Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
16 maart 2009 21:53
liefhebbers,
ben in bezit van een porsche boxster,
volgende probleem heb ik.
als ik wegrij loopt de auto prima -(geen bijgeluiden)
echter na ongeveer 15 tot 20 minuten begint de motor -(waarschijnlijk Multiriem) te piepen, dit hoor ik als ik stil sta of langzaam rij
wie helpt mij uit de droom
vr. groet Larry
16 maart 2009 21:57
Welkom hier Larry!
Verandert er iets wanneer je de koppeling in trapt of juist los laat? (drukgroep koppeling)
Verandert er iets wanneer je aan je stuur draait? (stuurbekrachtigingspomp)
16 maart 2009 22:20
Henk,
dank voor je snelle reactie,
drukgroep koppeling en stuurbekrachtiging zijn goed
piepend geluid ook bij stationair draaien van de motor -alleen bij warme motor, afgelopen zondag ijsselmeer rit gereden
na de lunch was de motor afgekoeld en vervolgens na ongeveer 15 tot 20 minuten begon het gepiep weer
vr. groet
Larry
16 maart 2009 22:25
In ieder geval al 2 dingen uitgesloten
Denk toch in een andere richting dan je multiriem omdat hij juist bij warme motor hoorbaar wordt.
Waterpomp of spanrol lijkt mij (met mijn beperkte kennis) logischer.
Misschien dat er iemand met meer technische kennis je de juiste diagnose kan geven...
17 maart 2009 20:36
henk
in ieder geval dank voor je reactie,
misschien is er iemand met een specifieke kennis die alsno antwoord heeft op mijn vraag
met vr. groet
Larry Westenbrink
21 maart 2009 0:20
westenbrink schreef:henk
in ieder geval dank voor je reactie,
misschien is er iemand met een specifieke kennis die alsno antwoord heeft op mijn vraag
met vr. groet
Larry Westenbrink
Vrees dat niemand zo ff 123 via het internet kan noemen waar je probleem ligt. Je zou natuurlijk zelf eens je bekleding achter de stoelen kunnen wegtrekken, en de firewall even weghalen. (6 schroefjes)
Dan zie je de riem zitten. Stukkie rijden, en kijken of het geluid daar vandaan komt.
21 maart 2009 16:36
Larry, probeer eens de multiriem in te spuiten met siliconenspray. Dit met lopende motor als je het gepiep hoort. Een andere mogelijkheid is de zijkanten van de riem insmeren met talkpoeder. Dit laatse heb ik van horen zeggen en heb ik zelf geen ervaring mee.
Mijn riemen zijn op zich in goede staat, maar piepten ook. Na inspuiten en een lange rit was het weg.
23 maart 2009 20:53
Hoi, Dennis en E. van Dijk
Een wat late reactie vanaf mijn kant, maar ik ben een paar dagen in Oostenrijk, dus ik kan niet verder onderzoeken op dit moment.
zo gauw als ik terug ben ga ik jullie tips verder onderzoeken en reageer dan of een en ander gelukt is.
met vr. groet Larry Westenbrink
16 apr 2009 19:50
meedenkers,
het probleem met het piepende geluid -(ik dacht multiriem) bij warme motor is opgelost.
het probleem was dat enkele bougies niet voldoende vast zaten, zodat er bij warme motor -(uitzetting) druk langs de bougies geperst werd, dit veroorzaakte het harde piepende geluid
Hopelijk heeft iemand hier wat aan
met vr. groet Larry Westenbrink :
16 apr 2009 23:21
Logische verklaring maar verzin het maar eens
Maar gelukkig is het opgelost en valt het mee.
17 apr 2009 17:46
Goed dat het is opgelost maar ik zou er zelf ook niet opkomen
maar ja wat heb ik voor een motorverstand
17 apr 2009 18:41
Fluitende bougies
Ik dacht al veel gezien of gehoord te hebben, maar dit, nee.
Oké Opgelost
04 mei 2011 18:06
Leuk draadje! Hier had ik precies hetzelfde probleem... dankzij deze draad mij een hoop problemen bespaard.
05 mei 2011 8:52
Was het een hard kanariepietje geluid?
Daar had ik ook last van, maar heb lang gedacht dat het aan m'n turbo's lag ...
05 mei 2011 22:21
Was niet grappig bedoeld hoor ...
Ben echt benieuwd
09 mei 2011 0:13
Hallo allemaal,
Ben nieuw op het forum en herken de omschrijving van het bijgeluid ook bij mijn Boxster S. Had er paar maanden geleden ook last van en heb toen oa een druklager laten vervangen, deze was vervormd. Daarna was het bijgeluid ook over. Helaas is het geluid sinds dit weekend weer terug en ben dus benieuwd of het bij Larry de bougies waren. Verder rookte de auto ook fors bij het starten en brande het gele lampje "check". Herken je dit ook als onderdeel van het probleem?
Groeten Herman
17 mei 2011 22:01
Mogelijk >> Air Oil Separator >>> vacuumlek >>> check engine light >>> roken >>> beroerd lopen! Groetjes Frans
26 mei 2011 15:51
Ik had bij mijn 'probleem' geen engine check lampje branden... alleen maar piepend geluid. Dit geluid was alleen te horen wanneer ik 'gas' gaf... bijvoorbeeld bij afremmen op de motor hoorde ik het niet...