Ik heb ooit eens een revisiesetje voor de remklauwen achter laten komen van Mittelmotor. De klauwen zijn toen gereviseerd door een gespecialiseerde monteur met Kever en 914 ervaring. Werkte daarna weer prima. Toch heb ik later nog eens lekkage gehad van het deksel op de as van de handrem. Dat is toen ook wel weer verholpen maar het zijn gevoelige delen ook door het stelmechanisme voor de speling.
Misschien is het zelfs knap dat zulke remklauwen >30 jaar uithouden... Compliment voor ATE.
In mijn ervaring zijn standaard remmen IN GOEDE STAAT voor een "straat" 914 prima. Je moet hard trappen maar het vertraagt voldoende. Echt "bijten" moet je niet verwachten maar dat doet ook een 911S uit die tijd niet! Eventueel kan je een upgrade doen van 17mm naar 19mm hoofdremcylinder maar dat geeft alleen een wat "harder" pedaal.
Zoals Jeroen al aangeeft zijn de remklauwen achter specifiek voor 914 en niet uitwisselbaar met 911 types. Ze zijn zelfs nog verschillend voor de 914/4 en 914/6. Een prijsopgave bij Porsche enkele jaren geleden voor nieuwe 914/4 remklauwen achter bedroeg 3500.-
. Dat zal inmiddels hoger zijn of niet meer leverbaar.
Het advies van Jeroen om bij Arno Wienands eens naar revisiedelen (met inruil) te vragen zou ik dan ook doen. Dat is een 914 kenner en hij is toegankelijk voor overleg.
Wat de remleidingen (of zijn het de rubber slangen) betreft zul je moeten afgaan op het oordeel van de garagist. Zelf zou ik niet gaan klooien met vage upgrades voordat je het systeem in goede staat van onderhoud gebracht hebt. Het niet goed remmen ligt vaak aan slechte staat van onderhoud.
Vraag of er goed op gelet wordt de proportioneelklep (achter op de firewall in de motorruimte) te ontluchten. En dat het stelmechanisme van de achterremmen niet wordt gemold!!! In de 914 Haynes Manual chapter 8 staat bijvoorbeeld hoe het hoort te gebeuren. Ik dacht dat er ook bij Pelican Parts een beschrijving te vinden is.
Succes.
Laatst bijgewerkt door
Anton op 13 aug 2008 13:28, in totaal 1 keer bewerkt.