Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Houten wielen? Hard geluid rond de achteras.

08 feb 2009 19:14

Hallo,

Sinds een paar dagen heb ik een (Belgische) Boxster.

Maar al vanaf het begin geeft hij soms een heel harde klap door als je over een korte richel rijdt. Dus bijvoorbeeld over een wegdek wat een stukje hoger ligt. Het is zo hard dat je door de hele auto voelt en het is alsof je houten (en vierkante) wielen hebt.
Het komt duidelijk van de achteras vandaan, maar ik heb geen idee wat dit kan zijn.

De schokdempers zijn op de verkoopkeuring gecontroleerd, die waren goed. Wat me ook nog opgevallen is dat als je over klinkers rijdt dan rammelt er achter vanalles. Alsof je een gereedschapskist achterin hebt staan. Nou heb ik wel gezien dat de bumper niet helemaal vast zit rechtsonder, beetje speling omdat de bumper niet meer aan de bodemplaat vast zit. Ik weet dus niet of ik het probleem van 'houten wielen' in verband moet brengen met het gerammel van die gereedschapskist ;)

Help! Het is een prachtige wagen maar je slaapt er toch minder van als je hem net gekocht hebt en je hebt dit aan de hand...

Bedankt, Mick.

08 feb 2009 19:22

Hallo P986 en welkom hier!!

Even een vraag: is de klap alleen te horen of ook echt te voelen?

08 feb 2009 19:34

is de klap alleen te horen of ook echt te voelen?


Zowel te horen als te voelen.
Maar je hoort dan eigenlijk vanalles omdat de hele auto een flinke opdonder krijgt.

Bedankt voor het welkom en de snelle reactie!

:oops: Ik moet me nog gaan voorstellen op het forum, maar voelde me hier zo rot over...

08 feb 2009 19:36

Een 986 heeft goede en vooral comfortabele vering. Er hoort geen enkele rammel in te zitten. Ik heb er in meerdere gereden, maar heb nog nooit iets vernomen, waar jij melding van maakt.

Was het een koopje en impulsieve aankoop? Echte koopjes bestaan niet in de P wereld. :wink:

08 feb 2009 19:53

Het was een koopje, maar geen impulsieve aankoop.

Alles wat kapot gaat, is ook weer te maken toch?

Ik hoop alleen te ontdekken wat het probleem precies is, dan weet ik hoeveel ik moet sparen en dat scheelt me de onderzoekskosten in elk geval al.

08 feb 2009 22:06

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Rebusje... :idea:

08 feb 2009 22:29

hahahahaha : wat is nu een gordon - kin- eet :wink:

08 feb 2009 22:32

Harald, hoe had je dat omschreven als het een 911 was?? :twisted: :wink:

08 feb 2009 22:48

Haha, ik vrees dat de Boxster zijn kappers-imago nooit meer kwijt raakt.

Horn je denkt dus aan de homokineet(en)?

Zou ik dan niet ook een geluid moeten horen als ik een bocht omga? Dat doet hij perfect namelijk en zonder bijgeluiden. Maar als ik over een hobbel ga, is het net alsof er geen veren onder zitten. Een harde klap, even wat gerammel en alles is weer goed. Kan zelfs zo zijn dat als je achteruit rijdt en dezelfde hobbel nog een keer neemt dat er niks aan de hand is!

08 feb 2009 23:19

Meer rebussen kent ie niet P986................ :twisted: :wink:

Denk dat je toch de hulp van een expert/specialist in moet schakelen, wat je omschrijft klinkt als ijzer op ijzer en zou kunnen duiden op een bus ergens in de achterwielophanging waar het rubber tussen uit is. Hoeft helemaal niet zo schokkend te zijn..... :wink:

08 feb 2009 23:23

Of de ophangrubbers van de motor...........

08 feb 2009 23:28

P986 schreef:Zou ik dan niet ook een geluid moeten horen als ik een bocht omga?

Niet bij een achterwielaandrijver.

09 feb 2009 21:02

Zodra ik het weet zal ik hier posten wat er aan de hand was.

Maar dat kan nog wel even duren, voorlopig staat hij in de garage en zijn er wat andere puntjes die eerst aandacht vereisen.
Hoewel dit het meest schokkende probleem is blijf ik er nog een tijdje mee rijden totdat het zich wat duidelijker openbaart.

Ondertussen zijn suggesties natuurlijk altijd welkom.

Heb de auto trouwens vanmiddag even op de krik gehad maar kon in elk geval geen speling aan het wiel constateren(ben wel een leek op dit gebied). Is het normaal dat je de schokdemper handmatig kunt inveren door het wiel naar boven te duwen?

09 feb 2009 23:04

P986 schreef: Is het normaal dat je de schokdemper handmatig kunt inveren door het wiel naar boven te duwen?

Dat kost wel veel kracht, neem ik aan? Je moet hem tegen de veer in drukken, dat lukt niet zomaar....

09 feb 2009 23:34

Rad911 schreef:Dat kost wel veel kracht, neem ik aan? Je moet hem tegen de veer in drukken, dat lukt niet zomaar....


Redelijk hard duwen en dan veert hij een paar cm in...

09 feb 2009 23:57

Hmmm klinkt niet goed, echter is het moeilijk vast te stellen zo want de schokbreker is maximaal uitgeveerd.

