Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
05 feb 2009 13:22
Als ik (bijv. bij uitrijden van een parkeerplaats) met volledige stuuruitslag weg rijdt, dan voel ik een trilling in het stuur alsof ik over een wasbord rijdt. Dit is alleen bij sturen naar rechts. Bij normaal rijden voel ik niets vreemds aan het stuurgedrag. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn, inclusief de mogelijke ernst?
thx
05 feb 2009 13:31
Wringen van de banden door huidige kou, is normaal.
05 feb 2009 13:31
Is helemaal normaal door de grote stuuruitslag in combinatie met je brede banden.
De binnenrand van je wiel zit op een kleinere draacirkel dan de buitenrand van je wiel. Daardoor zouden de wielen eigenlijk met een iets verschillende omwentelingssnelheid draaien, maar dat kan niet omdat de band één geheel is.
Het resultaat is opbouw van mechanische spanning in je loopvlak op de plaats waar de band op de weg staat, die zich met schokkende bewegingen steeds "ontlaadt".
05 feb 2009 14:28
cabrio wim schreef:Wringen van de banden door huidige kou, is normaal.
Ja
... is Koebel niet d(i)e man van d(i)e
Sumitomo banden
05 feb 2009 17:02
Olaf schreef:cabrio wim schreef:Wringen van de banden door huidige kou, is normaal.
Ja
... is Koebel niet d(i)e man van d(i)e
Sumitomo banden
Als ik dat had geweten had ik een ander antwoord getikt hierboven ...
05 feb 2009 17:11
Is het dan niet raar dat het alleen bij sturen naar 1 kant gaat? Zou het ook een homokineet kunnen zijn?
05 feb 2009 17:33
Grappig, ik heb hetzelfde probleem
Bij koud weer hoor ik hetzelfde rare geluid als ik mijn stuur volledig naar rechts heb gedraaid. Onder mijn auto heb ik de 18 inch turbo look velgen met Pirelli Zero's eronder.
Het lijkt of er "kiezeltjes" onder mijn banden ligt waardoor het lijkt alsof de band "verspringt". Ik wilde eigenlijk al een afspraak maken bij de Porsche dealer om er naar te laten kijken.
Kan het niet iets anders zijn? Mijn wagen heeft nu 60.000km gedraaid lijkt me een beetje weinig om eraan te denken dat mijn ophanging nu al aan vervanging toe is...
Grtz Yer
05 feb 2009 17:38
Het is wat Lindemans schrijft. Het voelt als verspringen van de band en dat doet deze ook.
Met winterbanden zal je het nu niet merken.
Ken het van de 993 en idem van de 997
Na de winter is het weg
05 feb 2009 17:48
Bedankt voor je snelle reactie Paul!
Ik had al geld gereserveerd om mijn speeltje weer in topconditie te krijgen
...Het is ook geen weer om met de Porsche te rijden maar het kriebelt zo vaak om haar toch even uit te laten
05 feb 2009 21:32
Olaf schreef:cabrio wim schreef:Wringen van de banden door huidige kou, is normaal.
Ja
... is Koebel niet d(i)e man van d(i)e
Sumitomo banden
He Olaf, een vraagje stellen mag: zelfs over funky banden.
Het huidige schoeisel van de P. zijn keurige N2 Conti's......
Allen bedankt voor de geruststellende woorden...
05 feb 2009 22:31
Yer986S schreef:Grappig, ik heb hetzelfde probleem
....... het lijkt of er "kiezeltjes" onder mijn banden ligt waardoor het lijkt alsof de band "verspringt". Ik wilde eigenlijk al een afspraak maken bij de Porsche dealer om er naar te laten kijken.
Kan het niet iets anders zijn? Grtz Yer
Lees nou even gewoon mijn eerdere stukkie hierboven; het is normaal en natuurkundig geheel logisch verklaarbaar .... delen van de band schuren/springen inderdaad over het wegdek hierdoor ...
05 feb 2009 23:29
Grappig, heb het hier afgelopen zondag nog met Paul over gehad. Komt bij mij ook voor.
05 feb 2009 23:53
Het kan ook liggen aan de beperkers van je draaicircel - als je bij de limiet komt en er staat kracht op de band/het wiel krijg je een soort raspend geluid. In mijn ervaring klinkt dat toch wel anders dan de "kruipende" band in een gladde parkeergarage. Het schijnt typisch iets van de 964 te zijn overigens..
06 feb 2009 11:22
Dat geluid herinner ik me inderdaad ook, maar dan van de 3.2.
06 feb 2009 15:31
ik heb het inderdaad ook bij 987, vooral 'smorgens als ik de garage uitdraai. En ik Californie had ik er nooit last van maar daar kwam de temperatuur ook nooit onder zeg 12gr
06 feb 2009 15:59
Ik herken dit ook wel. Heeft volgens mij inderdaad ook te maken met het feit dat, door de brede banden, het rubber gaat "wringen". Bij warm weer komt het bij mij nauwelijks voor, waarschijnlijk omdat het rubber dan soepeler is.
07 feb 2009 14:36
V-8 schreef:Het kan ook liggen aan de beperkers van je draaicircel - als je bij de limiet komt en er staat kracht op de band/het wiel krijg je een soort raspend geluid. In mijn ervaring klinkt dat toch wel anders dan de "kruipende" band in een gladde parkeergarage. Het schijnt typisch iets van de 964 te zijn overigens..
... zucht ...
07 feb 2009 19:30
Vandaag even een experimentje gedaan met de leaseauto. Hoewel er bredere banden op de lease auto liggen (225 ipv 205 op de P.) heeft deze er geen last van bij maximale stuuruitslag. een ontkrachting van de theorie......?
08 feb 2009 0:17
Voorwielaandrijving? Meer gewicht op de voortrein? Dat scheelt allebei.
Ook het camber van de wiel is m.i. van invloed.
08 feb 2009 9:24
Nee, leaser heeft achterwielaandrijving en beide auto hebben Conti Sportcontact 2 banden. Ik zou zelf ook denken dat het aan de camber instelling zou kunnen liggen...
08 feb 2009 13:41
rij je in een C2 of C4 , dat kan ook een verschil uitmaken
08 feb 2009 13:51
koebel schreef:Vandaag even een experimentje gedaan met de leaseauto. Hoewel er bredere banden op de lease auto liggen (225 ipv 205 op de P.) heeft deze er geen last van bij maximale stuuruitslag. een ontkrachting van de theorie......?
dat is toch geen vergelijking!
totaal andere auto, wielophanging, gewicht, bandenmaat.
Maar wees gerucht ik heb een c4 en die heeft het ook wel eens.
wel is bij mij een een stuuruitslag beperking gemonteerd omdat ik met 18"
rij en anders de band aan de binnekant aan zou kunnen lopen.
tevens kan een andere (verkeerde) afstelling het erger of minder maken.
robert
08 feb 2009 14:23
koebel schreef:Vandaag even een experimentje gedaan met de leaseauto. Hoewel er bredere banden op de lease auto liggen (225 ipv 205 op de P.) heeft deze er geen last van bij maximale stuuruitslag. een ontkrachting van de theorie......?
Is de draaicirkel bij maximale stuuruitlsag vergelijkbaar ..... ?
Die van een 911 is erg klein hoor, waardoor het effect groter is.
08 feb 2009 14:26
die draaicirkel van de leaseauto is zelfs kleiner, dus m.i. een grotere stuuruitslag.....
Mijn 964 is een C2...
08 feb 2009 14:41
hoe zit het met eventuele speling op de fuseekogel en of stuurkogels ?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.