Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
16 aug 2008 10:22
Vorige week ben ik na 2 weken vakantie in de porsche gestapt om olie te gaan halen, daar mee de snelweg op naar het garagebedrijf van een vriend om een olieretourleiding te vervangen. Op de afrit die ik moest hebben moest ik een noodremingreep maken omdat er een malloot voor mij met 90 ook wilde uitvoegen. Hierbij trok hij zo sterk naar links dat ik bijna weer de snelweg op schoot. Nu heb ik ondertussen de remblokken voor vervangen en de hele handel schoon gemaakt met remmenreiniger.
Gisteren op een verlaten weggetje even testen , maar geen verschil. Weer naar de garage en even op de remmentestbank ,remkracht links 37% meer dan rechts. Dus weer de hele handel los en blokken eruit en dunne latjes er in (dan kunnen de zuigers er niet uit schieten) vervolgens gaan remmen. Hierbij kwam ik tot de ontdekking dat de remzuiger aan de naafzijde bleef hangen , toen ik nog meer remdruk gaf kwam deze los. Daarna heb ik de hele remklauw er af gehaald en de rubbers gecontroleerd en opnieuw gemonteerd . vervolgens alles weer er op en testen , gelukkig hij remt nu prima.
Het was mij al opgevallen dat de remklauw rechts al eens was vervangen,
met andere woorden : is dit een zwak punt bij een 3.2. Nu ben ik bang dat het weer kan gaan vast zitten , of is dit zorgen maken om niets?
Het lijkt mij namelijk geen prettig idee dat in september tijdens de 1001 kurven rit in de eifel de zaak weer vast slaat.
Weet iemand waar revisie setjes voor de ate klauwen kan kopen en wat deze kosten , zodat ik de klauw kan reviseren , eventueel in de wintermaanden als hij toch de winterstalling in gaat. Dan wil ik toch de rubber remleidingen ook vervangen door stahlflex leidingen.
16 aug 2008 10:58
dannyl schreef:... de hele remklauw er af gehaald en de rubbers gecontroleerd en opnieuw gemonteerd .
Tijdens deze klus ook de zuiger (grotendeels) verwijderd
Daarbij moet toch de oorzaak duidelijk zijn geworden, neem aan roest op zuiger en/of in de cilinder waardoor dit vastzitten optreedt.
Als je die oorzaak niet weg neemt dan komt het geheid weer eens (onverwachts) terug
Men schrijft hier wel eens, hoopvol, dat met een keer de boel laten bewegen het is opgelost, maar dan is de wens de vader van de gedachte
16 aug 2008 11:12
nee helemaal geen roest of vervuiling te zien anders had ik dat wel schoon gemaakt
16 aug 2008 12:15
Overwogen dat de remslang niet goed kan zijn? Heb ooit meegemaakt dat er een verzwakking in de wand van de slang zat (bij een eerdere reparatie geknakt geweest?) en dat bij intrappen van het rempedaal er een ballonnetje naar buiten kwam zetten. Aan deze zijde werkte toen de remklauw ook niet goed, kennelijk als gevolg van een lagere remoliedruk. Weliswaar bij een Golf maar dat maakt voor het werkingsprincipe niet uit .
Uit je verhaal wordt niet duidelijk of je de zuiger(s) eruit het gehad. Paul vraagt daar ook naar.
16 aug 2008 14:27
nee die zijn blijven zitten
16 aug 2008 14:47
Als je toch de klauw er af hebt kun je beter de zuiger geheel verwijderen en voorzichtig de wanden van cylinder en zuiger het eventuele roest en aanslag wegpolijsten, tevens zit binnenin nog een rubber, deze ook direct vervangen. Als je alles netjes doet kun je er weer wat jaartjes tegen, had dezelfde ervaring. Vergeet daarbij niet om direct je hele remsysteem te verversen. Mocht er binnenin roest zitten lijkt me de kans ook wel reeel dat er vocht in de remvloestof is opgenomen.
Bij mij was het zelfde, was een leuke winterklus.
16 aug 2008 15:10
Ik kan me helemaal bij RicardoP aansluiten. Als je de conditie van de remslangen niet weet, zou ik die ook vervangen. Kost je maar een paar tientjes. Stahlflex mag bij mijn weten niet voor de APK: de conditie van de binnenrubbermantel valt immers niet meer te inspecteren. Geeft ook weinig voordeel, tenzij een circuit preparatie met speciale remmerij.
16 aug 2008 22:23
dannyl schreef:Weet iemand waar revisie setjes voor de ate klauwen kan kopen en wat deze kosten , zodat ik de klauw kan reviseren
Bij de betere automaterialenhandel. Ik heb destijds zo'n Ate revisiesetje bij APS gekocht. Ik weet niet meer precies wat ze kosten, maar het was niet al te veel. Zuigers eruit halen, de boel goed reinigen, insmeren met speciaal vet en de boel met de nieuwe rubbertjes weer in elkaar zetten. En de helfden van de remklauwen niet loshalen!
17 aug 2008 19:58
dannyl schreef:.... is dit een zwak punt bij een 3.2 ?
Inderdaad een heel zwak punt van de 3.2,
na 20 jaar moet het meestal een keer los en gangbaar gemaakt worden ... (
)
18 aug 2008 10:25
Had dit voorjaar ook mijn remtang r.v. vastzitten, gewoon maar een nieuwe opgezet want volgens specialist was prijsverschil nieuw/reviseren slechts een paar tientjes en dan weet je zeker dat je weer 20 jaar vooruit kunt.
18 aug 2008 19:18
Bert schreef:Had dit voorjaar ook mijn remtang r.v. vastzitten, gewoon maar een nieuwe opgezet want volgens specialist was prijsverschil nieuw/reviseren slechts een paar tientjes en dan weet je zeker dat je weer 20 jaar vooruit kunt.
Dan heb je vast omgeruild voor een gereviseerde .....
Nieuw gaat om andere bedragen hoor.
18 aug 2008 22:05
1x remklauw: 235,70 euro. De-en montagekosten zijn gelijk voor een nieuwe of een gereviseerde dus dat maakt niet uit. En hoeveel uur arbeidsloon ben je kwijt als je een remklauw tot nieuwstaat wil reviseren?
19 aug 2008 0:30
Bert schreef:1x remklauw: 235,70 euro. De-en montagekosten zijn gelijk voor een nieuwe of een gereviseerde dus dat maakt niet uit. En hoeveel uur arbeidsloon ben je kwijt als je een remklauw tot nieuwstaat wil reviseren?
Valt erg mee inderdaad; ruil voor gereviseerd kost ruim de helft daarvan.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.