausen monteren

nadeel PCCB

- duur
- geen pretje om de grindbak in te gaan, kiezelstenen zijn echt een drama
- voorzichtigheid geboden bij verwisselen wielen (gebruik maken van de extra staaafjes die erbij horen
- Herrie tja helaas maar waar



Paul van Engelen schreef:Maar op mijn volgende P., een 997, zitten beslist geen gele klauwen 8)



@Paul, ik ben maar een tobbende leek, maar een paar jaar heb ik een artikel gelezen in de Autovisie...

Ging om een test van de 997, jawel de S en de "normale"....

Tester gaf als eindconclusie het volgende aan, (sorry tis geen letterlijke quote).

Koop voor het verschil wat een 997 carrera S duurder is dan de normale carrera, een normale Carrera met PCCB, het plezier wat je van die remmerij hebt weegt velen malen meer op tegen de extra PK's van de S

Nee mijn persoonlijke conclusie een "normale 997 Carrera met PCCB ipv een S zonder"



Oja de tester in kwestie was Walter Rohrl......ben wel benieuwd wrom zijn mening een totaal andere is dan van jou Paul ????, of is Walter Rorhl een tobber ?

Ook de vorige eigenaar van mijn GT3, (ook een Paul maar dan van Splunteren van achter), prefereede altijd PCCB....liefst op iedere Porsche

11 aug 2008 10:44

is het soms die rode gt3 mk2 :?:



veel fun met je nieuwe bolide 8)

11 aug 2008 12:50

@John, het woord tobber is niet van mij hoor, en Walter R. is dat zeker niet.

Maar Walter R. - ik en heel velen kunnen hem natuurlijk NIETS vertellen over rijden met een P. :idea: - is wel commercieel verbonden aan Porsche.
Zou zijn advies daarmee te maken kunnen hebben :?:
En als iemand dan toch dat bedragje extra uitgeeft aan PCCB dan kan de meerprijs voor een S er ook nog wel af en is zowel Porsche als de eigenaar happy.

Het belangrijkst voor mij is dat de standaard remmen voor 'normaal' gebruik, zoals van mij 8) , ook perfect zijn. Sneller stoppen doe jij vast niet :idea:

Maar dat 'minder remstof' dat spreekt me echt wel aan :D

11 aug 2008 13:01

komt toch dat poetsertje weer in je naar boven......................... :lol: :lol:

Maar die extra euri voor een PCCB zal je vet terugverdienen met af en toe een lekkere poetsbeurt.




Denk trouwens dat op de gebruikte markt een S sneller te verkopen is dan een "normale".....velen prefereren PK's (ondanks ze ze niet echt benutten) boven de remmerij....

Komt bij velen het haantjes gedrag boven drijven, drom zie je vaak de vraag hier....euh ik wil mijn P. harder laten lopen...


Zelf zie ik zo'n opmerking van Rorhl als een commercieel foute, alsof de S het extra geld niet waard zou zijn.

11 aug 2008 13:44

Ik zou voor een S gaan, simpelweg omdat ik deze veel mooier vind.

Die laatste 10 pk of dat laatste beetje nóg harder remmen terwijl hij al zo idioot hard remt zijn voor mij beiden geen issue ; je moet ook "weg" zijn van de auto.
Kijken we louter naar kwaliteit en capaciteit van een auto kunnen we beter een WRX Sti of een Evo 9 kopen nl.

11 aug 2008 13:55

Mijn mening:

- op een 996 GT3 zou ik van de PCCB's afblijven omwille van de "problemen" die ermee waren.
- op de 997 zou ik ze dan weer wel willen omdat ze blijkbaar op punt staan nu.

=> echter, ik zou een mooie 997 GT3 die naar jouw zin staat, maar net de PCCB's mankeert, er niet voor laten staan. Maatje van me (997 GT3 non PCCB) heeft nog geen last gehad met de remmen op circuit. Dit jaar hebben we 2 keer een track day gehad op een zwoel Spa (30° buitentemp) en we hadden allemaal last van de remmen maar hij niet en hij reed met standaardconfiguratie.
Mits de goeie remvloeistof en een goed stel remblokken moet je dus heel ver kunnen gaan met die stalen stoppers op de GT3. PCCB's zijn volgens mij zinvol voor mensen die een hele dag non-stop tracken

11 aug 2008 18:59

ik ben er helemaal tevreden mee, en vind ze zelfs beter remmen als de 996 turbo remmen.

12 aug 2008 17:14

Gefeliciteerd Sjoerd ;).

12 aug 2008 17:50

Kan ik beamen jeroen, de PCCB gaan echt af, daar wordt je echt ziek van het remmen, dat heb je met de turbo remmen veeeeel minder.

12 aug 2008 21:57

John schreef:Denk trouwens dat op de gebruikte markt een S sneller te verkopen is dan een "normale".....velen prefereren PK's (ondanks ze ze niet echt benutten) boven de remmerij....

Heb ik mijn vraagtekens bij. Vind een 997S niet mooi met die 4 Sjonnie uitlaten. Die twee platte uitlaten passen veel beter bij een 911. Voor mij dus liever een 'gewone' 997 (maar wel met veel opties).

13 aug 2008 7:57

Ook ik vind een "normale" 997 geen straf...rijd als een speer en heeft dezelfde looks als de S
Plaats een reactie