maurice schreef:Dan ben ik nog steeds benieuwd op welke punten het ABS van Porsche het gewonnen heeft van de andere systemen.
Hoi Maurice,
ik ben mede verantwoordelijk voor het ABS systeem van de URE auto. We hebben naar verschillende ABS systemen gekeken, waaronder racesystemen van BOSCH (M4) en continental, het MK60 systeem van Continental en systemen van BMW (de M3 2004-2006) en het systeem van Porsche. Ook systemen van Smart, Mercedes en Citroën hebben we bestudeert.
Het BOSCH systeem zou voor onze wagen het beste zijn door de vele aanpasmogelijkheden, maar dit is gewoon te duur en niet verantwoordbaar tijdens onze financial presentatie.
Het MK60 systeem (o.a. op Smart en Citroën) zou kostentechnisch het beste uit de bus komen, en ook qua gewicht zou dit een goede optie zijn. Maar door de relatief smalle bandjes en kleine remschijven leek dit ons geen optie omdat het systeem waarschijnlijk te vroeg zou ingrijpen.
Het systeem van BMW zou een goede optie zijn, mits het systeem geen extra leiding had van het ABS terug naar de hoofdremcilinder. Aangezien wij met een pedalbox racen was dit voor ons een No Go. Wij wilden een ABS installeren met zo min mogelijk aanpassingen op de huidige opstelling.
Het systeem van Mercedes viel af omdat het ABS nog andere dingen regelt zoals ESP etc. Dit hebben wij al via een andere weg geregeld en het zou een lastige opgave zijn om ESP uit te schakelen in dit ABS. Als je dit ESP uitschakelt dan gaat het hele ABS ook in de noodstand en dit is natuurlijk niet de bedoeling.
Dan het systeem van Porsche. Wij hebben contact gehad met EMG motorsport en zij vertelden ons dat dit systeem redelijk gemakkelijk te installeren is, alleen het ABS regelt, een 4-weg systeem is, redelijk licht is en geen koppeling nodig heeft naar de ECU van de auto. Ook het feit dat de motor zowel bij een Porsche als bij onze URE achterin ligt lijkt handig omdat zo de gewichtsverdeling relatief gezien gelijk is, en dit ook tijdens het remmen zo is. Bij een auto waar de motor voorin ligt krijg je tijdens het remmen natuurlijk veel meer druk op de voorwielen dan wanneer de motor achterin ligt. Ook het feit dat er aan dit Porsche systeem een aantal parameters aangepast kunnen worden is erg handig te noemen.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is geworden? Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag
Groetjes Arno