Je zou de andere kant kunnen proberen of er verschil is maar echt een goede test is het niet.
wees wel voorzichtig je bent niet de eerste die schade heeft doordat de auto van de krik valt.

als je een beetje bij de schokbreker kan zou je kunnen proberen om te voelen of er speling zit op het deel dat in de schokdemper schuift.

speling dan zowiezo de schokbreker naar zijn grootje.

opzich zou het wel de oorzaak van je klacht kunnen zijn, als de schobreker lek is kan het rammelen als een gek.

Maar een versleten rubber waar de veer of schokbreker in gemonteerd is maakt ook herrie.


robert

10 feb 2009 11:28

Rad911 schreef:
P986 schreef: Is het normaal dat je de schokdemper handmatig kunt inveren door het wiel naar boven te duwen?

Dat kost wel veel kracht, neem ik aan? Je moet hem tegen de veer in drukken, dat lukt niet zomaar....

Dat lukt inderdaad beslist niet.
Of je bedoelt iets anders of er is iets helemaal mis :!:

10 feb 2009 12:18

Misschien een gebroken veer :?:

10 feb 2009 14:38

Alfred schreef:Misschien een gebroken veer :?:


Dat is een goede!

Vooral omdat die op de keuring blijkbaar nogal eens over het hoofd worden gezien.

Ik ga hem met dit weer niet op de krik zetten... maar ga het zeker controleren!!

Bedankt.

10 feb 2009 20:12

Ik kon niet wachten: in de regen aan twee kanten de veren gecontroleerd. Die zijn (gelukkig) goed en dus niet gebroken. Ook niet aan het uiteinde, mooie rechte uiteindes en lopen helemaal rond.

Daar ben ik blij mee, maar had het ook niet erg gevonden als dat het probleem was geweest, dan wist tenminste wat het is!

Wat het induwen van de schokdempers betreft ben ik wat optimistisch geweest met mijn inschatting, opgekrikt en met de demper dus helemaal uitgeveerd kan ik met redelijk wat kracht de demper plus veer iets minder dan een cm inveren.

10 feb 2009 21:07

Volgens mij zijn het idd niet de veren/schokdempers want die worden op de keuring echt wel grondig getest. Het moet elders in de ophanging zitten. Stabilisatorstang of andere delen vd ophanging waar rubbers tussen zitten die niet goed meer zijn.....

10 feb 2009 21:43

Het zouden versleten koppelstangetjes kunnen zijn. Vooral op een oneffen wegdek gaat het dan rammelen.
Maar een echte klap hoort daar niet bij. Een losse bumper kan natuurlijk ook een klap geven als je over een hobbel rijdt en mogelijk heeft wat je beschrijft twee verschillende oorzaken.
Alleen, ik zou dit echt laten uitzoeken voordat je hard gaat rijden of de wagen belasten in bochten... :?

Het hoort dus smooth as a babies bottom te functioneren... En niet als de kin van Gordon die net gegeten heeft. Of zoiets :mrgreen:

12 feb 2009 21:54

Ik heb de achterbumper vast gezet. Er ontbraken twee schroeven onder de bumper waardoor hij tegen de stalen beschermplaat kon slaan.

Daarmee lijkt ook het ergste geluid verdwenen, die enge klap is er niet meer maar wat overblijft is een raar soort gerammel. Dan weer links achter me, dan weer rechts. Het lijkt dus niet zozeer meer in de ophanging te zitten.

Na zelf wat gegoogled te hebben kwam ik dit tegen op 986faq.com:

"Loose Change" Sound from Behind Driver
Diagnostic: There is a rattle sounding as if you have some loose coins rolling in the engine compartment.

Cause: The cable for the cabriolet top being out of adjustment.

Details: There is a ball joint where the cable for the cabriolet top connects. If the cable is loose, the joint connection makes a horrendous sound. The cable tension needs to be adjusted.


Dat zou het wel eens kunnen zijn, niet? Dit weekend ga ik zelf maar eens proberen of ik een beetje wijs wordt uit die kap. Heb er al eens vluchtig naar gekeken maar het lijkt allemaal erg moeilijk bereikbaar en vooralsnog begrijp ik niet waar ik precies moet zoeken.

Als ik de kap omlaag doe, en vervolgens weer omhoog zit het buitenste 'kabeltje' links en rechts (boven de ramen) niet in het profiel, de kap valt daar dan dus over het profiel heen, ik moet handmatig de kabeltjes in het profiel leggen en dan de kap verder sluiten.

Zou dat dezelfde oorzaak kunnen hebben, is dat diezelfde kabel die gespannen moet worden?!

12 feb 2009 23:30

Knap gevonden! :wink: Hoop voor je dat je na het spannen van de kabel ook van je "rollend geld" af bent (figuurlijk dan hé :mrgreen: ) :wink:

13 feb 2009 10:03

Volgens mij is er maar 1 kabel voor het strak trekken van de achterzijde van de cabriokap. Bovendien moet het geluid ervan vlak achter je of zelfs naast je vandaan komen. Mechanisme is tricky, zorg dat je niet klem komt te zitten. De owners manual geeft te weinig info je zult echt de werkplaats manual moeten hebben. Kun je daar aan komen?
Plaats een reactie