Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
09 feb 2009 21:13
Sinds vorig jaar in bezit van een 993 bj. 93.
Van begin af aan problemen de auto in het spoor te houden.
Volgens aankoopkeuring heeft deze geen schade gehad.
Inmiddels is de auto voorzien van originele 18 Turbovelgen met nieuwe Continental banden, Eibach veren, Bilstein dempers en zijn de bussen van de voorste draagarmen vervangen door kunststof exemplaren.
Door deze zaken is de auto nu verlaagd.
Vandaag is de auto voor de 5e keer uitgelijnd ( nu bij een specialist op het gebeid van circuitauto's ) en uitgewogen echter zonder voor mij een bevredigend resultaat. Op dit moment staat het stuur naar links uit het lood en trekt de auto behoorlijk naar rechts. De wegligging vind ik nog steeds niet Porsche-waardig; naarmate de snelheid wordt opgevoerd vanaf 140 km/u neemt de vaagheid in het stuur toe en begint de auto zijn eigen spoor te volgen waardoor constant een correctie noodzakelijk is. Iemand enig idee ? Ligt het aan mijn perceptie ?
Ik hoor het graag.
Groet,
Jos
09 feb 2009 21:22
linkje
hier een link kjk vooral naar wat renntech te melden heeft, iemand met ervaring bij het uitlijnen van een 993.
09 feb 2009 21:26
vanaf 140 dat is om te janken,
ik rij probleem loos 270 maar ja die van mij is ook uitgelijnd en gewogen door erwin.
even zonder geheid, ik was verbaasd hoeveel beter mijn auto reed na het correct uitlijnen en uitwegen.
ik dacht dat de auto goed reed maar was echter anders
09 feb 2009 21:55
Ik weet niet waar je dat ding hebt laten uitlijnen maar ik herken je probleem wel: ben met mijn 993 ook bij verschillende bedrijven geweest maar vond em nooit lekker rijden. Altijd wat, stuur scheef bij rechtuitrijden, naar één kant trekken, als je over een richel in de weg reed sprong de achterkant zowat een meter opzij....
Op een gegeven moment was ik de wagen zo zat dat ik em wilde verkopen. Als laatste poging om em goed te krijgen bij Renntech in Steenwijk langsgeweest en sindsdien rijdt de P zoals het hoort.
Met 18 inch is de wagen wel wat spoorvormings gevoeliger.
09 feb 2009 22:09
Idem ..
993'tje reed al goed, maar rijdt nu nog strakker
09 feb 2009 22:10
zoals eric aan geeft is de auto met 18" wat spoorvorming gevoeliger,
tevens verlagen en stugger veren maakt dat nog iets erger en de plattere banden helpen ook al niet maar dat is niet zo erg zoals je nu omschrijft.
ik hoop dat je de uitlij gegevens nog hebt ben wel benieuwd of het in de buurt komt van de gegevens die bv renntech hanteerd.
robert
09 feb 2009 22:13
Ik rij met een 'standaard' maar wel nieuw sport onderstel van Porsche (M030), uitgelijnd door Car-care in Soest (hé, er is nog iemand in Nedreland die een Porsche kan uitlijnen
). Rijdt stabiel, ook bij hogere snelheden, en stuurt zoals een 993 moet sturen. Wanneer de wagen trekt en het stuur niet recht staat dan zijn ze gewoon aan het prutsen. Het verbaast mee een beetje, het uitlijnen van de achteras van een 993 is wat lastiger dan andere wagens, de rest niet. Gewoon de fabrieks instellingen met wat toespoor aan de vooras.
09 feb 2009 22:13
Olaf schreef:993'tje reed al goed, maar rijdt nu nog strakker
ondanks dat het een S is....
09 feb 2009 22:17
Kan natuurlijk altijd voorkomen, maar weet uit ervaring dat zo'n auto perfect kan rijden
Als hij geen schade heeft gehad moet het euvel opgespoord kunnen worden, denk dat Renntech dat prima kan
Wat Eric zegt is wel waar met die brede banden gaat hij wat eerder zoeken.
Weet dat John een keer nieuwe banden kocht met een foutje erin, ook deze was niet te sturen en daar denk je ook niet zo snel aan
09 feb 2009 23:11
ALs je dit verhaal leest denk je dat het nu wel goed zou moeten zijn, toch zijn er nog zaken die zeker vermeld moeten worden, ET waarde, breedte velg, breedte banden bijv.
