Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Remmen "bijten" niet

09 nov 2004 15:13

Hoi iedereen,

Ik ben splinternieuw op dit - op 't eerste zicht - leuke forum.

Ik heb sedert enkele maanden een 996 4s, de wagen rijdt uiteraard schitterend maar de remwerking vind ik eerlijk gezegd tegenvallen.

De remmen op mijn bmw 3reeks bijten veel beter. Bij de Porsche moet je echt wel doorduwen om een serieuze vertraging te krijgen.

Ik zou nochtans denken dat de Porscheremmen krachtiger en efficiënter zijn dan de BMWremmen.

De wagen is vorige maand nog op onderhoud 40.000 km geweest, op de remwerking was zogezegd niks aan te merken.

Pas op, 't is niet dat de remmen het niet doen hé, ze werken wel degelijk goed bij normaal gebruik, maar ik heb toch de indruk dat ze meer werk hebben dan zou mogen.

Hebben jullie ook dat idee, of kan er toch iets mis zijn (versleten blokken ?) Het betreft dus de remmen van een 4s (rode remklauwen, geperforeerde schijven).

Re: Remmen "bijten" niet

09 nov 2004 15:21

Carrera4s schreef:Ik zou nochtans denken dat de Porscheremmen krachtiger en efficiënter zijn dan de #@$remmen..


8) denk 't ook zeker bij zo'n "moderne" 911 :wink:

Carrera4s schreef:De wagen is vorige maand nog op onderhoud 40.000 km geweest, op de remwerking was zogezegd niks aan te merken.


Mss eens naar een andere garage (porsche-specialist) gaan voor een second opinion :roll:

BTW .. wanneer is voor 't laatst de remvloeistof vervangen :?:

WELKOM trouwens :ba:

:arrow: nog wel even wat plaatjes in je albumzetten :wink:

09 nov 2004 16:03

Hoi en Welkom,

Had hetzelfde met mijn boxster. Kwam uit een Mercedes E klasse en vond de remmen maar niets. Terug naar de dealer. Chef monteur testen en toen nog even op de bank. Niets mis mee. Heb er naderhand anders mee leren remmen, vnl op het circuit. Als ik nou weer in die Mercedes zou stappen zou ik waarschijnlijk continue met mijn hoofd tegen de voorruit slaan.
Probeer hem even een paar keer vol in de ABS te trappen dat wil nog wel eens helpen voor het gevoel.
Maar als je het niet vertrouwt: Naar de Dealer of Specialist.

09 nov 2004 16:56

spark schreef:Hoi en Welkom,

Had hetzelfde met mijn boxster. Kwam uit een Mercedes E klasse en vond de remmen maar niets. Terug naar de dealer. Chef monteur testen en toen nog even op de bank. Niets mis mee. Heb er naderhand anders mee leren remmen, vnl op het circuit. Als ik nou weer in die Mercedes zou stappen zou ik waarschijnlijk continue met mijn hoofd tegen de voorruit slaan.
Probeer hem even een paar keer vol in de ABS te trappen dat wil nog wel eens helpen voor het gevoel.
Maar als je het niet vertrouwt: Naar de Dealer of Specialist.


OK, ik ben dus niet de enige die dergelijke indruk heeft...

De wagen heeft zijn onderhoud trouwens gehad bij een officiële Porsche dealer.

09 nov 2004 17:23

Ben ook altijd erg onder de indruk geweest van de BMW remmen. Meer dan van mijn (maar ja, ook 14 jaar oude) Porsche. De jouwe is natuurlijk nieuwer, maar zou het inderdaad niet gewoon 'wennen' zijn?

En verder, zoals Olaf altijd zegt: nie jemme, jije! :wink:

09 nov 2004 17:31

Simpel, andere remblokken.
Pagid zwart,
die bijten pas echt. :wink:
Nee, zou eens Pagid blauw proberen.
Hoop wel dat je geen gebit hebt, :lol: :lol:

09 nov 2004 17:39

RS-R schreef:Simpel, andere remblokken.
Pagid zwart,
die bijten pas echt. :wink:
Nee, zou eens Pagid blauw proberen.
Hoop wel dat je geen gebit hebt, :lol: :lol:


Maar dat gaan ze je bij de P-dealer nie vertellen natuurlijk ...

