Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

ABS Systeem 996, Cayman, BoxSter

13 maart 2009 11:45

Ik ben van University Racing Eindhoven. Wij bouwen ieder jaar een 'open-wheel' raceauto, waarmee we deelnemen aan de Formule Student Competition. Dit jaar willen we graag een ABS systeem monteren. Na langdurig onderzoek, lijkt een Porsche ABS systeem van de 996, Cayman of Boxter erg aantrekkelijk te zijn.

Via dit forum probeer ik aan contacten te komen om een compleet ABS systeem van een van deze modellen te kunnen aanschaffen. Het liefst gebruikte / gereviseerde systemen i.v.m. de kosten.

Verder heb ik nog wat technische vraagjes, waar misschien iemand op dit forum het een en ander aan kennis over heeft.

- hebben deze systemen 2 ingangen en 4 uitgangen (i.v.m. pedalbox, voor-achter regeling)?
- speelt het gewicht van onze auto (ongeveer 250kg rijklaar) een rol?
- regelen deze ABS systemen ook ESP, of puur en alleen ABS? (wij hebben geen ESP nodig)

We zouden het zeer op prijs stellen als er mensen hier op het forum zijn die ons een beetje op weg kunnen helpen. Voor meer informatie over ons team en onze auto, zie onderstaande website.

Groetjes,

Bram Beek
http://www.universityracing.nl

13 maart 2009 12:07

misschien do bellen van www.dsp-porscheparts.nl
die kan het wel leveren denk ik en zal ook wat bijbehoordende techinsche informatie

13 maart 2009 12:21

je bent me net voor...

13 maart 2009 13:29

Heren,

Bedankt voor jullie reactie!

Onze vragen op technisch gebied zijn ook al beantwoord. Mochten jullie nog meer informatie hebben, dan horen we het graag.

14 maart 2009 0:33

Leuk project. Dat zijn de uitdagingen om aan te werken.
Wat ik me af vraag, wat was de reden dat jullie bij het Porsche ABS systeem zijn uitgekomen als beste keus?

15 maart 2009 13:35

Naar aanleiding van reacties tijdens een testdag op circuit Zolder afgelopen donderdag, is deze optie naar voren gekomen.

Daar werd het Porsche ABS ook op een BMW M3 toegepast, en met succes.

15 maart 2009 17:43

Dan ben ik nog steeds benieuwd op welke punten het ABS van Porsche het gewonnen heeft van de andere systemen.

15 maart 2009 18:12

Ik vermoed dat het gewicht van de ABS onderdelen hier misschien iets mee te maken heeft.

16 maart 2009 11:22

maurice schreef:Dan ben ik nog steeds benieuwd op welke punten het ABS van Porsche het gewonnen heeft van de andere systemen.


Hoi Maurice,

ik ben mede verantwoordelijk voor het ABS systeem van de URE auto. We hebben naar verschillende ABS systemen gekeken, waaronder racesystemen van BOSCH (M4) en continental, het MK60 systeem van Continental en systemen van BMW (de M3 2004-2006) en het systeem van Porsche. Ook systemen van Smart, Mercedes en Citroën hebben we bestudeert.

Het BOSCH systeem zou voor onze wagen het beste zijn door de vele aanpasmogelijkheden, maar dit is gewoon te duur en niet verantwoordbaar tijdens onze financial presentatie.

Het MK60 systeem (o.a. op Smart en Citroën) zou kostentechnisch het beste uit de bus komen, en ook qua gewicht zou dit een goede optie zijn. Maar door de relatief smalle bandjes en kleine remschijven leek dit ons geen optie omdat het systeem waarschijnlijk te vroeg zou ingrijpen.

Het systeem van BMW zou een goede optie zijn, mits het systeem geen extra leiding had van het ABS terug naar de hoofdremcilinder. Aangezien wij met een pedalbox racen was dit voor ons een No Go. Wij wilden een ABS installeren met zo min mogelijk aanpassingen op de huidige opstelling.

