Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
14 feb 2009 11:57
Hoi allemaal,
Allereerst mijn complimenten over dit mooie en informatieve forum! Nu heb ik een vraagje over een 3.2 Carrera met 915 bak;
Wanneer ik de koppeling laat opkomen in de eerste versnelling is er heel erg duidelijk een soort van piepend, gierend en schurend geluid aanwezig; de bediening gaat dan ook extra stug. Dit gaat redelijk snel over, en wanneer de boel goed op temperatuur is gaat het koppelen/schakelen allemaal prima, zonder rare bijgeluiden. Dit is bij elke koude start het geval.
Zijn er hier meer mensen die dit hebben en zou ik me zorgen moeten maken?
Groetjes Rogier
14 feb 2009 12:07
Ik herken dit wel enigszins. Het geluid was bij mij nauwelijks hoorbaar, maar ik voelde wel wat vreemds in het koppelingspedaal. Toen vreesde ik ook voor de koppeling. Achteraf bleek het echter het toplager te zijn.
14 feb 2009 12:13
En dat is dan goed nieuws ?
En daarmee bedoel ik minder kosten voor de reparatie.
14 feb 2009 12:15
915 bak is inderdaad wat stugger als de G50 en vooral als hij koud staat.
Het geluid wat je nu hoort begon bij mij ook.
Had tijdens de restauratie toch alles eruit liggen, en heb toen druklager vervangen, daar zat inderdaad speling op en liep niet meer zo lekker.
Dus hoop dat het straks weg is.
14 feb 2009 12:34
Je weet werkelijk niet wat je voelt als je in een 993 gaat rijden
Het bekende pakje boter, zooooo soepel
14 feb 2009 12:38
Dat klinkt mooi, maar een beetje weerstand vind ik ook wel prettig. TOTMBO heeft een Daihatsu Sirion 2 Sport, als je daarbij de koppeling intrapt heb je het gevoel dat je door de bodem heentrapt. Ook de rem hiervan werkt heel bruusk. Ik vind dat niet echt lekker rijden.
14 feb 2009 13:30
Ahaa, dus als ik het goed begrijp zou er wel eens wat met bepaalde lagers aan de hand kunnen zijn. Ik had gehoopt dat het misschien wat meer als normaal beschouwd werd, vanwege de lagere temperaturen in de winter o.id, aangezien er na een aantal km's niks meer op aan te merken is.
Ik heb niet veel verstand van de technische aspecten van koppelingen e.d. dus denk dat ik de specialist er maar eens naar laat kijken.
@Molen934, dat geloof ik graag, misschien iets voor in de toekomst
14 feb 2009 21:10
WdePundert schreef:Daihatsu
Mag dat soort taal wel gebezigd worden hier op het forum?
(sorry deze is wel heel flauw)
14 feb 2009 23:21
WdePundert schreef:Dat klinkt mooi, maar een beetje weerstand vind ik ook wel prettig. TOTMBO heeft een Daihatsu Sirion 2 Sport, als je daarbij de koppeling intrapt heb je het gevoel dat je door de bodem heentrapt. Ook de rem hiervan werkt heel bruusk. Ik vind dat niet echt lekker rijden.
Bedoel eigenlijk het schakelen, zooo lekker
15 feb 2009 10:24
Oké, Hans, duidelijk. Maar ik heb ooit eens een Fiat Regatta 100S gehad, een heerlijk rijdende auto met echter veel problemen. De schakelbak hiervan ging heel moeizaam, maar als je die eenmaal gewend was werd het toch weer leuk. Dat strakke van Japanners vind ik ook niet altijd prettig.
15 feb 2009 11:54
Het zijn dan vooral die ogen die zo strak staan toch.
15 feb 2009 12:27
rrogier schreef:
Wanneer ik de koppeling laat opkomen in de eerste versnelling is er heel erg duidelijk een soort van piepend, gierend en schurend geluid aanwezig; de bediening gaat dan ook extra stug. Dit gaat redelijk snel over, en wanneer de boel goed op temperatuur is gaat het koppelen/schakelen allemaal prima, zonder rare bijgeluiden. Dit is bij elke koude start het geval.
Lijkt mij druklager en is niet iets waar je meteen een reparatie voor hoeft te verwachten, tenzij je het geluid irritant vindt. Persoonlijk zou ik wachten tot de koppeling aan vervanging toe is.
24 maart 2011 0:15
Hoi Porschevrienden,
We zijn nu alweer enige tijd verder en bovengenoemd verschijnsel is uit zichzelf verdwenen. Sinds kort heb ik echter wat nieuws opgemerkt:
Bij het opkomen van de koppeling, zowel bij het op- als terugschakelen, is er een hard slepend en piepend geluid waarneembaar gevolgd door een brandlucht, die dan redelijk snel verdwijnt. Met name het terugschakelen kan dan wat lastiger gaan. Na het opkomen van de koppeling is het geluid meestal verdwenen, maar soms houdt het nog kort aan.
Het lijkt onafhankelijk te zijn van het motortoerental en ook gaat het niet om specifieke versnellingen;
De koppeling lijkt in orde te zijn, deze slipt absoluut niet;
Tot zover is het alleen voorgekomen na een wat langere rit waarbij het geheel dus goed op temperatuur is gekomen.
Het verschijnsel komt dus niet altijd voor, gedurende een rit kan het ontstaan, maar vervolgens ook weer verdwijnen; het koppelen en schakelen gaat dan, zoals gewoonlijk, erg soepel.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
24 maart 2011 10:04
Klinkt als 'naar laten kijken'
Brandlucht
24 maart 2011 11:16
rrogier schreef:waarneembaar gevolgd door een brandlucht
Lijkt dan toch dat koppeling even doorslipt, vanwege de brandlucht.
Kan zijn dat koppeling niet in een keer terug op zijn plaats gaat en daardoor eventjes doorslipt, met gevolg de brandlucht.
Kijk ook even naar je afstelling koppeling onderaan of deze niet te strak staat, anders het zelfde gevolg als een pedaalridder en klein beetje slip.
24 maart 2011 16:15
Dank voor de input zover! Het gekke is dus dat het niet vaak, maar slechts zo nu en dan op willekeurige momenten voorkomt. Wanneer het niet optreedt dan werkt alles hartstikke soepel en strak. Maar als het wel voorkomt dan is het geluid echt tenenkrommend
Ik zal er idd maar snel naar laten kijken. Mochten er nog suggesties of ideeen zijn dan hoor ik dat graag
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.