Geen idee of zo'n 4s hoort te "bijten" (denk het wel...toch?) ... maar ehh ... zitten een aantal rakkers met een 4s'je ... die kunnen je wel antwoorden waarschijnlijk :wink:

In ieder geval ... welgekomen alhier :wink:

Dirk
:wink:

09 nov 2004 17:49

Een 4S heeft toch Turboremmen? Zou toch de boel een beetje moeten kunnen vertragen dacht ik?

www.porsche.de schreef:Die Bremsanlage des 911 erreicht Spitzenwerte bei Verzögerung, Standfestigkeit und Spurtreue. Sie ist eine der besten, die jemals in ein Serienfahrzeug eingebaut wurden.

Ihr 4-Kolben-Festsattel-Prinzip auf Aluminium-Basis ist bewährt und durch Einsatz der Monobloc-Bauweise einmalig. Dieses Prinzip hat Porsche für den Rennsport entwickelt und patentiert. Heute ist es Standard in der Formel 1 und serienmäßig im 911.

Die Monobloc-Bauweise verwendet einteilige Bremssättel. Ihre Vorteile sind eine höhere Formsteifigkeit und damit ein besseres Druckpunktverhalten auch bei höchsten Belastungen.

Sie bemerken dies durch schnelles Ansprechen und Lösen der Bremse. Der Pedalweg ist kurz, die Dosierung präzise. Das niedrigere Gewicht der Bremssättel reduziert im Sinne höheren Fahrkomforts auch die ungefederten Massen. Das Bremspedal und die Druckstange zum Bremskraftverstärker bestehen aus Aluminium, der Handbremshebel aus Magnesium.



Moet dus niet zo'n probleem zijn... :?

09 nov 2004 17:53

RS-R schreef:Simpel, andere remblokken.
Pagid zwart,
die bijten pas echt. :wink:
Nee, zou eens Pagid blauw proberen.
Hoop wel dat je geen gebit hebt, :lol: :lol:

Pagids, alleen toch op circuit, niet?

09 nov 2004 17:56

Heb er Pagids blue onder met ATE 'super blue" race-rem-olie.
Remt aardig hoor. :wink:

nog wat uitleg :wink:
http://www.vtm.be/autowereld/forum/view ... 5668&sid=4

09 nov 2004 19:58

Je moet is een vergelijk doen.


200 rijden met een beamer en boven op de remmen, wel ff een klokkie aanzetten, om te timen.

200 rijden met een 996 4s en boven op de remmen, man dan voel je pas het verschil.

Meegemaakt op het circuit van Zandvoort, met een 4s rem je iedereen eruit bij de Tarzanbocht bizar zelfs, en dan denk je idd van uh "remde ik nou eigenlijk", je voelt het enkel in je nieren en je gebit.

't zit hem niet in het bijten, das slecht, maar in de mooie en beheersbare vertraging helemaal tot aan stilstand.

Ik weet waar ik over praat, en heb idd wel is het idee dat ie sleht remt, maar als je dan kijkt met wat voor snelheid ie stilstaat man daar kunnen maar weinig auto's tegen op.

Pak is een daggie een circuit met een 4s of turbo, en oordeel dan na een paar uurtjes ankers uit gooien.
Man dan waardeer je pas die ongelooflijk goeie remmen.

Porsche heeft niet voor niets de naam van een merk met werelds beste remmerij aan boord.

Dat bijten heb ik ook met een busje (Iveco) bij mij op de zaak, bijten is wel tegen het blokkeren aan, dus zo in de abs of grindbak, wow dus doseren is er niet meer bij, das nou zo mooi van een Porsche, je kan er beheerst mee stoppen.

Afbeelding

Maar als je twijfelt kom dan is vergelijken.


