Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

verschil tussen M030 en aftermarket

01 jan 2009 11:50

Als ik het goed gelezen heb - is een M030 het originele sportonderstel voor een boxster?

Wat ik mij afvroeg - waar zit nog meer het verschil in dan alleen de veren en eventueel schokbrekers?

Ik zit er over te denken om mijn boxster ook een cm of 3 te laten zakken met behulp van veren, welk merk of type zou ik volgens jullie het beste kunnen nemen dan?

Of zijn veren niks?? graag jullie ervaring mening...

01 jan 2009 12:41

Ik hoop wel dat je de veren er onder laat zitten :mrgreen:
Elke auto heeft veren maar bij het sportonderstel is er een andere veer en schokbreker gebruikt. De veer is iets stugger en korter en de schokbreker is hier op aangepast, die moet namenlijk met dezelfde lengte als de veer zijn werk doen.
Ik weet niet hoe het bij de Boxster zit maar in veel gevallen worden bij een sportonderstel ook extra stabilisatoren gebruikt. Maar vast wel iemand die daar wat over kan zeggen hier.

01 jan 2009 13:10

Bij een Boxster met M030 onderstel zijn alleen de schokdempers, de veren en de stabilisatorstangen gewijzigd tov. een standaard Boxster.

Voor het oog en het rijden geven de schokdempers en de veren het grootste verschil. De stabilisatoren zijn ongeveer 15% sterker uitgevoerd en dit zul jee merker door minder overhellen in de bochten en een iets neutraler weggedrag.

Om een voorbeeld te geven, een set M030 Bilstein schokdempers en M030 veren kost Euro 1250,-

Een set M030 stabilisatorstangen kost ongeveer Euro 400,-

.

01 jan 2009 17:12

Oke thanks voor de info.

Nu zou ik het eigenlijk alleen doen omdat ik het mooier vind staan, dus ik zou alleen de veren vervangen. Maar in hoeverre heeft dat invloed op de het rijgedrag/ wegligging want daar ben ik al heel blij mee en zou het jammer vinden als dat drastisch zou veranderen.

Iemand hier een mening over of ervaring mee??

01 jan 2009 17:35

Allereerst, zoals ook Renntech al aangeeft zal je de veren in combinatie met de schokbrekers moeten vervangen.
En ga er maar van uit dat met een paar cm minder veerweg en de stuggere veer dat een heel ander weggedrag oplevert. Auto zal duidelijk harder aan gaan voelen.

01 jan 2009 18:23

Geen ervaring, wel een mening. Indien je alleen de veren inkort, soms heel goedkoop onder GTI-tjes met klemmen op de veren, krijg je een auto met levensgevaarlijk weggedrag. Je ziet die auto's dan vrij ongecontroleerd stuiteren.

Lijkt me dus geen optie voor je boxster!

01 jan 2009 19:16

ver boven de 200 schreef:Geen ervaring, wel een mening. Indien je alleen de veren inkort, soms heel goedkoop onder GTI-tjes met klemmen op de veren, krijg je een auto met levensgevaarlijk weggedrag. Je ziet die auto's dan vrij ongecontroleerd stuiteren.

Lijkt me dus geen optie voor je boxster!

Nee dat is helemaal geen optie maar ik bedoelde meer nieuwe (kortere veren monteren)

01 jan 2009 19:26

Hoeveel KM's heeft je boxster nu het asfalt gezien :?:

Om andere veren te monteren - moet toch de hele boel los ... qua arbeidstijd maakt het dus niks uit of je nieuwe shocks plaatst :idea:

Enne ... vergeet naderhand niet uit te (laten) wegen en uit te (laten) lijnen :wink:

01 jan 2009 20:08

Olaf schreef:Enne ... vergeet naderhand niet uit te (laten) wegen en....

Dat kan volgens mij niet bij een Boxster.

01 jan 2009 20:33

We hebben het hier toch over sportwagens :roll:

Als je verstelbare veerpoten hebt ..

Afbeelding

... kan je MI altijd uit (laten)wegen :idea:

01 jan 2009 20:42

Olaf schreef:Hoeveel KM's heeft je boxster nu het asfalt gezien :?:

iets meer dan 90.000

01 jan 2009 21:00

Olaf schreef:We hebben het hier toch over sportwagens

Jazeker, eentje die standaard al rondjes rijd om de meeste oudere Porsches...:wink:

Olaf schreef:Als je verstelbare veerpoten hebt ..

Is niet het geval bij m030...

01 jan 2009 21:17

Peter 993 schreef:Is niet het geval bij m030...

m030 bij 'n boxster is (volgens jou) dus heel anders (qua uitvoering) dan bij bv de 993 (Tujboo's & S'en) :?:

... ach, zo leren we iedere dag weer iets bij :wink:

01 jan 2009 22:42

M030 bij een 993 valt ook niet uit te wegen (behalve de RS). De achterste dempers hebben geen instel mogelijkheid of het moet de de vulring zijn die in drie diktes leverbaar is. Deze is echter bedoeld om toleranties in de lengte van de veer te compenseren. Uitwegen met deze vulringen is ook wel heel omslachtig en eigenlijk niet goed te doen.

01 jan 2009 23:21

weet iemand toevallig welk merk veren en dempers porsche gebruikt origineel??

02 jan 2009 0:30

Porsche gebruikt voor de Boxster Bilstein dempers.

02 jan 2009 0:35

Olaf schreef:m030 bij 'n boxster is (volgens jou) dus heel anders (qua uitvoering) dan bij bv de 993 (Tujboo's & S'en) :?:

De 964 was nog volledig rondom te verstellen maar volgens mij vanaf de 993 niet meer. De C4's en turbos dan weer wel en dat is ook in de 996 en 997 gehandhaafd. Ik neem aan dat dus ook de Boxster niet verstelbare poten heeft.

02 jan 2009 19:34

Bedankt voor de info,

Dus even concreet voor mezelf als ik de overweging maak kan ik het beste schokbrekers met veren nemen van bijvoorbeeld Bilstein?

De merken H & R, eibach en KW is toch ook goed spul?? of toch minder dan bilstein??

02 jan 2009 19:40

Bilstein shocks en H&R veren is ook 'n goede combinatie :idea:

02 jan 2009 21:28

Waarom gewoon niet kiezen voor het M030 onderstel?????

02 jan 2009 22:22

Peter 993 schreef:Waarom gewoon niet kiezen voor het M030 onderstel?????

Ik denk dat het helmaal geen slechte optie is, de enige maar die ik kan bedenken is dat het volgens mij maar 2,5 cm is en met de andere merken kan ik ook voor een 4 a 5 cm gaan....

02 jan 2009 23:42

M030 is 10mm bij mijn Boxster voor zover ik weet. :roll:

03 jan 2009 19:52

Ik heb even zitten googlen maar nu heb ik gelezen dat een Boxster S ook al 10 mm lager ligt?? klopt dat want ik heb een S

14 jan 2009 10:03

M030 verlaagde 10mm en was optioneel op de 986 en 986S.

14 jan 2009 10:26

Klopt, en is overigens een prima sportonderstel icm 18" wielen...
Plaats een reactie