Gewoon naar iemand gaan die echt verstand heeft van P's :ik zag al 2 namen voorbij komen hier
10 feb 2009 0:08
Sporings problemen en zwabberen van de 993 hebben meestal te maken met de ophanging van de achterwielen. Porsche heeft gepoogd een dynamische ophanging van de achterwielen te maken bij de 993 en is daarin niet echt goed geslaagd. Er zijn wel een paar goede techneuten (zie namen hierboven) die in staat zijn die ophanging goed af te stellen, want het vereist kennis van zaken
Daarna uitwegen/uitlijnen en de 993 moet strak kunnen sturen.
21 feb 2009 1:15
Wellicht zitten voor andere banden gemonteerd dan achter. Bij mijn dagelijks vervoer had enorm veel last op bepaalde wegen met spoorvorming. Uiteindelijk bleek voor een andere breedtemaat gemonteerd dan achter.
21 feb 2009 2:24
17"of 16", beetje wangen en opvang (beweging) kan geen kwaad, anders komt echt alles door in het stuur en de wegen zijn nu eenmaal niet meer zo je van het
21 feb 2009 11:59
Bij mij wil ze ook nog wel eens een beetje zoeken. Bij navraag aan Renntech hoorde ik van Erwin dat de auto prima rijdt! Dat zoeken begint ook pas als ik écht een beetje doorrij, zo rond de 240.
21 feb 2009 12:23
Ik heb onlangs ook een set 18 inch turbo wielen gekocht, ze zitten er nog niet onder omdat de achterbanden wat minder profiel hebben. Eerst nog een paar dagen wennen aan m'n P met 17 inch, want er is al een hele tijd niet mee gereden. En dan maar even kijken of ik het eens kan worden met het weggedrag in combinatie met 18 inch
21 feb 2009 13:23
molen934 schreef:Weet dat John een keer nieuwe banden kocht met een foutje erin, ook deze was niet te sturen en daar denk je ook niet zo snel aan
yep zat een productiedatumperiodeverschil (10x woordwaarde) tussen....gevolg een totaal onbestuurbare GT3...
Vooral gevoelige 911jes (993 en GT3) zijn de types waar je alles bij voelt, en das weer de charme van die types.
ook wel is gehoord dat imitatie Turbo velgen een probleem kan veroorzaken...
Men zegt dat Porsche vind dat het verschil van een paar duizend euro voor de echte velgen hier mee is gerechtigd...ja ik heb mijn twijfels..
probeer eerst is een ander set velgen, gewoon van een andere 993..
of rij idd. is bij Erwin langs.
22 feb 2009 19:49
de ondersteltovenaar uit steenwijk.. zo staat hij bij mij in de telefoon..
24 feb 2009 11:39
een 993 hoort heel stabiel te liggen, ook boven de 280:
http://www.youtube.com/watch?v=aiX_IdEtWLI
De schokdempers moeten na een jaar of 10 wel vervangen worden, want alhoewel goed voor de APK, het is het een wereld van verschil met een setje nieuwe Bilsteins. Heb ook de ervaring dat de banden een heel verschil uitmaken, daarom bij mij aleen michelins (alhoewel ook andere merken goede banden maken)
24 feb 2009 15:38
De specialist die mijn 993 gekeurd heeft (en nu in onderhoud) raadt Bridgestone aan. De Conti's die er nu onder liggen zijn volgens hem veel te hard/stug, hetgeen ook de remweg niet ten goede komt.
24 feb 2009 15:54
Ik heb een andere ervaring met de Bridgestones! Harde,stugge banden. De Conti's erna waren juist veel comfortabeler
24 feb 2009 15:56
Zo zie je maar weer, gewoon op je eigen indrukken afgaan. De Porschespecialist waar ik het over heb doet ook mee aan races, wellicht stel je dan andere eisen aan banden.
24 feb 2009 16:50
Heb er nu een jaar Bidgestone achterbanden op zitten, nog geen 3.000 km gereden en nog maar 3mm profiel.
24 feb 2009 16:52
Ligt dat aan de manier van
soms
24 feb 2009 16:55
Inkoppertje, hè?
Nee, kan het niet aan liggen. Ik rijd altijd heel erg rustig, voorzichtig de bochten om en zo ...
Maar ja, dan nóg, ze zijn wel erg snel kaal aan het worden. Bridgestone gaat er wel naar kijken, maar daarvan komt er ook niet meer profiel op!
24 feb 2009 17:06
Blijkbaar snellere slijtage, betere wegligging en kortere remweg.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.