John (996 4S met turboremmen)

09 nov 2004 21:46

Probeer iemand te vinden die de 966 goed kent en laat die een keer 'voelen'.
Zelf heb ik een 911-3.2 waarvan je in eerste instantie ook het evoel hebt dat hij niet echt vertraagd; trap je dan ietsje door dan vreet hij als een beest; maar dan moet ik wel iets harder trappen dan bij mn snelle 307 die ook evrdraaid lekker remt hoor.

Porsche staat er al heel lang om bekend extreem te kunnen vertragen; misschien met wat meer kracht maar gaan moetie

09 nov 2004 21:47

RS-R schreef:Heb er Pagids blue onder met ATE 'super blue" race-rem-olie.
Remt aardig hoor. :wink:

nog wat uitleg :wink:
http://www.vtm.be/autowereld/forum/view ... 5668&sid=4


FVD schreef:Race Pads BLUE
PAGID is one of the leading manufacturers for asbestos free racing brake pads and offers compounds for every Porsche®. The correct brake pad can make the difference between winning and losing. PAGID race pads are only for racing.


Bij ons (en misschien wel bij jullie ook) zijn Pagids niet toegelaten op de openbare weg. Dit heeft te maken met het feit dat deze blokken moeten opgewarmd worden om op hun best te presteren. Dwz als je dus tijdens een rit een hele tijd niet geremd hebt, zodat je remblokken nog koud zijn, zal je in een noodstop finaal de mist in gaan. De verzekering zou zich wel eens kunnen verhalen op de bestuurder / eigenaar van de auto met deze Pagids. Kan je een hoop geld kosten. ZEKER DUS NIET AANRADEN voor op de gewone weg.

De blue racing oil daarentegen is wel een aanrader. Iedereen die af en toe op het circuit gaat met zijn wagen zou deze moeten hebben. Het kookpunt van deze remvloeistof ligt veel hoger dan bij gewone en kan dus ook extreme toestanden aan zonder dat je door je rem trapt. Voor gewoon gebruik maakt dit geen verschil uit. Kost iets meer, maar dan ben je ten allen tijde gerust.

bv: auto op circuit ZONDER Blue Racing Oil..... ging gewoon rechtdoor in de bocht, ook al trapte hij z'n pedaal in zo hard ie kon...
Afbeelding

09 nov 2004 23:09

horn schreef:Ben ook altijd erg onder de indruk geweest van de BMW remmen


Moet je 3 rondjes Zandvoort doen met zo'n plee-em-wee, dan denk je daar wel anders over :mrgreen:

09 nov 2004 23:16

Lou schreef:Bij ons (en misschien wel bij jullie ook) zijn Pagids niet toegelaten op de openbare weg. Dit heeft te maken met het feit dat deze blokken moeten opgewarmd worden om op hun best te presteren. Dwz als je dus tijdens een rit een hele tijd niet geremd hebt, zodat je remblokken nog koud zijn, zal je in een noodstop finaal de mist in gaan. De verzekering zou zich wel eens kunnen verhalen op de bestuurder / eigenaar van de auto met deze Pagids. Kan je een hoop geld kosten. ZEKER DUS NIET AANRADEN voor op de gewone weg.


Pagids zijn verkrijgbaar in diverse gradaties (kleuren) en er zitter er weldegelijk tussen die je gewoon op de openbare weg kan gebruiken

09 nov 2004 23:43

Klopt voor een stuk.
http://www.pagidusa.com/pagidracing/racecharacteristics.html
Aan de hand van deze kleurenkaart kan je zien voor welke RACE applicatie deze blokken het best zijn.

Zij hebben idd ook "streetapplications", maar deze zijn niet voorzien van een kleurcodering.
http://www.pagidusa.com/Pagidusapassenger.htm

Ook nog een variant is de "Sports application", geschikt voor normaal gebruik en licht circuitwerk. Ook hier geen kleurcoderingen, wel een Pagid S type. Deze is in de blauwe verf gesopt, maar heeft geen uitstaans met de Blue Pagids. Deze blauwe verf gaat er trouwens na enkele rembeurten vanaf.
http://www.pagidusa.com/pagidracing/sport.html

Aangezien men in Porschemiddens meestal de racepads (met kleurcodering) bedoelt, blijf ik zeggen: opgepast, niet toegelaten op de openbare weg, met alle gevolgen vandien :!:

09 nov 2004 23:49

De Padgid 4-2-1 (zwart) doet het goed koud (wordt dus standaard geleverd op verschillende auto's)
De blauwe 4-2 doet het koud ook nog goed.

