Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

915-bak met moeilijke 1 en 2

11 jun 2009 19:34

Hoi,

ik ben blij dat ik dit forum ontdekt heb ! Eindelijk !

Zes maanden geleden mijn eerste Porsche gekocht, een wit SC'tje van '83 8)

Heeeeerlijk auto'tje, maar de eerste en tweede versnelling waren niet altijd even 'bereikbaar'. Bijna onmiddelijk na de aankoop heb ik de versnellingsbak dan laten reviseren, met wat nieuwe tandwielen ed (hondetanden :scratch: ?)

de eerste en tweede versnelling zijn echter nog steeds wat moeilijk, maar de technieker zegt dat dat nog wel verbetert. ik heb er intussen toch al zo'n 8 duizend kilometer mee gereden en het voelt al wat vlotter, maar soms wilt 'ie nog steeds niet in z'n 1 of 2.

Wat raden jullie mij aan ? ik ben benieuwd naar jullie reactie.

PS: de zon begint hier terug te schijnen, tijd voor een ritje :drive:

grtz,

koen

Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2

11 jun 2009 19:46

Staat de afstelling van de schakel as wel goed, of speling op kruis stuk achter de voorstoelen.. :idea:
Als deze niet goed staat, krijg je inderdaad schakel problemen.
Er verder vanuit gaande dat de revisie goed uitgevoerd is.

Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2

11 jun 2009 20:52

Klopt. Verder is de eerste al rollend altijd lastig terug te schakelen vanuit twee. Ik doe dit dan ook bijna altijd pas als de auto stil staat. Van eerste naar twee gewoon goed helemaal links onderin trekken helpt ook, net als een stootje tussengas. Maar het blijft een ouderwetse hakerige bak die je niet met een moderne bak kunt vergelijken.

Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2

11 jun 2009 20:55

Niet met eens Jeroen. :twisted: :wink:
Een 915 bak mits goed afgesteld schakelt net zo lekker en snel als een modernere of te wel G50 bak. :idea:

Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2

11 jun 2009 21:11

(hondetanden :scratch: ?)


Boven onderste tandwiel zie je de Hundezahne zitten.
Afbeelding

Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2

11 jun 2009 22:19

wauw, dankjewel !

ik vraag de technieker volgende keer alvast de afstelling na te kijken.

in elk geval, het is eigenlijk enkel vervelend als ik van 3 naar 2 terugschakel, dan wilt 'ie er soms echt niet in. Kan ik dit zelf ? Moet hier iets voor gedemonteerd worden ?

ik ben een bijna-leek in auto-techniek, maar ik wil me er graag op toeleggen.

nogmaals bedankt voor jullie snelle reacties !!! :thumleft:

koen

Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2

11 jun 2009 22:41

Koen als je maar een beetje verstand hebt van techniek zou ik zelf niet aan de afstelling beginnen. :idea:
En eerst maar eens checken of kruis stuk geen speling heeft. :idea:

Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2

11 jun 2009 22:45

Ik ben het met Wim eens. Mijn ervaring met mijn G50 bak was goed. Maar mijn huidige 915 bak schakeld als een zonnetje.

Ik heb laatst bij een clubgenoot de triangel en de kunstof bus onder de pook vervangen. Een wereld van verschil en gewoon een fijn schakelende bak.

Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2

11 jun 2009 23:08

Hallo,
Mijn 915 bak schakelt als een Japanner , nadat :arrow: ik alle rubbers en kruiskoppeling achter tussen de zetel vervangen heb , heb em wel eerst perfect moeten afstellen
gr Diablo

Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2

11 jun 2009 23:13

Koen De Moortel schreef:wauw, dankjewel !

ik vraag de technieker volgende keer alvast de afstelling na te kijken.

in elk geval, het is eigenlijk enkel vervelend als ik van 3 naar 2 terugschakel, dan wilt 'ie er soms echt niet in. Kan ik dit zelf ? Moet hier iets voor gedemonteerd worden ?

ik ben een bijna-leek in auto-techniek, maar ik wil me er graag op toeleggen.

nogmaals bedankt voor jullie snelle reacties !!! :thumleft:

koen


Beetje tussengas doet ook wonderen. Mijn bak is deels gereviseerd in Steenwijk, maar ik vind dat het toch goed mikken blijft en rustig schakelen bevalt de bak ook veel beter dan heel snel proberen te schakelen.

Mijn ervaring. Maar er zullen best 915 bakken kunnen zijn die veel beter schakelen dan de mijne. 915 bak is wel veel lichter dan een 915. O.a. een van de redenen waarom een 3.2 Clubsport nog steeds een stuk zwaarder is dan mijn 1060 kg Carrera 3.0.

Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2

12 jun 2009 0:56

Even langs de specialist en de overbrenging van de pook naar de bak goed laten afstellen; daar moet je zowiezo beginnen en dan indien nodig verder zoeken.

Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2

12 jun 2009 8:59

cabrio wim schreef:Een 915 bak mits goed afgesteld schakelt net zo lekker en snel als een modernere of te wel G50 bak. :idea:


Uitzonderingen heb je altijd.

Het probleem dat jij nu hebt na de reparatie van de versnellingsbak komt te veel voor.
Een 915 bak schakelt goed als de geleiding van de schakelstangen in het bakhuis nog niet zijn uitgesleten en alle onderdelen in goede staat zijn.
Het komt nogal eens voor dat bij een krakende synchronisatie alleen de synchromeshring vervangen wordt. Vooral bij de tweede versnelling geeft dit zwaar schakelen in de tweede versnelling als gevolg.
Grote kans dat het steeds beter gaat........maar een modernere of te wel G50 bak zal het nooit meer worden :lol:

Erwin.



.

Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2

12 jun 2009 11:35

100% mee eens. :thumleft:

Maar dat maakt het ook wel weer leuk, dat ouderwets " harken" . In de andere twee D.D. hebben we dat probleem helemaal niet. Dat zijn nl. beide automaten! :mrgreen: Wel zo lekker met het hedendaagse verkeer in NL.

Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2

12 jun 2009 14:35

Heb precies hetzelfde gehad, was indertijd met vernieuwing van de synchronisatieringen perfect verholpen! Suc6!

Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2

12 jun 2009 20:59

Ik heb een wevo shifter in mijn Carrera 3.o geinstalleerd.

Ik heb met wagens gereden die de factory short shift, ofwel een rennshift en natuurlijk de wagens met de standaard porsche. Wevo gaf me het meest lekkere gevoel voor vele kilometers.

De pook zelf ga ik wel nog laten aanpassen want ik houd wel graag van de originele look.

Het is echt wel een wereld van verschil....je hebt ook swepco gearbox oil in je bak neem ik aan?


groeten,


Bert

Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2

12 jun 2009 23:58

mijn bak is gereviseerd bij porsche duitsland en schakelt geweldig...ook pas bij stilstand terug naar zijn 1.......

Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2

14 jun 2009 14:56

Swepco is inderdaad de meest gemakkelijke en zeer werkzame " upgrade" , if not, do it immediately! :wink:

Re: 915-bak met moeilijke 1 en 2

15 jun 2009 14:13

thx for the tip :thumleft:

is dat moeilijk om zelf te vervangen, die olie ?

koen
Plaats een reactie