Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
28 dec 2008 22:25
Ben mij ergens aan het overwegen mijn eerste porsche te kopen en twijfel of het de moeite is op een boxster het pasm bij te nemen ? Is dit wel de 1400 Eur + BTW (in B.) waard ? Heeft iemand enige ervaring met en zonder PASM ?
29 dec 2008 0:40
PASM werkt erg goed moet ik zeggen en ook met PASM kun je de auto goed aan het glijden krijgen. Hij blijft alleen veel handelbaarder. PASM uit is voor de echte stoere kerel, gewoon alles op het gevoel doen.
Hangt een beetje af wat je gewend bent. Op zich is PASM wel prima als je lekker onbezorgd wilt rijden of wat minder ervaren met achterwiel aangedreven autos bent.
Ik zou eens een proefrit gaan maken in een auto met PASM en dan na pakweg een uurtje rijden de PASM eens uit zetten en eens kijken wat je er dan van vindt
29 dec 2008 12:00
maurice schreef:Ik zou eens een proefrit gaan maken in een auto met PASM en dan na pakweg een uurtje rijden de PASM eens uit zetten en eens kijken wat je er dan van vindt
Zal de eigenaar, waarschijnlijk de dealer, leuk vinden. Ik vind dit niet echt een lekker advies. Je moet al een aardig goede rijder zijn en vertrouwd zijn met het weggedrag van een Boxster om de grenzen op te zoeken met uitgeschakeld PASM.
29 dec 2008 12:23
Maurice, Peter
.... jullie hebben het over PSM
Het electronische Stability Management (van Porsche), ESP zeg maar, wat ingrijpt als de auto dreigt uit te breken. Is uit te schakelen en grijpt dan heel laat in, dacht ik.
Is vast ook op een Boxster standaard.
De vraag betreft PASM, het Active Suspension Management, dat biedt 2 verschillende typen onderstel via een schakelaar: het standaard sportieve strakke Porsche onderstel en het sportonderstel voor het circuit.
Dus de keus is duidelijk afhankelijk van (beoogde) gebruik
29 dec 2008 12:44
Aha, oeps, ja, dan wordt het anders. Dan kan je inderdaad PASM testen met een proefritje.
29 dec 2008 13:55
Bij mij zit het er niet op en ik geloof niet dat ik het echt mis.
29 dec 2008 16:51
Als je van plan bent om (veel) track days te gaan doen is een stuggere vering door een schakelaartje om te halen natuurlijk een voordeel...
Maar ik zou voor dat geld een andere optie uitkiezen. In ieder geval de ESP waar het Paul het over heeft.
30 dec 2008 0:49
Je hebt gelijk Paul. Even de zaken door elkaar gehaald. Is ook lekker verwarrend PSM/PASM etc enz
02 jan 2009 0:10
Heren het p.s.m ( esp) zit tegenwoordig standaard op de boxster 987 het p.a.s.m is een optie
@barolo p.a.s.m was op de 986 nog niet te krijgen ,dit is met de komst van de 997 pas leverbaar geworden .
ps ik heb het p.a.s.m nu ook op mijn auto zitten tot volle tevredenheid
04 jan 2009 21:05
Klopt het dat een Boxster S, bouwjaar 2001, standaard geen enkel electronisch hulpje aan boord heeft om het juiste spoor te houden?
04 jan 2009 22:00
PSM was vanaf modeljaar 2001 in ieder geval een optie (het zit op mijn 986 S, my 2001).
04 jan 2009 22:45
PASM is op zeker een toegevoegde waarde voor de handeling van je porsche ! Zou nu ik em gewend ben geen P meer nemen die zonder zit!
Wel leuk om te lezen dat er getikt wordt waar ze niks van weten
05 jan 2009 12:44
Bij mij Boxster S uit 2001 heb ik PSM maar was een optie.
Gr, Paul
07 jan 2009 22:45
Op die van mij (ook een S uit 2001) zit het niet. En als ik in de tweede vernelling, bij een nat wegdek, een bocht (liefst van een rotonde af) uit kom, breekt -indien gewenst- de achterkant uit. Bij lage snelheid prima controleerbaar overigens. Het voelt het aan als mijn oude Kadetje in de sneeuw. Kicken. Maar duidelijk dus dat ik van de auto geen hulp hoef te verwachten.
@ Zuugnap: ik snap even niet wat je bedoeld met: "Wel leuk om te lezen dat er getikt wordt waar ze niks van weten." Als je bedoeld dat ik slecht ingevoerd ben in de technische geheimen van mijn eigen auto, heb je helemaal gelijk
11 jan 2009 21:26
Zuug doelt op de eerste posts. De vraag ging ove PASM (Porsche Active Suspension Management) dat pas vanaf de 987 leverbaar is terwijl de meeste antwoorden over PSM (Porsche Stability Management) gaan. Het eerste heeft met het onderstel te maken terwijl het tweede het ESP-systeem van Porsche is
12 jan 2009 18:20
ikzelf rij met een boxster 986 (zonder psm/pasm dus.) & kan je vertellen dat ik met dit winterweer al enkele keren mijn boxster ben "kwijt geweest" (lees: uit de bocht gaan ; scheef gaan op rondpunt,etc) gelukkig is mijn rechtervoet telkens bij de les om tijdig te corrigeren.
Mijn punt is dus: dat je met winterweer of zelfs gwn een natwegdek, men een boxster redelijk moet opletten dat ie niet uitbreekt. (mijne betreft een 98'er 2.5) nog even aan toevoegen dat de baanligging bij droogwegdek fenomenaal is.
14 jan 2009 9:12
een half jaar geleden heb ik dezelfde vraag gesteld aan een verkoper voor de aankoop van een cayman,ben dan een proefrit gaan doen met 2 wagens 1 met en 1 zonder pasm,mijn ervaring is "verloren geld" ,ik voelde geen verschil op de weg tussen de 2 echter bij uitschakelen van pasm zakt de vering 1cm en wordt de demping verkort wat de stabiliteit bij hoge snelheden verbetert,maar de wagen wordt beenhard wat zich zeer laat voelen op onze slechte Belgische wegen
14 jan 2009 11:13
Klopt Eric, maar de sportstand van PASM is ook zeker niet bedoeld voor slechte wegen:
PASM, het Active Suspension Management, dat biedt 2 verschillende typen onderstel via een schakelaar: het standaard sportieve strakke Porsche onderstel en het sportonderstel voor het circuit.
Dus de keus is duidelijk afhankelijk van (beoogde) gebruik
Laatst bijgewerkt door
Paul II op 14 jan 2009 13:45, in totaal 2 keer bewerkt.
14 jan 2009 13:17
Tja, als jij jezelf niet kietelt hoef je vast nooit te lachen hè
.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.