Oranje en serieuzer werk is niet voor op een straat auto...

10 nov 2004 0:04

Akkoord voor zwart, zal dan ook wel legaal zijn. Bij blauw blijf ik mijn twijfels houden, niet zozeer wat betreft de degelijkheid en het gebruik op de straat, wel ivm de toelaatbaarheid. (Bij ons kan het niet, zie op de Porsche Days in Francorchamps verschillende luitjes hun pads verwisselen voor Blue Pagids, ze voorzichtig in rijden en nadien voldoende laten afkoelen om ze terug om te wisselen.)

Maar goed, bij ons heb je ook hetzelfde probleem met spacers. Ook hier zou de verzekering wel eens moeilijk kunnen doen en de keuringsdiensten al helemaal.

10 nov 2004 0:35

4-2 is prima. :wink:

10 nov 2004 0:39

Om even terug te komen op het remmen en bijten...

Als ik een dagje in mijn 911 gereden heb, zit ik bij de eerste kruising daarna in mijn Leon ook altijd met mijn hoofd op het stuur (figuurlijk dan)... Echter, als ik van 180 -> 100 zou moeten doen, doe ik dat liever met de Porsche dan met de Leon... Al zal het niet gigantisch schelen, gaat om het idee ;)

10 nov 2004 2:05

Het "bijten" wordt vaak verward met het gevoel dat je als bestuurder naar voren wordt gelanceerd.

9 van de 10 keer heeft dat echter niks met vertraging te maken, maar met het feit dat de auto voor inveert

Zelfde effect als dat je met een herrie uitlaat "ervaart" dat je auto sneller is...

10 nov 2004 2:14

Lou schreef:...zie op de Porsche Days in Francorchamps verschillende luitjes hun pads verwisselen voor Blue Pagids, ze voorzichtig in rijden en nadien voldoende laten afkoelen om ze terug om te wisselen...


Heeft waarschijnlijk meer te maken met andere bij verschijnselen van dergelijke blokken. Piepen als de ziekte, maken veel (en aggressief) remstof, vreten de schijven sneller op etc.

10 nov 2004 12:27

Bedankt voor de (geruststellende) reacties :wink:

Het lijkt te kloppen : je moet wel aardig wat kracht op het rempedaal uitoefenen, maar stoppen doet ie. Ik heb gisteren op de verlaten autoweg eens de boel dichtgegooid aan 200, en dat gaf me toch meer vertrouwen dan pakweg met de BMW, ik zat in een ogenblik terug aan 120 km/u. Met die BMW heb ik in de bergen al eens het gevoel gehad dat ze begonnen te faden (nochtans grote schijven, is een 330d), dan lijken de Porscheremmen meer uithouding te hebben.

10 nov 2004 13:02

Carrera4s schreef:Bedankt voor de (geruststellende) reacties :wink:

Het lijkt te kloppen : je moet wel aardig wat kracht op het rempedaal uitoefenen, maar stoppen doet ie. Ik heb gisteren op de verlaten autoweg eens de boel dichtgegooid aan 200, en dat gaf me toch meer vertrouwen dan pakweg met de BMW, ik zat in een ogenblik terug aan 120 km/u. Met die BMW heb ik in de bergen al eens het gevoel gehad dat ze begonnen te faden (nochtans grote schijven, is een 330d), dan lijken de Porscheremmen meer uithouding te hebben.




Zie je wel, Porsche heeft de beste remmen ter wereld, en dat hebben ze hoog te houden.

10 nov 2004 13:08

Zijn gewoon Brembo's.
Dus ook Ferrari en o.a ook de M3CSL.
en Peugeot..
en...
en...
etc. :wink:
Plaats een reactie