Het systeem van Mercedes viel af omdat het ABS nog andere dingen regelt zoals ESP etc. Dit hebben wij al via een andere weg geregeld en het zou een lastige opgave zijn om ESP uit te schakelen in dit ABS. Als je dit ESP uitschakelt dan gaat het hele ABS ook in de noodstand en dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Dan het systeem van Porsche. Wij hebben contact gehad met EMG motorsport en zij vertelden ons dat dit systeem redelijk gemakkelijk te installeren is, alleen het ABS regelt, een 4-weg systeem is, redelijk licht is en geen koppeling nodig heeft naar de ECU van de auto. Ook het feit dat de motor zowel bij een Porsche als bij onze URE achterin ligt lijkt handig omdat zo de gewichtsverdeling relatief gezien gelijk is, en dit ook tijdens het remmen zo is. Bij een auto waar de motor voorin ligt krijg je tijdens het remmen natuurlijk veel meer druk op de voorwielen dan wanneer de motor achterin ligt. Ook het feit dat er aan dit Porsche systeem een aantal parameters aangepast kunnen worden is erg handig te noemen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is geworden? Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag :)

Groetjes Arno

16 maart 2009 15:55

Hoi Arno,

Reuze bedankt voor de uitvoerige uitleg. Zeer verhelderend en duidelijk een heel bewust afgewogen en (ik denk) juiste keuze om met het Porsche ABS aan de slag te gaan.
Ik zal met interesse het project blijven volgen.
Heel veel succes met de voortgang.

20 maart 2009 13:02

Nog even een vraagje hier: heeft iemand hier misschien een duidelijk elektrisch schema van het ABS systeem van een Porsche 996 Misschien dat Dominicus van DSP er ook een kon krijgen, maar dit was nog niet zeker. Vandaar dat ik het hier ook nog even vraag.

Ik heb er al een gevonden maar daar staan alleen de 4 wheelspeed sensoren op, samen met nog wat andere aansluitpunten. Maar deze aansluitpunten vind ik niet duidelijk genoeg waar deze vandaan komen. Bij eentje staat wel brake light switch, maar bij de overigen staan alleen nummers vermeld. Ik zou graag een kleurenschema willen hebben met alle componenten erbij genoemd. Of is dit nergens te vinden?

Alvast bedankt!

Groetjes Arno

ps: Dominicus, alvast heel erg bedankt voor alle hulp en sponsoring, en tot woensdag!

20 maart 2009 15:47

Ik ga even voor je zoeken. Ik heb wel redelijk wat info over de 996 maar tot welk details de electro gaat weet ik niet.

20 maart 2009 19:09

Bedankt Dominicus! We bellen dinsdag nog even om een tijd af te spreken voor woensdag.

Maurice, bedankt voor het zoeken! Mocht je er een kunnen vinden dan mag je deze ook zeker doorsturen. Hoe meer info, des te beter :)

Gr's Arno

20 maart 2009 23:56

Ik ga zondag voor je zoeken in mijn archieven.

25 maart 2009 17:33

Heren,

We hebben vandaag alle benodigde spullen voor het ABS systeem bij Dominikus opgehaald.

Nu hebben we nog een vraagje met betrekking tot het ontluchten van een ABS systeem. Gaat dit op een andere manier dan het ontluchten van een conventioneel remsysteem? Het ABS is namelijk helemaal losgehaald, dus de vraag is of we hier nog problemen mee tegen komen.

Groetjes,

Bram

25 maart 2009 18:41

996-997/986-987 ABS systeem is perfect conventioneel te ontluchten via aansluitingen op hoofdremcylinder, ABS unit en de wielen.

Re: ABS Systeem 996, Cayman, BoxSter

18 mei 2009 10:43

We zijn nog op zoek naar 2 abs sensoren (voor achter) met als nummer:

996.606.406.00

Dus als iemand er nog 2 weet te liggen, dan zou dit hartstikke fijn zijn! Dominicus heeft er een aantal uit de flenzen proberen te halen, maar door corrosie is dit helaas niet gelukt. Evengoed heel erg bedankt voor de moeite, echt super!!

Moeten deze sensoren kruislings (VL - AR / VR - AL) ingeplugd worden, of maakt dit niet uit?

Nogmaals bedankt :thumleft:

Re: ABS Systeem 996, Cayman, BoxSter

02 jun 2009 9:38

Mensen,

we hebben inmiddels waarschijnlijk twee sensoren gevonden bij een onderdelen leverancier in Renkum. We kunnen dus bijna gaan beginnen met het aansluiten van de elektronica.

Toch hebben we nog een vraag over het ontluchten. Zelf hebben we geen ervaring met het ontluchten van een systeem met ABS. Alle leidingen zijn leeg. Is het dan verstandig om omgekeerd te ontluchten (dus remvloeistof via de nippels erin spuiten)? Of kan het beter op de conventionele manier? Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om stap voor stap ( het hoeft niet al te uitgebreid :) ) deze conventionele manier voor een ABS systeem uit te leggen?

Nogmaals bedankt!

Groetjes Arno
Plaats een reactie